Ross 24 februari 2018 gestart Share 24 februari 2018 gestart (aangepast) Een Retro Electronica Reparatie Topic. Dat is een hele waffel vol. Maar ja, hoe wil je het anders noemen? Ben je bezig met een wat grotere reparatie, of heb je deze klaar? Post het hier!. Zoals gewoonlijk begint de topic starter..... In een lang grijsch verleeden, gaf @djkoelkast mij ooit een "effectenbak" om na te kijken. Hij was zelf met de condensatoren aan het stoeien geweest, maar kreeg er sindsdien geen fatsoenlijk geluid uit. Het beestje bromde eigenlijk alleen nog maar. Dagen verstreken, en maanden vergrijsden, en de "effectenbak" lag alleen nog maar koud te lijden en stof te happen bij mij in de schuur. Dit omdat het mij aan een echte werkplek ontbrak. Na de zolder opgeruimd te hebben, heb ik daar een elektronicawerkplaats van gemaakt. Hierdoor was het voor mij eindelijk mogelijk om ook fatsoenlijk meetgereedschap aan te schaffen (want dat laat je niet in een koude vochtige schuur staan), en eindelijk met de "vergeten" projectjes te beginnen. Maar goed een "effectenbak", wat is dat nu eigenlijk? Deze bak ik eigenlijk een ART MultiVerb Alpha 2.0, zoals te zien in onderstaand plaatje: Wat doet deze machine? Tsja, het vervormt geluid zeg maar, op maar liefst ontelbaar verschillende manieren, je kunt er echt van alles instellen... De diagnose: Het eerste wat ik gedaan heb, is de unit compleet gedemonteerd, zodat ik alle componenten van elkaar op tafel kon leggen. Hierna ben ik voltages gaan meten, zoals deze vermeld stonden op het schema. Gelukkig bestaat het bedrijf nog steeds, en waren ze zo vriendelijk om mij een kopie van een schema te sturen van de MultiVerb Alpha 1.0, deze zit op een paar wijzigingen na het zelfde in elkaar. Na het meten van alle voltages kwam ik tot de conclusie dat de -12V lijn niet aanwezig was, hierdoor kregen de opamps (Operational Amplifiers) niet de goede voedingsspanning, en als er wat aangesloten was. was er een luide brom te horen. Dit was ook te zien aan de VU-meter op het paneel, deze stond altijd vol aan. Vanaf hier begonnen te meten vanaf de bron (de trafo). Het benodigde voltage was aanwezig tot condensator C4, hierna was er niets meer over. Nu viel me achter op de print al een vreemd draadje op, waarvan ik al dacht dat deze er niet thuis hoorde... Na enig meet en demontagewerk de fout gevonden .... Helaas was er bij het vervangen de van de condensatoren een spoortje defect geraakt, en was er onder op het bord een bruggetje geplaatst, zoals hierboven te zien is...Echter....was het bruggetje aangesloten op de verkeerde plek, waardoor er feitelijk (en gelukkig) niets gebeurde. Na de brug op de juiste plek gesoldeerd te hebben, kwam de -12 volt weer terug, maar een ding viel op, het rode CLIP lampje bleef continue branden, terwijl de rest uit was. (Let niet op het knipperen van het rode lampje, deze lampjes zijn "gecharlieplexed" waardoor de camera dit als aan/uit opvat, in werkelijkheid is deze continue aan) Het groene lampje reageert correct, omdat mijn hand als een antenne werkt en een signaal opwekt,.. Maar goed, het schema maar weer in. De 3 ledjes worden aangestuurd door een comparator, ofwel heel simpel gezegd een vergelijker. Voor elk ledje zijn er 2 poorten, een waar via een weerstandje een vast voltage opstaat, en een waar het signaal op staat... Voor het rode lampje, staat er op pootje 7 van U46 2,3 volt, als het signaal op pootje 8 boven de 2,3 volt komt, dient pootje 1 van U46 geleidend te worden, en zo het ledje aan te sturen. Helaas voor U46 was pootje 1 altijd wat actief, waardoor het ledje altijd bleef branden... Helaas heeft U46 de operatie niet overleefd, maar er is ook goed nieuws.... Een nieuwe KA339 neemt de taken in het gevolg waar.... (LM339 equivalent), en alle lampjes werken weer..... In het volgende deel besteed ik aandacht aan het monteren van een nieuwe batterijhouder, het weer opbouwen van de unit. Voor nu al een kleine preview wat deze machine kan ... TO-DO lijst: Batterijhouder monteren Rommel onder C7 wegpoetsen (elektrolyt) Aansluitingen van de trafo fatsoenlijk maken, aardedraad naar behuizing netjes monteren Unit resetten en kijken of batterij zijn werk doet Unit afbouwen Nieuw netsnoer monteren 25 februari 2018 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 24 februari 2018 gepost Share 24 februari 2018 gepost (aangepast) Holy shit, wat een topic. Nu al! En eerlijk, ik heb twee linkerhanden (of zoals men het vaker noemt, zure vingers ) en heb niet genoeg verstand van techniek, maar wel interesse. Ik vind dit dus ook rete-leerzaam om te lezen en daarmee een hele toffe bijdrage voor Retroforum. "Ross' RERT" is nu al een begrip dat ik naar ik hoop nog lang mag doorklinken hier, en ik hoop dat het werkwoord RER'en (ik RER, jij RER't, wij RER'en) ook nog zijn doorgang vindt tot de Nederlandse taal. Zo, voorlopig genoeg veren in de reet. 24 februari 2018 aangepast door samba-boy Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 25 februari 2018 gepost Share 25 februari 2018 gepost Ik hobby wel eens wat aan maar feitelijk heb ik geen idee wat ik doe soms. Dit is heel leerzaam en ik word heel gelukkig van dat deze effectenbak straks weer in vol ornaat het rack in kan. Niet alleen 90's galmen, maar ook een sampler in deze brute machine Toen ik hem kocht bleken de condensatoren op, dus die heb ik vervangen en toen begon de ellende Nu weten we waarom. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 25 februari 2018 gepost Share 25 februari 2018 gepost Dat is een tijd geleden, Ross, dat je hier op het retroforum iets kwam repareren. Goed dat je er weer bent. Ik ben dol op schema's, maar snap er weinig van. Over naar de batterijhouder. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 25 februari 2018 gepost Auteur Share 25 februari 2018 gepost 1 minute ago, Keetie said: Dat is een tijd geleden, Ross, dat je hier op het retroforum iets kwam repareren. Goed dat je er weer bent. Ik ben dol op schema's, maar snap er weinig van. Over naar de batterijhouder. Dank allen Mochten jullie meer willen weten over bepaalde handelingen, bijvoorbeeld schema lezen, dan wil ik daar best een item aan wijden .... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
MarsM 1 maart 2018 gepost Share 1 maart 2018 gepost Ik ben typisch één van de vaste bezoekers hier die echt 0,0 verstand heeft van alle onderwerpen met betrekking tot technische werking van apparaten, allerlei afkortingen en natuurkundige analyses, maar gelukkig maar dat die knappe koppen er wél zijn. Ik denk niet dat ik het ooit begrijp (het heeft ook helemaal niet mijn interesse), maar het is wel leuk om het zo stapje voor stapje te lezen zodat ik als ‘leek’ er nog ‘iets’ van snap . Toch zit ik liever in het hoekje ‘het moet gewoon werken, anders maar wat nieuws’. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 1 maart 2018 gepost Share 1 maart 2018 gepost 7 uur geleden, MarsM zei: Ik ben typisch één van de vaste bezoekers hier die echt 0,0 verstand heeft van alle onderwerpen met betrekking tot technische werking van apparaten, allerlei afkortingen en natuurkundige analyses, maar gelukkig maar dat die knappe koppen er wél zijn. Ik denk niet dat ik het ooit begrijp (het heeft ook helemaal niet mijn interesse), maar het is wel leuk om het zo stapje voor stapje te lezen zodat ik als ‘leek’ er nog ‘iets’ van snap . Toch zit ik liever in het hoekje ‘het moet gewoon werken, anders maar wat nieuws’. Maar een 90's effectenbak heb je niet meer nieuw En die dingen hebben een unieke sound, het is het begin van de digitale effecten. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
