Ga naar inhoud

Formule 1 Management Spel


Aanbevolen berichten

Formule 1 Management Spel

Laten we dit eens proberen: een management spel over het Formule 1 seizoen 2011.

Opzet

Uit de lijst van Formule 1 rijders, wagens en motoren kies je 2 rijders, 1 chassis en 1 motor.

Deze 4 zaken vormen dan je team.

Je krijgt punten per race-weekend:

Voor de rijders krijg je punten op basis van de uitslag van de race (de top 10 van een race-uitslag krijgt punten), je krijgt punten voor de kwalificaties en je krijgt punten voor de rijder die de snelste ronde van de race heeft gereden.

Voor het chassis en motor krijg je gewogen punten: de motor krijgt punten voor het percentage ronden dat die bepaalde motor heeft afgelegd tov de gehele wedstrijdafstand en voor het chassis krijg je de gemiddelde punten die dat bepaalde chassis heeft gehaald gedurende de race.

Puntenverdeling

Rijders

De top 10 van een race krijgt de bijhorende punten die ook voor die race zijn uitgedeeld:

25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 voor de eerste 10 rijders

Voor de kwalificaties krijgt de top 3 punten: 5 - 3 - 1

Voor de snelste ronde krijgt de rijder die de snelste ronde heeft gereden 2 punten extra

Motoren

Aangezien meerdere teams met gelijke motoren rijden zullen de eerste 2 motoren binnen de uitslag worden meegerekend.

Er worden voor 2 zaken punten gegeven:

- de gemiddelde score van de eerste 2 rijders met die motor in de raceuitslag.

- de uitslag van de race: de motor die de race wint krijgt 10 punten, indien een motor op een ronde achterstand komt dan krijgt die 8 punten, op twee ronden achterstand: 6 punten ...

Chassis

Elk team rijdt met een bepaald chassis, en dus toont de raceuitslag de sterkte van het chassis, om dit in punten uit te drukken krijgt het chassis de gemiddelde score die het team in de uitslag haalt.

Wijzigingen in jouw ploeg

Het Formule 1 seizoen, anno 2011, is lang: 20 races.

We kunnen nooit op voorhand inschatten wat er zal gebeuren of hoe teams zullen presteren.

Daarom zal het seizoen in 4 worden gedeeld, met in de tussenperioden de mogelijkheid om jouw team aan te passen.

Maar je zal niet alles in 1 keer kunnen aanpassen: je mag slechts 1 deeltje aanpassen in je team per tussenperiode.

Indien een rijder -wegens crash, ziekte of ontslag - in jouw team niet deelneemt aan een race krijg je de mogelijkheid om een vervanger aan te duiden voor die race(s), ik zal dit via pm én het topic laten weten.

Awards

De winnaar en runners-up zullen een mooie award ontvangen (deze worden de helmen van respectievelelijk de eerste, tweede en derde van het kampioenschap zijn)

Indien er meer dan 6 deelnemers zijn, krijgt ook de derde van het spel een award.

Inzending van de teams

De dealine voor het insturen van de teams is 24 maart 2011

Het inzenden van teams gebeurt -zoals gebruikelijk- via pm naar mij.

Veel succes.

In onderstaande posts geef ik nog de racekalender, rijders, chassis' en motoren, evenals een voorbeeld om de puntenverdeling uit te leggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

F1 kalender 2011

1 - 13 maart - Grand Prix van Bahrein

2 - 27 maart - Grand Prix van Australië

3 - 10 april - Grand Prix van Maleisië

4 - 17 april - Grand Prix van China

5 - 8 mei - Grand Prix van Turkije

Eerste tussenperiode voor aanpassingen in de teams

6 - 22 mei - Grand Prix van Spanje

7 - 29 mei - Grand Prix van Monaco

8 - 12 juni - Grand Prix van Canada

9 - 26 juni - Grand Prix van Europa

10 - 10 juli - Grand Prix van Groot-Brittannië

Tweede tussenperiode voor aanpassingen in de teams

11 - 24 juli - Grand Prix van Duitsland

12 - 31 juli - Grand Prix van Hongarije

13 - 28 augustus - Grand Prix van België

14 - 11 september - Grand Prix van Italië

15 - 25 september - Grand Prix van Singapore

Derde, en laatste tussenperiode voor aanpassingen in de teams

16 - 9 oktober - Grand Prix van Japan

17 - 16 oktober - Grand Prix van Korea

18 - 30 oktober - Grand Prix van India

19 - 13 november - Grand Prix van Abu Dhabi

20 - 27 november - Grand Prix van Brazilië

De F1 rijders (hieruit mag je er 2 kiezen)

