Spiny Norman 19 augustus 2021 gestart Share 19 augustus 2021 gestart (aangepast) https://link.marktplaats.nl/m1739749471 https://link.marktplaats.nl/m1739749438 Geinig, al kan die verkoper anythingbutsue soms behoorlijk wat vragen voor z'n films. 19 augustus 2021 aangepast door Spiny Norman Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 21 augustus 2021 gepost Share 21 augustus 2021 gepost De sepmag tape er dus niet bij.... Maakt het een beetje waardeloos naar mijn idee... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 22 augustus 2021 gepost Auteur Share 22 augustus 2021 gepost 21 hours ago, Integra said: De sepmag tape er dus niet bij.... Maakt het een beetje waardeloos naar mijn idee... Nee... Wacht ik was hierboven wat lui, maar ik zal de volledige tekst maar even kopieren: 16mm film NOS werkkopieën over verzorgingstehuis doc. - van een documentaire over dementie één van de bewoners wordt gevolgd en ook geïnterviewd, laat zijn kamer zien, krijgt bezoek van zijn vrouw en daarna nog in de tuin in de zon zitten ik denk jaren 70 geen geluid, geluidsman is wel vaak in beeld... de opnamen zijn ruw achter elkaar gemonteerd mooi van kleur, weinig of geen slechte momenten 3 rollen op kern bij elkaar toch wel ruim 500 mtr 16mm film NOS werkkopie Europa met W.L. Brugsma - silent - complete film gemaakt in de toonder studio's uit 1976 van een documentaire over europa en de democratie, met bekende journalist Brugsma, en met toenmalige kopstukken van europa interviews en korte animaties, met "ondertitels" op een kleiner aparte band met als laatste titel: toestel stopzetten, tot na de koffie geen band met het geluid erbij, dat zou het compleet gemaakt hebben in heel mooie kleuren en verder ook in goede staat soms wat kabellijntjes en geen extra lassen Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 22 augustus 2021 gepost Share 22 augustus 2021 gepost Wat een stomme manier van foto's plaatsen ook zeg (door de adverteerder dus) Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Koen 22 augustus 2021 gepost Share 22 augustus 2021 gepost Je zou eigenlijk de sociale media moeten inzetten om te proberen te achterhalen wie de demente man is. Goede kans dat de familie niet zo heel erg veel bewegend beeld van hem heeft. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 23 augustus 2021 gepost Auteur Share 23 augustus 2021 gepost 9 hours ago, Koen said: Je zou eigenlijk de sociale media moeten inzetten om te proberen te achterhalen wie de demente man is. Goede kans dat de familie niet zo heel erg veel bewegend beeld van hem heeft. Soms geeft niemand daar meer om. Ik liep van het weekend nog langs een container, daar werd een heel huis ingegooid omdat de familie de erfenis van moeder/grootmoeder geweigerd had. Het heeft iets bizars. Nou ja, in dit geval heb ik er nog een prima deckchair aan overgehouden, alsmede enkele star wars memorabilia, die nu op weg zijn naar ebay. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 23 augustus 2021 gepost Share 23 augustus 2021 gepost Ja en dit is wat je nu krijgt. Privatisering van de gepensioneerde media-sector. Dat soort werkopnamen horen in een archief, en niet ordinair verhandeld op Marktplaats. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
RM 23 augustus 2021 gepost Share 23 augustus 2021 gepost (aangepast) 2 hours ago, samba-boy said: Ja en dit is wat je nu krijgt. Privatisering van de gepensioneerde media-sector. Dat soort werkopnamen horen in een archief, en niet ordinair verhandeld op Marktplaats. Jep en met een beetje geluk of pech (hoe je het bekijkt) worden deze opnamen over een aantal jaren voor het dubbele bedrag aangeboden. Dan heeft de vorige eigenaar tijd gehad om ze te digitaliseren en dan kan er lekker aan verdiend worden. En dan kunnen er van de opbrengst weer nieuwe opnamen worden aangekocht en de cirkel is weer rond . 