T4600C 4 februari 2018 gestart Share 4 februari 2018 gestart (aangepast) 28 Jan was ik te gast bij de volkssterrenwacht Tivoli. Ik heb een leuke tour gehad en hun 30cm telescoop kunnen gebruiken met mijn mobiele telefoon. Daar kan geen super telelens tegen op! wat een gigantische vergroting. Ik ben al een tijdje met hun in gesprek over het digitalizeren van hun archief. Het archief zit vol met boeken over astronomie, ruimtevaart en hoe de aarde werkt. Wat mij het meeste aanspreekt zijn hun honderden dia's, plakboeken vol krantenartiekelen en geluidsbanden uit de tijd van de Apollo missies. Zo rond de jaren 60s tot 80s. De geluidsbanden met Nederlandse uitzendingen van de Apollo missies heb ik al gedigitalizeerd, nu nog de dia's en krantenartiekelen. Eind 2018 is er een reünie bij Tivoli, wellicht is het dan leuk om oude foto's, geluidsfragmenten en kranten te laten zien. Alles komt in public domain op archive.org. Hier een Facebook artikel geplaatst door Tivoli: "Vandaag een bijzondere gast mogen ontvangen bij ons op de sterrenwacht. Niels is 21 jaar, en nu al een expert op het gebied van digitaliseren van oude beelden en geluidsfragmenten uit het Apollo tijdperk. Niels kwam de banden terug brengen die hij had gedigitaliseerd voor ons. Je kan zijn werk bewonderen op https://archive.org/search.php?query=creator%3A"Apollo+16+uvc+s201+as16-123 We hopen in de toekomst nog vaker van zijn diensten gebruik te mogen maken!" Of ik de boeken digitaal ga maken weet ik niet, misschien zeldzame uitgavens maar anders niets. De banden, dia's en krantenartiekelen zijn uniek. Verder ga ik een bandrecorder band voor ze regelen die ze in hun tour kunnen gebruiken om Nederlandse Apollo 11 geluiden af te spelen. De eerste dia's zijn al gescand: 4 februari 2018 aangepast door T4600C Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 4 februari 2018 gepost Share 4 februari 2018 gepost Wat tof! En deed je dit allemaal op vrijwillige basis of kreeg je er wel een nette vergoeding voor? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 4 februari 2018 gepost Auteur Share 4 februari 2018 gepost (aangepast) 1 hour ago, samba-boy said: Wat tof! En deed je dit allemaal op vrijwillige basis of kreeg je er wel een nette vergoeding voor? Ik doe dit alles op vrijwillige basis. Voor de reis kreeg ik wel een vergoeding. De sterrenwacht zelf is ook gerund door vrijwilligers. 4 februari 2018 aangepast door T4600C Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 4 februari 2018 gepost Share 4 februari 2018 gepost Tof dat je dit doet! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 5 februari 2018 gepost Share 5 februari 2018 gepost Heel gaaf! Hoe oud zou deze foto zijn? Vind hem echt mooi met dat straks geknipte koppie en nette houding op een verder vrij aftands dak. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 12 februari 2018 gepost Auteur Share 12 februari 2018 gepost (aangepast) Bezig geweest in het weekend, staat een hele rits nieuwe pareltjes bij. Hij lijkt op Titulaer: Sterrenwacht Hoeven: Sterrenwacht Simon Stevin, nu Tivoli: Hier zullen ze zeker blij mee zijn 12 februari 2018 aangepast door T4600C Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 13 februari 2018 gepost Share 13 februari 2018 gepost Gave foto's! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 13 februari 2018 gepost Share 13 februari 2018 gepost Ja heel tof! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 7 mei 2018 gepost Auteur Share 7 mei 2018 gepost Bijna klaar met de eerste twee dozen dia's, elk een stuk of 300 foto's. Wel ben ik er achter dat vuescan automatisch een hele lade in kan scannen, gaat wel rap zo. De laatste loodjes zijn het zwaarst. Er zitten wel wat mooie bij (: Spoiler Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 7 mei 2018 gepost Auteur Share 7 mei 2018 gepost (aangepast) Aangezien de rode balk bij "Resultaten" stopt in 1970 zou dat de datum van de foto's wel zijn. 7 mei 2018 aangepast door T4600C Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 7 mei 2018 gepost Share 7 mei 2018 gepost Zeer toffe dia's heb je daar! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 7 mei 2018 gepost Auteur Share 7 mei 2018 gepost Deze vind ik heel gaaf: Onbewerkt: Spoiler Bewerkt om de prachtige sterren te kunnen zien Spoiler Hogere resolutie: https://ia801505.us.archive.org/35/items/volkssterrenwacht-tivoli-Archive/Sterren-1-C1I1.jpg Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 4 november 2018 gepost Auteur Share 4 november 2018 gepost (aangepast) Ik heb het Tivoli archief overgezet naar Flickr. Hopelijk zijn de foto's op deze (handzamere) website beter te bekijken. Op moment van typen zijn er 4 albums; 1. Frans Verpoorten foto's Simon Stevin. Foto's genomen door Frans Verpoorten bij Simon Stevin. (c) Frans Verpoorten jr. 2. Volkssterrenwacht Simon Stevin, Hoeven, Tivoli. Algemeene foto's van en genomen door de sterrenwacht. 3. Tivoli foto's derden Foto's uit het Tivoli archief van derden, zoals de NASA, ESA en boeken. 4. Volkstserrenwacht Simon Stevin Bouw. De constructie van Simon Stevin en de verplaatsing van de radiotelescoop. En het archief is nog lang niet klaar! Link naar Flickr archief: https://www.flickr.com/photos/167850129@N03/albums 4 november 2018 aangepast door T4600C Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 23 maart 2019 gepost Auteur Share 23 maart 2019 gepost 4K video van grote radi-telescoop constructie: Muziek: Boards Of Canada Come to Dust Transmisiones Ferox Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 20 juli 2019 gepost Auteur Share 20 juli 2019 gepost (aangepast) Het digitalizeren van de banden heeft zijn vruchten af geworpen, nu kunnen we bezoekers op een authentieke manier laten horen hoe het vroeger op TV en de radio klonk, Met een band die ik heb samengesteld uit oude nederlandse Apollo 11 opnamens. Volkssterrenwacht Tivoli te Oudenbosch heeft een opendag op de 20ste en 21ste ter gelegenheid van de Apollo 11 maanlanding. Kom gratis langs voor een rondleiding door hun archief, leer hoe de Simon Stevin sterrenwacht de NASA hielp Apollo 10 en 11 te ontvangen. Kijk door tig telescopen met en zonder zonnefilters, inclusief de grote 30cm Maksutov telescoop. Als het weer het toelaat kun je zonnevlammen zien. Voor de kids een leerzame speurtocht! Er zijn ook souvenirs te koop. 20 juli 2019 aangepast door T4600C Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 2 januari 2020 gepost Auteur Share 2 januari 2020 gepost Dia uit het archief, voor en na restouratie met kleurcorrectie en Digital ICE. Effelsberg Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 2 januari 2020 gepost Auteur Share 2 januari 2020 gepost (aangepast) Foto's uit Simon Stevin archief genomen bij Dwingloo radioantenne, fullframe en APS 2 januari 2020 aangepast door T4600C Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 januari 2020 gepost Share 2 januari 2020 gepost Toffe foto's! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
T4600C 2 januari 2020 gepost Auteur Share 2 januari 2020 gepost Foto's van de bouw van Simon Stevin, een historisch document wat oud-vrijwilligers erg warderen: Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.