Keetie 29 maart 2013 gestart Share 29 maart 2013 gestart Het is een Tandy, hij is loeizwaar (7,5 kilo inclusief voeding) en hij werkt nog. Gegevens: Tandy 1400 HD (hij wil ze niet naast elkaar zetten) Een opengeschroefde Tandy. U ziet hier boven het toetsenbord een batterij, de diskdrive en harde schijf. De harde schijf nader belicht. En hier ligt het probleem: de harde schijf is kapot! Even kabeltje aan de kant. Het gaat hier om een RLL aansluiting. Wie heeft daar gegevens over? Of weet waar zo'n schijf nog ergens beschikbaar is? Intussen heb ik wat informatie verzameld. Er kan nog meer bij. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 29 maart 2013 gepost Share 29 maart 2013 gepost Briljante machine! Een RLL-schijf is een MFM-schijf met een andere codering. Je kunt een MFM schijf op een RLL controller aansluiten en dit geeft je zelfs meer ruimte (een 10MB MFM schijf heeft onder RLL 15MB). Een RLL-schijf bestaat dus eigenlijk niet, het is een MFM schijf met een andere low-level formattering. Een schijf vinden wordt lastig, een werkende schijf nog lastiger, kost je al snel 80-100 euro voor een 32mb schijf. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 29 maart 2013 gepost Share 29 maart 2013 gepost Ik heb in mijn Atari Megafile 60 (externe HDD voor de Atari ST-serie) een stille ventilator gezet want die maakte kabaal, alleen vraag ik me af waarom want de harddisk zelf is minstens net zo erg Het is zoiets (gegooglede foto) Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 29 maart 2013 gepost Share 29 maart 2013 gepost Gaad dingetje Keetie! Ik heb helaas te weinig verstand van antieke HDDs om je te kunnen helpen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
De Tegenpartij 29 maart 2013 gepost Share 29 maart 2013 gepost Het is een Tandy, hij is loeizwaar (7,5 kilo inclusief voeding) Kenmerken: zeer laag gewicht. Hehehe, mooi! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 31 maart 2013 gepost Share 31 maart 2013 gepost Je weet erg zeker dat de harde schijf defect is ? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 1 april 2013 gepost Auteur Share 1 april 2013 gepost Briljante machine! Een RLL-schijf is een MFM-schijf met een andere codering. Je kunt een MFM schijf op een RLL controller aansluiten en dit geeft je zelfs meer ruimte (een 10MB MFM schijf heeft onder RLL 15MB). Een RLL-schijf bestaat dus eigenlijk niet, het is een MFM schijf met een andere low-level formattering. Een schijf vinden wordt lastig, een werkende schijf nog lastiger, kost je al snel 80-100 euro voor een 32mb schijf. Door het zoeken naar MFM en RLL in Google heb ik ook deze tekst gevonden. Bedankt voor het vertalen. Mogelijk dat het voor nieuwere schijven geldt, maar niet voor die hele oude van Tandy. Een MFM schijf hebben we wel, maar er zijn nogal wat verschillen met de RLL: MFM heeft 2 aansluitingen: 1 van 20 pennetjes en 1 van 34 pennetjes RLL heeft 1 aansluiting van 26 pennetjes Dan zou je ook de controllers moeten wisselen, maar die passen niet en dat is mogelijk ook riskant. Het zijn beide schijven van 20 Mb. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 1 april 2013 gepost Auteur Share 1 april 2013 gepost Je weet erg zeker dat de harde schijf defect is ? Hij begon storingen te geven en een branderige lucht te verspreiden. Op de controller zitten geen brandplekken. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 1 april 2013 gepost Auteur Share 1 april 2013 gepost Kenmerken: zeer laag gewicht. Hehehe, mooi! Ja, ja. In vergelijking met de ook draagbare Kaypro II wel. Die weegt inclusief 15 kilo! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 1 april 2013 gepost Share 1 april 2013 gepost Haal de print van de controller van de HDD eens los, misschien dat daar wat te zien is. Brandgeur duidt meestal op een fout in het voedingsdeel... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 1 april 2013 gepost Share 1 april 2013 gepost Door het zoeken naar MFM en RLL in Google heb ik ook deze tekst gevonden. Bedankt voor het vertalen. Mogelijk dat het voor nieuwere schijven geldt, maar niet voor die hele oude van Tandy. Een MFM schijf hebben we wel, maar er zijn nogal wat verschillen met de RLL: MFM heeft 2 aansluitingen: 1 van 20 pennetjes en 1 van 34 pennetjes RLL heeft 1 aansluiting van 26 pennetjes Dan zou je ook de controllers moeten wisselen, maar die passen niet en dat is mogelijk ook riskant. Het zijn beide schijven van 20 Mb. Ik heb het niet vertaald hoor, zo zat het in mijn hoofd. Wellicht wel ooit op dezelfde site gelezen Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 5 april 2013 gepost Auteur Share 5 april 2013 gepost Haal de print van de controller van de HDD eens los, misschien dat daar wat te zien is. Brandgeur duidt meestal op een fout in het voedingsdeel... Dat is een goede tip. Binnenkort gaat mijn man dit onderzoeken, de Tandy ligt nog een beetje uit elkaar. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.