Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

1000 uur? :O wow... dus bij digitaliseren is t 1x afdraaien en daarna niet meer terugspoelen om de koppen niet teveel te laten slijten :) zijn er nog veel werkende BCN's met goeie koppen dan in NL?

Niet terugspoelen kan niet ;)  Tape kan er dan niet af.

Machine laat niet toe om de supply reel volledig leeg te draaien

 

Er zijn zéker nog wel een stuk of 30 schat ik... Ik weet in ieder geval 15 goede exemplaren te staan en nog een aantal anderen waarvan ik niet weet in welke staat ze verkeren.

1000 uur is overigens niet vreemd hoor.... 1000 tot 2000 uur is heel normaal voor een pro systeem. En allemaal idem:  5 minuten afregelen en spoelen langs de koppen (ook de cassettevarianten) Zélfs bij audio decks... Die mooie dikke Studers.... Na 500 uur kakt het signaal in en na 1000 uur ligt de kopspleet open.  Andere merken gebruikten weer andere koppen die langer mee konden, maar daardoor weer minder presteerden... Hoe harder de kop, hoe slechter de prestaties. Eén van de natuurwetten waar nog nooit een oplossing voor gevonden is behalve concessie.

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 324
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ah natuurlijk, de take-up reel zit vast op de machine :)

 

Hmm 30 valt me nog mee (Ampex/Quad machines zullen er wss wel minder zijn :P )

Ik wist niet dat ook die studers zo snel sleten... dus ook die zijn straks goed voor het museum....

Akai had op een gegeven moment onslijtbare glasferrietkoppen in hun m\consumentenmachines....

Voor ampex/quad is er iig een of ander reviseerbedrijfje in de VS (want die koppen zijn helemaal nergens meer te vinden) maar dat schijnt ook schreeuwensduur te zijn
 

Al die analoge techniek in zo'n machine, dat maakt me weer heel erg blij (student elektrotechniek :P ), tenminste nog wat eer aan te behalen om het te repareren (en in dit geval ook geld, en moet het wel gerepareerd worden) :D

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Take up zit niet vast hoor, maar de machine laat niet toe dat de tape van de supply reel afloopt (hele kleine spoelen hebben bijvoorbeeld geen gaten dus krijg je de tape er nooit weer op)

 

Studer levert nog nieuwe koppen, een aantal andere bedrijven ook. Voor de Sony C-Format zijn ook gewoon nog nieuwe koppen te krijgen (echter een volledige drum met koppen kost wél 3100,-  Gaat ongeveer 2000 uur mee, afhankelijk van de kwaliteit van de tape en wat je verder met de machine doet)

 

Die glaskoppen van Akai was zo'n typische concessie (en ze slijten wel degelijk hoor, alleen duurt het heel erg lang :P

Nadeel van die koppen is de enorme toename van ruis, crosstalk en verlies aan headroom en dynamiek. Voor de consument niet zo boeiend, voor de audiofiel niet gewenst en in de pro wereld geen optie want voldoet niet aan de normen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zal eens kijken of ik m'n C-Format kniptape van Wubbo Ockels binnenkort kan vinden.  Beeld en Geluid wil er niets mee....   Opnamen zijn van 1985, vlak vóór hij de ruimte in ging.

Uniek materiaal.  Een deel hiervan heeft destijds in een live benefiet uitzending gezeten (zijn verder geen opnamen van, nou ja... Mogelijk door iemand thuis opgenomen :P

Eens kijken of ik toestemming kan krijgen voor publicatie.

Heb nog véééél meer materiaal, maar die verrekte copyrights he :P

 

Omdat iemand het toch moet vragen: wat zijn kniptapes? Mijn gokje is dat het opnames zijn waar net niét in geknipt is. :P Ruw, ongemonteerd materiaal, zoiets? Ongeveer dat wat bij omroepen wordt weggegooid als er weer eens wat opgeruimd moet worden. Lange lappen opnames waarop volledige studiosessies van sitcom-opnames te zien zijn en zo. Best boeiend, zeker als het om programma's gaat die later legendarisch geworden zijn. Ik ken één voorbeeldje van zo'n ongemonteerd studioblok dat integraal op DVD is uitgebracht, een aflevering van de Britse reeks Callan, ca. 1970. Een godswonder dat die ruwe opname bewaard gebleven is. 

