Ross 21 september 2011 gestart Share 21 september 2011 gestart Zo deel 2 alweer, ik heb blijkbaar tijd te veel. Je moet toch wat als je verplicht thuis moet zitten wanneer je storingsdienst hebt... Vandaag ga ik een voeding "recappen", dit houdt in dat alle elektrolitische condensatoren vervangen worden in een voeding. Eh.. Elekrodingessen Gevallussen? Nou ja, zoiets dus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrolytische_condensator In ieder geval, waarom ik deze vervang... Deze elko's zoals ze vaker genoemd worden, kunnen na verloop van de jaren hun werking verliezen, of erger nog gaan lekken. Bij deze condensatoren is het lekken gelukkig niet het geval, aangezien deze vloeistof sterk corrosief (bijtend) is. In dit geval vervang ik ze dus gewoon preventief, aangezien ik de voeding toch open heb, om het netsnoer te vervangen, want dat is niet van mijn kwaliteit. Oke laten we beginnen: Dit zijn de verdachten, en zullen vervangen worden..... Tevens nemen we straks direct het netsnoer mee, er komt er een aan met een mooi aangegoten stekker De vervangingsonderdelen.... Desolderen.... Eerst losjes erin... Pootjes ombuigen om een goede aansluiting op de print te krijgen, en vastsolderen.... En de overlengte van de pootjes afknippen... Mooi zwart is niet lelijk... Nieuw netsnoertje... Kabeltjes solderen.. En hij kan weer dicht... Staat toch een heel stuk netter of niet dan? Zo dat is ook weer gebeurd, het testen komt nog wel, ik wil eerst zien dat ik een leuke meter krijg om de voeding goed door te kunnen meten, alvorens ik deze op mijn Amiga aansluit. Maar goed de financiën zijn er op het moment niet na, dus nog even geduld.. Nu een vraag aan jullie lezers / reageerders: Wat zouden jullie graag zien in deze reparatiereeks? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Ziet er weer netjes uit! Ik weet niet wat je nog kapot hebt dus heb zo 1, 2, 3 geen verzoekje. Wel altijd interessant om die dingen van binnen te zien. Is dit zo'n oude voeding (paar kilo) of een nieuwer type (heel licht)? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 21 september 2011 gepost Auteur Share 21 september 2011 gepost (aangepast) Dit is er een met een lekkere dikke vette zware trafo Het hoeft niet speciaal kapot te zijn, gewoon een sneak-peek kan natuurlijk ook, met enige uitleg uiteraard. 21 september 2011 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Heb je iets met buizen? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 21 september 2011 gepost Auteur Share 21 september 2011 gepost Ja een doos vol Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 4 oktober 2011 gepost Auteur Share 4 oktober 2011 gepost Iemand nog een verzoekje? Het mag ook heel simpel zijn, zoals een laser van een cd-speler schoonmaken of iets dergelijks? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 4 oktober 2011 gepost Share 4 oktober 2011 gepost Ik heb altijd moeite met desolderen, heb je daar iets voor? Ik brand te snel een gat in de print Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 4 oktober 2011 gepost Auteur Share 4 oktober 2011 gepost Dan heb je je soldeerapparaat te hoog staan, gewoon 350 graden is normaliter genoeg. Wat je kunt doen is wat verse tin toevoegen, dan vloeit het wat lekkerder. Of natuurlijk flux... Als je grote sporen hebt, zoals aardvlakken, dan wordt desolderen moeilijk, dan is een 100 watter toch heel erg fijn, of 2 soldeerapparaten, maar goed dan moet je 3 handen hebben. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 6 oktober 2011 gepost Share 6 oktober 2011 gepost Ik ben echt een ramp in solderen. Kan je niet gewoon even een simpele, bijna Klokhuis-achtige uitleg geven van hoe en wat over solderen en het WAAROM? ...En ja dat kan ik vast allemaal vinden op Google, maar je vroeg zelf om verzoekjes. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 6 oktober 2011 gepost Auteur Share 6 oktober 2011 gepost Komt op de lijst! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 6 oktober 2011 gepost Share 6 oktober 2011 gepost Ah, dank Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 16 oktober 2011 gepost Auteur Share 16 oktober 2011 gepost Zodra ik het materiaal binnen heb: een nieuwe RMR. Meterkast vervangen. Ja je leest het goed, niet een allerdaags klusje, maar zeker een leuk projectje Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 16 oktober 2011 gepost Share 16 oktober 2011 gepost Klinkt goed, leuke serie dit Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 27 oktober 2011 gepost Auteur Share 27 oktober 2011 gepost Sneak Preview Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 27 oktober 2011 gepost Share 27 oktober 2011 gepost Dat is nog eens wat anders dan die draaistoppen hier Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 27 oktober 2011 gepost Auteur Share 27 oktober 2011 gepost Die hebben we ook nog....nog wel Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 27 oktober 2011 gepost Share 27 oktober 2011 gepost Ik heb er maar 3 Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 28 oktober 2011 gepost Share 28 oktober 2011 gepost Ik heb er ook slechts 4, maar wel met zo'n schakelaarsysteem. Mooie upgrade, Ross! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.