1 - Sebastian Vettel

2 - Mark Webber

3 - Lewis Hamilton

4 - Jenson Button

5 - Fernando Alonso

6 - Felipe Massa

7 - Michael Schumacher

8 - Nico Rosberg

9 - Nick Heidfeld

10 - Vitali Petrov

11 - Rubens Barrichello

12 - Pastor Maldonado

14 - Adrian Sutil

15 - Paul Di Resta

16 - Kamui Kobayashi

17 - Sergio Pérez

18 - Sébastien Buemi

19 - Jaime Alguersuari

20 - Jarno Trulli

21 - Heikki Kovalainen

22 - Narain Karthikeyan

23 - Vitantonio Liuzzi

24 - Timo Glock

25 - Jérôme D´Ambrosio

De F1 teams / Chassis' (hieruit mag je er 1 kiezen)

1 - Red Bull Racing RB7

2 - Mclaren MP4-26

3 - Ferrari F150th

4 - Mercedes GP W02

5 - Renault R31

6 - Williams FW33

7 - Force India VJM04

8 - Sauber C30

9 - Torro Rosso STR6

10 - Lotus T128

11 - Hispania F111

12 - Virgin MVR-02

De F1-motoren (hieruit mag je er 1 kiezen)

1 - Renault RS27-2011

2 - Mercedes FO108Y

3 - Ferrari 056

4 - Cosworth CA2011

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een voorbeeldje van hoe de scores worden berekend.

Dit is de uitslag van de Grand Prix va, Bahrein 2010:

1 - Alonso (Ferrari)

2 - Massa (Ferrari)

3 - Hamilton (McLaren-Mercedes)

4 - Vettel (Red Bull-Renault)

5 - Rosberg (Mercedes)

6 - Schumacher (Mercedes)

7 - Button (McLaren-Mercedes)

8 - Webber (Red Bull Renault)

9 - Liuzzi (Force India-Mercedes)

10 - Barrichello (Williams-Cosworth)

Kwalificatie: 1 Vettel, 2 Massa, 3 Alonso

Snelste ronde: Alonso

Puntenverdeling:

Rijders:

1 - Alonso (25 + 1 + 2) -> Winnaar, 3e in kwalificatie, snelste ronde

2 - Massa (18 + 3) -> 2e, 2e in kwalificatie

3 - Hamilton (15) ->3e

4 - Vettel (12 + 5) ->4e, 1e in kwalificatie

5 - Rosberg (10)

6 - Schumacher (8)

7 - Button (6)

8 - Webber (4)

9 - Liuzzi (2)

10 - Barrichello (1)

Chassis:

1 - Ferrari (21,5)

2 - McLaren (10,5)

3 - Red Bull (8)

4 - Mercedes (9)

5 - Force India (2)

6 - Williams (1)

Motoren

(alle rijders in de top 10 zaten in dezelfde ronde, dus iedereen krijgt 10 punten extra)

1 - Ferrari (21,5 + 10)

2 - Mercedes (12,5+ 10)

3 - Renault (8 + 10)

4 - Cosworth (1 + 10)

Zoals jullie kunnen zien is het niet zo heel ingewikkeld, het is voor mij gewoon ervoor zorgen dat ik alles goed bij hou.

Je kan ook zien dat het wel leuk is om met motoren en chassis' te spelen want stel nu dat je een McLaren chassis en Ferrari motor zou nemen had je ook wel mooi gescoord :P

Ik hoop dat ik jullie met deze uitleg heb kunnen overtuigen om mee te doen, en stuur jullie ploegen maar snel in (nuja, je hebt nog iets minder dan 4 weken ;) )

Gebruik zeker deze uitslag niet om jouw team samen te stellen, veel is veranderd gedurende het seizoen 2010 en natuurlijk is 2011 een ander jaar

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Door de onrusten in Bahrein is de eerste Grote Prijs van het jaar afgelast,

hierdoor hebben jullie ook nog 2 weken langer de tijd om een team samen te stellen.

Ik zal ook nog uitgebreid een vooruitblik schrijven op het seizoen waarbij ik aandacht zal besteden aan elk team, elke renner en elke motor.

Tot slot zal ik jullie ook nog een paar gouden tips geven om een team samen te stellen.

Zo, als dat geen mooie hulp zal zijn om mee te doen, dan weet ik het ook niet. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 1

De rijders - deel 1/6

n°1 - Sebastian Vettel

post-24-0-40894200-1298851846.png

Sebastian Vettel werd in 2010 de jongste wereldkampioen dankzij een sublieme wagen, vastberadenheid en de onwil van Red Bull om een eerste rijder aan te duiden.

Het jaar 2010 was voor Vettel een van ups en downs, hij won vroeg in het seizoen de Maleisische Grand Prix en midden in het jaar de Europese, daarnaast reed hij talloze podiumplaatsen bijeen. Maar zijn seizoen was ook gekenmerkt door mechanische defecten en een paar fouten die een rookie niet zou maken: hij crashte in Australië en reed z'n teamgenoot van de baan in Turkije.

Gelukkig voor Vettel was de Red Bull vorige jaar een ongelofelijk snelle wagen en samen met teamgenoot Webber en Fernando Alonso was hij een van de drie grootste kanshebbers op de titel.

Ondanks Webber's voorsprong in het kampioenschap wou Red Bull hem niet als nummer 1 van het team aanduiden en dit motiveerde Vettel zodanig dat hij de Grote Prijzen van Japan, Brazilië en Abu Dhabi won (Korea had hij ook gewonnen, maar z'n motor haalde het einde van de race niet)

Dankzij koelbloedigheid op de juiste momenten en het talent om op de juiste momenten snel uit de hoek te komen won Vettel de wereldtitel, maar hij toonde vorig jaar dat hij soms nog foutjes maakt die hij zich dit jaar niet kan veroorloven.

2011 wordt voor Vettel het jaar waarin hij bevestigt, het is de vraag of de roem en extra media aandacht z'n tol niet zullen eisen.

n°2 - Mark Webber

post-24-0-81165000-1298851846.png

Mark Webber werd vorig jaar 3e in het wereldkampioenschap en dat is gelijk zijn beste resultaat in een eindklassement van een F1 seizoen tot nu toe. Webber kwam als groot talent de F1 binnen door in een zéér bescheiden Minardi onmiddelijk punten te scoren in z'n eerste race. De seizoenen erna reed hij zowel bij Jaguar als Williams, maar deze teams waren toen enkel nog middenmotors tot achterhoedeteams. In 2007 stapte hij over naar Red Bull Racing nét toen het team zich naar boven aan het werken was. In 2009 won hij zijn eerste Grote Prijs en in 2010 won hij 4 Grote Prijzen. Webber had in 2010 niet de betrouwbaarheidsproblemen die Vettel had, maar hij crashte 2 maal door zijn eigen schuld. Vooral zijn crash in Korea was fataal voor zijn kampioenschaps-campagne: had hij daar een podium gehaald ipv 0 punten was hij wereldkampioen.

Het lijkt erop dat Webber de druk niet aankon om eindelijk eens zijn ware potentieel te tonen, maar hij is al een dagje ouder (34) en waarschijnlijk zijn dit de laatste seizoenen in de F1 voor hem.