 

Natuurlijk doodzonde dat B&G die opname van Wubbo niet eens wil hebben. Maar ja: zo kennen we ze wel weer. Het jammere is: zeker in deze digitale tijden - waarbij de fysieke opslagruimte wellicht minder onder druk staat - vermoed ik dat het 'behandelen' van een opname (beschrijving intikken, etc.) veel meer kost (personeel!) dan die stomme drager waarop een opname staat. Ik denk dan: dat zo'n instituut aanneemt wat wordt aangeboden, en als er dan ooit eens tijd en geld beschikbaar komt om de opname in het 'systeem' in te voeren: des te beter...

 

Wat thuis opgenomen betreft: heeft iemand wel eens een beschrijving gezien in de catalogus van wat wellicht een amateuropname op Betamax is? Ik dus wel, toen ik kort geleden Sesamstraat onder de loupe nam (groot drama, niks voor 1990). Eerste en voorlopig enige keer dat ik zo'n Betamax-only-entry gezien heb...

 

http://zoeken.beeldengeluid.nl/internet/index.aspx?chapterid=1164&filterid=974&contentid=7&searchID=3173942&columnorderid=12&orderby=2&itemsOnPage=10&defsortcol=12&defsortby=2&pvname=personen&pis=expressies;selecties&startrow=1&resultitemid=8&nrofresults=11&verityID=/56784/57444/59564/110762@expressies

 

(Ook zo'n intrigerende herkomst: 'Stichting omroep vrijwilligers', lees ik nu pas. Nooit van gehoord...)

 

Wubbo op Youtube of ergens anders, en voor mijn part allerlei soort niet-commercieel verkrijgbaar materiaal, daar ben ik natuurlijk altijd voor te vinden... wie zich geroepen te zijner tijd via PB dingen te regelen, mag dat zeker doen. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Probleem bij B&G is eigenlijk dat iedereen vrijwilliger is, er geen geld is, maar van bovenaf bepaald word wat en wanneer....  

 

Hier nog iemand die uit de lucht valt van de mededeling dat B&G blijkbaar sterk op vrijwilligers leunt. Had gedacht dat het gewoon allemaal betaald personeel zou zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Omdat iemand het toch moet vragen: wat zijn kniptapes? Mijn gokje is dat het opnames zijn waar net niét in geknipt is. :P Ruw, ongemonteerd materiaal, zoiets? Ongeveer dat wat bij omroepen wordt weggegooid als er weer eens wat opgeruimd moet worden. Lange lappen opnames waarop volledige studiosessies van sitcom-opnames te zien zijn en zo. Best boeiend, zeker als het om programma's gaat die later legendarisch geworden zijn. Ik ken één voorbeeldje van zo'n ongemonteerd studioblok dat integraal op DVD is uitgebracht, een aflevering van de Britse reeks Callan, ca. 1970. Een godswonder dat die ruwe opname bewaard gebleven is. 

 

 

 

 

Precies dat ;)  

Zo ook nog vele cameratapes van net na de val van de Berlijnse muur.   

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf de collectie mogen aanschouwen en het is veel. Héél erg veel! (Alleen aan zichtkopie banden al meer dan 2 miljard)

 

2 miljard wat, 2 miljard uur? (Ik zit zelf eigenlijk eerder aan minuten te denken, maar dat is volgens de rekenmachine nog altijd 33 miljoen uur...)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier nog iemand die uit de lucht valt van de mededeling dat B&G blijkbaar sterk op vrijwilligers leunt. Had gedacht dat het gewoon allemaal betaald personeel zou zijn.

 

Nee, alleen het personeel wat jij en ik (dus boven de grond)  kunnen zien krijgt betaald.. schoonmaak, restaurant, rondleiding, balie....   Maar alles beneden in de kelders helaas niet :( (en die werken misschien nog wel harder)

Link naar bericht
Delen op andere sites

2 miljard wat, 2 miljard uur? (Ik zit zelf eigenlijk eerder aan minuten te denken, maar dat is volgens de rekenmachine nog altijd 33 miljoen uur...)

 

2 miljard VHS tapes... speelduur kan variëren van 2 minuten tot een uur of meer....    

Dit is materiaal uit Nederland maar ook andere delen van Europa.

Er zitten ook veel dubbele tussen... ze zijn echter nooit goed gecategoriseerd....

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Onderhoud zal het probleem niet zijn denk ik... onderdelen echter wel... (probeer nog maar eens koppen te vinden voor een BCN! En die gaan maar 1000 uur!  Vergeet daarbij ook niet dat je de eerste 5 minuten per tape kwijt bent aan het afregelen van de machine en signalen. En ook bij het terugspoelen slijten de koppen omdat de tape er altijd om blijft.

En niemand die zich in deze tijd van koppenschaarste eens buigt over een modificatie van de bandloop om dat op te lossen? Of is dat om een of andere praktische reden niet mogelijk?

Voor VHS (en Betamax ook, denk ik?) bestaan van die terugspoelmachientjes. Zoiets moet toch ook op maat te maken zijn voor grotere systemen, denk je dan...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom is hier voor gekozen?   Denk er aan dat in de pro wereld een recorder zo snel mogelijk in actie moest kunnen... eerst wachten op inrijgen is dan geen optie.

 

En in tegenstelling tot video cassetterecorders, ligt de tape op ongelijke hoogte en staat de drum recht op.... buiten de drum om is dus lastig

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

2 miljard VHS tapes... speelduur kan variëren van 2 minuten tot een uur of meer....    

Dit is materiaal uit Nederland maar ook andere delen van Europa.

Er zitten ook veel dubbele tussen... ze zijn echter nooit goed gecategoriseerd....

 

(Even tussendoor: als ik het forum lees, zie ik alleen de eerste zin. Als ik bovenstaande post citeer, krijg ik die twee onderste zinnen er opeens bij. Zomaar, gratis.)

 

Twee miljard banden dus. Ik moet even gaan liggen, geloof ik!

 

Banden uit het buitenland zijn dan misschien ooit ontvangen van buitenlandse omroepen om te zien of het wat is, voor al dan niet overgegaan werd tot aankoop van het programma? En de VHS'en vervolgens gewoon bij B&G gedumpt, want dat is dan de makkelijkste optie? Kan wél nog interessant worden als een dergelijke collectie een tijdje terug zou gaan... krijg je misschien nog wat materiaal dat de buitenlandse omroepen inmiddels zelf helemaal niet meer hebben!

Vertel dat mannetje van je bij B&G maar dat ik bereid ben de dubbels over te nemen. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom is hier voor gekozen?   Denk er aan dat in de pro wereld een recorder zo snel mogelijk in actie moest kunnen... eerst wachten op inrijgen is dan geen optie.

 

En in tegenstelling tot video cassetterecorders, ligt de tape op ongelijke hoogte en staat de drum recht op.... buiten de drum om is dus lastig

 

Dat van die ongelijke hoogte is zoiets waar een onwetende als ik niet spontaan aan denkt. Maar kan me voorstellen dat dat er een en ander inderdaad niet makkelijker op maakt.

 

't Is ook wel begrijpelijk dat men in pakweg 1980 snel in actie schieten van dergelijke toestellen belangrijker vond dan koppen te sparen, maar nu liggen de zorgen helaas een tikje anders...

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Vertel dat mannetje van je bij B&G maar dat ik bereid ben de dubbels over te nemen. :P

 

 

De kans dat banden B&G verlaten is nihil... Het is niet hun eigendom en na digitalisatie worden de tapes normaal gesproken vernietigd (i.v.m. rechten e.d.)

Ik heb karrevrachten BCN tapes zien verdwijnen naar een verwerkingsbedrijf :(   (wel zeker is dat deze tapes eerder al eens zijn overgezet op digibeta, de opnamen zijn dus niet verloren)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat van die ongelijke hoogte is zoiets waar een onwetende als ik niet spontaan aan denkt. Maar kan me voorstellen dat dat er een en ander inderdaad niet makkelijker op maakt.

 

't Is ook wel begrijpelijk dat men in pakweg 1980 snel in actie schieten van dergelijke toestellen belangrijker vond dan koppen te sparen, maar nu liggen de zorgen helaas een tikje anders...

In die tijd was het allemaal goed verkrijgbaar.Daarnaast was het een standaard kostenpost.... wat is (toen) 8000 gulden nu op een machine van ongeveer een ton? En die 8000 gulden bood ongeveer 1000 uur uitzendtijd of 300 uur edit tijd...   Eitje, kattepis, kleingeld...   Wij schoten thuis al in de stress als de VHS recorder van (toen) 2000 gulden nieuwe koppen moest hebben voor 400 gulden (en ja, ook die gingen maar zo'n 1000 uur mee!)   Vergis je niet, 1000 uur is eigenlijk best veel hoor!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sneu dat banden vernietigd moeten worden, maar wel begrijpelijk. Ik amuseer me met het kopiëren van VHS, en die gaan na afloop uiteindelijk ook bijna allemaal weg want het ligt hier veel te vol. (In grote lijnen zijn er uiteindelijk toch veel parallellen tussen het werk van een eenzame hobbyist en de projecten van instellingen als B&G).

 

Zolang ik nog werkloos ben, doe ik ongeveer 2500 à 3000 uur per jaar. Ben blij dat ik niet na duizend uur voor 8000 gulden koppen moet kopen. :-) Ik denk wel dat koppen van latere VHS-machines langer meegingen? Ik gok erop dat mijn apparaten grotendeels uit de periode 1995-2005 komen, en ik heb het nog maar een keertje meegemaakt dat (wellicht) versleten koppen ertoe leidden dat ik een toestel niet goed genoeg meer vond. (Begon met van die zwarte komeetjes bij sterke contrasten (met name ondertitels) en werd steeds erger, tot je eigenlijk nauwelijks nog kon zien wat er op de band stond. Ik gebruik dat toestel nu als spoelapparaat voor schimmelbanden.)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt, latere machines hadden een beter loopwerk, slijtvastere koppen en natuurlijk werd de tape ook steeds beter/gladder.

De laatste Panasonics hadden eigenlijk allemaal al amorphous koppen (glass/ferriet)  en die gaan erg lang mee.

Waarom deze koppen in de pro machines niet worden toegepast vandaag de dag?  Omdat ze niet in staat zijn net zo'n goed signaal te leveren en daardoor dus niet aan de eisen voldoen.

Iets wat je op je VHS systeempje (wat toch al een factor 400 te slecht is voor broadcast) niet echt gaat merken.

Het verschil kan zichtbaar zijn hoor, maar dan moeten we weer verder gaan en word het enorm duur.

 

Consument en pro zijn gewoon te verschillend ;)

Dat zie je ook terug in formaat en verbruik....  Gemiddelde consumenten VHS is 43cm breed, 9cm hoog en 30cm diep en tussen de 4 en 7 kilo en tussen de 17 en 30 Watt.....   Neem de Pro VHS (met alle kaarten er bij is ie broadcast waardig) die ik staan heb...  43cm breed (zonder rack oren), 19cm hoog, 56,5cm diep en een ruime 23 kilo en slurpt ruim 90 Watt

Link naar bericht
Delen op andere sites

Feit blijft dat de makkelijkste manier om aan programma's te komen, is om je te richten op TV opnamen van consumenten. Omroepen laten niet veel los wat dat betreft.

 

Omroepen hebben in het verleden véél losgelaten hoor. Vooral in de zin van 'daar wil nooit meer iemand naar kijken, dus dat hoeven we niet te bewaren'. :-)

 

Zonder dollen, we mogen van geluk spreken dat in ieder geval B&G, de VRT en nogal wat commerciële Nederlandse spelers in principe erop voorzien zijn om privépersonen opnames te verkopen. Helaas hangt daar een dusdanig hoog prijskaartje aan dat het voor iemand met een normaal inkomen niet doenbaar is avond na avond een tv-menu met dergelijke aankopen samen te stellen. Hopelijk biedt het internet uitkomst - zo is enkele maanden geleden de BBC Store gelanceerd, waar voor een paar pond per stuk uitzendingen te koop zijn. Voorlopig technisch ondermaats, gedoe met DRM en een aanbod dat grotendeels dupliceert wat toch al verkrijgbaar was op DVD (technisch beter en doorgaans goedkoper...) maar misschien wel de juiste weg voorwaarts als het aanbod langzamerhand wordt uitgebreid.

 

Maar goed, qua prijs is het moeilijk de particulier te kloppen die blij is als je hem gratis van een paar duizend banden afhelpt. Dat gaat bij mij dan met een gehuurd busje en dan ligt de totale kostprijs al snel richting tweehonderd euro... als er maar genoeg in zo'n collectie zit dan kost het uiteindelijk nog maar een paar cent per uitzending. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die collectie kan dus ook heel erg tegenvallen.  En al deze tapes hebben ook de tijdcode in beeld he.... Da's dan weer jammer

Gratis weggeven is ook zo'n punt....  Afvoeren kost ook geld (Chemisch afval). Zij kunnen niet de garantie geven dat jij de banden uiteindelijk ook weer netjes via officiele weg afvoert...  Zit je weer met juridisch gezeur....   En ze willen natuurlijk niet zomaar de rechten weggeven :P (daar is nog geld aan te verdienen)

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

De laatste Panasonics hadden eigenlijk allemaal al amorphous koppen (glass/ferriet)  en die gaan erg lang mee.

't Is niet echt jouw soort apparatuur, maar je weet toevallig niet hoe het komt dat consumenten-VHS'en van Panasonic bij mij zo vaak last hebben van kleine witte komeetjes in beeld? Even geteld, ik geloof dat ik er negen heb en vier daarvan zijn om te kopiëren onbruikbaar wegens dit probleem. Statische elektriciteit is al eens gesuggereerd, maar de voorgestelde 'oplossing' (beetje frutselen aan een contactje op de koppentrommel) helpt niet. Ik heb er eens een filmpje van gemaakt... te zien vanaf 15 seconden.

 

 

In het voorbeeld zijn de kometen vrij groot en verschijnen ze op willekeurige plaatsen. Bij sommige band + recorder-combinaties is zo'n puntje vrijwel voortdurend aanwezig op dezelfde plaats.

 

Je zou denken dat ik toch niet de enige ben met dit probleem, maar Google maakt me niet veel wijzer.

 

Heel erg technisch ben ik overigens niet, als een oplossing veel verder gaat dan ergens wat schroefjes verstellen dan moet ik helaas afhaken. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die collectie kan dus ook heel erg tegenvallen.  En al deze tapes hebben ook de tijdcode in beeld he.... Da's dan weer jammer

Gratis weggeven is ook zo'n punt....  Afvoeren kost ook geld (Chemisch afval). Zij kunnen niet de garantie geven dat jij de banden uiteindelijk ook weer netjes via officiele weg afvoert...  Zit je weer met juridisch gezeur....   En ze willen natuurlijk niet zomaar de rechten weggeven :P (daar is nog geld aan te verdienen)

 

O, maar ik ga er niet écht vanuit dat gewone mensen zoals ik die banden van B&G in handen kunnen krijgen. (Trouwens, twee miljard stuks... ze zien me thuis aankomen.)

 

Ergens is het wel leuk dat je (in ieder geval in mijn omgeving) tegenwoordig moet betalen om bijvoorbeeld videobanden af te voeren. Dat zorgt er misschien wel voor dat mensen sneller geneigd zijn om een zoekertje te plaatsen, zodat liefhebbers als ik tenminste weten dat dergelijke banden in de aanbieding zijn.

 

Grootste miskleuncollectie tot nu toe voor mij is een verzameling van iemand die vaak stukjes van programma's opnam, dus pakweg tien minuten van een bepaalde docu, dan een halve minuut National Geographic en dan weer naar de docu. Word je helemaal gek van. :-) Gelukkig nam hij ook veel journaals en actualiteitenrubrieken op, die kom ik in andere verzamelingen nauwelijks tegen en die zijn bij hem wel grotendeels compleet. Maar 't is veel band doorploegen voor een doorgaans vrij schamele oogst.

Ik heb geleerd op voorhand grondige vragen te stellen voor ik op pad ga. Vermijdt teleurstellingen. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

't Is niet echt jouw soort apparatuur, maar je weet toevallig niet hoe het komt dat consumenten-VHS'en van Panasonic bij mij zo vaak last hebben van kleine witte komeetjes in beeld? Even geteld, ik geloof dat ik er negen heb en vier daarvan zijn om te kopiëren onbruikbaar wegens dit probleem. Statische elektriciteit is al eens gesuggereerd, maar de voorgestelde 'oplossing' (beetje frutselen aan een contactje op de koppentrommel) helpt niet. Ik heb er eens een filmpje van gemaakt... te zien vanaf 15 seconden.

 

 

In het voorbeeld zijn de kometen vrij groot en verschijnen ze op willekeurige plaatsen. Bij sommige band + recorder-combinaties is zo'n puntje vrijwel voortdurend aanwezig op dezelfde plaats.

 

Je zou denken dat ik toch niet de enige ben met dit probleem, maar Google maakt me niet veel wijzer.

 

Heel erg technisch ben ik overigens niet, als een oplossing veel verder gaat dan ergens wat schroefjes verstellen dan moet ik helaas afhaken. :-)

 

Dit zijn dropouts.

Komt in principe bij elk systeem voor.

Je doet er weinig aan. Het kan in de opname zitten, maar het kan ook slijtage aan de tape zijn.  Versleten koppen kunnen hier ook aan bijdragen, maar dan is het meer continu.

Een goede TBC met Dropout compensator kan helpen, echter werkt dat niet met een gewone consumenten VHS....   Weinig tot niets aan te doen dus. Als je zeker bent dat de koppen schoon zijn, is dit de max die je haalt.  Een andere recorder kan het misschien beter doen, je weet immers nooit hoe nauwkeurig de recorder is afgesteld en afgeregeld... Dus mogelijk is daar nog winst te halen.

Verder, zorg inderdaad dat je spullen vrij zijn van statische electriciteit en waar het kan, goed aarden

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ach, ik koop mijn recorders altijd goedkoop dus dan is het niet zo'n ramp als er eens eentje het wat minder doet.

 

Bedankt trouwens voor al je antwoorden van de afgelopen tijd!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...