Hinse 10 mei 2011 gestart Share 10 mei 2011 gestart (aangepast) Op internet wordt er veelvuldig over oude games en randzaken gesproken, maar er bestaan ook een aantal papieren en online magazines over retrogames. Hieronder een overzichtje van zowel gratis als betaalde bladen: Retro Gamer Zoals sommigen misschien al in de gallery hadden gezien, kreeg ik onlangs het Britse tijdschrift Retro Gamer (officiƫle website). Retro Gamer bestaat sinds 2004 en gaat hoofdzakelijk over alles dat met oude video games te maken heeft, voor zowel homecomputers, consoles en pc. Het tijdschrift is in elk geval te koop bij de AKO (in Belgiƫ bij de IMS), maar ik denk niet bij elk filiaal. Het blad bestaat uit 114 pagina's en het bevat geen afgezaagde standaardverhaaltjes over games, maar gaat dieper in op de materie. Zo staat er in deel 89 een making of Starquake (inclusief grote map), is er een uitgebreid interview met 1 van de oprichters van Broderbund, wordt er ook teruggekeken op oudere games die nog niet echt retro zijn (zoals Knight of the old republic uit 2003) en is er een 10 pagina's tellend interview met Raffaele Cecco (bekend van oa. Cybernoid en Exolon). Ook zijn er zo nu en dan gastredacteuren, zoals John Romero voor deel 75. Cover art: Classic GamerHet tijdschrift Classic Gamer bestaat uit maar 3 volumes die zijn gereleased onder de creative commons licentie, en zijn daardoor gratis te downloaden. Zeker de moeite waard, maar kwalitatief minder dan Retro Gamer.Cover art:[attachment=1889:cover3.png] Commodore Free Gratis online magazine samengesteld door fans van Commodore. Het blad gaat over alle Commodore computers met nadruk op de C64. Cover art: Retro MagazineDuitstalig tijdschrift over alle soorten retrogames.Cover art:[attachment=1885:194_01.jpg] Atari User Atari User is een (engelstalig) betaald online blad over - de naam zegt het al - alle atari computers en games. Cover art: Retrogaming TimesEen gratis tijdschrift, dat ook nieuwsbrief genoemd kan worden gezien de summiere layout. Het feit dat het al sinds 1997 bestaat is wel het vermelden waard.Cover art:[attachment=1890:retrogamertimes.jpg] Amiga Future Dit zowel Duitstalig als Engelstalig tijdschrift gaat over de Commodore Amiga. Cover art: Bovenstaande magazines zijn allemaal vanuit retroperspectief geschreven. Een blik vanuit het heden op het verleden. Wat natuurlijk minstens net zo cool is, is om echte oude magazines te lezen, vanuit het perspectief dat alles nog nieuw i.p.v. vintage was. RetroMags.com is een verzamelwebsite van allerlei oude magazines die destijds verschenen over videogames, waarbij er een enorm aantal aan issues kan worden gedownload. 13 september 2011 aangepast door Hinse Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 11 mei 2011 gepost Share 11 mei 2011 gepost OP Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 20 juni 2011 gepost Auteur Share 20 juni 2011 gepost (aangepast) Ik heb nieuwe afbeeldingen in de Gallery gezet van de nieuwste Retro Gamer. Ze zijn wel te wazig om te lezen, maar het gaat om het idee. Mochten retrogame liefhebbers het tijdschrift eens tegenkomen, het is echt een aanrader. 114 pagina's vol interessante artikelen met vrij veel diepgang, zoals interviews met ontwikkelaars van het eerste uur, gamenieuws uit een willekeurige maand in de 80's en 90's en natuurlijk veel games bekeken vanuit retroperspectief. Ik koop hem vanaf nu maandelijks bij Bruna. Filialen met veel tijdschriften hebben hem wel, of je kunt vragen of ze hem importeren. Het blad kost tussen de 7,50 en 10 euro (afhankelijk van waar je het koopt), maar dan krijg je ook wat. 20 juni 2011 aangepast door Hinse Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 22 augustus 2011 gepost Auteur Share 22 augustus 2011 gepost Afgelopen zaterdag weer een nieuw exemplaar gehaald. Dit nummer gaat over hoe het 8-bit tijdperk (C64/Spectrum/CPC) aan hun eind kwamen. Ook bevat het een special over de Amstrad CPC en een uitgebreid artikel over vector games in arcadehallen. Wederom interessant! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 22 augustus 2011 gepost Share 22 augustus 2011 gepost Hier nergens te krijgen Lijkt me echt heel tof Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 23 augustus 2011 gepost Auteur Share 23 augustus 2011 gepost Ja, het blad is lastig te krijgen. Door de import is het ook niet echt goedkoop: 8,99, maar daarvoor krijg je wel een kwalitatief goed blad. In GB kost het 5 pond. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 2 september 2011 gepost Auteur Share 2 september 2011 gepost (aangepast) Ik heb het nagevraagd bij de (grote) Bruna op Utrecht CS waar ze het blad verkopen, en die eigenaresse zei dat het blad zo goed loopt dat ze nu in plaats van 5 exemplaren maar liefst 20 inkopen per maand. Gaat dus de goede kant op. Hopelijk zorgt het ervoor dat andere kantoorboekhandels het blad ook gaan inkopen. Deze maand gaat het over Computer Space, Super Nintendo collectibles, Quake en gezelschapspellen over videogames (zoals Frogger, Street Fighter II en Pacman). 2 september 2011 aangepast door Hinse Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 september 2011 gepost Share 2 september 2011 gepost Ik kreeg er vandaag eentje cadeau in mijn brievenbus _O_ Meteen begonnen met lezen, echt een heel tof geschreven blad, geweldig en enorm bedankt :D Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 2 september 2011 gepost Auteur Share 2 september 2011 gepost (aangepast) Jeej, hij is toch aangekomen! Excuses voor het opvouwen, hij bleek toch niet goed in die A4 bubbeltjesenvelop te passen, maar ik had geen alternatieven. Als je hem even tussen wat dikke boeken plet is ie vast weer redelijk in shape. Overigens, op eBay staat ook de hele collectie maar helaas weer veel te duur. 2 september 2011 aangepast door Hinse Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 september 2011 gepost Share 2 september 2011 gepost Ben jij mal, ik ben er dolgelukkig mee, gevouwen of niet Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 2 september 2011 gepost Auteur Share 2 september 2011 gepost Da's mooi! Als er nog eens een interessant issue voorbij komt (over bijv. Amiga 4000) zal ik aan je denken. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 13 september 2011 gepost Auteur Share 13 september 2011 gepost (aangepast) Een tijdje terug heb ik issue 75 op de kop getikt, het nummer waarbij FPS guru John Romero eenmalig het hoofdredacteurschap op zich nam. De voorkant is al de moeite waard om hem te bezitten. John Romero is een van de oprichters van id Software, de bekende spelontwikkelaar die in feite het First Person Shooter genre heeft bedacht en uitgewerkt. In een uitgebreid 12 pagina's tellend interview legt John Romero uit hoe zijn carriĆØre tot stand is gekomen en hoe hij samen met John Carmack id Software oprichtte. In 1990/91 kwamen Commander Keen en Catacomb 3-D uit, gevolgd door Wolfenstein 3D, Doom en Quake. So far so good. Maar tijdens de ontwikkeling van Quake ging het mis. Op de werkvloer was frictie ontstaan tussen o.a. John Carmack en John Romero, waardoor na de Quake-release John Romero besloot eruit te stappen. Sindsdien hebben zowel Romero als Carmack nooit meer zo'n succes gekend als in die tijd. TIjdens de periode 90-96 waren ze constant hun tijd ver vooruit. John Romero was zowel spelbedenker als programmeur, terwijl John Carmack een programmeur van de buitencategorie was. Carmack was degene die ervoor zorgde dat 2D scrolling er soepel uit zag op de pc (met Commander Keen). Ook was hij de eerste die een fatsoenlijk draaiende 3D engine in elkaar wist te zetten. Zonder hen speelden we momenteel niet de FPSs op de pc, of liepen we minstens een poos achter. Romero en Carmack waren dus een briljant duo, het is daarom des te onbegrijpelijker dat ze door enigszins vage redenen uit elkaar zijn gegaan. Het heeft ze in elk geval niet verder meer gebracht. Hier onder staat een stukje van het interview over 1996, de tijd rond Quake en de 'ondergang' van id Software. 