warboel 26 oktober 2011 gestart Share 26 oktober 2011 gestart In het kader van leuke dingen die je op internet tegen kunt komen heb ik er weer eens eentje. Al jarenlang weten we dat een conflict tussen B&A enerzijds en Aad Klaris anderzijds ervoor heeft gezorgd dat er einde kwam aan de samenwerking tussen de beide partijen, waarna Bert Smorenburg het muzikale gat op mocht komen vullen. Maar voor zover ik weet, is in al die jaren nooit duidelijk geworden wat er destijds precies is gebeurd. Ook nu nog staat het op de Adriaan-homepage niet anders omschreven dan als "een vervelend conflict". Maar nu, toch alweer meer dan acht jaar nadat de muzikale zoektocht in alle ernst begon, hebben we dan een antwoord dankzij het internetarchief van Trouw en een daarin terug te vinden artikeltje van 21 augustus 1999. Lees het, en ontdekt wat B&A dwarszat, hoe Klaris daarmee omging en wat de uitkomst van de uiteindelijke rechtszaak is geweest: Alstublieft. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 26 oktober 2011 gepost Share 26 oktober 2011 gepost Dit was echt al heel lang bekend hoor? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
warboel 26 oktober 2011 gepost Auteur Share 26 oktober 2011 gepost Zou natuurlijk kunnen dat als het ergens aan het begin van de muziekspeurtocht al bekend is geworden, ik het niet meegekregen heb. Toen was ik er nog niet bij. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat ik het op dit forum (althans, de voorgangers ervan) ooit heb gelezen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 26 oktober 2011 gepost Share 26 oktober 2011 gepost Er is in de tijd natuurlijk al heel veel gezegd, zo niet alles, ik weet zeker dat dit ter sprake is gekomen alleen het terug vinden is een heel ander verhaal Quote Link naar bericht Delen op andere sites
warboel 26 oktober 2011 gepost Auteur Share 26 oktober 2011 gepost Daar ga ik me ook niet aan wagen Maar hoe dan ook leuk om er nu een artikeltje bij te hebben. Dat we het nu maar niet meer kwijtraken Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 27 oktober 2011 gepost Share 27 oktober 2011 gepost Om eerlijk te zijn wist ik ook niet meer precies hoe het zat. Wat een kinderachtig gedoe zeg. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 30 oktober 2011 gepost Share 30 oktober 2011 gepost (aangepast) "Al dicht u zich wel uit de naad U bent en blijft een acrobaat" Stond ooit in een uitgeknipt stukje van de Nieuwe Revu, waar over de kwestie Aad vs. Aad uitgebreid werd besproken. Daarin werd de Limerick van Van Toor als reactie geschreven en kwam de bovenstaande rijm daar weer als reactie op, geschreven door een columnist van de Revu. 30 oktober 2011 aangepast door samba-boy Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 13 november 2011 gepost Share 13 november 2011 gepost Wist dit ook niet, bedankt voor het delen! (: Niet gedacht dat Klaris zo "flauw" erover zou doen, in feite zijn eigenschuld dat zijn muziek er niet meer onder zit, al is het wel jammer, die muziek gaf meer effect aan de serie dan smorenburg doet! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Joost 14 november 2011 gepost Share 14 november 2011 gepost Toch jammer dat dit soort dingen gebeuren, zou je van volwassen mensen toch niet echt verwachten. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 14 november 2011 gepost Share 14 november 2011 gepost De ontstane rancune zorgde in feite voor imagoschade aan beide kanten. Heel onprofessioneel. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 16 november 2011 gepost Share 16 november 2011 gepost Iedereen kon weten dat klaris dit niet zou gaan winnen, in feite heeft die z'n eigen graf gegraven dus! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 16 november 2011 gepost Share 16 november 2011 gepost Lekker kort door de bocht. Als iemand mij zou vragen een muziekstuk te componeren dan geef ik gebruiksrecht af, geen eigendom. Het blijft dus mijn bezit, je mag het alleen voor de afgesproken prijs gebruiken. Adriaan wilde de mastertapes, dan vind ik het normaal dat je de rechten dan moet "afkopen". Adriaan had ook kunnen vragen de banden nogmaals in bruikleen te krijgen, maar ook wel weer tegen vergoeding, immers die muziekstukken gaan op honderdduizend dvd's en daar wordt dus ook honderdduizend keer voor betaald. Uiteindelijk heeft Klaris toch gewonnen: zijn muziek heeft nu een cultstatus en hij heeft zijn mastertapes niet gratis afgestaan. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 16 november 2011 gepost Share 16 november 2011 gepost Ik hoopte al dat je ook eens inhoudelijk zou reageren DJ, en ik ben het er dan ook mee eens. De echte fans hebben ook de meeste Klarismuziek wel op band, dus die hoeven niet te balen. Alleen jammer dat nooit alle Klarismuziek op hoge kwaliteit (en clean) beschikbaar is gesteld. Dat zou echt fantastisch zijn! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 16 november 2011 gepost Share 16 november 2011 gepost Ik denk dat dit ook wel ooit de bedoeling was, maar Adriaan wilde er niet (nog eens) voor betalen en Aad Klaris wilde niet de masters afgeven. Van beide standpunten is het wel te begrijpen en het is eeuwig zonde. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 18 november 2011 gepost Share 18 november 2011 gepost Ook ik bezit de klaris series maar toch vind ik naar mijn mening dat klaris zichzelf 'n beetje onderuit gehaald heeft, tuurlijk snap ik dat je geld vraagt & dat adriaan de mastertapes wou hebben i.p.v. bruikleen klopt ook niet helemaal, maar mijn mening blijft staan dat ik vind dat klaris in principe de grootste schuld eraan heeft dat hij uit de serie verdwenen is, al is het eeuwig zonde & is het ook een beetje jammer dat er niet normaal gepraat had kunnen worden tussen beide partijen Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 19 november 2011 gepost Share 19 november 2011 gepost Ook ik bezit de klaris series maar toch vind ik naar mijn mening dat klaris zichzelf 'n beetje onderuit gehaald heeft, tuurlijk snap ik dat je geld vraagt & dat adriaan de mastertapes wou hebben i.p.v. bruikleen klopt ook niet helemaal, maar mijn mening blijft staan dat ik vind dat klaris in principe de grootste schuld eraan heeft dat hij uit de serie verdwenen is, al is het eeuwig zonde & is het ook een beetje jammer dat er niet normaal gepraat had kunnen worden tussen beide partijen Heb jij wel eens geprobeerd met de gebroeders van Toor te praten? Met name als het over dingen als rechten en geld gaat? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
wonderer 19 november 2011 gepost Share 19 november 2011 gepost Vraag me toch wel af wat er precies in het contract stond, eerlijk gezegd. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 24 november 2011 gepost Share 24 november 2011 gepost Heb jij wel eens geprobeerd met de gebroeders van Toor te praten? Met name als het over dingen als rechten en geld gaat? haha nee, maar ik weet hoe het tekeer kan gaan, al lijkt Aad van Toor me iemand waar makkelijker mee te overleggen is als met Bas, alhoewel zoiets wat Klaris gedaan heeft moet je niet bij hun proberen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 24 november 2011 gepost Share 24 november 2011 gepost haha nee, maar ik weet hoe het tekeer kan gaan, al lijkt Aad van Toor me iemand waar makkelijker mee te overleggen is als met Bas, alhoewel zoiets wat Klaris gedaan heeft moet je niet bij hun proberen. Ik zou eens moeten rondvragen, maar het lijkt mij een vrij normale gang van zaken hoor, dat als je de muziek nogmaals wil gebruiken (of zelfs de masters en dus eigendom wil hebben) dat je (nogmaals) moet betalen. Wat wèl duidelijk is is dat het niet duidelijk genoeg geregeld is toentertijd. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 25 november 2011 gepost Share 25 november 2011 gepost Het gaat natuurlijk ook om het bedrag, misschien vroeg Klaris wel meer dan de eerste keer, hetgeen Aad in het verkeerde keelgat schoot. Dit blijft natuurlijk gissen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 25 november 2011 gepost Share 25 november 2011 gepost Hmm nouja, 1 ding waar we het allemaal mee eens zijn is dat het erg jammer is van die geweldige achtergrondmuziek, het geeft de serie toch een heel andere gevoel met de nieuwe muziek van smorenburg. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 25 november 2011 gepost Share 25 november 2011 gepost Hmm nouja, 1 ding waar we het allemaal mee eens zijn is dat het erg jammer is van die geweldige achtergrondmuziek, het geeft de serie toch een heel andere gevoel met de nieuwe muziek van smorenburg. Aan de andere kant zou er nooit zo'n run op de oude banden zijn geweest als dit niet was gebeurd. En ook een run op alle mogelijke verschillende versies. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
De Baron 26 november 2011 gepost Share 26 november 2011 gepost Aan de ene kant ben ik blij dat het nu duidelijk is geworden waarom er zomaar ruzie was ontstaan tussen de gebroeders van Toor en Aad Klaris. Maar het is wel zonde dat het allemaal zo is gegaan. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 27 november 2011 gepost Share 27 november 2011 gepost Aan de andere kant zou er nooit zo'n run op de oude banden zijn geweest als dit niet was gebeurd. En ook een run op alle mogelijke verschillende versies. Nee klopt, maar er zijn ook wat mensen wie de klarisversie onder de dvdbeelden zetten, ook hier ben ik niet echt 'n fan van, houdt wel van oude VHSbeelden, soms een overscanlijntje tussendoor vind ik totaal niet erg, maar als de kwaliteit van het beeld zo is aangedaan snap ik wel dat het gedaan wordt. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 27 november 2011 gepost Share 27 november 2011 gepost Nee klopt, maar er zijn ook wat mensen wie de klarisversie onder de dvdbeelden zetten, ook hier ben ik niet echt 'n fan van, houdt wel van oude VHSbeelden, soms een overscanlijntje tussendoor vind ik totaal niet erg, maar als de kwaliteit van het beeld zo is aangedaan snap ik wel dat het gedaan wordt. De allereerste dvd heeft nog wel Klarismuziek, dat is Europa deel 1. De Franse versie, die op dezelfde dvd staat is dan weer met Smorenburg. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 29 november 2011 gepost Share 29 november 2011 gepost De allereerste dvd heeft nog wel Klarismuziek, dat is Europa deel 1. De Franse versie, die op dezelfde dvd staat is dan weer met Smorenburg. ja ken die dvd, die heb ik zelf namelijk ook, wat wel gek is aan de franse versie is dat de intro&outro wel de oude muziek bevat en in de outro alle credits naar aad klaris gaan nog terwijl er in die versie niks meer van hem bij zit :') Quote Link naar bericht Delen op andere sites
De Baron 29 november 2011 gepost Share 29 november 2011 gepost Ik vraag me wel af, waarom Aad van Toor en Bert Smorenburg maar voor ongeveer 11 liedjes nieuwe arrangementen gemaakt hebben, en dat er nog steeds liedjes in de serie staan, die Aad van Toor samen met Aad Klaris gemaakt heeft. Want je zou verwachten, dat alle liedjes waar Aad Klaris aan meegewerkt heeft zou worden vervangen voor nieuwe versies gemaakt samen met Bert Smorenburg, en dat is maar bij een klein aantal liedjes het geval. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 30 november 2011 gepost Share 30 november 2011 gepost Ik vraag me wel af, waarom Aad van Toor en Bert Smorenburg maar voor ongeveer 11 liedjes nieuwe arrangementen gemaakt hebben, en dat er nog steeds liedjes in de serie staan, die Aad van Toor samen met Aad Klaris gemaakt heeft. Want je zou verwachten, dat alle liedjes waar Aad Klaris aan meegewerkt heeft zou worden vervangen voor nieuwe versies gemaakt samen met Bert Smorenburg, en dat is maar bij een klein aantal liedjes het geval. inderdaad, vooral bij de geheimzinnige opdrachtgever en de reis vol verassingen zijn de liedjes veranderd! het geheim van de schatkaart heeft geen enkel liedje in smorenburg voor zover ik weet en de kroon en de verzonken stad heb ik nooit goed bestudeerd daarop, alhoewel de verzonken stad ook geen smorenburg liedjes heeft volgens mij, maar kan natuurlijk helemaal verkeerd zitten. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
