Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

ik heb 2 redelijk professionele oudere analyzers tot mijn beschikking. Agilent logicwave 9340 32 kanaals en een  redelijk gevulde HP16700 met genoeg kanalen om een i486 helemaal te tracen.

Bedoeling is om adres,data, en control signalen dan te meten om programma verloop te kunnen zien.

Weet niet of ik voor de LA16700 een Z80 disassembler heb.

 

Wat betreft de tips: alle spanningen zijn aanwezig :(

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 1,3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Rom al een keer gelicht en teruggestoken? Krijg je ook Call Servize zonder BASIC doos?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee ROM niet reseated. Lijkt mij allemaal in orde daar het CALL SERVICE mooi in beeld komt.

Ja ook zonder cartridge krijg ik de zelfde melding. Zonder cartridge met een random scherm waar wel CALL SERVICE in staat. Met maintenance cartridge een mooi blank scherm met CALL SERVICE

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
gepost (aangepast)

Ik heb weer een update over de SD-card cartridge. Nu ik vakantie heb, heb ik eindelijk de tijd gevonden om me te verdiepen hoe je bestanden weg kunt schrijven naar SD-kaartjes en dit in elkaar gezet zodat de P2000T niet alleen vanaf een SD-kaartje (CAS) bestanden kan inlezen en afdraaien, maar nu dus ook naar het SD-kaartje kan schrijven. Hiermee is het nu mogelijk om cassettebandjes uit te lezen en de CAS bestanden op het SD-kaartje weg te schrijven. Dit proces kon natuurlijk al via de datacartridge die ik had gemaakt, maar dat was minder ideaal en wat bewerkelijker.

 

Uiteraard kun je niet alles hebben. Vanwege de beperkte programmeerruimte (technisch verhaal, maar deze is slechts 12.5 kb) kon ik niet alles kwijt in de launcher applicatie die gebruikt wordt om CAS bestanden vanaf het SD-kaartje in te lezen en op te starten. Ik heb daarom een kleine aanpassing aan de launcher gemaakt waardoor deze een nieuw soort machinebestand (een PRG bestand) kan inladen in de geheugenruimte tussen 0xA000-0xDCFF. Hoe het dus werkt is dat je de P2000T opstart naar de launcher en vanaf de launcher dit nieuwe programma inlaadt en opstart. Dit programma, Cassette Dump genoemd, kan cassettebandjes uitlezen en schrijft de data weg naar de SD-kaart. Dit kan in manuele modus waarbij je per bestand aan moet geven of je het weg wilt schrijven, maar ook in automatische modus waarbij een hele zijde van een bandje wordt uitgelezen en alle bestanden overgekopieerd worden. Voor dit programma heb je dus wel minimaal een 16KiB geheugenuitbreiding nodig.

 

Wat ik zelf heel mooi vind is wanneer je de M2000 emulator van @dionoid op je PC hebt geinstalleerd en je het SD-kaartje uit de P2000T haalt en in je computer stopt, je dan meteen de CAS bestanden die je hebt weggeschreven kunt inladen in de emulator door erop te dubbelklikken. Zo weet je meteen of alles goed gelukt is. Je kunt overigens ook het weggeschreven bestandje opstarten vanuit de launcher.

 

Voor diegene onder jullie die al reeds een SD-kaart cartridge hebben: jullie kunnen het programma downloaden vanaf de Github pagina. Als je daar toch bent raad ik ook meteen aan om de laatste versie van de firmware (launcher) te downloaden en de SD-kaart cartridge te flashen. 😉 Een beknopte handleiding hoe je cassettes uitleest en de inhoud kopieert staat hier.

 

casdump01.pngcasdump03.png

aangepast door Bertus
Link naar bericht
Delen op andere sites

Korte vraag voor de community hier: bestaat er een programma / tooltje om een CAS file die een BASIC programma bevat terug om te zetten in de originele listing als een plat tekstbestandje? Ik meen me te herinneren dat dit onderwerp een keer eerder besproken was op dit forum, maar ik kan het niet zo snel vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
1 hour ago, Bertus said:

Korte vraag voor de community hier: bestaat er een programma / tooltje om een CAS file die een BASIC programma bevat terug om te zetten in de originele listing als een plat tekstbestandje? Ik meen me te herinneren dat dit onderwerp een keer eerder besproken was op dit forum, maar ik kan het niet zo snel vinden.

 

Hi @Bertus, ik weet niet of hiervoor een apart tooltje bestaat, maar kunt ook de .cas file in de M2000 emulator inladen en dan het LLIST commando geven, waarna de hele listing in de file Documents\M2000\Printer.out komt te staan.

aangepast door dionoid
Link naar bericht
Delen op andere sites

Kun je uitleggen hoe dat dan werkt? Als ik iets schrijf in een code editor, dan wordt dat opgeslagen als platte tekst. Basic bestanden zijn echter tokenized, dus ergens moet dat dan omgezet worden. Vervolgens hebben CAS bestanden weer een stukje metadata, dus als het ware nog een extra vertaalslag. Hoe wordt dan het ene in het andere omgezet? Of heeft de emulator een optie om een tekstbestand in te lezen en dat dan verbatim over te nemen alsof het vanaf het toetsenbord ingevoerd is?