13 september 2011 aangepast door Hinse Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 13 september 2011 gepost Share 13 september 2011 gepost Blijft een briljant blad, genoeg leesvoer ook want ik ben nog steeds in die ene issue bezig Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 13 september 2011 gepost Auteur Share 13 september 2011 gepost Volgende maand (lees: over 2 dagen) gaat het over de Amiga, zie ik. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 13 september 2011 gepost Share 13 september 2011 gepost Volgende maand (lees: over 2 dagen) gaat het over de Amiga, zie ik. oeioeioeioeioei Eens kijken wat ik heb liggen en kan verpatsen, kan ik mooi een abonnementje nemen Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 13 september 2011 gepost Auteur Share 13 september 2011 gepost Eerst je retrocollectie verkopen alvorens je er een blaadje over kan lezen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 13 september 2011 gepost Share 13 september 2011 gepost Eerst je retrocollectie verkopen alvorens je er een blaadje over kan lezen. geen retrospullen verkopen, alleen spullen waar ik niks mee doe. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 13 september 2011 gepost Auteur Share 13 september 2011 gepost Was ook niet serieus bedoeld. Hm, een abo van 13 issues kost 70 pond, tegenover 8,75 pond als je ze los per issue bestelt. Een abo is dus wel flink goedkoper, zelfs als er een paar mindere nummers bij zitten. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 13 september 2011 gepost Share 13 september 2011 gepost De pond ligt nog best gunstig momenteel. 70 pond ligt rond de 82 euro, dat is ā¬ 6.31 per nummer, maak er ā¬ 6.50 van voor evt koerswisselingen enzo dan is dat zeer goed te doen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 19 september 2011 gepost Auteur Share 19 september 2011 gepost Retro Gamer Issue 94 Go behind the doors of one of the greatest adventures of all time! The Making Of: Maniac Mansion - Ron Gilbert and Gary Winnick on turning SCUMM into gaming gold. Chapter and verses - We look back at Capcom's Vs series and celebrate 21 years of crazy crossovers. Art Attack - Key Amiga developers and designers reveal how they created stunning visuals for the 16-bit machine. Great GBA games Retro Gamer reveals 25 of the best original games for Nintendo's Game Boy Advance. Also inside... - The Making Of: Maniac Mansion - Retro Shamer: Rex Ronan: Experimental Surgeon - Classic Game: Trashman - Obscura Machina: Pippin - The Unconverted - Classic Game: Discworld - The Making Of: Slightly Magic - Minority Report - The Making Of: Jones In The Fast Lane - Retro Revival: Batman - Retro Revival: First Samurai - Retro Revival: Ugh! - Retro Revival: Fortress - A Moment With Malcolm Evans - Future Classic: Mario & Luigi: Superstar Saga - From The Archives: Atari Corporation - The Best GBA Games - Bluffer's Guide To Construction Software Ziet er weer veelbelovend uit! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 19 september 2011 gepost Share 19 september 2011 gepost Ugh! heb ik kapotgespeeld en Construction software: SEUCK, al heb ik er nooit wat van begrepen Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 17 januari 2012 gepost Auteur Share 17 januari 2012 gepost Ik kocht gisteren de nieuwste RetroGamer. Heb jij je eerste al binnen DJ? Dit deel gaat o.a. over Metal Slug, Turtles en een uitgebreide collector's guide van de Game Gear. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 17 januari 2012 gepost Share 17 januari 2012 gepost Ik kocht gisteren de nieuwste RetroGamer. Heb jij je eerste al binnen DJ? Dit deel gaat o.a. over Metal Slug, Turtles en een uitgebreide collector's guide van de Game Gear. Mijn abonnement gaat pas in bij de februari issue (ondanks afsluiten begin december!) Ik heb overigens ook een abonnement genomen op de Engelstalige versie van Amiga Future Ik heb de uitvoering mĆØt cover cd. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 18 januari 2012 gepost Auteur Share 18 januari 2012 gepost Wat tof die 2 abonnementen! Ik vind het zo vet dat er gewoon nog steeds (of alweer) een markt blijkt te zijn voor tijdschriften over oude computers. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 18 januari 2012 gepost Share 18 januari 2012 gepost Wat tof die 2 abonnementen! Ik vind het zo vet dat er gewoon nog steeds (of alweer) een markt blijkt te zijn voor tijdschriften over oude computers. Af en toe moet je jezelf trakteren op iets leuks, deze keer was dit het. Ik ben erg benieuwd naar de inhoud van Amiga Future, ik ben serieus aan het kijken naar een nieuwe Amiga, maar twijfel nog: de X1000 als volwaardige opvolger, een dual core PowerPC based machine, of dat ik ga kijken naar Project Natami die ĆØchte Amiga bouwt met een 68060 of 68050, 100% Amiga compatible maar dan beter, sneller, USB support etc: http://www.natami.net/hardware.htm Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 19 januari 2012 gepost Share 19 januari 2012 gepost Ik moet er nog aan beginnen maar hij is binnen! Zie ook het nieuwe gallery album: http://www.retroforu...m/21-magazines/ Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 1 maart 2012 gepost Auteur Share 1 maart 2012 gepost DJ, heb je deel 99 gehad of begint je abo bij 100? Ik ben benieuwd hoe nr 100 zal zijn. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 1 maart 2012 gepost Share 1 maart 2012 gepost Mijn abonnement begon bij #99, dat weet je toch nog http://www.retroforum.nl/gallery/image/2991-retro-gamer-magazine-99-februari-2012/ Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 1 maart 2012 gepost Auteur Share 1 maart 2012 gepost Ohja! Maar mijn vraag is dan dus: wat staat er achterin als teaser voor nr 100? Daar ben ik naar benieuwd. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 1 maart 2012 gepost Share 1 maart 2012 gepost We're planning our most spectacular issue yet! meer niet, ja een pixeltaart Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 2 maart 2012 gepost Auteur Share 2 maart 2012 gepost http://retrogamer.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=33121 Issue 100 of Retro Gamer is going to be in shops today and it also includes a reprint of the original issue 1 Here's the content Developer Autographs Eastern Blocks: The Story Of Game Boy Tetris Baer's Odyssey (interview with Ralph Baer) The Making Of Grand Theft Auto John Romero Discusses Dangerous Dave Crash And Burn (The Videogame Crash) The Music Man (An Interview with Rob Hubbard) Inside The ZX Spectrum David Braben discusses Elite David Crane's Tricks Of The Trade (David discusses the many Atari 2600 techniques he created) The Making Of Sonic The Hedgehog with Yuji Naka A Moment With Mark Jones 100 Classic Gaming Moments In The Chair with Andrew Braybrook RG Rampage - A Commodore 64 Type In Game Eugene Jarvis discusses Robotron: 2084 Issue 1 Contents Sinclair Researched (the story of sinclair) Return Of The Rings (the videogames based on Lord Of The Rings) Hall Of The Miner King (Jet Set Willy Feature) Top 100 Retro Games Mastertronic A History Street Fighting Clan (story of Street Fighter) Licence To Kill (videogame nasties) 1983 Advertising Gallery Emulation Nation (the best emulators) http://retrogamer.net/forum/download/file.php?id=769 Ziet er geweldig uit! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 maart 2012 gepost Share 2 maart 2012 gepost Klinkt heel goed, ik verwacht hem elk moment in de bus te hebben. Ze zenden hem mij vanuit Nederland toe (volgens mij via een centrale distributeur hier die meerdere magazines levert) dus best kans dat hij er vandaag of morgen al is Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 maart 2012 gepost Share 2 maart 2012 gepost The English and German issue 95 (March/April 2012) of the print magazine Amiga Future has been distributed today, and can also be ordered directly from the editorial office of Amiga Future, and the other Amiga dealers that stock the magazine. From now on all the Amiga Future magazines will be printed in full colour. Mag Content: AmigaOne X1000 "First Contact" AmiKit SimpleMail YAM Interview Stephen Fellner and so much more ... if you haven't already, get your collectible copy ordered today Ik ben echt zƩƩr benieuwd naar de AmigaOne X1000, zou hij het waard zijn om te kopen? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 3 maart 2012 gepost Share 3 maart 2012 gepost Helaas nog geen Retro Gamer binnen, maar vandaag viel wel de nieuwe Amiga Future op de mat: Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 15 oktober 2012 gepost Auteur Share 15 oktober 2012 gepost Wellicht leuk om te weten dat Retro Gamer nu ook in Duitsland wordt uitgebracht: http://www.gamersglobal.de/news/56651/jetzt-im-handel-retro-gamer-12012-leseprobe-2-upd Het lijkt erop dat het tijdschrift per 3 maanden gaat verschijnen. Ross, misschien iets voor jou aangezien onze Oosterburen niet ver van jou vandaan wonen? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 15 oktober 2012 gepost Share 15 oktober 2012 gepost Misschien, ik heb eerst even een ander plan op stapel staan, daar weet ik maandag meer over Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 15 oktober 2012 gepost Auteur Share 15 oktober 2012 gepost Misschien, ik heb eerst even een ander plan op stapel staan, daar weet ik maandag meer over Je emigreert naar Zweden? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 15 oktober 2012 gepost Share 15 oktober 2012 gepost Ik vind Duits een stuk lastiger om te lezen dan Engels. Ik spreek en versta Duits prima, maar lezen en schrijven is echt wat anders. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 15 oktober 2012 gepost Auteur Share 15 oktober 2012 gepost Engels gaat inderdaad prima, maar Duits is echt een ramp. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 15 oktober 2012 gepost Share 15 oktober 2012 gepost Engels gaat inderdaad prima, maar Duits is echt een ramp. Ik vind Duits een stuk lastiger om te lezen dan Engels. Ik spreek en versta Duits prima, maar lezen en schrijven is echt wat anders. Je emigreert naar Zweden? Nee hoor, ik kom fijn terug naar Nederland. Ga volgend jaar wel weer naar Zweden, dat is een ding wat zeker is. Ik kan Duits weer erg goed lezen en verstaan, maar schrijven is een ramp. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 17 januari 2013 gepost Auteur Share 17 januari 2013 gepost Ik was gisteren op station Amsterdam Zuid/WTC, en daar hadden ze bij de AKO ook een aantal exemplaren van Retro Gamer. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 17 januari 2013 gepost Share 17 januari 2013 gepost Ik verwacht elk moment trouwens de Amiga Future #100, ook alweer een mijlpaal, zeker omdat deze tweemaandelijks uit komt. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 19 maart 2014 gepost Share 19 maart 2014 gepost Niet echt een magazine: Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 5 juni 2017 gepost Auteur Share 5 juni 2017 gepost Even een enorme kick!Ā Ā Ik kwam er gisteren achter dat er van het Britse Retro Gamer ook een Nederlandse bookazine beschikbaar is. Waarschijnlijk een samenvatting van eerder in het Engels gepubliceerde artikelen, maar het idee An sich (een echt Nederlandse retro game glossy) vind ik wel leuk. Ā Ā Ā Ā Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 5 juni 2017 gepost Share 5 juni 2017 gepost Hij is er ook in het Duits. Maar 12,95 vind ik er wel ver over, ik betaal incl verzenden net boven de 5 euro per issue van de Engelse. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 5 juni 2017 gepost Share 5 juni 2017 gepost Wel leuk, dat 'OUD!' linksboven Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 6 juni 2017 gepost Auteur Share 6 juni 2017 gepost 16 uren geleden, djkoelkast zei: Hij is er ook in het Duits. Maar 12,95 vind ik er wel ver over, ik betaal incl verzenden net boven de 5 euro per issue van de Engelse. Ā Ja inderdaad prijzig, alleen deze is wel ongeveer dubbel zo dik dan een reguliere RG, dus met Nederlandse redactie er overheen gaat het dan wel hard natuurlijk Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.