Commodore 64 5 juli 2014 gestart Share 5 juli 2014 gestart Wie weet raad, mijn commodore 64 werkt perfect op één enkel dedail na, er komt geen geluid meer uit? Is er iets binnenin stuk? gaat over volgend type commodore 64 Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 5 juli 2014 gepost Share 5 juli 2014 gepost Wie weet raad, mijn commodore 64 werkt perfect op één enkel dedail na, er komt geen geluid meer uit? Is er iets binnenin stuk? gaat over volgend type commodore 64 Commodore 64.jpg Hoe heb je hem aangesloten? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 5 juli 2014 gepost Auteur Share 5 juli 2014 gepost Volgens de normale procedure. Zoals het in de handleiding beschreven staat. De coaxiale kabel heb ik aan geloten aan RF van de C64 en ander uiteinde naar de TV antenne-ingang. De laaste keer dat ik hem gebruik heb werkte alles perfect. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 5 juli 2014 gepost Share 5 juli 2014 gepost Volgens de normale procedure. Zoals het in de handleiding beschreven staat. De coaxiale kabel heb ik aan geloten aan RF van de C64 en ander uiteinde naar de TV antenne-ingang. De laaste keer dat ik hem gebruik heb werkte alles perfect. Staat hij wel 100% goed op zijn zender? Anders eens een 6-polige DIN naar a/v in proberen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
seob 5 juli 2014 gepost Share 5 juli 2014 gepost Heeft mogelijk een defecte sid chip. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 5 juli 2014 gepost Share 5 juli 2014 gepost Dit hoort trouwens niet in tutorials, want dit is geen tutorial, of je moet uitleggen hoe je hem stuk krijgt Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 6 juli 2014 gepost Share 6 juli 2014 gepost Inderdaad, eerst kijken of de tv goed op het kanaal staat. Zoja, proberen met een AV kabel. Als je dan nog geen geluid hebt, dan hoeft de SID chip niet overleden te zijn, er zitten nog genoeg componenten rond om heen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 8 juli 2014 gepost Auteur Share 8 juli 2014 gepost (aangepast) Het kanaal staat juist, Een AV kabel heb ik niet dus dit heb ik niet kunnen testen? Kan er mij iemand vertellen welke SID chip stuk is en als deze eventueel te vervangen is? Ik vind het raar dat dit niet meer werk "het geluid", de laaste maal dat ik hem gebruik had werkte alles perfect kan zomaar iets stuk gaan van stil te staan? Staat in een vocht vrije ruimte. 8 juli 2014 aangepast door Commodore 64 Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 8 juli 2014 gepost Share 8 juli 2014 gepost Als een SID stuk is, maakt deze 99 van de 100 keer geen goed geluid meer. Heb het nog nooit gelezen dat er compleet geen geluid meer uitkomt. Wat ook kan is dat de VIC stuk is, maar dan zou je ook geen beeld hebben. Er zit ook nog een transistor is (Q3) die ook defect kan zijn. Om er helemaal achter te komen, is de beste manier om met een oscilloscoop op pin 27 van de SID te meten of er geluid uit komt. Komt het hier wel uit, dan moet je in de rest van het circuit, bijvoorbeeld Q3 zoeken. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 9 juli 2014 gepost Share 9 juli 2014 gepost Druk anders alle chips eens aan, kan zijn dat iets niet helemaal lekker in zijn socket zit. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 10 juli 2014 gepost Auteur Share 10 juli 2014 gepost Nog steeds geen geluid, heb alle chips goed aangedrukt merk wel als de C64 aanstaat dat de chips warm worden "die omcirkeld zijn" Kan het ook zijn dat er een defect is in de RF kabel? Waar vind ik de transistor is (Q3) terug? een oscilloscoop heb ik niet? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 10 juli 2014 gepost Share 10 juli 2014 gepost Kan heel goed zijn dat ze heet worden, de originele brooddoos C64 heeft een heatshield met uitsparingen en flappen met koelpasta op sommige IC's. Denk dat dat niet nodig was hier, maar de warmte blijft natuurlijk. Kijk even of er geen condensatoren bol staan en probeer anders een andere RF-kabel (en zoek evengoed de zender eens opnieuw, just to be sure). Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 10 juli 2014 gepost Share 10 juli 2014 gepost Weet niet of je in de buurt van Enschede woont? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 11 juli 2014 gepost Auteur Share 11 juli 2014 gepost (aangepast) @ Djkoelkast Condensatoren zien er allemaal normaal uit, er staan er geen bol. Tv kanaal heb ik dubbel nagekeken en staat juist. Waar kan ik eventueel een RF kabel vinden, ik heb er maar ééntje? Of kan er mij iemand uitleggen hoe ik eventueel een AV-kabel voor C64 kan verkrijgen of zelf maken? Ik heb ook nog twee zo van die bruine C64 staan die niet meer werken, maar kunnen dienen voor wissel materiaal, kan ik daar iets mee? @ Ross Enschede ligt voor mij niet zo in de buurt. Ik woon in de buurt van Maastricht en dan is het toch al snel 450 km rijden op en af? 11 juli 2014 aangepast door Commodore 64 Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 11 juli 2014 gepost Share 11 juli 2014 gepost Dat is inderdaad niet echt in de buurt nee.... http://ilesj.wordpress.com/2012/03/30/c64-av-cable-theory-and-practice/ Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 5 augustus 2014 gepost Auteur Share 5 augustus 2014 gepost Ik heb de chip 8580 vervangen door een chip 6581 maar nog steeds geen geluid? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 6 augustus 2014 gepost Share 6 augustus 2014 gepost De VIC chip kan ook nog kapot zijn..... http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/schematics/computers/c64/ Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 7 augustus 2014 gepost Auteur Share 7 augustus 2014 gepost Andere RF kabel aangesloten, maar niets? Kan ik de VIC chip van een C64Aldi_HR.jpg "6569R3 chip" vervangen door een C64C_HR.jpg "8665R2" zie ook de foto's Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 7 augustus 2014 gepost Share 7 augustus 2014 gepost Heb je wel 9VAC ? Heb geen idee of die chips uitwisselbaar zijn.... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 7 augustus 2014 gepost Auteur Share 7 augustus 2014 gepost Zal eens rond zoeken op het net als deze wisselbaar zijn. Of weet iemand binnen dit forum als deze wisselbaar zijn? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 7 augustus 2014 gepost Share 7 augustus 2014 gepost Ik denk dat je bedoelt 'of' ze verwisselbaar zijn, niet 'als' ? Want anders ga je pas zoeken op het moment dat (ofwel: als) ze verwisselbaar zijn. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 8 augustus 2014 gepost Auteur Share 8 augustus 2014 gepost iderdaad "of" ze verwisselbaar zijn. nl de chip 8665R2 eruit halen en in de plaats daarvan de chip 6569R3 plaatsen! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 9 augustus 2014 gepost Share 9 augustus 2014 gepost (aangepast) Ik zou toch eens kijken met een speakertje (1 draad aan GND, of aarde) en de andere draad aan pen 27 van de sid. (wellicht een klein peizo speakertje) 9 augustus 2014 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
c64 11 augustus 2014 gepost Share 11 augustus 2014 gepost Hoi, Waarschijnlijk is je sid overleden en je 6581 doet het niet in je C64-II omdat de 8580 en 6581 NIET uitwisselbaar zijn zonder modificaties aan te brengen. De pinnen zijn niet 1:1 compatible en het voltage komt niet overeen. Gewoon een slopertje van hetzelfde type op de kop tikken en als onderdelen leverancier gebruiken zou ik zeggen. Groet, Marco/C64 Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 12 augustus 2014 gepost Auteur Share 12 augustus 2014 gepost Hoi Marco bedankt voor de info ik denk ook dat de sid overleden is: ik vond wel dit ergens terug op indernet: Er zijn twee versies van de SID-chip, de 6581 en de 8580. De MOS Technology 6581 werd gebruikt in de originele "broodtrommel" C64S, de vroege versies van de C64c en de Commodore 128. De 6581 werd vervangen door de MOS Technology 8580 in 1987. De 6581 geluidskwaliteit is iets meer helder, en vele Commodore 64 fans voorkeur aan het geluid. Het belangrijkste verschil tussen de 6581 en de 8580 is de voedingsspanning. De 6581 maakt gebruik van een 12 volt voeding – de 8580, een negen volt voeding. Een wijziging kan worden gedaan om de 6581 te gebruiken in een C64c board (die gebruik maakt van de negen volt chip). Maar er stond niet specifiek bij dat je nog andere aanpassingen moest doen. Hij werkt nog maar dan zonder geluid. Ondertussen een andere C64 op de kop kunnen tikken. die wel perfect werkt. Een C64, diskdrive, printer en een hele hoop floppy's voor 20 euro. Dan denk dat ik niet te veel betaald heb. En op de koop toe het werkt ook nog allemaal. Stefan Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 12 augustus 2014 gepost Share 12 augustus 2014 gepost Tussen 10-20 euro heb je een prima deal. Als het een 1571 is ipv de 1541 heb je een hele goeie deal. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 12 augustus 2014 gepost Auteur Share 12 augustus 2014 gepost Het is een diskdrive 1541, en printer MPS-803. Zelf heb ik hier nog een diskdrive 1571 staan die perfect werkt. We kunnen weer een tijdje voort. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 12 augustus 2014 gepost Share 12 augustus 2014 gepost Als het nog niet gelukt was, zou ik je verwezen hebben naar de Commodore HCCgroep bijeenkomst van 16 augustus 2014. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Commodore 64 12 augustus 2014 gepost Auteur Share 12 augustus 2014 gepost Keetie, Waar is deze bijeenkomst? En wat moet ik er me van voorstellen? Lijkt me interessant. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 12 augustus 2014 gepost Share 12 augustus 2014 gepost Dat is het Trefpunt in Maarssen. Zie: http://commodore.hcc.nl/ Tab events. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
seob 15 augustus 2014 gepost Share 15 augustus 2014 gepost Controleer ook of je voeding wel de juiste voltages geeft op de pinnen. Bij oudere voedingen kan het voorkomen dat er 12v op de 5v pin komt. Met als gevolg dat je sid chips kapot gaan. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.