Utrechter 29 mei 2021 gestart Share 29 mei 2021 gestart Het waren verwikkelingen van mensen in de middeleeuwen. Hoe dat zo ging toen. Ik meen dat het zich afspeelde in Utrecht. De intro muziek was een soort klokkenspel. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 29 mei 2021 gepost Share 29 mei 2021 gepost Mariken van Niemegen, verfilmd in 1968 en 1976? Floris? Dan zijn er nog diverse Tijl Uilenspiegels die technisch gezien geen Middeleeuwen meer zijn). Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Utrechter 31 mei 2021 gepost Auteur Share 31 mei 2021 gepost Helaas, geen van die drie. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 31 mei 2021 gepost Share 31 mei 2021 gepost OK, maar geef vooral meer details als je je die herinnert. Kleur? Wat voor verwikkelingen (dagelijks leven of meer belangrijk, zeg maar "politiek")? Drama/comedy/kinderserie/documentaire? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Utrechter 31 mei 2021 gepost Auteur Share 31 mei 2021 gepost Het werd uitgezonden tussen 1972 en 1975 in kleur. Het was zeker een serieus verhaal met heel realistische details. Meer over de levensloop van de gewone mens. Drama heet dat geloof ik. Dit detail zat er in ieder geval in: Een paar werd verliefd op elkaar. Ze konden niet samen blijven, want de man werd verleid door een andere vrouw die zwanger werd. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 31 mei 2021 gepost Share 31 mei 2021 gepost Toch zijn er niet zoveel van dergelijke series. Tanchelijn kan het ook al nauwelijks zijn. Het kan niet bv. 18e-eeuws zijn geweest? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Utrechter 1 juni 2021 gepost Auteur Share 1 juni 2021 gepost Nee, het speelde zich af ergens tussen het jaar 1000 en 1500. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 1 juni 2021 gepost Share 1 juni 2021 gepost Het kan geen soort docu-drama zijn geweest voor school TV? Of toch een Engelse serie? Dit soort dingen wordt echt weinig gemaakt in Nederland... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 1 juni 2021 gepost Share 1 juni 2021 gepost (aangepast) Was het echt een NL productie of kan het toch niet geweest zijn met ondertitels / voiceovers? En speelt het zich af in Utrecht stad of de provincie? 1 juni 2021 aangepast door Hinse Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Utrechter 1 juni 2021 gepost Auteur Share 1 juni 2021 gepost Het was Nederlandstalig. Docudrama voor school TV? Daar hat het wel iets van weg, maar het werd op TV uitgezonden. Niet alleen op school. Het speelde zich volgens mij af in de stad Utrecht. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Koen 1 juni 2021 gepost Share 1 juni 2021 gepost Ik, gooi er even het BRT-product 'Magister Maesius' tegenaan, dat is uit 1974, speelt in de middeleeuwen, is in kleur... volgens de kranten ook uitgezonden in Nederland. Er staat een en ander van op Youtube. Qua plot lijkt het verder niet meteen overeen te komen met wat gevraagd wordt. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Utrechter 2 juni 2021 gepost Auteur Share 2 juni 2021 gepost Nee, dat is hem helaas niet. Maar we komen steeds dichterbij.... Van wat ik me kan herinneren was het een Nederlandse productie, dus zonder Vlaams accent. En het was nogal serieus, misschien wel droevig. En volgens mij was het een korte serie. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Koen 2 juni 2021 gepost Share 2 juni 2021 gepost Nog een mogelijkheid. Op 29.6.73 brengt het NOS-programma 'Uit de kunst' een uitvoering van 'Filius Getronis'. Dat is in ieder geval Utrecht en middeleeuwen. Opgenomen in een kerk, klokken zijn mogelijk. Het kan niet zo'n toer zijn om de tekst online te vinden, zou je denken... al heb ik me daar niet mee bezig gehouden. Zie hier ('Middeleeuwse liturgische drama's in oorspronkelijke opvoering'). https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&query=(utrecht+middeleeuwen+televisie)&cql[]=(date+_gte_+"01-01-1970")&cql[]=(date+_lte_+"01-01-1978")&redirect=true&sortfield=date&page=1&identifier=ddd:010375109:mpeg21:a0018&resultsidentifier=ddd:010375109:mpeg21:a0018&rowid=9 En 't is bewaard. https://zoeken.beeldengeluid.nl/program/urn:vme:default:program:2101608050038114531?ac=dgtl&q=filius+getronis 00:01:55 - 00:33:36 (Rol III) FILIUS GETRONIS (De zoon van Getron) Televisie-adaptatie van dit 12e eeuwse kerkspel, één van de vier middeleeuwse mirakelspelen die verhalen van "De wonderen van de Heilige Nicolaas", opgenomen in de Pieterskerk te Utrecht. Medewerkenden: de zangers René Jacobs (zoon van Getron), Max van Egmond, Harry Geraerts, Marius van Altena, Marcel van Ingen en Lucas van Dijck; het Utrechts Studenten Gregoriaans Koor en Jongenskoor van de St. Gregoriusschool, begeleid door Syntagma Musicum. Muzikale leiding: Jan Boogaarts en Leo Meilink. Decors en kostuums: Rudolf Corens. 31'52" Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Utrechter 2 juni 2021 gepost Auteur Share 2 juni 2021 gepost Helaas is dat het ook niet. Maar interessante bron waarin je kranten van de 70 er jaren kan lezen. Misschien is er wel een bron waarin je de tv gidsen uit de 70 er jaren kan lezen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Spiny Norman 2 juni 2021 gepost Share 2 juni 2021 gepost Op delpher-kranten heb ik al eens televisie + diverse trefwoordjes geprobeerd, 197x. Maar geen duidelijk resultaat. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Utrechter 2 juni 2021 gepost Auteur Share 2 juni 2021 gepost AVRO, KRO, NCRV leveren ook niets op op Delpher. Ook TV gids niet. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.