Ross 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost Die Tulips waren bij ons op school de computers, in combinatie met de BBC B .... Prachtig... Lijkt me prachtig om die weer eens in werking te zien....Draaide volgens mij DOS 1.0 o.i.d. Link naar bericht Delen op andere sites
WHiZZi 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost We gaan hem sowieso repareren. Dit stukje Nederlandse geschiedenis moet in ere hersteld worden. Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost 400 km rijden, maar dan heb je weer wat.... Â Een van de allerlaatst gebruikte BCN's van de NOB (deze was in dienst tot 1998!) Met heel veel tapes (welke nog opnaamen bevatten, allemaal jaren 90) en reserve delen. Â Â Â Â Link naar bericht Delen op andere sites
mcmurdyy 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost Mooi  Ik mag toch hopen dat NAA/B&G al die BCN's iig al ooit op digibeta gekopieerd heeft.... Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost 95% is nooit overgezet Link naar bericht Delen op andere sites
mcmurdyy 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost (aangepast) 5 minuten geleden, Integra zei: 95% is nooit overgezet Zucht... en B&G heeft geen interesse meer in (digitalisaties van) die BCNs? Dadelijk blijven ze weer ergens bij een particulier hangen totdat ze vergaan zijn  oid (tenminste ik neem aan dat ze in ieder geval gedigitaliseerd gaan worden?) 22 april 2018 aangepast door mcmurdyy Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost Ik weet dat B&G het altijd uitbesteed heeft. Dit mogen ze echter niet meer.  Máár, ze hebben wel net zélf een aantal BCN machines aangekocht. Helaas zijn er zéker banden die nooit gedigitaliseerd zullen worden. Er zijn er gewoon te veel en te weinig machines (of beter gezegd, koppen) om dat te kunnen doen. Een nieuwe kop gaat ongeveer 1500 uur mee... Nieuwe koppen zijn niet meer te vinden....  Wij hebben op het werk de beschikking over een aantal BCN51 machines (deze op de foto gaat daar ook heen als ie klaar is) en een aantal BCN52's. En nog een voorraad nieuwe koppen. Wij kunnen dus wel even vooruit. Echter zijn de meeste van onze opdrachten afkomstig uit het buitenland en daar zal zéker niets van B&G tussen zitten....  Schaarste van onderdelen begint steeds meer een probleem te worden... Niet alleen voor BCN, maar voor vrijwel elk formaat...  Inmiddels is ook de productie van Digital Betacam en zelfs HDCAM gestopt.... het is een kwestie van tijd voor dar ook geen onderdelen meer voor te krijgen zijn.  Ook hiervoor:  véél meer tapes dan er ooit overgezet zal kunnen worden..... Link naar bericht Delen op andere sites
mcmurdyy 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost (aangepast) Ik was er al bang voor... eind jaren 80 had men hetzelfde probleem met Ampex/Quadruplex/2inch-banden.. daarvan hebben ze toen met spoed de meeste overgezet op BCN-dragers... en een deel BCN is ook weer overgezet op digibeta, en nu dreigt dus weer hetzelfde te gebeuren met beide formaten... (ondanks dat er ook al heel veel gedigitaliseerd is...) Â maargoed, beetje offtopic 22 april 2018 aangepast door mcmurdyy Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost Tsja... Het zijn helaas niet de tapes waar we ons zorgen om moeten maken, maar om de afspeel apparatuur. Veel quadruplex banden uit de jaren 60 en 70 zijn nog steeds prima speelbaar (mits je een werkende machine hebt, koppen gaan bij een quad maar 250 uur mee) Ook de BCN banden uit de jaren 70, 80 en 90 zijn doorgaans nog prima af te spelen...... Het is dus niet het medium wat een probleem is (al dacht men dat destijds wél) maar puur de apparatuur om het af te spelen, en die sterft heel snel uit. Ik zet mij daarom ook in om zoveel mogelijk apparatuur te verzamelen en restaureren.  We zijn zelfs al bezig om zelf koppen te fabriceren. Dat is erg kostbaar, maar zolang de klant betaald voor het digitaliseren, kunnen wij investeren in materiaal om het te kunnen doen.  Link naar bericht Delen op andere sites