De Baron 30 november 2011 gepost Share 30 november 2011 gepost Nee, het enige liedje wat in de verzonken stad van Smorenburg is, is de Griekse les. Die lang niet zo mooi klinkt als het orgineel. De overige liedjes zijn wel gewoon orgineel. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 30 november 2011 gepost Share 30 november 2011 gepost Nee, het enige liedje wat in de verzonken stad van Smorenburg is, is de Griekse les. Die lang niet zo mooi klinkt als het orgineel. De overige liedjes zijn wel gewoon orgineel. Hmm ja inderdaad, kroon weet ik niet zo goed. Wat ik me wel afvraag, de intro/outro versie en dan voornamelijk de oude, is die niet door Aad van Toor zelf gemaakt? Op de CDhoesjes staat alleen zijn naam vermeld bij die muziekjes terwijl bij de rest wel Aad Klaris of Ruud Bos vernoemd, al zegt iedereen dat die toch door Klaris gemaakt zijn, als ik het ergens wel vreemd waarom ze dan vervangen zijn, want net als velen muziekjes, is de oude intro/outro veel mooier en past veel beter bij bassie&adriaan Quote Link naar bericht Delen op andere sites
warboel 1 december 2011 gepost Auteur Share 1 december 2011 gepost Hmm ja inderdaad, kroon weet ik niet zo goed. Wat ik me wel afvraag, de intro/outro versie en dan voornamelijk de oude, is die niet door Aad van Toor zelf gemaakt? Op de CDhoesjes staat alleen zijn naam vermeld bij die muziekjes terwijl bij de rest wel Aad Klaris of Ruud Bos vernoemd, al zegt iedereen dat die toch door Klaris gemaakt zijn, als ik het ergens wel vreemd waarom ze dan vervangen zijn, want net als velen muziekjes, is de oude intro/outro veel mooier en past veel beter bij bassie&adriaan De beide liedjes in de Kroon zijn niet bewerkt. In de Schatkaart is alleen het korte fragment van "Abracadabra" vervangen door de Smorenburg-versie. Eigenlijk zijn alleen die liedjes vervangen waarvan toevallig voor de CD's of CD-ROM's een nieuw arrangement door Smorenburg is gemaakt. Die arrangementen zijn dus later ook in de bewerkte series gebruikt, maar de liedjes die nooit een bewerking voor CD hebben gehad zijn dus gewoon origineel gebleven. En over Hallo Vriendjes/Dag Vriendjes: Aad van Toor is de enige schrijver/componist van dat nummer, vandaar dat alleen zijn naam wordt genoemd. Aad Klaris heeft wel vanaf de Schatkaart de arrangementen ervoor gemaakt, en die zijn dus vervangen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Giovanni 28 december 2011 gepost Share 28 december 2011 gepost Wist dit ook niet, bedankt voor het delen! (: Niet gedacht dat Klaris zo "flauw" erover zou doen, in feite zijn eigenschuld dat zijn muziek er niet meer onder zit, al is het wel jammer, die muziek gaf meer effect aan de serie dan smorenburg doet! Ja, zijn muziek gaf inderdaad een nostalgisch gevoel aan de series. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
De Baron 28 december 2011 gepost Share 28 december 2011 gepost Daarnaast is de muziek van Bert Smorenburg algemener. De muziek van Klaris was ook vaak voor een serie gemaakt. Want spannings muziek die je vaak in de Verzonken stad hoorde, kwamen nooit in andere series voor. Behalve in een aflevering van de geheimzinnige opdracht, waarin Bassie en Adriaan door griekenland reizen, en de smorenburg muziek is in elke serie te horen. En daar is Thema opdracht een voorbeeld van. Die hoor je in iedere serie, en dat was met Antartica Echoes niet het geval. Die hoor je alleen in de laatste twee series. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Giovanni 28 december 2011 gepost Share 28 december 2011 gepost Overigens vind ik dat "Dreiging Kroon" van Smorenburg wel goed aansluit. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 28 december 2011 gepost Share 28 december 2011 gepost Overigens vind ik dat "Dreiging Kroon" van Smorenburg wel goed aansluit. ja ik snap wat je bedoeld, vind "dreiging kroon" mooier als de orginele van klaris als ik heel eerlijk ben! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 28 december 2011 gepost Share 28 december 2011 gepost Het schandaligste wat ze gedaan hebben is B&A muziek (Smoor melodietjes) onder Tita Tovenaar plakken. Ik vind het crimineel. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Logitech 29 december 2011 gepost Share 29 december 2011 gepost Het schandaligste wat ze gedaan hebben is B&A muziek (Smoor melodietjes) onder Tita Tovenaar plakken. Ik vind het crimineel. Ik dacht bij de DVD van smiths uit 2006 volgens mij al te horen dat ze Thema Raadsel aan het begin van Tita tovenaar hadden geplakt :') Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 29 december 2011 gepost Share 29 december 2011 gepost Het schandaligste wat ze gedaan hebben is B&A muziek (Smoor melodietjes) onder Tita Tovenaar plakken. Ik vind het crimineel. Klopt. Schandalig dat ze daarmee de originele beginstukken zo vernaggeld hebben. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
MichaelB 9 april 2012 gepost Share 9 april 2012 gepost "Al dicht u zich wel uit de naad U bent en blijft een acrobaat" Stond ooit in een uitgeknipt stukje van de Nieuwe Revu, waar over de kwestie Aad vs. Aad uitgebreid werd besproken. Daarin werd de Limerick van Van Toor als reactie geschreven en kwam de bovenstaande rijm daar weer als reactie op, geschreven door een columnist van de Revu. Heb je dat artikel Jordy? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 9 april 2012 gepost Share 9 april 2012 gepost (aangepast) Heb je dat artikel Jordy? Ergens, ja Mike. Ik ga alleen niks inscannen of uploaden. 9 april 2012 aangepast door samba-boy Quote Link naar bericht Delen op andere sites
MichaelB 9 april 2012 gepost Share 9 april 2012 gepost Ergens, ja Mike. Ik ga alleen niks inscannen of uploaden. Hoezo niet?:s Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 9 april 2012 gepost Share 9 april 2012 gepost Hoezo niet?:s Voor de laaste keer: Copyright. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 9 april 2012 gepost Share 9 april 2012 gepost Hoezo niet?:s Niet alleen vanwege de copyrightkwesties die jou zeker wel bekend zijn (Anders zou je geen disclaimers op je video's op YouTube plaatsen medunkt), maar vooral vanwege het feit dat ik al die ondankbare zeikerds die simpelweg lopen te claimen dingen voor ze te doen meer dan zat ben. Zoek het maar zelf eens op zou ik zeggen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Floris97 30 oktober 2014 gepost Share 30 oktober 2014 gepost In het kader van leuke dingen die je op internet tegen kunt komen heb ik er weer eens eentje. Al jarenlang weten we dat een conflict tussen B&A enerzijds en Aad Klaris anderzijds ervoor heeft gezorgd dat er einde kwam aan de samenwerking tussen de beide partijen, waarna Bert Smorenburg het muzikale gat op mocht komen vullen. Maar voor zover ik weet, is in al die jaren nooit duidelijk geworden wat er destijds precies is gebeurd. Ook nu nog staat het op de Adriaan-homepage niet anders omschreven dan als "een vervelend conflict". Maar nu, toch alweer meer dan acht jaar nadat de muzikale zoektocht in alle ernst begon, hebben we dan een antwoord dankzij het internetarchief van Trouw en een daarin terug te vinden artikeltje van 21 augustus 1999. Lees het, en ontdekt wat B&A dwarszat, hoe Klaris daarmee omging en wat de uitkomst van de uiteindelijke rechtszaak is geweest: Alstublieft. Dank je we, naar dit was ik heel lang op zoek. Eigenlijk ben ik pas de laatste tijd erachtergekomen dat er überhaupt muziek is gewijzigd. (kennelijk heb ik vroeger niet genoeg B&A gekeken) Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.