Integra 12 september 2016 gestart Share 12 september 2016 gestart Het idee van dit topic is om info te geven over de enorme hoeveelheid audio en video systemen die ooit op de markt zijn geweest. Wat was/is er. Wat kan het? Waar moet je op letten als je een bepaald systeem zou willen aanschaffen? T.z.t. zal ik diverse systemen onder de loep nemen en uitleg geven. Voor nu begin ik met de systemen die ik zelf heb staan, waarover later meer info. Audio: Compact Cassette : 2 track, 3 track, 4 track (stereo), 4 track (4 kanaals), 6 track en 8 track. Verschillende varianten in 2 snelheden. Tape ¼" : 2 track, 4 track (stereo), 4 track (4 kanaals) 8 track (verschillende snelheden) Tape ½" : 8 track, 16 track (2 snelheden) DCC MiniDisc DAT (32, 44.1, 48, 96 KHz) 8Track Elcaset Vinyl : 33, 45, 78RPM (mono en stereo) ADAT (8 kanaals) DTRS (8 kanaals) PCM (theoretisch gekoppeld met elk aanwezig videosysteem) Video: Betacam (2 kanaals) PAL/Secam/NTSC Betacam SP (4 kanaals) PAL/Secam/NTSC Betacam SX (4 kanaals) PAL/NTSC Beta IMX (8 kanaals) PAL/NTSC Digital Betacam (5 kanaals) PAL/NTSC Umatic (2 kanaals) PAL/Secam/NTSC Umatic H (2 kanaals) PAL/NTSC Umatic SP (2 kanaals) PAL/NTSC MII (4 kanaals) PAL/Secam 1"C-Format (3 kanaals) PAL/Secam MiniDV/DV (4 kanaals) PAL/NTSC DVCAM (4 kanaals) PAL/NTSC DVCPro 25 (2 kanaals) PAL XDCAM DV/IMX (8 kanaals) PAL/NTSC Betamax (linear stereo/Hifi stereo) PAL/NTSC S-Betamax (2 kanaals Hifi) PAL Video 2000 (stereo) PAL Video 8 (2 kanaals) PAL Video Hi 8 (2 kanaals) PAL Digital 8 (2 Kanaals) PAL VHS/VHSC (linear stereo/Hifi stereo- 4 Kanaals simultaan) PAL/Secam/NTSC SVHS/SVHSC (linear stereo/Hifi stereo- 4 Kanaals simultaan) PAL/Secam/NTSC ¼" VT (mono) zwartwit 50Hz Laserdisc/Laservision (Analoog/Digitaal 2 kanaals) PAL/NTSC Super 8 Celluloid (audio) Telecine => PAL Normaal 8 Celluloid (audio) Telecine => PAL Natuurlijk heb ik nog meer zoals SACD, CD, DVD, HDDVD, Bluray... maar dat past hier eigenlijk niet In principe is het ook mogelijk om een Laserdisc met DTS of dolby digital te digitaliseren naar DVD (alle audio komt dan gewoon mee) Voor de audio systemen beschik ik over diverse noise reduction systemen die koppelbaar zijn aan eerder genoemde. Binnenkort dus meer info over de betreffende systemen en meer! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 12 september 2016 gepost Share 12 september 2016 gepost Interessant Vinyl bestaat ook nog quadrafonisch Ik mis ook VCR (SP/LP en de latere variant van Grundig) nog. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 12 september 2016 gepost Auteur Share 12 september 2016 gepost Zal allemaal behandeld worden En ik mis de VCR helemaal niet Heb ze niet en hoef ze niet Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 12 september 2016 gepost Share 12 september 2016 gepost Maar hoort wel in een zo volledig mogelijk overzicht natuurlijk Ook Akai heeft nog kort een eigen videobandsysteem gehad. Er zijn nog een paar vreemde eenden in de bijt (maar niet allemaal in Europa verkocht) Akai VK dus Quasar VX V-Cord Cartvision (banden lijken heel erg op VCR) Funai CVC Ik heb zelf nog een stapeltje Sony CV-tapes, maar géén idee wat er op staat, ik heb geen recorder voor dit formaat. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 12 september 2016 gepost Auteur Share 12 september 2016 gepost Zoals eerder genoemd worden ook de systemen die niet in mijn bezit zijn genoemd Van Akai heb ik de VT... Daarin wijken in die serie enkel de VT-150 (deze is kleur en niet uirwisselbaar) en de VT-300 (welke een cassette is en geen "spoel") Sony EV, AV en CV heb ik ook gehad, evenals Philips LDL en EL. En er zijn nog zóveel meer systemen die niet in mijn lijst staan, maar dat komt allemaal nog ter sprake Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 12 september 2016 gepost Share 12 september 2016 gepost Ik wilde alleen het lijstje wat completer maken Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Koen 12 september 2016 gepost Share 12 september 2016 gepost Bij zo'n lijst ga je spontaan nadenken over wat er niét staat. :-) Ik mis nog platen aan 16 toeren per minuut, en ook D-VHS. Verder staan er diverse dingen in het overzicht waar ik nog nooit van gehoord heb. Die audiocassettes met diverse tracks, bijvoorbeeld - ik ken eigenlijk alleen het hele normale systeem met één stereospoor per richting. Verdere toelichting wacht ik met interesse af. :-) Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 12 september 2016 gepost Auteur Share 12 september 2016 gepost Wat er niet staat is véél meer dan wat er wél staat Bijvoorbeeld D1, D2, D3, D5... Geen D4? Nee, want 4 is in Japan een ongeluksgetal Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 12 september 2016 gepost Auteur Share 12 september 2016 gepost En nog wat voorbeelden zoals: A-Format, B-Format, C-Format (van de laatste 2 zijn zelfs HD varianten geweest en van C-Format zelfs digitaal) Pixelvision, zwartwit video op een standaard cassettebandje! (bedoeld voor kinderen in de jaren 80) IVC 2 inch IVC 1 inch D9/Digital-S ook in HD (Digital-S100)! ED-Betamax W-VHS Analoge component HD VHS recorder! M systeem (voorganger van MII) En nog meer Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Koen 12 september 2016 gepost Share 12 september 2016 gepost Als het forum binnenkort slecht bereikbaar wordt omdat de server wegens teveel info overbelast is, dan weten we aan wie we dat te danken hebben. :-) Ook in dit lijstje weer heel wat dingen waar ik nog niet van gehoord heb. Best wel decadent hoor, als je al die systemen zo op een rijtje ziet staan. 't Is me toch wat, met al die concurrentie... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 12 september 2016 gepost Share 12 september 2016 gepost Als het forum binnenkort slecht bereikbaar wordt omdat de server wegens teveel info overbelast is, dan weten we aan wie we dat te danken hebben. :-) Ook in dit lijstje weer heel wat dingen waar ik nog niet van gehoord heb. Best wel decadent hoor, als je al die systemen zo op een rijtje ziet staan. 't Is me toch wat, met al die concurrentie... Is net verplaatst naar een nieuwe server, dus dat zal niet zo snel gebeuren Quote Link naar bericht Delen op andere sites
mcmurdyy 13 september 2016 gepost Share 13 september 2016 gepost (aangepast) Philips Lineplex (PAL/SECAM/PAL-M/NTSC) 1/2 inch EIAJ 13 september 2016 aangepast door mcmurdyy Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 13 september 2016 gepost Auteur Share 13 september 2016 gepost Lineplex... Ook zo'n flop Component video op ¼" tape. Werd ook wel QuarterCam genoemd Quote Link naar bericht Delen op andere sites
mcmurdyy 13 september 2016 gepost Share 13 september 2016 gepost (aangepast) Ah was het zelfs component Nou knap toch op zo'n smalle tape, jammer van die 20 minuten speelduur 13 september 2016 aangepast door mcmurdyy Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Integra 13 september 2016 gepost Auteur Share 13 september 2016 gepost 20 minuten was heel gangbaar voor cameratapes.... Umatic: 20 min. maxBetacam/Beta SP: 30 min. max MII: 20 min. max Pas bij Digital Betacam ging de tijd omhoog (nog steeds maar rond de 40 minuten, maar toch) Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.