mcmurdyy 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost 5 minuten geleden, Integra zei: Tsja... Het zijn helaas niet de tapes waar we ons zorgen om moeten maken, maar om de afspeel apparatuur. Veel quadruplex banden uit de jaren 60 en 70 zijn nog steeds prima speelbaar (mits je een werkende machine hebt, koppen gaan bij een quad maar 250 uur mee) Ook de BCN banden uit de jaren 70, 80 en 90 zijn doorgaans nog prima af te spelen...... Het is dus niet het medium wat een probleem is (al dacht men dat destijds wél) maar puur de apparatuur om het af te spelen, en die sterft heel snel uit. Ik zet mij daarom ook in om zoveel mogelijk apparatuur te verzamelen en restaureren.  We zijn zelfs al bezig om zelf koppen te fabriceren. Dat is erg kostbaar, maar zolang de klant betaald voor het digitaliseren, kunnen wij investeren in materiaal om het te kunnen doen.  Ja ik snap het.. (ik had moeten zeggen ampex-machines ) Top in ieder geval dat er nog mensen zijn die zich bekommeren om dit soort obsolete formaten Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 22 april 2018 gepost Share 22 april 2018 gepost Enig idee wat de inhoud van die tapes is? Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost De meesten hebben netjes een beschrijving. Heb nog niet alles bekeken, maar er zijn titels als Toppop, De heilige koe en Hans Teeuwen - Hard en zielig. Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost 1 uur geleden, Integra zei: De meesten hebben netjes een beschrijving. Heb nog niet alles bekeken, maar er zijn titels als Toppop, De heilige koe en Hans Teeuwen - Hard en zielig. Oh kijk, dus wel echt bekende titels ook, hoe komt zoiets in particuliere handen he. Wel heel erg vet  Dat zijn precies van die partijtjes spullen zoals ik ze graag verzamel. Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost Hoe zoiets bij een particulier komt..... Enkel door een ex werknemer die toch de laan uit gaat en het spul verdonkeremaand... Â (moest officieel vernietigd worden. Nu dus ook zorgen dat alle kenmerken van de NOB verdwijnen. De machine en de tapes zijn illegaal eigenlijk (al kunnen ze je nu niet veel meer maken natuurlijk )Â Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost 3 uur geleden, Integra zei: De meesten hebben netjes een beschrijving. Heb nog niet alles bekeken, maar er zijn titels als Toppop, De heilige koe en Hans Teeuwen - Hard en zielig. Holy crap. Dat is wel echt bizar. Hard en Zielig is gelukkig wel bewaard en op VHS en DVD uitgebracht, maar toch, de rest klinkt wel hoogst bizar. Â Toppop, materiaal uit de 70s of meer 80s? Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost Zo ver ik heb kunnen zien dateren de opnamen uit 1988 tot 1997.... Het kan natuurlijk ouder materiaal zijn dat destijds is overgezet op BCN. Hoe de tapes er verder aan toe zijn is ook nog afwachten (als het goed is staan de beschreven opnamen er nog wél op) en de meesten zijn van Fuji, die zijn altijd goed! Eerst zien dat we de machine weer in nieuwstaat kunnen brengen (gelukkig heb ik zelf ook veel spare parts, incl. scanners) en dan eens kijken naar de tapes (gelijk maar effe een DigiBeta en XDCAM er aan hangen om een en ander te digitaliseren ) Bediening en afregelen van deze machines is niet eenvoudig....  Behalve de standaard dingen als video, chroma en black level, moet je hier ook de differential gain, head EQ A en B, kleurbalans (blauw/geel <= erg tegenstrijdig!), chroma phase en head amplitude A en B afstellen.  En dit per tape! Verder moet de machine beslist een Blackburst, SC en video Ref/Sync. signaal hebben, anders komt er niets anders dan stuiterend en tollend beeld uit. Maar daarvoor ben ik ook 2 maanden op cursus geweest  Eerste plan van aanpak:  Schoonmaken (hij is héél vies) Losse units apart testen (monitor, vector, waveform, loopwerk) Dan het geheel onder spanning brengen en kijken wat er wel en niet werkt. RF signaal meten van de scanner. Dan alle elementen van de machine afregelen (na eventuele reparaties)  En dán is het tijd om de eerste tape te gaan spelen (nu afregeling van de video, chroma en black level, differential gain, head EQ A en B, kleurbalans, chroma phase en head amplitude A en B (ohja, en audio, met of zonder dolby of telcom)  Alleen al het aansluiten van deze machines (je moet elke unit apart aan elkaar koppelen afhankelijk van gewenste functies) is een uitdaging. Ze zijn onlogisch en er is géén boekje (bestaat niet!). Op basis van de service manual kun je nagaan hoe de signalen verwerkt worden en door welke module. Op die manier kun je zien hoe het aangesloten moet/kan worden.  