Ga naar inhoud

Bassie & Adriaan #11

Aanbevolen berichten

gepost (aangepast)
20 uur geleden, Spiny Norman zei:

Dat is een bekende techniek overigens, werd ook gebruikt precies andersom vroeger om bioscoopfilms geschikt te maken voor de televisie.

Pan & Scan.

Het blijft een jammerlijke bedoening. Alsof ze een laatste poging doen om B&A klaar te stomen voor Netflix ofzo.

aangepast door samba-boy
  • Reacties 453
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

gepost
19 uur geleden, Deemster zei:

Ik heb dus eindelijk de tijd gevonden om de hele remaster te kijken. Ze hebben dus alles gecropt naar breedbeeld, maar wel per frame gezorgd dat de "camera" altijd gericht is op het relevante deel van de scene. Dit vind ik wel cool, en hier zal vast heel veel werk in hebben gezeten. Het beeld zelf ziet er kleurrijk en scherp uit, en heeft naar mijn inzicht niet de typische AI look die je bij amateuristische upscales ziet.

Dit is een standaardfunctie in Davinci Resolve, werkt uitstekend en je hebt er minimaal werk aan om handmatig bij te werken waar het net niet goed is gegaan.

gepost (aangepast)
Op 18-3-2025 om 20:12, Spiny Norman zei:

Motion blur - ze zouden toch niet een verkeerde frame rate hebben gekozen zeker?

Nu intrigeerde het me toch wel. Wat is er aan de hand met de beweging van deze remaster? Waarom maakt deze versie me "motion sick" ? Waarom is elke beweging van karakters wazig? Waarom wordt het hele beeld wazig als de camera pant?

Na wat onderzoek over deïnterlacing en wat experimenteren ben ik er voor 100% zeker van wat Martijn Passchier hier heeft gedaan. Ik heb het zelfs kunnen reproduceren met de DVD's. Ten eerste. Hij heeft gebruik gemaakt van de QTGMC deinterlacer. Dit is een hele geavanceerde hoogwaardige deinterlacer. Dit algoritme heeft ontzettend veel functies. Afhankelijk van de preset die je gebruikt (Deze hebben namen die betrekking hebben op de snelheid die je wilt behalen, met namen als "Slower" and "Faster") worden daar meerdere stappen aan toegevoegd. Over het algemeen worden de snellere varianten aangeraden door kenners, omdat die een natuurlijkere look hebben. Langzamere presets zijn vaak overkill, en zien er "processed" uit.  Als je gebruik maakt van de langzamere (dus ingewikkeldere) presets, maakt QTGMC ook gebruik van een beeldverscherpingsfunctie. Dit kan het beeld mooier maken, maar kan ook artifacten introduceren. In aflevering 3 ("Meer Geluk Dan Wijsheid") zie je op tijdcode 12:26 zo'n artifact op het verkeersbord. Dit ziet er eigenlijk uit als een "weave deinterlaced" beeldje, met karteltjes.

Dan nu mijn hoofdpunt. De motion. Ook dit heb ik exact kunnen reproduceren. QTGMC heeft ook de functionaliteit om motion blur toe te voegen. Dit is voornamelijk bedoeld om deinterlacing naar 25 fps toch een beetje soepelheid mee te geven, ondanks dat er eigenlijk 50 beeldjes in de uitzendingen zitten. Deze functie heeft verschillende argumenten die je eraan mee kunt geven, zoals de shutter angle van de bron en de gewenste uitgaande shutter angle. Smaakvol (en vooral behoudend) gebruikt kan deze functionaliteit het beeld oprecht wat soepeler laten bewegen. De handleiding geeft als voorbeeld een input shutter angle van 30 en een output shutter angle van 180 om soepele beweging te krijgen op een 50i naar 25p conversie.

Als je die motion blur nou helemaal overstuurt door als input waarde 0 te geven (de laagste waarde) en als output waarde 360 (de hoogste waarde), dan krijgt je exact het verschijnsel als de beweging van de HD remaster. Exact. Frame-perfect hetzelfde. In plaats van het beeld een beetje soepeler te maken, krijg je nu een overduidelijk waar te nemen blur bij elke beweging op het scherm. Als Adriaan zijn hand beweegt om iets uit te leggen, als de camera over een omgeving pant.

Waarom zou hiervoor gekozen zijn? Wie heeft de behoefte gehad om deze gekke bewegingsvervaging te introduceren? Ik heb werkelijk nog nooit een uitgave gezien van welke serie of film dan ook die dit fenomeen heeft.

Zou Aad het mooi vinden? Zou hij hebben gezegd "Martijn, ik wil dat onze opnames van Amerika eruit zien alsof ze op film zijn geschoten!", en dat Martijn dat op deze kunstmatige manier heeft proberen in elkaar te knutselen?

Ik heb geen idee. Maar ik vind dit oprecht één van de bizarste dingen in de geschiedenis van Bassie & Adriaan. Mocht je het nog niet hebben gezien, kijk de nieuwe compilatie van de Reis vol Verrassingen op YouTube. Daar kan je precies zien hoe de serie eruit ziet.

aangepast door Deemster

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...