De grote vraag is of Webber dit niveau kan aanhouden, want anders was 2010 de grootste gemiste kans uit zijn carrière/

n°3 - Lewis Hamilton

post-24-0-04859900-1298851846.png

Lewis Hamilton debuteerde in 2007 in de Formule 1 en won in élk seizoen waaraan hij deelnam een Grote Prijs. De wereldkampioen van 2008 rijdt al zijn gehele F1-loopbaan voor McLaren en kent het team door en door.

In 2010 was Hamilton vrij constant qua prestaties, met 9 podiumplaatsen in 2010, maar de andere races was het niet zo spectaculair. Vooral de uitvalbeurten in Hongarije, Italië en Singapore (races in het laatste derde van het kampioenschap) zorgden ervoor dat Hamilton de kloof met Webber, Alonso en Vettel niet kon overbruggen en op een 4e plaats in het kampioenschap strandde.

Hamilton zal steeds scoren maar hij is té afhankelijk van een superieure snelheid om een heel jaar top te blijven, met andere woorden als de McLaren super is zal Hamilton super zijn, anders wordt het een jaar met veel frustraties.

n°4 - Jenson Button

post-24-0-51454700-1298851845.png

Jenson Button debuteerde in 2000 met veel potentieel, maar een te flamboyante levensstijl en slecht presterende teams zorgden ervoor dat hij meer als veldvulling werd gezien dan als het talent dat hij is werkelijkheid is.

Dit alles veranderde toen in 2009 Brawn GP een sublieme wagen produceerde waarin Button op dominante wijze de eerste helft van het seizoen rond reed, maar toen Red Bull in 2009 sterker en sterker werd toonde Button dat hij koelbloedig kan blijven en door constant te presteren werd hij wereldkampioen in 2009.

In 2010 stapte hij tot grote verbazing van velen over naar McLaren en zag dat jaar dan ook als een leerjaar. Maar Button verbaasde vriend en vijand door de Grote Prijzen van Australië en China te winnen dankzij zijn tactisch denkvermogen. En ondanks de minder snelle McLaren reed Button constant in de top 5 van Grote Prijzen. Hierdoor werd hij 5e in de eindstand in 2010.

Dankzij zijn vloeiende rijstijl kan Button als geen ander het beste uit zijn wagen halen, maar net als Hamilton zal veel van zijn prestaties afhangen van de snelheid van de McLaren.

morgen renners deel 2/6

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 2

De rijders - deel 2/6

n°5 - Fernando Alonso

post-24-0-94938700-1298925132.png

Fernando Alonso debuteerde in 2001 bij het zéér bescheiden Minardi, maar toonde in zijn debuutjaar véél talent, dit was niet genoeg om een racezitje te bemachtigen voor 2002, maar hij werd testrijder bij Renault. Dankzij deze stap kon hij rustig verder groeien en toen hij in 2003 voltijds rijder werd, won hij de Hongaarse Grote Prijs. In 2005 en 2006 was de Renault ongelofelijk snel en Alonso combineerde deze snelheid met zijn talent om in beide jaren wereldkampioen te worden. In 2007 beleefde hij een frustrerend jaar bij McLaren om dan in 2008 terug te keren naar Renault. In de Renault behaalde hij geweldige resultaten ondanks het lagere niveau van het team.

In 2010 stapte Alonso over naar Ferrari en won meteen zijn eerste race voor de Scuderia, maar slechte betrouwbaarheid in de eerste helft van het seizoen zorgde ervoor dat Alonso ver weg stond van de leidersplaats in het kampioenschap, maar in de tweede helft van het seizoen behaalde hij 5 overwinningen en tot de laatste race was hij in de running om het kampioenschap op zijn naam te schrijven. Het was voornamelijk een slechte tactische beslssing gedurende de laatste race die ervoor zorgde dat Alonse tweede en niet eerste was in het kampioenschap.

Alonso is misschien wel de meest getalenteerde rijder in een top wagen, maar veel zal afhangen van de snelheid én betrouwbaarheid van zijn Ferrari.

n°6 - Felipe Massa

post-24-0-74361100-1298925133.png

Toen Massa in 2002 debuteerde had hij voornamelijk de naam van brokkenpiloot en opvliegende rijder. Na een testjaartje keerde hij terug en was hij minder roekeloos, maar hij bleef soms domme foutjes maken.

