Ross 2 augustus 2012 gestart Share 2 augustus 2012 gestart Misschien vergeten, maar het komt weer helemaal terug: Muziek op vinyl! Wie wat hoe? De meeste mensen van het 90'er jaren tijdperk zullen vaak al helemaal niet weten waar ik over praat. Het zelfde geldt voor casettes (zowel audio, als video) en diskettes. Een langspeelplaat, ook wel vinylplaat genoemd, vaak afgekort tot lp of elpee, is een van vinyl[/url] gemaakte grammofoonplaat van 30 cm (12 inch) diameter, die aan elke kant ruimte biedt aan 20 à 30 minuten muziek. De langspeelplaat werd in 1948 geïntroduceerd door CBS. Sinds is de langspeelplaat grotendeels vervangen door de compact disc, hoewel sommige artiesten nog steeds hun muziek alleen op lp uitbrengen. De meeste lp's moeten op 33⅓ toerenper minuut worden afgedraaid. Elke plaat bevat op één kant één doorlopende groef. Onlangs heb ik een echte platenspeler gekocht, ofwel zoals het vroeger veel genoemd werd, een pick-up, hierbij een aantal lekkere 70 / 80's platen. Mijn schamele collectie bestaat op dit moment uit: Alphaville - Alphaville Various - Come On Let's Dance Various - Golden Oldies - Super Hits Various - Super 20 International Various - TOP 40 Jingles en Radiotunes Nena - ? (Fragezeichen) Paul Hardcastle - Paul Hardcastle Richard Marx - Repeat Offender Meat Loaf - Bat Out of Hell Various - Neuzeit Various - Beverly Hills Cop OST Depeche Mode - Construction Time Again (Club Edition) Santa Esmeralda - House of the rising sun Imagination - In the Heat of the Night Madness - Absolutely A-Ha - Scoundres Days Various - Hits Album 5 Various - The Best of Italo-Disco Vol. 4 Ergens heb ik in de kelder nog een krat met extra LP's en Singles staan, deze binnenkort ook maar eens "opgraven" Heb jij nog een leuke LP/Single collectie, of wil je algemeen wat kwijt over deze soort muziekdragers, of heb je een vraag? Vertel / Vraag! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 2 augustus 2012 gepost Share 2 augustus 2012 gepost Misschien vergeten, maar het komt weer helemaal terug: Muziek op vinyl! Precies waar ik in feb. 2012 ook aandacht aan besteedde, maar dat staat in retro muziek... Ahhh, battle out of hell, lekker ruig! Hebben we ook staan. En Queen natuurlijk. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 augustus 2012 gepost Share 2 augustus 2012 gepost Ik heb vandaag ook een aantal juweeltjes aan de collectie toe mogen voegen. Kringloopwinkels zijn een waardevolle bron voor goedkope platen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 2 augustus 2012 gepost Auteur Share 2 augustus 2012 gepost Inderdaad, mijn lokale kringloopwinkel verkoopt ze voor 1 euro (de meesten dan). Het leuke is dat die mensen meestal geen benul hebben wat zo iets waard is... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 augustus 2012 gepost Share 2 augustus 2012 gepost Hier is het: Single/cassette € 0.30 LP € 0.50 Videoband € 0.75 Ik kocht ook The 11th hour voor € 2.50 (4 cd versie). Anders misschien een "show hier je kringloopaankopen" topic Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 augustus 2012 gepost Share 2 augustus 2012 gepost Ik heb even geen cardreader dus foto's van mijn telefoon: Veelal uit nostalgisch oogpunt en niet uit kwalitatieve overwegingen Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 2 augustus 2012 gepost Share 2 augustus 2012 gepost En in een sopje zijn ze zo weer opgeknapt. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 augustus 2012 gepost Share 2 augustus 2012 gepost Ik doelde op de inhoud Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 3 augustus 2012 gepost Share 3 augustus 2012 gepost Ik ben zelf (nog) nooit aan vinyl begonnen, maar ik kan me voorstellen dat het gaaf is om te verzamelen. Bovendien is het een relatief goedkope hobby. Hier om de hoek zijn zat ouderwetse platenzaken. Een tijdje geleden sloot er 1 zijn deuren en toen kon je alle, jazeker ALLE platen heel goedkoop meenemen. Voor de meeste LP's gold: 10 voor €2,00. Voor singles: 10 voor €1,00. Dat zorgde voor drukke momenten op de laatste dag dat die tent open was. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 3 augustus 2012 gepost Share 3 augustus 2012 gepost De laatste tijd heb ik geen tijd gehad, maar ik heb heel veel nieuwe platen gewoon online besteld bij web-records.com, ook veel gebruikte platen via discogs.com, maar daar betaal je wel de volle mep natuurlijk. Goedkope platen vind je in kringloopwinkels en eventueel rommelmarkten. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 3 augustus 2012 gepost Auteur Share 3 augustus 2012 gepost Kleine maar heerlijke collectieuitbereiding, had deze nog in de kelder liggen, more to come Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 3 augustus 2012 gepost Share 3 augustus 2012 gepost Ik doelde op de inhoud Het was ook een voor-advies, voor als je de plaat uit de hoes haalt ... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 3 augustus 2012 gepost Share 3 augustus 2012 gepost Als 11-jarige van een maatje voor een tientje een platenspeler overgekocht samen met hele studiotoren erbij, best wel baas als je dan na alles zelf te hebben aangesloten ineens Roy Orbinson uit de boxen hoort knallen Echt serieus sparen doe ik het niet, maar ik heb wel redelijk wat platen liggen ja Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 3 augustus 2012 gepost Share 3 augustus 2012 gepost Zoet knallen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 4 augustus 2012 gepost Auteur Share 4 augustus 2012 gepost Mijn wishlist: Er zitten een paar "moderne" albums bij, maar alles vinyl... Various - The Return of Video Game Music Massive Attack - Mezzanine Within Temptation - Mother Earth Talk Talk - It's My life Limahl - Never ending story Irene Cara - What a Feelin' Dead or Alive - Youthquake U96 - CLub Bizarre H 'Two' O Ft Platnum - What's it Gonna Be Pet Shop Boys - Actually Pet Shop Boys - Introspective La Roux - La Roux U96 - Das Boot Trans X - Living on Video Within Temptation - The unforgiving Men Without Hats - Rhythm of Youth Micheal Sembello - Bossa Nova Hotel Bonnie Tyler – Secret Dreams And Forbidden Fire En de lijst wordt steeds groter... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 4 augustus 2012 gepost Share 4 augustus 2012 gepost Ik wil serieus nog The Beatles - Abbey Road op vinyl zien te krijgen. Niet dat ik zo'n Beatlesfan ben, maar iedereen zou een exemplaar daarvan op plaat moeten hebben. Er staan wel echt goede nummers op Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 4 augustus 2012 gepost Auteur Share 4 augustus 2012 gepost Ik wil serieus nog The Beatles - Abbey Road op vinyl zien te krijgen. Niet dat ik zo'n Beatlesfan ben, maar iedereen zou een exemplaar daarvan op plaat moeten hebben. Er staan wel echt goede nummers op Leef je uit... http://www.discogs.com/sell/list?release_id=611455&ev=rb Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 4 augustus 2012 gepost Share 4 augustus 2012 gepost Mijn wishlist: Er zitten een paar "moderne" albums bij, maar alles vinyl... Various - The Return of Video Game Music Massive Attack - Mezzanine Within Temptation - Mother Earth Talk Talk - It's My life Limahl - Never ending story Irene Cara - What a Feelin' Dead or Alive - Youthquake U96 - CLub Bizarre H 'Two' O Ft Platnum - What's it Gonna Be Pet Shop Boys - Actually Pet Shop Boys - Introspective La Roux - La Roux U96 - Das Boot Trans X - Living on Video Within Temptation - The unforgiving Men Without Hats - Rhythm of Youth Micheal Sembello - Bossa Nova Hotel Bonnie Tyler – Secret Dreams And Forbidden Fire En de lijst wordt steeds groter... The Return of Video Game Music is van Haruomi Hosono (van YMO), mijn vader heeft het originele album: http://www.discogs.com/Haruomi-Hosono-Video-Game-Music/master/190001 Kijk naar die prijs Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 5 augustus 2012 gepost Auteur Share 5 augustus 2012 gepost 71 euro.... voor een cd ook nog.... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Rick 5 augustus 2012 gepost Share 5 augustus 2012 gepost Ik ben zelf ook groot fan van vinyl. Heb er zelf een stuk of 3000 plaatjes. Verzamel het meest nederlands van dan ook vooral van het label telstar heb ik er veel van. Is een dure hobby maar je hebt ook wat. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 5 augustus 2012 gepost Share 5 augustus 2012 gepost Leef je uit... http://www.discogs.c...id=611455&ev=rb Poeh, met al die exemplaren kan ik een 3D-cover creëren. :') Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Rick 6 augustus 2012 gepost Share 6 augustus 2012 gepost http://www.popsike.com/php/quicksearch.php?searchtext=Beatles%2C+The%E2%80%8E%E2%80%93+Abbey+Road Kijk maar is waar de voor verkocht word Abbey Road.. Dure schijf haha Quote Link naar bericht Delen op andere sites