23 augustus 2021 aangepast door RM Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Koen 24 augustus 2021 gepost Share 24 augustus 2021 gepost Nou. Dat werkt misschien zo voor opnames waar de halve wereld achteraanzit (denk aan beroemde voetbalwedstrijden of Doctor Who) maar of er nu zo veel belangstelling bestaat voor Nederlandse sociale documentaires uit de jaren zeventig... Ben het er overigens wel mee eens dat dergelijk spul in een overheidsarchief hoort, maar ja. Ik heb trouwens eens een kwartiertje gezocht bij B&G of ik de dementiedocu aan uitgezonden materiaal kon koppelen, maar dat was tevergeefs. Het is me ook niet duidelijk of beide programma's van de NOS zijn, we zien immers maar één leader (en dan nog, mijn indruk is dat alle omroepen NOS-leaders gebruikten). Strakjes is dat dementieprogramma gemaakt i.o.v. de sociale sector. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 24 augustus 2021 gepost Auteur Share 24 augustus 2021 gepost Ergens ook wel treffend, dat een programma over dementie in het vergeethoekje raakt. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 30 augustus 2021 gepost Share 30 augustus 2021 gepost On 8/23/2021 at 11:54 PM, RM said: Jep en met een beetje geluk of pech (hoe je het bekijkt) worden deze opnamen over een aantal jaren voor het dubbele bedrag aangeboden. Dan heeft de vorige eigenaar tijd gehad om ze te digitaliseren en dan kan er lekker aan verdiend worden. En dan kunnen er van de opbrengst weer nieuwe opnamen worden aangekocht en de cirkel is weer rond . Digitaliseren kost ook geld. Beter dan dat er niets mee gebeurd. Digitale bestanden kunnen gedeeld worden, bijvoorbeeld via YouTube. Ik denk niet dat een opnamen zoals deze verhoogd in waarde. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 30 augustus 2021 gepost Auteur Share 30 augustus 2021 gepost 8 hours ago, T4600C said: Digitaliseren kost ook geld. Beter dan dat er niets mee gebeurd. Digitale bestanden kunnen gedeeld worden, bijvoorbeeld via YouTube. Ik denk niet dat een opnamen zoals deze verhoogd in waarde. Eerlijk gezegd zie ik dat ook niet zo snel gebeuren, zelfs als het geluidsspoor aanwezig zou zijn. Ik acht zo'n scenario alleen waarschijnlijk als het óf muziek is, óf een zeer bekende acteur betreft. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Koen 31 augustus 2021 gepost Share 31 augustus 2021 gepost Je vraagt je ook af wat het publiek is dat vandaag de dag bezig is met dingen als film of geluidsband. Mijn indruk is dat het vaak vijftigplussers met een buikje zijn, figuren die het bestaan van de technologie in hun jongere jaren nog hebben meegekregen en die nu pas de tijd en het geld hebben om zich ermee bezig te houden. Enfin, het zou zomaar kunnen dat je die mooie films en dito toestellen over dertig jaar aan de straatstenen... etc. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 31 augustus 2021 gepost Auteur Share 31 augustus 2021 gepost 5 hours ago, Koen said: Je vraagt je ook af wat het publiek is dat vandaag de dag bezig is met dingen als film of geluidsband. Mijn indruk is dat het vaak vijftigplussers met een buikje zijn, figuren die het bestaan van de technologie in hun jongere jaren nog hebben meegekregen en die nu pas de tijd en het geld hebben om zich ermee bezig te houden. Enfin, het zou zomaar kunnen dat je die mooie films en dito toestellen over dertig jaar aan de straatstenen... etc. Nou, wíj, toch? Ik ben nog wel enige afstand verwijderd van zowel de halve eeuw als van het buikje, thank you very much. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 1 september 2021 gepost Share 1 september 2021 gepost Ik moet ook nog minimaal 10 jaar voor die halve eeuw... Buikje is er sinds kort wel, maar ik vrees dat dat vooral komt door het eten bij de NOS en rond het Mediapark Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 1 september 2021 gepost Share 1 september 2021 gepost (aangepast) Idee: het is niet aan ons om te bepalen wat misschien interessant is voor toekomstige generaties. Revoluties op industrieel/sociaal gebied kunnen vraag/interesse teweeg brengen naar eerder oninteressant materiaal. Perfecte wereld: digitaliseer alles onconditioneel. Realiteit: kosten en baten analyse. 