Ga naar inhoud

Philips P2000T, voeding vervangen


Aanbevolen berichten

He, daar. Ben nieuw hier dus nog wat onbekend met de omgangsregels en hopelijk post ik in de goede groep :). Sinds kort ben ik de bezitter van een P2000T maar helaas lijkt het psu-bord verleden tijd. Condensators vervangen (volgens Jani's world) maar na 2x magische (en veel) rook zal ik de spanningsregelaars (en opgeblazen condensator, 2501) nog een keer vervangen (bijna alle soldeerpunten op bord zaten los, wellicht oorzaak). Maar heb er niet veel fidusie in, ook niet in mijn talenten op dit gebied :) Mocht het nodig zijn, wat is een goede vervanging voor de voeding? voor het hoofdbord is 5, 12 en -16 volt nodig. Is die -16 volt werkelijk nodig voor de werking van het bord, de video en de cassette speler? Heb ook bord 8203 (floppy).  Is een 30 watt voeding genoeg of wat meer (moet ook passen natuurlijk)? Ik weet het, veel vragen maar hopelijk hebben jullie wat tips. 

aangepast door JanA
tags toevoegen
Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden, JanA zei:

1) Is die -16 volt werkelijk nodig?

2) Heb ook bord 8203 (floppy).

 

Welkom in de P2000-wereld.

 

1) Jawel, de geheugenchips werken op +12, +5 en -5V (vandaar de 79L05). Je kan ze vervangen door een type dat alleen +5 nodig heeft, typenummer weet ik zo gauw niet; google 16k*1

 

2) dat 8203 slaat waarschijnlijk op 't M-floppyboard (die M staat voor de P2000M, zitten er 2 instelpotjes op?) en daarop zit 'tzelfde geheugentype

 

Tips voor een kant-en-klare voeding: nou nee...

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het wel heel bijzonder, als er iets NOOIT stuk was in de 10 P2000's die door mijn handen zijn gegaan is het de voeding. Ook nooit een condensator hoeven te vervangen, die zijn super degelijk. Ook niet heel ingewikkeld ding om replica bord van te bestellen bij PCBWay of zo.

Wél heb ik er bijna een volledige set van 20 zekeringen doorheen gejast....

Link naar bericht
Delen op andere sites

De zekering (5a, 7513) was doorgebrand. Na vervanging klapte deze er gelijk weer uit. PSU bordje eruit gehaald en de rechterkant was smerig en plakkerig. de 4 grote condensators vervangen en aangesloten (niet op het bord natuurlijk). en een van de kleine keramische condensators gaat in vlammen op (2e van onder, 2508). Kan wezen dat ik die beschadigd heb tijdens het verwijderen van 2501. De 4 kleine ook vervangen en bij inspectie bleken de aansluitingen naar de spanningsegelaars geheel of gedeeltelijk los te zitten. Opnieuw gesoldeerd. Weer aangesloten en de eerste 3 minuten leek het stabiel tot 1 van de 6800uF (2501) de geest gaf in een grote rookwolk (denk ik tenminste, kop staat bol). Wellicht dat de spanningsregelaars eerder de geest hebben gegeven door de losse contacten. Zal die nog vervangen en de condensator(en). Nieuwe PCB kan natuurlijk (aangenomen dat het 1 laag is) maar van sommige onderdelen heb ik geen idee wat het is (2510,2511, 7507 en 7509). Zover ik weet ontbreekt ieder schema?

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ah dank je. Daar had ik al gekeken maar niet kunnen vinden. Nu ik nog een keer kijk lijkt het schema niet in fieldsupportmanual-2 te zitten, de pagina's missen (4-2 en 4.33). Maar zo te zien is het schema in de originele manual niet dezelfde (oudere versie denk ik) als degene die ik heb. Hoewel het overzichtsfiguur dan weer correct is. Misschien ook de reden dat deze pagina's verwijderd zijn uit manual-2? Of niet onwaarschijnlijk, ik heb er gewoon te weinig verstand van :).

aangepast door JanA
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja die had ik gevonden, maar lijkt niet de goede te zijn (de -20 uitgang ontbreekt o.a.). Gezien de datum (1979 uit mn hoofd) is er denk ik een oude versie in de manual gekomen. Wellicht de reden dat het verwijderd is in de manual-2.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zit wel degelijk -20 op: zie de min bij de connectors. Die is welliswaar niet nader gespecificeerd (en inmiddels door de hogere netspanning dan destijds ook iets anders wellicht), omdat die her en der op borden met een plaatselijke spanningsregelaar wordt gefinetuned, bijvoorbeeld naar -12  middels een 7912. Ik heb ook nooit een revisie van de voedingssectie gezien, en het schema wel eens gebruikt om een fout op te sporen, en bij mij klopte dit schema gewoon.

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites

Aha, dank je. Zag dat voor de lege pin aan :) maar er niet op gelet dat pin 2 niet genoemd wordt in het schema. Nogmaals dit is niet mijn sterkste punt.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...