Dankzij een jaartje in de schaduw te staan van Michael Schumacher bij Ferrari in 2006 kon Massa eindelijk zijn laatste wilde haren verliezen en tonen waar hij in staat toe was. Toen Kimi Raïkkonen in 2007 bij Ferrari kwam was het duidelijk dat Massa tweede viool zou spelen. Dit werd versterkt door Raïkkonen's titel in 2007.

Maar in 2008 was het Massa en niet Raïkkonen die met Lewis Hamilton streed om de wereldtitel. Massa verloor de titel met 1 punt en dit motiveerde Massa nog meer. Maar in 2009 had Massa een levensgevaarlijke crash in Hongarije, waardoor hij de rest van het seizoen out was.

In 2010 was het voornamelijk terug op snelheid komen voor Massa, die duidelijk nog niet de oude was want hij scoorde "slechts" 5 podiumplaatsen.

Felipe Massa is zeker een snelle rijder, maar is zoals zovelen té afhankelijk van een superieure wagen. Daarnaast is het nog te zien of hij in 2011 terug de snelheid van 2008 zal vinden. 2011 zal met andere woorden een jaar worden van de terugkeer of het laatste jaar bij Ferrari.

n°7 - Michael Schumacher

post-24-0-72916200-1298925134.png

Michael Schumacher moet aan niemand worden voorgesteld. Hij is onontkenbaar de meest succesvolle rijder in de geschiedenis van de Formule 1. (of hij ook de Beste aller tijden is, daar twijfelen velen dan weer aan)

Schumacher begon in 1991 met een Jordan en stapte na 1 race over naar Benetton. In 1992 en 1993 maakte hij het Senna, Prost en Mansell het geregeld moeilijk. In 1994 was zijn grootste rivaal Damon Hill (na het overlijden van Ayrton Senna) en het gehele seizoen ging het gelijk op, maar in de laatste race botste Schumacher opzettelijk met Hill waardoor hij zijn eerste titel won...

In 1995 was Schumacher én Benetton veel sterker en de titel winnnen was bijna een formalitiet.

Toen Schumacher in 1996 overstapte naar Ferrari was het team naar de middenmoot gezakt, maar in minder dan een jaar stond Ferrari er opnieuw en in 1997 streed Schumacher met Villeneuve om de titel, maar in de laatste race herhaalde hij het manouvre dat hij met Hill had uitgevoerd in 1994, maar deze keer had hij geen geluk, enkel hij moest opgeven én al zijn punten werden afgenomen.

In 1998 was het opnieuw nipt, maar Häkkinen won toen de titel. In 1999 was Schumacher sterker, maar bij een crash in Engeland brak hij beide benen en was meer dan de helft van het seizoen out.

In 2000 was Schumacher helemaal terug en hij won toen zijn eerste titel met Ferrari, dit deed hij ook in 2001, 2002, 2003 en 2004. In 2006 maakte hij bekend dat hij aan het eind van het seizoen ging stoppen met F1.

Het was dan ook een grote verrassing toen werd aangekondigd dat Schumacher in 2010 zijn comeback zou maken bij Mercedes. 2010 was voor zowel Schumacher als Mercedes een leerjaar, want Schumacher behaalde geen enkele podiumplek en werd overklast door zijn jongere teamgenoot. Maar tegen het einde van het jaar begon Schumacher's talent terug erdoor te komen en het leek alsof hij weer die vonk had.

Schumacher zal er in 2011 staan, maar de grote vraag is of zijn leeftijd niet een te groot obstakel zal zijn én natuurlijk zal veel afhangen van de snelheid van de Mercedes.

n°8 - Nico Rosberg

post-24-0-30518900-1298925134.png

Toen Nico Rosberg (zoon van ex-wereldkampioen Keke) in 2006 in de Formule 1 debuteerde was het niet de vraag OF maar wanneer hij wereldkampioen zou worden, want Rosberg heeft zowel de snelheid als het talent van zijn vader meegekregen. Het grootste probleem van Rosberg was zijn keuze van team: Williams. In 2006 was Williams niet meer dan een middenmotor waardoor Rosberg slechts zijn talent kon tonen in moeilijke omstandigheden of in afvalraces. (hij behaalde 2 podiumplaatsen in 4 jaar!).

