Ga naar inhoud

Printer aansturing


Aanbevolen berichten

Ik heb volgende probleem met Oki 3320 microline printer.

Mijn oude printer heb ik ooit eens weggedaan(stom) en nu heb ik oki gekocht die een centronic en usbB aansluiting heeft. Ik heb een centronics stekker via een printplaat, in mijn drive unit. De voeding ed komt uit mijn serieele port vd p2000t. Echter doet niks of geen printer error. De printer heeft 3 emulgator modes: IBM ppr, epson fx en ML. Heb enkele p2000 printer instellingen geprobeerd maar gebeurt niks. Wie weet oplossing?

IMG20241017195622.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet waar ik naar zit te kijken, maar bij mij is er ook een uitdaging om een P2000 aan een printer te hangen.

Ik heb een Philips NMS1436, en die heeft "Prestel" modus, dus zou teletekst-karakters moeten kunnen printen.

Voor aansturen heb ik een centronics insteekdoos voor slot 2, en die lijkt op poort 0xC7 te werken, maar als ik daar gewoon wat tekens heen stuur reset de P2000 en de printer doet niks.

 

Misschien kun je een foto van de centronicsinterface in de P2000 posten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 19-10-2024 om 13:04, sanou zei:

De voeding ed komt uit mijn serieele port vd p2000t.

 

Voeding voor wat?!

 

22 uur geleden, blanka zei:

Voor aansturen heb ik een centronics insteekdoos voor slot 2, en die lijkt op poort 0xC7 te werken.

 

Poortadres 199 (#C7) is ongebruikelijk/onwaarschijnlijk voor een interface in slot 2.

Probeer voor output adres 70 (#46) en voor de printerstatusbits input adres 71.

D.w.z. als dat interface 't PTC-ontwerp is (mogelijk is die van MiniWare/Sanecal identiek). Zijn de IC's 2* 74x138, 1* 74x165, 1* 74x367 en 1* 74x374? Dan gelden genoemde adressen.

 

aangepast door cancom
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik krijg er iets beweging in:

OUT 70,27 opent volgens mij de communicatie, ik hoor dan even de kop bewegen, en OUT 70,13 spoelt het papier een heel eind door. Als ik ASCII waarden doorstuur gebeurt er niks. Moet je de boel eerst nog "actief" zetten o.i.d.?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorzichtig eerste succes:

printer.thumb.jpg.f1b2255fc25d7086fbf1bed4d3d1cc4f.jpg

De geprinte code heb ik opgeduikeld uit een nieuwsbrief, en zou de seriele printcommando's moeten herleiden naar een centronicsprinter op dito I/O module. Zoals je ziet werkt dat. Het feit dat de boel onder elkaar staat was ook al een hele onderneming, de geleidebuizen waren dermate vervuild dat de printerkop eerst niet heen en weer kwam. Maar zoals je ziet is er ook nog 1 pin die weigert. Heb al een maar met IPA doorweekte stroken papier langs de kop gehaald, maar nog zonder effect. Ik zie ook niet hoe ik de kop even kan uitnemen.

Verder zou ik nog op een of andere manier de regelafstand willen beperken, en "dubbel" printen, zodat het vloeiender en zwarter wordt. De demo-mode van de printer doet dat ook.

 

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...