Ross 20 september 2011 gestart Share 20 september 2011 gestart (aangepast) Jaa! Hierrrr issie dan! Iets eerder dan eerder gemeld, ik had vanavond weinig te doen, dus ik dacht, ik ga een reparatie doen Eerder had ik al gemeld dat ik een monitor, je een echte oude monitor ga repareren. Deze heeft namelijk last van een onwillige netschakelaar. Je kunt de monitor aanzetten, maar dan moet je de schakelaar vasthouden, en daar krijg je ook zo een lamme arm van, vooral omdat deze aan de achterkant zit. Zo, genoeg gepraat, laten we beginnen... De patient....een heuse Commodore 1084S-D1, gebouwd in de maand December, van 1990, dus nog net geen 21 jaar oud. Benodigd gereedschap... En natuurlijk mijn trouwe soldeerstation, hoor ik daar zeggen dat er wel een erg hoge temperatuur ingesteld staat? Je moet wat, zo een schakelaar zit met redelijk grote vlakken vast, waardoor een lage temperatuur niet genoeg is om alle tin te smelten. Laten we beginnen om de schroefjes eruit te draaien. Eerst de achterzijde... Bij het input / selector paneel zaten er ook nog een paar, waar ik eerst dacht dat deze plaat er zo uit kon schuiven, helaas dus niet.... He verdorie, en nog wil die kap er niet af, blijken er ook nog een paar verborgen schroeven aan de onderzijde te zitten.... Jaa! Er komt beweging in, alleen eraf wil de kap nog niet, een paar verborgen draadjes voor de !!Stereo!! speakers in de kap... Zo daar staat hij/ze/het dan, best wel naakt zo he? De dader in kwestie..... Whatever you do, don't touch this thingy! Nee serieus, dit is de hoofdspanningstoevoer (leuk woord voor scrabble) kabel van de beeldbuis. In dit type scherm kan deze spanning oplopen tot maar liefst 23kV, ofwel 23000 volt. Het is niet direct dodelijk, maar fijn is wat anders. Dit scherm heeft al een maand of 2 uitgestaan, dus de spanning is er wel af, maar als iemand het in het hoofd krijgt om ook een scherm open te halen, dan eerst ontladen! Als je wilt weten hoe je dit kunt doen, kun je mij dit vragen. Safety First! Anyways, we gaan verder met het achterpaneeltje los te schroeven om zo het plastic deel van de schakelaar te kunnen verwijderen. Laten we ook vooral de busjes voor de sub-d connector niet vergeten, anders werkt het zo moeilijk.... Bijna helemaal gedesoldeerd... En daar issie dan! Zo naar enig zoekwerk door onze grote vriend Google, heb ik kunnen achterhalen dat Preh, waar de schakelaar van is, geen schakelaars meer produceert. Dat is lastig. Ik heb er een mailtje heen gestuurd, of er voor deze schakelaar een snap-in replacement is, of dat ik zelf wat moet fabriceren. Even afwachten dus, als ik even tijd heb ga ik nog even bij mijn vast electronicatoko langs, die heeft wel vaker wat van die "oude meuk", aangezien hij ook 23 pins sub-d had, lees wel had, nu niet meer, want die liggen hier Tevens heeft hij nog 13 pins DIN connectoren, ofwel oude Atari monitor connectoren, maar daar wijd ik misschien later nog een topic aan. 20 september 2011 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 20 september 2011 gepost Share 20 september 2011 gepost Geweldig topic! Heerlijke beschrijving van alles, ik krijg als niet-klusser spontaan zin om iets te repareren. Wel balen dat je niet direct resultaat hebt, het is te hopen dat je nog aan zo'n schakelaar kunt komen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 20 september 2011 gepost Auteur Share 20 september 2011 gepost Ik had zelf ook gehoopt dat het een wat meer gangbaar model zou zijn. Maar goed, als ik de schakelaar niet kan krijgen, dan fabriceer ik er wel wat anders op, maar toch wel het liefst zo origineel mogelijk.... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 20 september 2011 gepost Share 20 september 2011 gepost Gewoon een Toshiba beeldbuis in een Commodore maar eigenlijk Philips monitor. Geweldig topic, zeer uitgebreid en duidelijk Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 20 september 2011 gepost Auteur Share 20 september 2011 gepost Dank! Onderdelen voor mijn volgende reparatie worden in ieder geval morgen opgehaald Tevens wordt er dan gekeken naar een schakelaar Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 20 september 2011 gepost Auteur Share 20 september 2011 gepost Gewoon een Toshiba beeldbuis in een Commodore maar eigenlijk Philips monitor. Geweldig topic, zeer uitgebreid en duidelijk The 1084 is a usually a variation of the Philips CM8833 monitor; the 1084S-D was made by Daewoo (as was the 1084D, probably). The display tubes used in these monitors were made by Orion, Toshiba, Hitachi, and Samsung. Dus de mijne is gewoon een Deawoo Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 20 september 2011 gepost Share 20 september 2011 gepost De schakelaars zijn net zo betrouwbaar als de auto's die ze produceren? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 20 september 2011 gepost Share 20 september 2011 gepost De schakelaars zijn net zo betrouwbaar als de auto's die ze produceren? Die hebben nu een Chevrolet-logo Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 21 september 2011 gepost Auteur Share 21 september 2011 gepost HuubHuub Barbatruuk! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Die lijkt behoorlijk! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 21 september 2011 gepost Auteur Share 21 september 2011 gepost (aangepast) Op het verwijderbare beugeltje na indentiek! en dat voor 3,95... 21 september 2011 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Als je daar die monitor voor kunt repareren top natuurlijk. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 21 september 2011 gepost Auteur Share 21 september 2011 gepost En de update welke ik beloofd had Past precies zo te zien, moet ook wel, het is exact de zelfde schakelaar.... Even solderen, en ja dat rookt een beetje.... Een net soldeerklusje lijkt me zo, de rest van de aanslag is af-fabriek, een soort van coating, of gewoon fluxresidu, maar dat lijkt me sterk... Daar zit ie dan.... En la moment supreme...hand op de rug, andere hand aan de schakelaar, en hopen dat het licht niet uit gaat.... *O* *O* Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Tof! Piept deze ook zo? Ik heb bij veel van dit soort kleinere beeldbuismonitoren dat ik een heel hoge piep hoor en daarom gebruik ik ze ook niet meer. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 21 september 2011 gepost Auteur Share 21 september 2011 gepost Geen last van, dat hoge piepen is meestal een spoeltje wat staat te resoneren, deze inspuiten met wat haarlak helpt 9 van de 10 keer. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Geen last van, dat hoge piepen is meestal een spoeltje wat staat te resoneren, deze inspuiten met wat haarlak helpt 9 van de 10 keer. Het is een enorm hoge piep, veel mensen horen die niet. Ik wel. Heeft met het hoge voltage te maken. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 21 september 2011 gepost Auteur Share 21 september 2011 gepost Kan, het kan het resoneren zijn van de HV-trafo, daar doe je weinig aan. Ik hoor het zelf ook wel, maar stoor me er niet aan. Deze monitor heeft er (gelukkig) geen last van. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Mooi einde van het projectje Ross! DJ, je kunt wachten tot je ouder wordt en je daardoor steeds minder hoge tonen hoort. Dus over 20 jaar heb je er geen last meer van. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Mooi einde van het projectje Ross! DJ, je kunt wachten tot je ouder wordt en je daardoor steeds minder hoge tonen hoort. Dus over 20 jaar heb je er geen last meer van. Ik zorg wel dat ik alles vervang voor LCD Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 21 september 2011 gepost Share 21 september 2011 gepost Tegen die tijd is LCD ook meer dan retro. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 22 september 2011 gepost Share 22 september 2011 gepost De ene Ross schilderde prachtig, en de andere kan geniaal repareren Kwaliteits-topic! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.