blanka 20 maart gestart 20 maart gestart (aangepast) Als iemand de installatie-CD heeft van Mac OS 8.1 NL retail, dan zou ik graag even PM ontvangen om te kijken hoe ik het op een Mac van mij zou kunnen installeren. vrijdag om 09:26 aangepast door blanka Quote
djkoelkast 20 maart gepost 20 maart gepost Hier te vinden: https://www.macintoshrepository.org/1946-mac-os-8-1-cd-nl_nl- en hier: https://archive.org/details/MacOS8.1-Retail-NL-N97050-315A Maar waarom je Nederlands zou willen? Quote
blanka 20 maart gepost Auteur 20 maart gepost Dank, die zocht ik. Gek genoeg wilde Google hem hier niet vinden, ik kwam enkel tot de G3 versie, maar die is niet voor alle mac modellen geschikt. Quote
blanka 20 maart gepost Auteur 20 maart gepost (aangepast) @djkoelkast Heb je nog een idee waarom de schijf niet pakt in de Powermac 7100.? Ik heb nog gecontroleerd of het HFS is, en geen HFS+ maar dat is goed gegaan. Na twee dagen kloten met een hoofdletter T snap je precies waarom Apple na de Powermacs Apple op een haar na dood was. Een grote berg broddelwerk die systeemsoftware van toen. Ik heb in 2 dagen meer bommen op het scherm gehad dan de hele studie aan blue-screen-of-deaths. 20 maart aangepast door blanka Quote
blanka 20 maart gepost Auteur 20 maart gepost (aangepast) Door schade en schande wijs geworden, heb ik het proces inmiddels wat meer in de vingers, en hierbij tips om sneller te installeren: Je hebt allereerst zo'n CD nodig, dat is de enige die boot met C ingedrukt. Een nieuwere CD daar kun je niet van booten. Foto hieronder is voorbeeld, en kan per model afwijken. Op die van mij staat enkel "Power Macintosh" zonder specifiek nummer. In plaats van de installatie te starten, start je eerst "HD SC Installatie" hulpprogramma Pas hierin de partities aan, ook als ze al goed zijn. Formateren duurt veel te lang (30 min+). Je kunt gewoon even 2 patities maken en terug gaan naar 1. Dat is kwestie van seconden. Wordt direct aangepast Sleep de Systeemmap naar de HD. Start nu het Installatieprogramma. Je kiest speciale installatie en deselecteert alles Selecteer nu enkel bij "Audio/Video" de CD-ROM uitbreiding, en klik op installeer. Dit duurt ongeveer 2 minuten Nu start je op van je verse systeem, en nou kun je een CD-ROM in je Power Mac stoppen met een ander systeem dan het meegeleverde, zoals 7.6, 8.1 of 8.5 Begin met een basissysteem voor de specifieke computer. Je kunt later opties toevoegen. Ik merk dat het stabieler is om zaken toe te voegen, dan alles in één keer te installeren. De Mac OS 8.1 CD draait wat raar in de installer, maar dat is correct. Het is immers een Systeem 8 installatie met een 8.1 update. Je zult dus bij iedere installatie zien, ook al voeg je maar één regelpaneel toe, dat ie een volledige 8.1 update aan het eind draait. Systeem 7.6 en 8.5 zijn aanzienlijk minder stabiel op de 7100. Op deze manier is het klaarmaken van een systeem voor een installatie nieuwer dan het megeleverde OS een kwestie van 5-10 minuten. Installeer je volgens de aangegeven manier, dan duurt het zeker een uur voordat je een basissysteem hebt. vrijdag om 11:20 aangepast door blanka Quote
blanka vrijdag om 09:24 gepost Auteur vrijdag om 09:24 gepost (aangepast) Inmiddels 8.1 stabiel draaiend. Ga er wel nog een batterij inzetten, want zonder mislukt de eerste boot steeds, dan loopt ie vast door een lege PRAM. Een keer herstarten en dan is het probleem weg. vrijdag om 09:24 aangepast door blanka Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.