In 2010 stapte Rosberg over naar Mercedes GP en hij behaalde 3 podiumplaatsen, maar het belangrijkste was dat hij in 90% van het seizoen sneller was dan de record-kampioen Schumacher.

Als Mercedes in 2011 een snelle én betrouwbare wagen heeft gebouwd zal Rosberg zeker podiumplaatsen behalen (en misschien zelfs zijn eerste overwinning), maar voor een wereldtitel zal het waarschijnlijk nog een jaartje te vroeg zijn.

morgen deel 3/6 van de rijders

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 3

De rijders - deel 3/6

n°9 - Nick Heidfeld

post-24-0-78331900-1299021345.png

Nick Heidfeld debuteerde in 2000 bij het falende Prost team, maar kon in die tijd op steun van McLaren rekenen. Dit zorgde ervoor dat hij in 2001 naar Sauber overstapte maar eigenlijk was dit ook niet zo'n geschenk; Sauber was in de jaren dat Heidfeld er was (2001-2003) een middenmotor en ook Jordan waar Heidfeld in 2004 voor reed was alles behalve het top team van weleer.

In 2005 stapte Heidfeld over naar Williams waar hij eindelijk zijn eerste podiumplaatsen bijeen reed. In 2006 keerde hij terug naar Sauber dat nu als BMW-Sauber deelnam. Gedurende de 4 seizoen dat Heidfeld daar reed sprokkelde hij verscheidene podiumplaatsten bijeen, maar die eerste overwinning bleef uit. In 2010 was hij gedurende het grootste deel van het jaar derde rijder bij Mercedes, maar hij mocht de laatste 5 races voor Sauber uitkomen om de minder presterende De La Rosa te vervangen.

In principe was Heidfeld in 2011 werkloos, maar door de zware rally-crash van Robert Kubica is hij gebombardeerd tot eerste rijder bij Renault.

Heidfeld is altijd een "net niet" rijder geweest, want ondanks zijn talent en snelheid bleven de resultaten altijd uit. Hij is altijd zeer constant qua prestaties, maar de kwaliteit van deze prestaties zal grotendeels afhangen van de sterkte van de Renault.

n°10 - Vitaly Petrov

post-24-0-60009500-1299021346.png

Toen Vitaly Petrov in 2010 zijn debuut maakte in de Formule 1 was dit deels door zijn talent (hij werd 2e in het GP2-kampioenschap), maar toch hielpen de Russische roebels toch meer om hem zijn zitje te geven.

Zoals bij vele rookies was zijn eerste jaar een leerjaar, met véél vallen en opstaan - vooral veel vallen en crashen -, maar het leek alsof het talent er eindelijk begon door te komen tijdens de laatste races van het seizoen.

In 2011 is het leerjaar voorbij en nu moet Petrov tonen dat hij het waard is om in een bijna-topteam mee te rijden.

Vitaly Petrov kan verrassen als hij zijn impulsieve rijgedrag wat onder controle krijgt, maar het is toch bang afwachten hoe hij zal presterend tegenover zijn teamgenoot, want Renault wil dit jaar resultaten van de sympathieke Rus.

n° 11 - Rubens Barrichello

post-24-0-70290300-1299021344.png

Rubens Barrichello is de rijder met de meeste starts van een Grand Prix op zijn palmares. Hij debuteerde in 1993 voor Jordan en reed met deze bescheiden wagen toch een pole-position en een paar podiumplaatsen bijeen gedurende de 4 seizoenen dat hij daar was. In 1997 stapte hij over naar het nieuwe Stewart GP en in deze wagen toonde hij zijn talent door een pole-position en een podiumplaats te veroveren.