hellum 22 augustus 2012 gepost Share 22 augustus 2012 gepost (aangepast) Ik heb hier ook nog wel een paar leuke albums op vinyl: The wall - Pink Floyd Dark side of the moon - Pink Floyd Bat out of hell - Meat Loaf One of these nights - The Eagles Automatic for the people - REM Systematic Chaos - Dream Theater World painted blood - Slayer Scars on Broadway - Scars on Broadway And Justice for all - Metallica Iron man 2 - AC/DC Piece of mind - Iron Maiden Moonflower - Santana Nevermind - Nirvana en nog een paar meer MVG. Gerard 22 augustus 2012 aangepast door hellum Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 22 augustus 2012 gepost Share 22 augustus 2012 gepost Dat is behoorlijk zware gitaarkost, niet echt aan mij besteed, maar leuk dat je een vinylcollectie hebt! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 17 oktober 2014 gepost Auteur Share 17 oktober 2014 gepost Al een hele tijd in huis, helemaal niets over gepost, maar ik heb een stukje modern vinyl aangeschaft Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 17 oktober 2014 gepost Share 17 oktober 2014 gepost Tof dat er ook een plectrum bij zit, goede special edition dus Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 19 oktober 2014 gepost Share 19 oktober 2014 gepost Waar wordt de plectrum voor gebruikt? Ik ken hem van mijn vroegere mandoline (muziekinstrument) en gitaar. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 19 oktober 2014 gepost Share 19 oktober 2014 gepost Waar wordt de plectrum voor gebruikt? Ik ken hem van mijn vroegere mandoline (muziekinstrument) en gitaar. Het is een rockband, dus het is een gimmick, niet om te gebruiken met de plaat Nu is rock wat kort door de bocht, maar ze maken van die gitaarmeukmuziek Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 19 oktober 2014 gepost Share 19 oktober 2014 gepost Man geinde inderdaad over die plaat... Met een speld geprikt door een vel papier en op de groef geplaatst kun je enigszins horen wat er voor muziek opstaat. Maar het is niet goed voor de plaat! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 19 oktober 2014 gepost Share 19 oktober 2014 gepost Er bestaan VW-busjes die je op je plaat kunt laten rijden, ook niet goed voor je plaat, wel grappig: Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 21 oktober 2014 gepost Share 21 oktober 2014 gepost Mooi hoor! Weet je wat ook slecht voor je platen is? Een Philips 45 toeren platenspeler voor in de auto! Plaatje volgt binnenkort. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 21 oktober 2014 gepost Share 21 oktober 2014 gepost Mooi hoor! Weet je wat ook slecht voor je platen is? Een Philips 45 toeren platenspeler voor in de auto! Plaatje volgt binnenkort. Een platenslikker! Die had je in de 80's ook draagbaar bij de Tandy, ik kan ze alleen niet meer vinden. Als ik platenslikkers zoek vind ik alleen de jaren '60 versies, maar die zijn het niet. Ik heb ze vroeger in de etalage zien staan bij Tandy maar mocht er nooit eentje van mijn vader Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 5 november 2014 gepost Share 5 november 2014 gepost Wij hebben deze staan. De foto komt van marktplaats, wij hebben dezelfde maar niet zo mooi, de onze is een beetje vuil geworden en hij is ingebouwd geweest in een auto. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 5 november 2014 gepost Share 5 november 2014 gepost Ik vind nog steeds die draagbare rode iets magisch hebben. Deze vind ik persoonlijk wat minder tot de verbeelding spreken, maar het blijven fantastische apparaten! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 6 november 2014 gepost Share 6 november 2014 gepost Had je nu wel of niet plaatjes van die rode draagbare platenslikkers? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 6 november 2014 gepost Share 6 november 2014 gepost Had je nu wel of niet plaatjes van die rode draagbare platenslikkers? Niet van degene die ik bedoel, ik vind ze alleen van Italiaanse uit de jaren '60. Die ik bedoel zijn van Tandy (of ze verkochten ze daar) uit de jaren '80 Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 7 november 2014 gepost Share 7 november 2014 gepost De plaatjes die mijn man vond zijn van Lansay, Lesa en Penny. Daar vind ik geen verdere informatie over. Ze zien er wel mooi uit. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
imTaco 15 juli 2016 gepost Share 15 juli 2016 gepost Hey allen, ik ben op het moment aan het afstuderen in waarom Nederlanders lp's/vinyl kopen. Zouden jullie mij willen helpen door *** in te willen vullen? Veel dank alvast! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 15 juli 2016 gepost Share 15 juli 2016 gepost Welkom op Retroforum! Ons forum is niet bedoeld om je linkjes te droppen en vervolgens nooit meer wat van je te laten horen (hetgeen meestal gebeurt). Als je meepost op het forum mag je gerust een enquete plaatsen, maar niet als 1e post. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 16 juli 2016 gepost Share 16 juli 2016 gepost In dit topic kun je meer lezen over vinyl: http://www.retroforum.nl/topic/3707-muziek-op-vinyl-is-weer-helemaal-in/?hl=vinyl Inderdaad, een enquete zou daar mooi bij aansluiten. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.