PeterNC 1 maart 2018 gepost Share 1 maart 2018 gepost Gaaf! Ik moet ook zo iemand lokaal zien te vinden. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 4 maart 2018 gepost Auteur Share 4 maart 2018 gepost (aangepast) Zo na een erg drukke werkweek, toch nog een momentje weten te vinden voor dit prachtige stukje retro elektronica. Zoals beloofd, ben ik begonnen met het opruimen van wat rommel op de printplaat. Onder C7 was wat aanslag te zien wat leek op wat gelekt elektrolyt. Om het zekere voor het onzekere te nemen, even de condensator eraf gehaald en de rommel opgepoetst. Ziet er gelijk een stuk beter uit. Helaas heeft harskern soldeer de nadelige eigenschap om overal waar je soldeert een vieze plakkerige troep achter te laten. Heel veel mensen laten deze helaas gewoon zitten, maar als je het goed wilt doen, dan ruim je dit even op. Op de volgende foto kunnen jullie zien wat ik bedoel: Na enig poetswerk met IPA (Isopropylalcohol...nee niet drinken, doe maar gewoon even niet....) Ziet het er zo uit. De IPA welke ik gebruik, vind je [HIER] Helaas vallen nu de beschadigingen door het desolderen / solderen wel extra op, maar dit zijn nu eenmaal beschadigingen die je toch houdt als je met een print aan het werk gaat. Deze printen zijn eigenlijk niet geschikt om onderdelen op te vervangen. Nu ik toch aan het schoonmaken ben, wil ik een extra ding aanpakken, wat me al een hele tijd een doorn in het oog is: De trafoaansluiting. Deze heb ik nu een heel aantal keer moeten desolderen omdat ik anders steeds de trafo mee moest nemen als ik de print om wou draaien. Na enig zoeken bij reichelt.nl heb ik een leuke oplossing gevonden... Nu is de print (op het bedieningspaneel na) volledig loskoppelbaar en makkelijk te verwijderen als dit in de toekomst nog moet. Eindelijk is het tijd om wat de doen aan die batterijhouder, want zoals je ziet, is de oude niet meer helemaal zo, zoals de ontwerpers hem ooit bedoeld hebben. Gelukkig is dit een vrij standaard onderdeel, en nog steeds gewoon verkrijgbaar.... Ook weer na enig poetswerk, de nieuwe houder op zijn plekje gemonteerd, met een verse batterij er in ... Maar waarom nu eigenlijk een batterij op zo een machine? Tsja, ik kan er heel simpel in zijn, geheugen. In die tijd was er wel Flash geheugen zoals wij nu kennen in MP3 spelers een SSD's, maar dit was schreeuwend duur. In plaats van Flash is gekozen voor SRAM, ofwel Static Random Access Memory. In feite een heel simpele RAM chip, die zonder al te veel poespas aangestuurd kan worden en in die tijd vrij goedkoop was. Echter is er wel een nadeel, als je wilt dat je data bewaard blijft wanneer de spanning van de machine af wordt gehaald, dan moet je de SRAM chip voorzien van een kleine spanning, zoals bijvoorbeeld een knoopcel. Doe je dit niet, dan vervallen de bitjes in de chip na verloop van tijd naar willekeurige waardes, wat ook te zien is als de machine een tijdje zonder netspanning heeft gestaan, dan start de machine zo op: Ofwel, er wordt willekeurige rommel ingelezen waar de machine niets mee kan. Na een reset ziet het er allemaal al een heel stuk beter uit, en start de machine weer op zoals het hoort, op de laatst ingestelde preset voordat de spanning eraf ging.... 4 maart 2018 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 4 maart 2018 gepost Share 4 maart 2018 gepost Wauw, wat een vakwerk! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 5 maart 2018 gepost Share 5 maart 2018 gepost Zo hee, gaaf project zo hoor! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 5 maart 2018 gepost Share 5 maart 2018 gepost Ik wil binnenkort ook eens een poging wagen, al is mijn expertise nog geen kwart van dat van Ross, al doende leert men. Ik heb een moederbord met bolle condensatoren, dus dat wordt een flink klusje Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 18 maart 2018 gepost Auteur Share 18 maart 2018 gepost Zo hey, die tijd gaat sneller dan me lief is...al weer 14 dagen geleden sinds mijn laatste post.... Anyway, laten we verder gaan waar we gebleven zijn....om maar eens te beginnen met het netsnoer, wat absoluut niet mee wou werken, omdat deze wat dikker was dan het origineel..De aanhouder wint... Als we dan toch goed bezig zijn met de rest van de unit, dan ook maar eens de aarding netjes voor elkaar maken, netzoals de aansluiting van de ontstoringscondensator. Hiervoor heb ik netjes kabelschoenen gebruikt, zodat ik de kabels netjes aan de behuizing vast kan zetten. De rest van de bekabeling waar nodig voorzien van krimpkous, en redelijk netjes weggewerkt. Nu nog de reparaties op de print netjes beschermen met kapton tape, waarna ik ben begonnen om de unit weer netjes in elkaar te zetten... Na het afbouwen had ik toch het idee dat er wat fout zat, ik kon er alleen niet helemaal achterkomen wat het was.... Laten we dit maar even snel oplossen, dit leest zo lastig als hij straks in het rack zit.... Helaas ontbrak 1 van de moeren van de aansluitingen achterop, na een kleine zoektocht bij de vrienden van Reichelt ook deze kunnen vinden. Nu is de achterkant (op de vingerafdruk na) helemaal klaar.... Uiteraard mag het niet ontbreken aan het Retroforum-Seal-of-Approval.... Gebruikte materialen (links zijn klikbaar) 1x 14 polig IC-socket 1x LM339 quad comparator 1x BR2325 batterijhouder 1x BR2325 batterij 1x 4 polig chassiselement 1x 4 polig stekkerelement 6x Neutrik kunststof moer 20x wattenstaafje 37 grijze haren... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 18 maart 2018 gepost Share 18 maart 2018 gepost Haha wat tof allemaal weer Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 20 maart 2018 gepost Share 20 maart 2018 gepost Ross, gebruik je oud soldeer of nieuw soldeer? Als je oud soldeer gebruikt dan hoop ik maar dat je nog voldoende voorraad hebt. Ik las nl in een Acorn forum over het gebrek aan oud soldeer, wat het beste te gebruiken is voor oude voorwerpen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 20 maart 2018 gepost Auteur Share 20 maart 2018 gepost 3 hours ago, Keetie said: Ross, gebruik je oud soldeer of nieuw soldeer? Als je oud soldeer gebruikt dan hoop ik maar dat je nog voldoende voorraad hebt. Ik las nl in een Acorn forum over het gebrek aan oud soldeer, wat het beste te gebruiken is voor oude voorwerpen. Dat valt allemaal heel best mee, ik gebruik oud soldeer. Loodhoudend mag je professioneel / bedrijfsmatig niet meer gebruiken (RohS). Hobbymatig geen probleem zover ik weet....Leg het in ieder geval niet op de plank, spul is stervensduur.....(lees 17 euro voor 250 gram) Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.