Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

gestart

Buiten twijfel is dit het forum voor de P2000T 😎, echter in de  P2000T thread worden meerdere malen verwezen naar de P2000C. Nu ben ik toch wel benieuwd: wie heeft er allemaal een P2000C? 🙂

Mijn verhaal: Ik heb iets minder dan een jaar geleden een mooie P2000C mogen aanschaffen met een 8086 CoPower Board waarmee ik naast CP/M 2.2 ook MS-DOS 2.11 kan draaien. Er zaten geen floppies bij de P2000C, maar via het HCM heb ik een serie floppies aangeschaft met o.a. een CP/M bootdisk en de CoPower Board bootdisks. Ook was er een floppy met allerlei spelletjes met o.a. een zeer fraaie grafische versie van schaken.

Via Ebay wordt er nog een vijftal floppies aangeboden welke ik had gekocht, echter deze bleken allen om onbekende reden niet te werken op mijn machine. De verkoper was zeer behulpzaam om het probleem op te lossen en had nog een vijftal floppies voor mij gekopieerd, maar deze deden het ook allemaal niet. Floppies die ik op de P2000C in het HCM kopieer werken wel op mijn machine, dus ik heb vooralsnog geen idee wat er mis is gegaan. Uiteindelijk kon ik van de 10 floppies die ik had gekregen er 8 formatteren en daarna goed gebruiken, dus was de aankoop voor mij toch nog ergens geslaagd.

Met de set aan floppies van het HCM die ik had vond ik het software-aanbod een beetje karig en wetende dat er heel veel is geschreven voor CP/M vroeg ik me af of je eenvoudig bestanden kunt kopiëren vanaf een moderne computer naar de Philips P2000C. Geïnspireerd door het tooltje dat @dionoid heeft gemaakt voor de P2000T, heb ik iets vergelijkbaars gemaakt om bestanden over te zetten via de seriële poort voor de P2000C. Je kunt redelijk eenvoudig tekstbestanden (dus simpele tekstbestanden zonder 'speciale tekens') overzetten met het PIP commando, maar voor niet-tekst bestanden zoals machinetaalbestanden werkt dat niet. Ik heb daarom een transfer programma geschreven in 8080 machinetaal welke bestanden kan ontvangen over de seriële poort en dan wegschrijven naar de floppy. Het werkt door eerst de broncode van het transfer programma over te zetten met PIP, vervolgens dat te compileren met ASM en LOAD en dan te draaien. Het transfer programma ontvangt de bestanden per blok van 128 byte en schrijft dat weg, een beetje vergelijkbaar met hoe dat via het XMODEM protocol gaat. Als toets of alles goed werkt heb ik de twee bestanden van het adventure spel ZORK gekopieerd en nu draait ZORK op mijn P2000C (zie screenshot).

Voor de P2000C (of CP/M) afficionados hier: wat zijn de echte must-have spellen of programma's om te hebben? 🙂

p2000c_zork1.thumb.jpg.7113b39cd405682aa09863a9c5eded0e.jpg

PS. Voor diegene die het zich afvragen: waarom heb ik het geschreven in 8080 machinetaal en niet in Z80, de P2000C heeft immers een Zilog Z80 erin zitten. De reden is dat ASM.COM in CPM80 de Zilog mnemonics niet kent; het programma kent alleen de 8080 mnemonics. Nu zijn er wel assemblers voor Z80, zoals M80 van Microsoft, maar die zitten meestal niet gebundeld op de CP/M boot disks.

gepost

Goed bezig. Ik neem aan dat je nu ook gewoon een kopie van die tool op flop kunt draaien? Ik hou me aanbevolen.

Wat floppies betreft: met P2Tools kun je schijven kopieren, het is soms zinvol dit te doen, je kunt bijvoorbeeld van een 300kB disk naar een 600kB disk kopieren, en dan werkt software ineens wel. E.e.a. afhankelijk van je basismodel. Heb je een 2010, 2011 of 2012?

gepost
6 minutes ago, blanka said:

Ik neem aan dat je nu ook gewoon een kopie van die tool op flop kunt draaien? Ik hou me aanbevolen.

Jazeker! Als je me een floppy meegeeft, geef ik je met plezier een kopie van het gecompileerde transfer programma. 😉

9 minutes ago, blanka said:

Heb je een 2010, 2011 of 2012?

Ik heb een TYPE 2012 (aldus de sticker aan de binnenzijde van het opbergkastje).

gepost

Die moet dus 600kB floppen hebben, wanneer je er 300kB schijven instopt, even kopieren naar een verse, en dan kun je er mee aan het werk. Raar dat de copytool de boel wel herkent, maar CP/M zelf niet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...