Maar goed.... Ik kijk al uit naar het gejank van de 9000 toeren jagende scanner Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost Om nog een idee te geven..... Elke aansluiting is belangrijk en elk knopje (ja zélfs van de monitor in de brug) heeft invloed op het signaal wat je uit de machine krijgt.....      Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost Als ik wat van die grote digibeta's jouw kant op help kun je dan eens wat kopietjes voor me trekken? Stuur ik er een paar extra mee die je mag houden als dank. Hans Teeuwen mag je laten voor wat het is trouwens, maar de rest zou ik erg tof vinden om in mijn collectie op te nemen  Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost Daar is vast wel iets voor te regelen. Â Maar eerst zien hoe de staat van de tapes is en wat er op staat. Niet alles zal even interessant zijn Kan ik ook gelijk de laatste C-tapes nog effe doen voor de machine verkocht is aan m'n baas (want dan heb ik er geen meer) Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost 14 minuten geleden, Integra zei: Daar is vast wel iets voor te regelen. Â Maar eerst zien hoe de staat van de tapes is en wat er op staat. Niet alles zal even interessant zijn Kan ik ook gelijk de laatste C-tapes nog effe doen voor de machine verkocht is aan m'n baas (want dan heb ik er geen meer) In vind het gewoon tof om te hebben, dus we komen er wel uit, geef maar eens een seintje als je het draaiend hebt, ik heb nog een beste stapel grote digibeta's staan voor hergebruik. Â Link naar bericht Delen op andere sites
mcmurdyy 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost 31 minuten geleden, djkoelkast zei: In vind het gewoon tof om te hebben, dus we komen er wel uit, geef maar eens een seintje als je het draaiend hebt, ik heb nog een beste stapel grote digibeta's staan voor hergebruik.  @djkoelkast zou ik misschien ook een kopietje kunnen krijgen dan? (voor eigen collectie...) Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost Ik kan aanleveren op: B-Format C-Format Umatic Umatic H/BVU Umatic SP Betacam Betacam SP Digital Betacam Betacam SX Betacam IMX HDCAM XDCAM DV DVCPRO DVCAM MII VHS SVHS Betamax S-Betamax V-2000 Video 8 Video Hi8 Digital 8 D5 Digital-S/D9 VCR VCR LP IVC ½" EIAJ ¼" Akai VCD DVD BluRay en File Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost Op digibeta is het leukste en bovendien heb ik daar nog veel banden van liggen voor hergebruik  Link naar bericht Delen op andere sites
mcmurdyy 23 april 2018 gepost Share 23 april 2018 gepost (aangepast) File graag (of Umatic lowband ) Maar eh misschien moet dit even afgesplitst? 23 april 2018 aangepast door mcmurdyy Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 24 april 2018 gepost Share 24 april 2018 gepost 10 uur geleden, mcmurdyy zei: File graag (of Umatic lowband ) Maar eh misschien moet dit even afgesplitst? Mijn advies; even verhuizen naar het 'De Archieven van de Televisie'-topic óf even Members Only zetten Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 1 mei 2018 gepost Share 1 mei 2018 gepost Aankopen tijdens een weekendje Duitsland. Allemaal 2e hands vinyl, duurste platen waren 4 euro, de meeste tussen 1-3 euro per stuk. Uit platenwinkels en een deel vanaf de rommelmarkt. Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 6 mei 2018 gepost Share 6 mei 2018 gepost Op 1-5-2018 at 15:27, djkoelkast zei: Aankopen tijdens een weekendje Duitsland. Allemaal 2e hands vinyl, duurste platen waren 4 euro, de meeste tussen 1-3 euro per stuk. Uit platenwinkels en een deel vanaf de rommelmarkt. Echt een prachtig kleurenpalet aan platen  Wat ik me dan als leek af vraag: welke was het duurst en waarom?    Bij mij kwam bovenstaand object dit weekend binnen, wie kent het niet?  Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 6 mei 2018 gepost Share 6 mei 2018 gepost 10 minuten geleden, Hinse zei: Echt een prachtig kleurenpalet aan platen  Wat ik me dan als leek af vraag: welke was het duurst en waarom?   Die 2 die je op foto 2 ziet in de middelste rij, die met de naakte dame en die ernaast. Waarom? Die Acidplaat is een heel album en die andere is volgens mij een stuk recenter. Die waren 4 euro per stuk. Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 6 mei 2018 gepost Share 6 mei 2018 gepost 4 minuten geleden, djkoelkast zei:  Die 2 die je op foto 2 ziet in de middelste rij, die met de naakte dame en die ernaast. Waarom? Die Acidplaat is een heel album en die andere is volgens mij een stuk recenter. Die waren 4 euro per stuk. Nog steeds een prima deal dus  Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 6 mei 2018 gepost Share 6 mei 2018 gepost 2 minuten geleden, Hinse zei: Nog steeds een prima deal dus  Ik denk niet dat ik te veel heb betaald Ik heb er een aantal op Discogs opgezocht en de meeste kloppen wel aardig qua prijs en staat, alleen heb ik nu voor al die platen geen verzendkosten betaald (en ik ben er niet speciaal voor afgereisd), dus al met al heb ik leuke platen voor leuke prijzen gevonden. Deze keer wel extra opgelet of wat er op de hoes stond ook in de hoes zat, al een paar keer gehad dat dat niet klopte. Link naar bericht Delen op andere sites
Brammeke 6 mei 2018 gepost Share 6 mei 2018 gepost (aangepast) Ik kan het zelf amper geloven, maar heb deze vanochtend voor 20 cent gekocht op een rommelmarkt, zonder af te dingen. Â 6 mei 2018 aangepast door Brammeke Link naar bericht Delen op andere sites
RM 6 mei 2018 gepost Share 6 mei 2018 gepost 3 minutes ago, Brammeke said: Ik kan het zelf amper geloven, maar heb deze vanochtend voor 20 cent gekocht op een rommelmarkt, zonder af te dingen.  20 cent en dan nog afdingen  ? Wilde je het gratis hebben ofzo ?  Je plaatje werkt overigens ook niet  Link naar bericht Delen op andere sites
Brammeke 6 mei 2018 gepost Share 6 mei 2018 gepost (aangepast) 4 minuten geleden, RM zei: Je plaatje werkt overigens ook niet  Nu wel?  Tevens bedoelde ik ermee dat ik niet tot die 20 cent heb zitten afdingen, aangezien ik mezelf ken. De verkoper vroeg er gewoon lekker weinig voor  6 mei 2018 aangepast door Brammeke Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 16 mei 2018 gepost Share 16 mei 2018 gepost  Laatste aankopen zijn 2 voor mij nostalgische titels die ik zelf ooit ben kwijtgeraakt of heb weggegooid. Anno is zelfs helemaal Nederlandstalig en zelfs de screenshots in de handleiding zijn dat ook     Zo maken ze ze niet meer.  Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 17 mei 2018 gepost Share 17 mei 2018 gepost Dat ziet er weer heel tof uit, Nederlandse handleiding is nog vetter Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 17 mei 2018 gepost Share 17 mei 2018 gepost 49 minuten geleden, djkoelkast zei: Dat ziet er weer heel tof uit, Nederlandse handleiding is nog vetter Ja zeker leuk om helemaal door te lezen, ze hebben echt hun best gedaan. Â De voetbalkenner herkent uiteraard de Nederlander op de Fifa Soccer '96 cover... Â Link naar bericht Delen op andere sites
WHiZZi 29 mei 2018 gepost Share 29 mei 2018 gepost Ik heb weer eens in de buidel getast en een uitgave gedaan om de verzameling Commodore 64 compleet te maken. Dus zojuist binnengekomen:  Een Commodore 64G !  Prachtige conditie, dus dat wordt weer een mooi item in het museum. Ik laat even buiten spel wat gedoneerd is, want het gaat hier over aankopen Recentelijk als donatie ontvangen: Commodore PET 2001 (boxed), Tandy MC10, Apple IIc, COMX-35, Apple LC II, Apple Macintosh 7100, Bondwell 14 (boxed), Apple IIe + monitor + 2 drives, IBM 5160 (compleet, origineel en ongeopend), Sharp MZ-721, Ericsson laptop en nog 2 andere 286-laptops . Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 29 mei 2018 gepost Share 29 mei 2018 gepost Dat is een hele mooie! Die zie je niet vaak en al helemaal niet in deze staat. Link naar bericht Delen op andere sites
WHiZZi 15 juni 2018 gepost Share 15 juni 2018 gepost Ik kon deze niet laten staan: Een Philips Discoverer :DÂ Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 15 juni 2018 gepost Share 15 juni 2018 gepost Oh die schitterende Philips-TV, moet eigenlijk een NMS bij dan hè  Link naar bericht Delen op andere sites
WHiZZi 15 juni 2018 gepost Share 15 juni 2018 gepost Een Philips MSX eigenlijk wel ja. Alhoewel de Spectravideo 328 in ieder geval uit hetzelfde jaar komt als de TV  De Philips 8020 die daar vlakbij staat, mis ik nog wat kabels voor. Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 15 juni 2018 gepost Share 15 juni 2018 gepost Is toch gewoon DIN naar tulp? Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 16 juni 2018 gepost Share 16 juni 2018 gepost  Recente aanwinsten.  Link naar bericht Delen op andere sites
TMP 24 juni 2018 gepost Auteur Share 24 juni 2018 gepost Verder in deel 4! Â Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten