Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • Reacties 324
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Uiteraard hebben we die optie ook nog. :) Lijkt mij ook leuk om te doen, alleen vraag ik me af waar we precies moeten beginnen? Denk zelf bij de curator van Bright Vision, die zal immers over de failliete boedel gaan, of niet? Of Endemol?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Uiteraard hebben we die optie ook nog. :) Lijkt mij ook leuk om te doen, alleen vraag ik me af waar we precies moeten beginnen? Denk zelf bij de curator van Bright Vision, die zal immers over de failliete boedel gaan, of niet? Of Endemol?

 

Beiden, kijken wat er is, kijken wie de rechten heeft, of die al zijn afgekocht of dat dat nog eens moet gebeuren.

Wat je betaalt aan BUMA/STEMRA/BREIN en die lui, maar dat kun je meestal wel bij de dvd-drukker navragen.

 

Belangrijkste is denk ik:

 

Wat is er al gebeurd

Wat moet er nog gebeuren

Waar ligt nu het materiaal

Wie heeft de rechten voor dvd-uitgave

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarom moet dit project ook niet als particulier worden opgepakt ;)

True that! :D Ik stem voor in dat geval!

Al heb ik geen zin in van die types (u weet wie ik bedoel) die vervolgens de dvd's integraal op Usenet en YouTube zetten onder het mom van 'Reinout Oerlemans zijn films komen ook online en die hoor ik ook niet klagen' (allicht, want die heeft geld zat).

Link naar bericht
Delen op andere sites

True that! :D Ik stem voor in dat geval!

Al heb ik geen zin in van die types (u weet wie ik bedoel) die vervolgens de dvd's integraal op Usenet en YouTube zetten onder het mom van 'Reinout Oerlemans zijn films komen ook online en die hoor ik ook niet klagen' (allicht, want die heeft geld zat).

 

Dat hou je niet tegen, maar door de dvd's limited te maken: 1 run, kun je er ook meer voor vragen. Hopelijk ook bonusmateriaal erbij.

Dan wordt het minder aantrekkelijk om de dvd te delen.

Maar als dat dan alsnog gebeurt: jammer, maar dan zijn alle exemplaren al verkocht ook, dus je blijft niet met voorraad zitten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties, goed om te zien dat er meerdere mensen enthousiast zijn.  ^O^

 

Zelf net avonddienst gehad, maar morgen (dinsdag) gelijk even de handen uit de mouwen steken. Dit kantoor is als curator aangesteld:

http://www.vandersluisvanderzeekalmijn.nl/

 

Hoop dat zij ons verder kunnen helpen. En heeft iemand een ingang bij Endemol? Op zich zullen ze wel een algemeen nummer/mail hebben, maar ik denk dat het professioneler overkomt als we meteen de juiste persoon benaderen?

 

Overigens nog niets gehoord van Beeld en Geluid over toestemming van de rechtenhouder voor de laatste aflevering, hoe lang duurt dit gemiddeld? Al kan het natuurlijk zijn dat dit sowieso langer in beslag neemt omdat het nu dus met een commerciële partij geregeld moet worden?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties, goed om te zien dat er meerdere mensen enthousiast zijn.  ^O^

 

Zelf net avonddienst gehad, maar morgen (dinsdag) gelijk even de handen uit de mouwen steken. Dit kantoor is als curator aangesteld:

http://www.vandersluisvanderzeekalmijn.nl/

 

Hoop dat zij ons verder kunnen helpen. En heeft iemand een ingang bij Endemol? Op zich zullen ze wel een algemeen nummer/mail hebben, maar ik denk dat het professioneler overkomt als we meteen de juiste persoon benaderen?

 

Overigens nog niets gehoord van Beeld en Geluid over toestemming van de rechtenhouder voor de laatste aflevering, hoe lang duurt dit gemiddeld? Al kan het natuurlijk zijn dat dit sowieso langer in beslag neemt omdat het nu dus met een commerciële partij geregeld moet worden?

Beeld & Geluid heeft ter voorbeeld enkele uitzendingen van commerciële programma's in haar archief zitten maar dat heeft geen prioriteit. Vaak is het maar de vraag óf ze toestemming geven dit soort materiaal op te vragen, met name doordat het niet uit politieke bron stamt. Daardoor is de wachttijd tot je uitzending 'gecleared' is voor bestelling lijkt me ook iets langer.

 

Ik heb even nagekeken maar ik denk dat ik wat heb gevonden voor je: http://www.endemol.nl/Paginas/Licensing%20en%20merchandising.aspx

Link naar bericht
Delen op andere sites

Uitstekend, dank samba-boy, daar kunnen we denk ik wel iets mee.  ^O^ Vandaag gelijk even contact opnemen met Endemol en de curator.

 

Ah oké, dank voor de info over Beeld en Geluid. Dat wordt dus gewoon even afwachten. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lijkt me handig eerst een plan te maken, namen/mail/nummers te verzamelen en daarna te bespreken hoe en wat. Namen enzo liever niet openbaar maar via PM, ik stel voor dat wij twee alles verzamelen en daarna hier het plan bespreken en iedereen op de hoogte houden. Misschien ook tegen die tijd even een apart topic aanmaken, maar nu eerst een overzicht maken: wie is de curator (weten we dus inmiddels), wie heeft de rechten, wat is er gemaakt.

Daarna voorzichtig contact leggen met partijen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En ik heb helaas voor het eerst een nee gekregen van Beeld & Geluid. Ik had 2 weken geleden weer een Opsporing Verzocht aflevering besteld. Het viel me al op dat het dit keer langer duurde voordat ik terugkoppeling kreeg (normaal binnen 1 a 2 dagen), maar toen kreeg ik vorige week het bericht dat er geen toestemming was verleend. Wel vreemd, op de aflevering in kwestie waren verder geen restricties aanwezig voorzover ik kon beoordelen.

 

Ergens vind ik het niet erg, het geld wat ik me daarmee heb bespaard kan ik goed gebruiken. Neemt niet weg dat ik nu misschien een ietsiepietsie huiveriger ben als ik volgende maand weer een bestelling plaats. :P

aangepast door SRB
Link naar bericht
Delen op andere sites
Lijkt me een goed plan, djkoelkast.  ^O^

 

Uitgebreide gegevens van de curator heb ik, maar twijfelde inderdaad of het wel netjes was om die info hier neer te zetten, ook al staat het ook op de bedrijfswebsite. Op de Endemol-pagina van samba-boy staat ook een contactpersoon aan wie we ongetwijfeld veel kunnen hebben.

 

Overigens was dat ook mijn insteek toen ik eerder op de dag contact op wilde nemen met de desbetreffende partijen, om te weten te komen wie de rechten nu heeft en wat er al was gedaan. Uiteraard niet om meteen zelf de rechten te regelen of iets dergelijks. :) Maar het is inderdaad beter om alles eerst helder op papier te zetten, alvorens we het contact gaan leggen.

 

Ai, het verhaal van SRB doet mij vrezen voor mijn bestelling bij Beeld en Geluid. Toch wel opmerkelijk dat ze de ene keer wel toestemming krijgen en de andere keer niet wat betreft Opsporing Verzocht. Wellicht heeft het te maken met de onderwerpen die aan bod komen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

En ik heb helaas voor het eerst een nee gekregen van Beeld & Geluid. Ik had 2 weken geleden weer een Opsporing Verzocht aflevering besteld. Het viel me al op dat het dit keer langer duurde voordat ik terugkoppeling kreeg (normaal binnen 1 a 2 dagen), maar toen kreeg ik vorige week het bericht dat er geen toestemming was verleend. Wel vreemd, op de aflevering in kwestie waren verder geen restricties aanwezig voorzover ik kon beoordelen.

 

Ergens vind ik het niet erg, het geld wat ik me daarmee heb bespaard kan ik goed gebruiken. Neemt niet weg dat ik nu misschien een ietsiepietsie huiveriger ben als ik volgende maand weer een bestelling plaats. :P

In geval van een weigering betekent dat niet dat je niet meteen een andere kunt proberen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

I know :) En TheCount, ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Zou inderdaad heel goed kunnen dat de weigering met een bepaalde zaak te maken heeft. Ik probeer het volgende maand gewoon weer met een andere aflevering :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedemorgen, archief-geïnteresseerden :)

Er zijn wat ontwikkelingen in Vlaanderen, een nieuwe aanvraag van Samson onder meer. De code van de lijst aan uitzendingen is nog niet (helemaal) doorbroken, maar ik geraak wel langzaamaan daar waar ik de VRT hebben wil. En dat eigenlijk allemaal door de stagiair(?) die daar inmiddels werkzaam is en me net zo hulpzaam en vriendelijk te woord staat en wil verder helpen als de mensen van RTL. Een uitgebreide update volgt nog want het is nu nog wel èrg vroeg, maar ik sta optimistisch tegenover deze zaken. Misschien is er toch nog een goed einde aan te brengen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Dat op dvd zetten kwam ook pas later, zoals je zelf al elders zei hebben Rob de Nijs en Harrie Geelen per toeval nog met huiskamer-videorecorders de uitzendingen proberen op te nemen, waardoor er meer van Hamelen is bewaard dan enkel vanaf aflevering 40 (nu vanaf aflevering 25).

Over de shows van André van Duin gesproken: daarmee doel ik op de eerste paar shows, uit zijn tijd bij de AVRO. In 1969 deed hij iets met een titel in de trant van 'Een avond met André', vervolgens in 1970 'De André van Duin Show' (hier is een sketch van 5 minuten als telerecording van bewaard en een stel foto's op de set die online te zien zijn op de Beeld en Geluid-site), verder denk ik persoonlijk dat de revues 'Lach in de Ruimte' en 'Blij blijven' net zo goed een tv-registratie hebben gekregen die niet bewaard is gebleven. Helaas.

Link naar bericht
Delen op andere sites

uit Lach in de ruimte is laatst wel een fragment getoond bij 50 jaar van Duin,maar verder is die revue niet opgenomen bij Beeld en Geluid las ik ergens.

Ik denk zelf dat er dus daardoor ook veel Swiebertje is verloren gegaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

uit Lach in de ruimte is laatst wel een fragment getoond bij 50 jaar van Duin,maar verder is die revue niet opgenomen bij Beeld en Geluid las ik ergens.

Ik denk zelf dat er dus daardoor ook veel Swiebertje is verloren gegaan.

Een fragment uit Lach in de ruimte? Met beeld? Dat is voor mij nieuws.

Posts over Swiebertje kunnen verder in het door jouzelf aangemaakte topic, dan is het wat minder rommelig :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hèt voorbeeld van niet bewaarde programma's is natuurlijk Ja zuster, Nee zuster. 

Maar nu blijkt dat men ook heel veel van het Eurovisie Songfestival niet bewaard heeft, althans, niet in Nederland. Er worden momenteel jaartallen herhaald op NPO Best, maar dat zijn gewoon video-opnames van consumenten en veelal de Duitse versie ook nog. 

En dit even in contrast ziend met die video hierboven, dat toen alleen de VPRO iets zag in het bewaren/veilig stellen van die Ampexbanden en de rest haalde zijn schouders op.

Mogelijk dat er of heel veel materiaal 'ergens' ligt, ook mogelijk dat alles gewoon is weggepleurd. Niet belangrijk, hoeven we niet te bewaren.

 

Nu zijn ze bij NPO Best dus ook op zoek naar particulieren die opnames hebben van bepaalde jaartallen Eurovisie Songfestival.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren nog was er bij De Wereld Draait Door een gesprek met Carlo Boszhard over zijn grote voorbeeld en icoon, Willem Ruis. Vertelt hij even tussen neus en lippen door dat de VARA enkele jaren geleden (toen Carlo nog bij Endemol zat) allerlei VHS-banden aan het wegpleuren was en hij nog net een band gelabeld met 'Vijf tegen Vijf Pilot Willem Ruis' kon redden; bleek gewoon een verder niet in het archief bewaarde nooit uitgezonden proefaflevering op te staan.

Het blijft je verbazen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat zijn van die verhalen waar je een beetje treurig van wordt. :s Ik bedoel maar, als zelfs - nu!! - opnames worden weggegooid van een iconische figuur als Willem Ruis - met potentieel voor herhalingen, dvd-releases, fragmenten in docu's,... - dan ga je je afvragen hoeveel belangstelling er is voor, ik zeg maar iets, interviewprogramma's met inmiddels half vergeten sterren. 

 

Het heeft me dan weer aangenaam verrast dat de VRT gewoon alle VHS'en waarop ze vanaf 1987 TV1 integraal gelogd hebben aan het digitaliseren zijn - had het NAA ook maar zoiets gedaan, maar drie lijntjes VHS kon er blijkbaar niet af. :(

 

Niet dat het in Vlaanderen allemaal koek en ei is. Dat fictieprogramma dat we in 1985 op 16mm gedraaid hebben? Ja hoor, dat willen we best wel terughebben. :P Enfin, ben al lang als archieven aangeboden opnames willen aannemen. De BBC doet daar moeilijk over!!

 

Overigens weet ik niet of ik die tienduizend Ampexbanden van dat filmpje nu veel of weinig moet vinden. Als je er vanuit gaat dat 2" ruwweg tussen 1960 en 1980 gebruikt werd en je rekent het om naar het aantal dagen in die periode, dan is het nogal minnetjes. Maar eigenlijk moet je er natuurlijk gewoon nog alle telerecordings + materiaal dat gewoon van oorsprong 16mm is, bijtellen. Overigens zie ik uit Nederland maar weinig video voor het kleurentijdperk en nagenoeg geen telerecordings erna (schijnt ook niet zo lekker te werken, kleuren-tr) dus misschien moeten we een beetje toegeeflijk zijn en die tienduizend banden verrekenen over een periode van 'slechts' tien jaar. Kom je aan drie banden per dag. Hmm.

 

Ik heb weinig zicht op het geheel van VPRO-uitzendingen, maar ik weet wel dat het overgrote deel van Koot en Bie bewaard is, met heel wat 16mm op locatie maar ook best wat studio/video, in het begin van de jaren zeventig vaak zelfs nog zwart-wit. Staat veel van op Youtube. Had op Bubblegum iemand niet eens per omroep uitgezocht wat er zoal aan fictie bewaard was? De resultaten waren interessant, weet ik nog. Al ben ik wel vergeten wát de resultaten nu ook weer waren. :P

 

Benieuwd of de oproepen naar materiaal van het Songfestival en Berend Boudewijn wat opleveren. Ik ga er zonder meer vanuit dat er op z'n minst geluidsmateriaal van het Songfestival moet opduiken, zodat ze in ieder geval Nederlands commentaar kunnen leveren - mijn beperkte geluidsbanden-activiteit uit de tijd dat de kringloopwinkeltjes hier die dingen nog aanboden, heeft in ieder geval (Vlaams en onvolledig...) materiaal van '69, '70, '73 en '83 opgeleverd, plus de Vlaamse preselectie van 1973. Boudewijn: ik blijf zitten met de vraag of de ene uitzending bij B&G dezelfde is als degene die de VRT enkele maanden geleden herhaald heeft. Heb er maar weer even een mailtje aan gewaagd, wie weet dat het wat oplevert.

 

Toch kan je je soms afvragen of de Nederlandse omroep en de aan haar verwante tentakels dergelijke hulp verdienen, en we niet gewoon IS-gewijs die driemensionale Mondriaan waarin als bij wonder toch een soort archief ontstaan is zouden moeten bestormen om vervolgens alles lekker zelf te gaan beheren.

Wat de professionele formaten betreft is Koelkast de enige die ik ken die Digibeta kan afspelen, maar als je enkel moet verwerken wat bij B&G bewaard is dan kan je nooit lang bezig zijn. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

uit Lach in de ruimte is laatst wel een fragment getoond bij 50 jaar van Duin,maar verder is die revue niet opgenomen bij Beeld en Geluid las ik ergens.

Ik denk zelf dat er dus daardoor ook veel Swiebertje is verloren gegaan.

 

Een fragment uit Lach in de ruimte? Met beeld? Dat is voor mij nieuws.

Posts over Swiebertje kunnen verder in het door jouzelf aangemaakte topic, dan is het wat minder rommelig :)

 

Bedoel je het fragment met Willeke Alberti en Frans van Dusschoten? Die sketch kwam niet uit Een Lach in de ruimte, maar uit De lachcarrousel. ;)

aangepast door OudeTVfreak
Link naar bericht
Delen op andere sites

Die 10.000 banden zou best wel eens alles kunnen zijn, niet voor niets hebben ze altijd gezegd:

 

Die banden waren extreem duur

De banden werden vaak hergebruikt en daarom is ook Ja zuster, Nee zuster verdwenen

 

Maar weet je wat nog veel erger is?

Ik heb een aantal mastertapes van uitzendingen van Bert's Yellow Cab, een EO-programma. Het is geen hoogvlieger, maar toch.

Alle banden die ik hier heb liggen heeft Beeld & Geluid niet in het archief. Ik heb het ze aangeboden maar wat denk je?

Ze willen het niet, want ze hebben wel voldoende :')_O- 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jemig, slaan ze dat gewoon af? Zeer vreemd. Als archief wil je je archief toch zo compleet mogelijk hebben lijkt mij? Bijzonder verhaal! 

 

Dit is een 1 op 1 quote uit hun mail:

 

 

Wij hebben besloten om de genoemde uitzendingen van 'Berts Yellow Cab' niet op te nemen, hiervan zijn er al voldoende voorbeelden in onze collectie aanwezig.

 

Voldoende voorbeelden, dus hele uitzendingen maakt ze niet uit blijkbaar? Zoek er maar eens op bij Beeld & Geluid, er zijn er behoorlijk wat die ze niet hebben. Klopt ook wel, want die liggen hier en blijkbaar al van voor de digitalisering.

En dan nog te bedenken dat ik de banden gedigitaliseerd en wel zou aanbieden, in het door hun gebruikte MXF-formaat. Ik heb zelfs wat demo's gestuurd, maar daar is niet eens naar gekeken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu vraag je veel geduld van mij... :-)

 

Helemaal niet goed wat B&G met Yellow Cab doet. Ze hebben het weliswaar sinds de naamswijziging niet meer in hun naam zitten, maar ik beschouw hen toch echt wel als een archief, en dat hoort gewoon alles op te nemen wat ze in handen kunnen krijgen, ook al weten ze dat driekwart misschien wel nooit meer gebruikt zal worden. Als je enkel bijhoudt wat (op korte termijn...) op belangstelling kan rekenen, ben je een bibliotheek. Is iets helemaal anders...

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu vraag je veel geduld van mij... :-)

 

Helemaal niet goed wat B&G met Yellow Cab doet. Ze hebben het weliswaar sinds de naamswijziging niet meer in hun naam zitten, maar ik beschouw hen toch echt wel als een archief, en dat hoort gewoon alles op te nemen wat ze in handen kunnen krijgen, ook al weten ze dat driekwart misschien wel nooit meer gebruikt zal worden. Als je enkel bijhoudt wat (op korte termijn...) op belangstelling kan rekenen, ben je een bibliotheek. Is iets helemaal anders...

Zelfs een bibliotheek heeft een kelder waar de niet vaak benodigde boeken staan opgeslagen, dus het is gewoon een vage stelling van het Instituut voor Beeld & Geluid.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zou geen kwaad kunnen wanneer B&G een programma als RTL Late Night standaard zou bijhouden. Hoort toch gewoon onderdeel te zijn van een dergelijke collectie, denk je dan. Heb overigens al eens gezien dat ze bijvoorbeeld wel uitzendingen van een of andere voetbalcompetitie bijhouden die worden uitgezonden op een commerciële sportzender. Details ben ik alweer vergeten, ik doe m'n best gedachten aan voetbal en aanverwanten te verdringen. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet of mij post gebruikelijk is. 

 

@Samba-boy! Geweldig topic.. Heb het met veel plezier gelezen! Ik ben hier terecht gekomen omdat ik zelf 21 jaar geleden in een uitzending van Telekids ben geweest. Samen met mijn broertjes heb ik onze verjaardag in de studio mogen vieren. Mijn ouders heb de hele aflevering opgenomen op VHS, dit is later omgezet naar DVD. Ik heb vorig jaar nog geprobeerd de DVD op de PC te zetten, maar de kwaliteit was echt heel erg slecht.

 

Nu ben ik dus op zoek naar de aflevering van Telekids 26 maart 1994. Mocht iemand deze in bezit hebben, dan hoor ik dat graag. Informatie hoe ik er anders aan zou kunnen komen is ook welkom. Al denk ik door hier wat meer te lezen, dat vrij duidelijk moet zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet of mij post gebruikelijk is. 

 

@Samba-boy! Geweldig topic.. Heb het met veel plezier gelezen! Ik ben hier terecht gekomen omdat ik zelf 21 jaar geleden in een uitzending van Telekids ben geweest. Samen met mijn broertjes heb ik onze verjaardag in de studio mogen vieren. Mijn ouders heb de hele aflevering opgenomen op VHS, dit is later omgezet naar DVD. Ik heb vorig jaar nog geprobeerd de DVD op de PC te zetten, maar de kwaliteit was echt heel erg slecht.

 

Nu ben ik dus op zoek naar de aflevering van Telekids 26 maart 1994. Mocht iemand deze in bezit hebben, dan hoor ik dat graag. Informatie hoe ik er anders aan zou kunnen komen is ook welkom. Al denk ik door hier wat meer te lezen, dat vrij duidelijk moet zijn.

Hee Thommy,

 

Ik stuur je even een PB :)

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil geen goede mensen voor het hoofd stoten met een verslag van mijn (desalniettemin zeer positieve!) ervaringen, dus ik schuif dat even vooruit. In the meantime, een artikel wat ik heb opgevist in het Trouwarchief, afkomstig uit 1996:

 

Spitwerk in archieven
ELLEN DE VRIES - 13/07/96, 00:00 (Bron: Trouw)
 
Zomergasten, VPRO, N3, 20.13 u 14 juli- Connie Palmen 21 juli- Jan Vrijman 28 juli- Thom Hoffman 4 augustus - Anton Corbijn 11 augustus - Gerardjan Rijnders
 
Niet alle fragmenten zijn even snel terug te vinden. Niet alle geheugens van gasten even deugdelijk. Het was wel eens puzzelen, maar vooral een sport om het gevraagde toch op te sporen, stelt Milly Schloss, researcher van Zomergasten. In eerste instantie doorzocht Schloss, met het wensenlijstje van de gast in de hand, het Audiovisueel Archief Centrum (AVAC) in Hilversum. Daar worden de banden van de publieke omroep centraal bewaard en rust een groot deel van Neerlands audiovisueel erfgoed. Met behulp van enkele trefwoorden spit de computer vliegensvlug het immense bestand door; vervolgens kan aan de hand van viewingkopieën worden bezien of het materiaal de toets der herinnering kan doorstaan. Vroeger was het zoeksysteem niet zo geavanceerd. In de begindagen van het AVAC (opgericht in 1956) gaven hanenpoten op groene kaarten zeer summier weer wat er op een film te zien was. Jaartal, gebeurtenis en omroep werden vermeld en dan was het vaak wel mooi geweest, als de uitzending al bewaard was gebleven.
 
Want in Nederland bestond en bestaat er geen depotplicht - zoals in Frankrijk - die omroepen voorschrijft materiaal af te staan aan het archief. Tot eind jaren zestig leverden de omroepen wel trouwhartig en met zekere regelmaat filmmateriaal aan het archief, maar toen film vervangen werd door ampexbanden was het vanwege bezuinigingsdrift gedaan met die ijver. De ampexbanden, een soort voorangers van videobanden, konden in tegenstelling tot filmmateriaal worden hergebruikt. Zo gebeurde het dat hele series als sneeuw voor de zon verdwenen, verklaart Annemieke Westenbrink, hoofdredacteur van het AVAC. Journaals en actualiteitenrubrieken vormden de uitzondering.
 
Ze voelt de vraag al aankomen. 'Oh nee, niet weer over Ja zuster nee zuster, hè.' Voor eeuwig nu het misverstand uit de weg geruimd. Ook deze serie werd vastgelegd op ampexbanden. Niet het AVAC maar de VARA, onbewust van de cultuurhistorische waarde, spoelde de banden rustig over. De buitenopnames, die op film werden gedraaid, bleven bewaard. Toch is er ook heel veel nog wèl aanwezig. Zo vond Schloss op verzoek van Anton Corbijn uit de jaren vijftig de kinderserie Okki Trooi terug: een serie over een uitvinder die krentenbollen uit zijn koffer toverde.
 
De omroepen zijn zich tegenwoordig zeer bewust van het belang van bewaren. Het AVAC, sinds 1 januari zelfstandig, heeft tot doel de talloze nazaten van de Zomergasten een representatief overzicht van de Nederlandse televisie na te laten. “Om aan de willekeur van de omroepen te ontsnappen, leggen we alles zelf vast', legt Westenbrink uit. Veel journaalbeelden en actualiteitenrubrieken worden systematisch bewaard, maar ook talloze quizzen, showprogramma's, dramaproducties en eenmalige uitzendingen.
 
AVAC-directeur Edwin van Huis betreurt het dat de commerciële omroepen als RTL buiten het zicht van het AVAC vallen. Van Huis: “Het is onduidelijk of en hoe zij archiveren.” Wellicht is de populaire Soundmix-show eenzelfde lot beschoren als Zuster Clivia. Contacten met RTL zijn er nauwelijks. Dat zou het televisiearchief best anders willen. Want RTL verzekert alles op te slaan, maar een zoeksysteem zoals bij het AVAC is daar niet aanwezig.
 
Veel materiaal uit de tijd dat het AVAC zo zuinig met zinnen was, is opnieuw 'opgeknapt' en uitgebreid beschreven. De Polygoon-journaals tussen 1953 en 1980 en telerecordings uit de beginjaren vijftig (opname met camera van live-programma via het televisiescherm) zijn nu aan de beurt. Het ministerie van Onderwijs, cultuur en wetenschappen heeft hiervoor zojuist 5,2 miljoen vrijgemaakt. Tijdens het opnieuw beschrijven van dit oude materiaal duikt eens in het jaar onverwacht een onbekend fragment op. Onlangs nog een productie van Willy van Hemert. Soms is iets domweg niet beschreven omdat de persoon in kwestie destijds niet vermaard was. Zo vond Henk Verheul, AVAC-documentalist en beschrijver van audiovisueel materiaal, toevallig een fragment waarin een wijsneuzige, negenjarige Felix Rottenberg op straat geïnterviewd wordt. Niemand kon destijds vermoeden welke rol dit jongetje in de Nederlandse politiek zou gaan spelen. Uiteraard wordt een dergelijke ontdekking gretig met een trefwoord aan de beschrijving in de computer toegevoegd. Dat houdt een archief levend, meent Verheul. Hij begeleidde talloze Zomergasten.
 
Schloss vond haar speurtocht enig, maar meent toch dat het handig zou zijn als de archieven in Nederland meer zouden samenwerken. Haar smeekbede wordt verhoord, vanaf 1997 zullen de bestanden van de drie andere grote nationale archieven (Stichting Film en wetenschap, het Omroepmuseum en de Rijksvoorlichtingsdienst) worden samengevoegd met het AVAC. Tevens wordt gewerkt aan een inventarisatie van de kleinere (gemeentelijke) bewaarplaatsen.
 
Schloss zocht uiteraard voor Zomergasten niet alleen in Nederlandse archieven. Ze roemt het Franse Institute Nationale de l'Audiovisuel. 'Ja, Frankrijk', verzucht de directeur van het AVAC jaloers. Franse omroepen kennen niet alleen een depotplicht; de rechten vallen bovendien toe aan het archief. Dat laatste is belangrijk! Want als een fragment al gevonden is, dan is er de netelige kwestie van de auteursrechten. Omroepen of producenten moeten toestemming geven voor gebruik van materiaal; pas dan mag het archief beelden vrijgeven voor hergebruik. Soms hebben familieleden tot in de tiende graad de rechten (dat geldt bijvoorbeeld voor de registratie van de moord op John F. Kenney door Mr. Zapruder). Soms is de rechthebbende eenvoudig niet meer te achterhalen. Voor Engelse dramaseries geldt nog eens dat niet alleen producenten maar ook acteurs toestemming moeten geven.
 
Buitenlandse omroepen en productiemaatschappijen zijn bovendien vaak streng. Schloss: 'Dikwijls mag een documentaire-fragment niet 'uit de context' worden gelicht en wordt vertoning in zijn geheel geëist.' Buitenlandse speelfilms zijn vaak al helemaal niet verkrijgbaar. Filmmaatschappij Polygram is aardig en betaalbaar; aan Paramount Pictures begint Schloss niet eens. Daar rekent men vanaf 5000 dollar per minuut. Ook Amerikaanse series als Oprah Winfrey of the Muppets zijn 'hard to get'.
 
Het is te begrijpen dat een aantal wensen noodgedwongen worden geschrapt; uiteindelijk zijn er in één uitzending toch 15 tot 20 fragmenten te zien. In de verre, verre toekomst zullen databestanden via internet on-line kunnen worden bekeken. Dan is ieder wellicht thuis zijn eigen Zomergast. Dat wil zeggen, als de lastige kwestie van auteursrechten is geregeld.

 

 

Genoeg leesstof voor de komende tijd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Grappig, dankzij de site van Lee Towers kwam ik er achter dat in 2007 Beeld & Geluid nog een andere hoes gebruikte om DVD's mee aan te leveren. Het is een beetje zoals de hoes die ik later ontving. Op de site van Lee wordt overigens de impressie gewekt dat Beeld & Geluid het programma (een uitzending van Superfan met, hoe kan het ook anders, Lee Towers) groots heeft uitgebracht ("Opgenomen op 04-10-1987, uitgegeven door Beeld en Geluid in 2007").

 

bp3NTCQ.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
gepost (aangepast)

Binnenkort de update over het beeldarchief van RTL waar ik eerder een aankondiging over deed, maar nu eerst dit: Holy shit!

Mitch Schomaker alias Sweety hier op het forum heeft me iets van 3, 4 jaar geleden een paar foto's toegeappt toen hij voor een opdracht ergens bezig was met inventariseren. Hij stuitte op deze opnames. Gezien we inmiddels een paar jaar verder zijn kan het geen kwaad gok ik zo om deze foto's te plaatsen. Best interessant en ik wilde ze niet onthouden.

 

Een label van een band 'Mag het ietsje meer zijn', begonnen als Teleac-cursus en later overgenomen tot volwaardige RTL4-serie in 1991.

post-116-0-85236700-1436394949_thumb.jpg

 

En dit is de band zelf; Betacam SP. De opvolger van Betacam, de voorloper van DigiBeta. Toch is dit een dub, net zoals...

post-116-0-80638700-1436394950_thumb.jpg

 

Dit. Dit is zo'n BCN/1 Inch (1" Quad Tape)-band. Een joekel, een gigantische joekel, anders kan ik het echt niet omschrijven.

post-116-0-24278700-1436394951_thumb.jpgpost-116-0-72627700-1436394951_thumb.jpgpost-116-0-23745700-1436394952_thumb.jpg

 

Ik... Weet eerlijk gezegd niet wat dit voor band is.

post-116-0-75769700-1436394952_thumb.jpg

 

En dit, ik kan het nauwelijks meer lezen (iets met Konsumententest Mei 1974), maar is dit ook een (dichte) 1"-BCN band? Who knows.

post-116-0-27031300-1436394953_thumb.jpg

 

Tot zover, ik deel het even mee. ^^

PS: En kijk, er was ook een compilatieband van Het Klokhuis!

post-116-0-84838600-1436394953_thumb.jpg

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...