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Bertus heeft een schets van mij voor een modulair bord uitgewerkt en in elkaar gezet, superknap gedaan!

Dit is een eerste test. Bord komt op de bekende multifunctiebord houders, maar is kleiner, en kan drie dochterborden bevatten. Basis is 2080kB RAM. Eerstvolgende dochterbord is eentje voor poort Klaas, vernoemd naar de IO goeroe van Natlab (Viditel, Basicode), en zal een 20 pins LegoLines danwel 34 pIns Uniface poort herbergen.

 

Iedere connector voor een uitbreiding is identiek, en heeft de 40 pinnen van het moederbord doorgelust, en alle voedingsspanningen, 5, 12 en -16V.

 

nu zitten er twee simpele OUT bordjes op, waarmee je OUT commando's zichtbaar kunt maken. Met jumpers stel je het actieve kanaal in. Hier staat ie op 96, het kanaal voor Uniface/LEGO Interface A.

WP_20240810_17_24_53_Raw (2).jpg

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uur geleden, blanka zei:

heeft de 34 pinnen van het moederbord doorgelust

 

Zat je ongetwijfeld met de 34-vingerige (bijna-) Shugart-connector in je hoofd...

 

Zet de overige P2000-nieuwelingen nou niet op 't verkeerde spoor...

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 8/8/2024 at 9:46 AM, Bertus said:

Je bedoelt dan dat je in de M2000 emulator de BASIC code typt en dan laat wegschrijven als een CAS bestandje?

Het zou trouwens wel een geinige feature zijn als je in M2000 direct een .bas bestand zou kunnen inlezen. Maar ik denk dat er weinig animo voor is.

 

On 8/8/2024 at 9:21 PM, blanka said:

Ik heb een script dat het tokenizen en metadata voor zijn rekening neemt. Weer eens opzoeken. Denk in Java.

Hi @blanka, het zou mooi zijn als je dat script ergens via Github/GitLab/BitBucket kan delen. Ik ben een groot voorstander van het open-sourcen van code, utilities, documentatie en .cas programma's voor de P2000T. Zo heeft iedereen er plezier van :)

 

@demesmaeker heeft in het verleden het bas2cas Windows utility gemaakt, dat van binnen een .bat aanroept die gebruik maakt van Bash commands zoals awk, grep, split, etc. Zou mooi zijn als iemand daar een keer een net Python script van weet te maken, zodat het command-line kan draaien op meerdere operating systems. Maar ook hierbij denk ik dat er weinig mensen enthousiast van worden.

aangepast door dionoid
Link naar bericht
Delen op andere sites
22 hours ago, dionoid said:

Hi @blanka, het zou mooi zijn als je dat script ergens via Github/GitLab/BitBucket kan delen. Ik ben een groot voorstander van het open-sourcen van code, utilities, documentatie en .cas programma's voor de P2000T. Zo heeft iedereen er plezier van :)

@demesmaeker

Komt goed, ik heb nog wat opschoonwerk te doen, heb nu op verschillende computers een handvol halfbakken tools staan, die moet ik samenvoegen en opschonen. O.a. ook versturen cassettedumps, ontvangen ervan, indexjes maken die je kunt printen voor in doosje, e.d. Wordt 1 .jar, dan draait ie overal op. Dat geniet mijn voorkeur omdat je het dan gewoon als applicatie met GUI kunt gebruiken.

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
6 hours ago, blanka said:

Komt goed, ik heb nog wat opschoonwerk te doen, heb nu op verschillende computers een handvol halfbakken tools staan, die moet ik samenvoegen en opschonen. O.a. ook versturen cassettedumps, ontvangen ervan, indexjes maken die je kunt printen voor in doosje, e.d. Wordt 1 .jar, dan draait ie overal op. Dat geniet mijn voorkeur omdat je het dan gewoon als applicatie met GUI kunt gebruiken.

No worries; soms komen er gewoon andere dingen tussendoor. Het is en blijft een hobby natuurlijk.

Ik heb bij mijzelf wel gemerkt dat kleine onderdelen op github zetten beter werkt dan één grote big-bang release. En dat houdt het ook voor jezelf leuk, i.p.v. dat gevoel van "ik moet er tijd voor zien te vinden, maar de uitdaging is er al af".

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
Op 17-7-2024 om 21:38, Driessens_nl zei:

Sinds kort ben ik ook weer bezig met P2000T computers. Nu heb ik een met een defect, gaat direct naar foutmelding "CALL SERVICE". Heb al een maintenance rom cartridge geprobeert maar ook die wordt niet gestart.

Nu ben ik op zoek naar een listing van de monitor rom (liefst met commentaar), zo dat ik met een logic analyzer kan kijken waar het fout gaat.

Heeft iemand een listing die hij met mij wilt delen?

 

Inmiddels heb ik de fout gevonden. Was toch een RAM fout. Alleen werd die niet door de monitorsoftware gedetecteerd. De ramtesten (die eigenlijk niet echt testen) werden met goed gevolg doorlopen, alleen bij het bepalen van het schermtype ging het fout. NA enig zoeken bleek dat in het geheugen op de stack 1 bitje van het return adres van voor het aanroepen van scrtst was omgevallen. Gevolg er werd teruggesprongen naar een geheugen adres midden in een 2 bytes instructie waardoor een totaal onlogisch vervolg van het programma begon dat toevallig eindigde in de error routine die CALL SERVICE op het scherm zet. Was wel reproduceerbaar, vreemd dat het geheugen steeds op het zelfde moment faalde. 

Na het vervangen van het defecte geheugen IC loopt de P2000T weer perfect.

Jammer dat de maintenance modules zo slecht geprogrammeerd zijn dat je geen ram test kunt doen met een onbetrouwbaar geheugen.

 

Nu heb ik alleen nog een mechanisch defecte cassettedrive. Hier is het verend gedeelte van de rechter aandrijfas van de cassette weg. Weet nog niet waar ik hier onderdelen van kan vinden , een defecte drive die voor onderdelen gebruikt kan worden heb ik nog niet gevonden. Eens zoeken naar een oude dictafoon met deze cassettes of zo?

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, Driessens_nl said:

Nu heb ik alleen nog een mechanisch defecte cassettedrive. Hier is het verend gedeelte van de rechter aandrijfas van de cassette weg. Weet nog niet waar ik hier onderdelen van kan vinden , een defecte drive die voor onderdelen gebruikt kan worden heb ik nog niet gevonden. Eens zoeken naar een oude dictafoon met deze cassettes of zo?

Het mechaniek van een P2000 is echt anders dan van een dicatafoon. Heb je MDCR1 (grote schuif, metalen frame, en mooi passende deksel) of MDCR2 (kleine schuif, plastic frame en iets te grote deksel?

Eigenlijk kan er i.t.t. een memo/bandrecorder niet veel stuk, zeker niet aan MDCR1.

- Bij sommige MDCR1's is het wippertje: een soort armpje met klein tandwiel op de motor, dat afhankelijk van de draairichting tegen as links of as rechts aanzwiept, van plastic, en dat breekt wel eens. De versie in messing gaat eigenlijk niet kapot. Dit zou met 3D printen te vervangen zijn.

- De draden naar de leeskop zijn kwetsbaar door het vele buigen. Makkelijk door te meten. Prima te repareren

- De kop is natuurlijk regelmatig vies: wattenstaafje isopropyl

- Ik heb één keer een defecte printplaat gehad bij de tien P2000's die de werktafel zijn gepasseerd, maar gelukkig vervanger kunnen vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zal eens kijken hoe dat zit. Ik heb een model 2 geparkeerd staan, die is nu vervangen door een originele, die zijn veel degelijker, maar dit deel is volgens mij nog heel. Volgens mij is de richtingwissel aan de onderkant kapot. Lastige is dat OOK de plastic bovenplaat door Philips is aangepast, en die heb ik niet een extra voor de oude, dus die P2000 ziet er nu een beetje raar uit. Overigens is dat stuk wat jij mist mogelijk wél uit een memorecorder te halen. Lijkt me dat Bandwerkgeräte in Wenen daar niet allemaal verschillende versies van had. Ik zoek ook even mijn memorecorders erbij.

 

Wat ik overigens curieus vind: je moederbord heeft blauwe caps. Dat is niet de versie die bij de MDCR hoort. Daar hoort een originele metalen in te zitten.

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites

JA ik weet niet wat met deze computer allemaal gebeurd is. Kan zijn dat hij voor onderdelen heeft gefungeerd omdat hij die defecte RAM had.

Hoewel Bertus al een hele mooie oplossing heeft bedacht als vervanging voor de Cassette ben ik zelf ook nog aan het denken om een soort van drop-in replacement te gaan maken voor de MDCR. Een scherpje met touch die de recorder emuleert (en dus ook op het moederbord wordt aangesloten ipv de MDCR) waar je SD-kaart in stopt ipv Cassette. Maar is toekomst muziek. Nog andere projecten liggen te wachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 hours ago, Driessens_nl said:

ben ik zelf ook nog aan het denken om een soort van drop-in replacement te gaan maken voor de MDCR. Een scherpje met touch die de recorder emuleert (en dus ook op het moederbord wordt aangesloten ipv de MDCR) waar je SD-kaart in stopt ipv Cassette.

 

Dat klinkt heel interessant. Houdt ons op de hoogte! 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...