Ga naar inhoud

50 jaar simplisties verbond


Aanbevolen berichten

Totdat iemand anders het ter sprake bracht, had ik het me helemaal niet gerealiseerd, maar het Simplisties Verbond bestaat een halve eeuw. Helaas is de helft vorig jaar overleden. Er komt iets in een theater en de VPRO gaat er later dit jaar een TV-serietje aan wijden.

 

Al denk ik, dat de meesten hier hun beginjaren niet meegekregen zullen hebben (ik evenmin). :)

 

Wel een hele tijd terug Hadimassa ontdekt, dat een soort Nederlandse Monty Python is. Uit hun tijd vóór de VPRO, bij de VARA. Is helaas slechts een fractie van bewaard gebleven.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

https://youtu.be/xHHlTv5l2I8

Heel pijnlijk dit te moeten zeggen, maar: te lang geleden. Je haalt al aan, de helft van het duo is helaas gaan hemelen (op de meest absurde wijze ook doordat al heel snel een link werd gelegd met een sketch uit de 70s waarin van Kooten aangeeft dat De Bie in of rond 2023 "even doodgaat"), en diegenen die nu overblijven zijn vaak uitsluitend de nazaten die geen reet snappen van wat er toen bedoeld werd door de oorspronkelijke makers. Ik zie dat namelijk steeds vaker bij retrospective-producties. Dan komt er een 'mediahistoricus' aan het woord die dan rare duidingen legt maar daarbij vooral de eigen toegevoegde waarde benadrukt.

Er is enkele jaren geleden een hele 'Gegarandeáhd ongeautoriseáhd' aap met gouden ring-encyclopedie verschenen met daarin alle uitzendingen van het duo uitgeschreven (en een herdruk, met een deel waardeloze fouten hersteld), van de heren die later hetzelfde geintje flikten met Jiskefet en daar vervolgens (terecht) juridisch gezeik over kregen.

Maar eigenlijk was het drieluik van Coen Verbraak van ongeveer 12 jaar geleden een schitterend slot en tegelijk ook een prachtige inleiding, voor hen die alleen de namen kenden maar nog niet wisten 'wat het duo nou zo groots maakte' (zo spreek ik uit eigen ervaring).

https://youtu.be/OR9lHA2KiZo
 
Ook deze reportage of beter nog mini-documentaire met Ot Louw geeft een glimp van de vroegere pracht en kracht van Koot en Bie, Jacobse en van Es, of gewoon van het Simplisties Verbond. Daar heb je geen theaterstuk voor nodig. Zeker niet als voor de ándere helft, van Kooten, het boek al jaren is gesloten.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt, jongeman 😛 , ik heb ze nog op televisie gezien hoor. Goed, dat waren hun laatste jaren actief als tweemanschap, maar toch.

 

Wie weet heb je wel gelijk, maar ik wacht zelf toch nog even tot ik het resultaat gezien heb, voordat ik met afbranden begin. Had de VPRO níks gedaan, dan waren we óók niet tevreden geweest dat ze het jubileum ongemerkt voorbij hadden laten gaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...