1 september 2021 aangepast door T4600C Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 1 september 2021 gepost Auteur Share 1 september 2021 gepost 5 minutes ago, T4600C said: Idee: het is niet aan ons om te bepalen wat misschien interessant is voor toekomstige generaties. Revoluties op industrieel/sociaal gebied kunnen vraag/interesse teweeg brengen naar eerder oninteressant materiaal. Perfecte wereld: digitaliseer alles onconditioneel. Realiteit: kosten en baten analyse. In de praktijk is het dus eigenlijk weer wél aan ons. Want iemand moet toch iets besluiten, dan. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 1 september 2021 gepost Share 1 september 2021 gepost 3 minutes ago, Spiny Norman said: In de praktijk is het dus eigenlijk weer wél aan ons. Want iemand moet toch iets besluiten, dan. En dat is het lastige! Zouden mensen uit 1700/1800/1900 goed kunnen beslissen wat men anno 2000 interessant zou vinden? Totaal andere werelden. Het liefsts zou ik de film zo kopen en in de scanner donderen. Hellaas zijn 16mm scanners duur. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 1 september 2021 gepost Share 1 september 2021 gepost Weet iemand of beeldengeluid ook beelden kopen van eigenaren of zijn ze alleen open voor donaties? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 1 september 2021 gepost Auteur Share 1 september 2021 gepost 1 hour ago, T4600C said: En dat is het lastige! Zouden mensen uit 1700/1800/1900 goed kunnen beslissen wat men anno 2000 interessant zou vinden? Totaal andere werelden. Het liefsts zou ik de film zo kopen en in de scanner donderen. Hellaas zijn 16mm scanners duur. Een voorbeeld dat ik wel eens voorbij hoor komen is: moeten we alle afleveringen van Lingo bewaren? En waarom zou dat? Even advocaat van de duivel spelen: Deze twee programma's zouden leuk zijn geweest voor het tijdsbeeld "om te zien hoe men er toen tegenaan keek"... maar niet onvervangbaar en er zijn genoeg andere voorbeelden. Er zit geen geluidsspoor bij. Wat is de waarde voor het nageslacht? Wie gaat al die bewaarde programma's ooit bekijken? Zeker wanneer de generatie die het meegemaakt heeft, er niet meer is. Blijft natuurlijk wel een vreemd gevoel dat het zo op straat ligt, bij wijze van spreken. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Koen 1 september 2021 gepost Share 1 september 2021 gepost Dat buikje heb ik allang... Specifiek van deze Marktplaats-beelden zou je nog wel kunnen zeggen dat ze ook zonder geluid nog een zekere historische waarde hebben. Maar goed, B&G gaat dat niet zomaar binnenhalen, neem ik aan - te veel werk, te weinig gedocumenteerd, te duur. Ik ken geen voorbeelden van openbare omroeparchieven die nadrukkelijk betalen om materiaal te verwerven (terwijl het Rijks wel vlotjes tachtig miljoen aftikt voor Rembrandt) al zal er misschien in uitzonderlijke gevallen wat meebewogen worden met een eigenaar als er grote interesse is - zie het enigszins in wolken gehulde verhaal van Philip Morris die via BBC Worldwide wel geld gekregen zou hebben voor de Doctor Who's die hij in Nigeria gevonden had (ha ja, want Worldwide is een afzonderlijke, commerciële poot, dus dan krijgt hij geen geld van 'de' BBC). Maar B&G gaat niet betalen voor die MP-films... die moeten wel gewoon geld overhouden voor het personeelsuitje en om vijf uur naar huis kunnen gaan. En da's begrijpelijk hoor, het belang is toch enigszins beperkt. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 1 september 2021 gepost Share 1 september 2021 gepost De situatie met Doctor Who aflevering is apart. Volgens Philip zijn er nog veel meer vermiste afleveringen in privé handen. Volgens de verzamelaars zijn ze bang voor de BBC of/en vinden ze de onderhandelingen niet eerlijk. De BBC wil natuurlijk niet publiek zeggen wat ze er wel/niet voor overhebben. Prijzen zullen wel onder een non-disclosure agreement onderhandelt worden. Iedereen mag doen met zijn materiaal wat hij wil natuurlijk maar ik keur het achterhouden van vermiste afleveringen af. Hoogstwaarschijnlijk hebben die eigenaren het voor centjes bemachtigd ooit. Hoe zet je culturele waarden om naar geld? Wat zouden nieuwe bewegende beelden van Anne Frank waard zijn? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 1 september 2021 gepost Auteur Share 1 september 2021 gepost 1 hour ago, T4600C said: De situatie met Doctor Who aflevering is apart. Volgens Philip zijn er nog veel meer vermiste afleveringen in privé handen. Volgens de verzamelaars zijn ze bang voor de BBC of/en vinden ze de onderhandelingen niet eerlijk. De BBC wil natuurlijk niet publiek zeggen wat ze er wel/niet voor overhebben. Prijzen zullen wel onder een non-disclosure agreement onderhandelt worden. Iedereen mag doen met zijn materiaal wat hij wil natuurlijk maar ik keur het achterhouden van vermiste afleveringen af. Hoogstwaarschijnlijk hebben die eigenaren het voor centjes bemachtigd ooit. Hoe zet je culturele waarden om naar geld? Wat zouden nieuwe bewegende beelden van Anne Frank waard zijn? Sowieso apart, dat iemand helemaal tot in Nigeria één aflevering wist te laten ontvoeren uit een reeks, die nooit meer is teruggevonden. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Koen 1 september 2021 gepost Share 1 september 2021 gepost Nu ja, dat die ene 'op bestelling' zou zijn achtergehouden is ook maar theorie. En waarom zou je maar één aflevering opzij laten leggen? Bij gebrek aan betere info zet ik mijn centjes op iemand die uit nieuwsgierigheid/achterdocht een blik apart gelegd heeft, en die dat nadien niet meer zomaar kon of wilde teruggeven... omdat hij de film in tweede instantie alsnog verkocht heeft, of domweg heeft weggegooid. Morris is nogal een optimist geloof ik. 'Veel meer' in privéhanden, ik help het je hopen maar is toch een gevalletje 'we geloven het als we het zien'. Ik hou maar even de voorzichtige lijn van Paul Vanezis aan, die ook denkt dat er films in privébezit zijn, maar niet zoveel... hij heeft eens publiek een getal genoemd maar dat ben ik vergeten. Twee, vier? Zoiets... Ik vraag me ook wel af hoeveel Morris nu uiteindelijk voor die films gekregen heeft, en onder wat voor constructie. Ik wil niet helemáál uitsluiten dat er een patstelling is tussen Morris en de BBC omwille van financiële onenigheid. Het blijft een beetje gek dat 'men' in 2013 meende te weten dat ook Marco Polo erbij zou zijn en dat daar tot nu toe niets meer over vernomen is. Dat geld om de hoek komt kijken bij cultuurgoed is een beetje jammer, maar hou je niet tegen. Hooguit kan je hopen dat een financiële 'waarde' ervoor zorgt dat privé-eigenaars tenminste goed zorg dragen voor hun investering. Filmpje Anne Frank? Tonnen hoor. Er zijn enigszins treurige figuren die veel geld veil hebben voor Nazispullen, dus je zou hopen dat men voor de andere kant van het verhaal ook diep in de buidel zou willen tasten. Ik ga me nu afvragen of commerciële beeldbanken dergelijke beelden zouden kunnen kopen om ze dan voor veel geld te licensiëren voor documentaires... tja, hoe zit dat, je kan het fysieke product kopen maar geeft je dat het recht om voor een paar honderd euro per zoveel seconden die beelden te laten gebruiken, alsof je ze als organisatie zelf gemaakt hebt? Dat weet ik eigenlijk niet. Je zou denken dat het 'copyright' van zo'n filmpje blijft bij diegene die het gemaakt heeft... Maar goed, ook zonder interesse van dergelijke partijen zou een Anne-filmpje van uitzonderlijke financiële en historische waarde zijn. En je kan het niet eens helemaal uitsluiten dat zoiets nog eens opduikt, in een collectie amateurbeelden uit Amsterdam... kind liep voor de oorlog natuurlijk gewoon op straat, en je moet maar net een toerist met een camera treffen dan... Fascinerende gedachte wel! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 1 september 2021 gepost Share 1 september 2021 gepost Juridisch gezien blijft het auteursrecht natuurlijk bij de rechtshebbende (Meestal persoon bij amateur, bedrijf/organisatie bij commerciële opdracht.) Het filmpje kopen via een veiling, rommelmarkt of kringloopwinkel, ongeacht het bedrag, geeft jou natuurlijk niet auteursrecht en rechten om de beelden commercieel te gebruiken. Bij veel amateur-opnamen is dat uitzoeken bijna niet te doen. Heel soms zit er informatie bij in de vorm van aanloop strook, schrift ergens, of locatieborden/huisnummers. Bij commerciële opdrachten kan het ook moeilijk worden omdat bedrijven/archieven failliet gaan, worden opgenomen in andere bedrijven, of nergens staat goed beschreven waar iets vandaan komt. Uitweg is bepalen of de beelden in het publieke-domein zitten. Maar aan de hand van hoe veel onderzoek en bronnen moeten worden geraadpleegd kan ook dit geld gaan kosten. Volgens de wet wordt een "Redelijke inspanning" verwacht bij het zoeken. Duidelijkere eisen worden er niet gesteld, ook niet welke bronnen moeten worden geraadpleegd. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 1 september 2021 gepost Share 1 september 2021 gepost Ik heb laatst een lokaal filmpje gevonden op 8mm, ik heb het nog niet bekeken, het is denk ik wel iets van amateurfilm. We hebben hier een historische vereniging, maar daar sta ik niet op goede voet mee, dus ik hou het wel zelf Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 2 september 2021 gepost Auteur Share 2 september 2021 gepost Er is gewoon geen perfecte oplossing. Wanneer iets Public Domain is, dan investeert er nooit iemand in restauratie of remastering. Phil Morris en Doctor Who is natuurlijk een beetje een uniek verschijnsel. Eigenlijk wel een interessante vraag, die je daar stelt over amateurfilms. Die zijn niet gepubliceerd (uitgezonden/bioscoop). Aan de andere kant, op een ongepubliceerd verhaal rust ook auteursrecht. Maar goed, ik ben geen jurist, ik weet niet of dat hetzelfde is. Bedrijven die niet meer in die vorm bestaan! Daar heb ik laatst ook nog mijn tanden op stukgebeten! Bob Banner Associates... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 6 september 2021 gepost Share 6 september 2021 gepost (aangepast) Op 1-9-2021 om 11:34, T4600C zei: Weet iemand of beeldengeluid ook beelden kopen van eigenaren of zijn ze alleen open voor donaties? Zo ver ik weet doen zij niet actief aan werven, uitsluitend donaties en zelfs dan moet het een wezenlijke aanwinst zijn. Op 1-9-2021 om 22:21, T4600C zei: (...) Het filmpje kopen via een veiling, rommelmarkt of kringloopwinkel, ongeacht het bedrag, geeft jou natuurlijk niet auteursrecht en rechten om de beelden commercieel te gebruiken. Dit brengt mij weer op de zaak van de enige bewaarde twee opnamebanden van Super Bowl I, die in handen zijn van een particulier, maar die er niks mee mag aanvangen. Dankzij zijn grootvader heeft ene Troy Haupt als enige nog een bewaarde integrale opname van de uitzending. Sports Illustrated taxeerde deze destijds (anno 2005) op een miljoen dollar, en die vraagprijs wil de NFL er niet voor betalen; zij boden hem een, in vergelijking, schamele 30.000 dollar. Troy wil 'm liever verkopen aan de partij die zijn vraagprijs er wel voor over heeft, maar dan begint de NFL met het van twee walletjes eten: je mag 'm aan niemand anders verkopen, want rechten. Lololol. Iets uitgebreidere versie hieronder: 6 september 2021 aangepast door samba-boy Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.