In 2000 stapte hij over naar het dominante Ferrari om er in de schaduw van Michael Schumacher te rijden. Dit had zonder twijfel meer nadelen dan voordelen, maar Barrichello maakte er het beste van en in zijn 6 seizoen bij de Scuderia won hij 9 races.

Maar hij had genoeg tweede viool gespeeld en stapte in 2006 over naar Honda, maar dit team was alles behalve competitief, want hij kon slechts 1 podiumplaats uit de brand slepen in 4 seizoenen.

Toen Honda in 2009 werd omgedoopt tot Brawn GP was dit team WEL competitief, maar Barrichello kon niet het volle uit de auto halen toen deze oppermachtig was, hierdoor werd hij slechts 3e tegenover zijn teamgenoot Button die wereldkampioen werd.

In 2010 stapte Barrichello over naar Williams waar hij een matig, maar constant seizoen reed en uiteindelijk 10e werd in het kampioenschap.

Barrichello zit duidelijk in de laatste jaren van zijn carrière en wil er nog zoveel van maken als nog mogelijk is, een podiumplaats zal als een overwinning aanvoelen voor deze oude rot.

n°12 - Pastor Maldonado

post-24-0-18758600-1299021346.png

Pastor Maldonado is de eerste rookie die we in ons overzicht tegenkomen. Hij debuteert in 2011 in de Formule 1.

Maldonado won vorig jaar -na 3 jaar proberen- de titel in de GP2-klasse (de opstapklasse naar de F1) dankzij 6 overwinningen.

Aan zijn talent kan je niet twijfelen, maar ook niet aan de vele sponsor-dollars die hij meebrengt.

Zoals voor elke rookie is het uitkijken was Maldonado zal doen dit jaar, maar als de Williams goed presteert zal hij ongetwijfeld vaak in de top-10 rijden.

morgen deel 4

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 4

De rijders - deel 4/6

n°14 - Adrian Sutil

post-24-0-92615800-1299106979.png

Adrian Sutil debuteerde in 2007 voor het zéér bescheiden Spyker team, maar dankzij zijn talent kon alsnog een punt scoren in een zeer moeilijk jaar voor het team. Toen Spyker in 2008 werd omgedoopt tot Force India bleef Sutil aan bij het team maar kon geen enkel punt scoren, zowel betrouwbaarheid als te lage snelheid speelden in Sutil's nadeel.

In 2009 maakte het team in het tweede deel van het seizoen een enorme stap voorwaarts en Sutil scoorde alsog een 4e plaats in de Italiaanse Grote Prijs. Deze trend zette zich door in 2010 waardoor Sutil geregeld in de punten reed en het hele jaar zijn teamgenoot Liuzzi overklaste.

In 2011 zal Sutil ongetwijfeld zijn talent verder laten zien, maar de impact van de resultaten zullen grotendeels afhangen van de sterkte van Force India.

n°15 - Paul di Resta

post-24-0-20672800-1299106978.png

Paul di Resta is de tweede rookie in 2011, maar in tegenstelling tot zijn mede-rookies hoeft hij niet te rekenen op geld om zijn zitje te verdedigen, het is zuiver zijn talent dat hem in de Formule 1 heeft gebracht. In 2009 was hij al testrijder voor McLaren en in 2010 was hij dit voor Force India. Tussen zijn testwerk in behaalde di Resta in 2010 ook nog de titel in de DTM.

Paul di Resta heeft zijn plaats in de Formule 1 zeker niet gestolen en zal zeker zijn talent laten zien, maar net als bij Sutil zal hij enorm afhankelijk zijn van de sterkte van Force India.

n°16 - Kamui Kobayashi

post-24-0-06778600-1299106979.png

Kamui Kobayashi mocht in 2009 de laatste 2 races rijden ter vervanging van Glock en hij imponeerde onmiddellijk door zijn snelheid én durf. Hij scoorde in zijn tweede race al zijn eerste wk-punten.

In 2010 mocht hij uitkomen voor Sauber en hij overklaste het hele jaar zijn véél ervarener teamgenoot De La Rosa, maar toonde soms teveel durf en was eerder roekeloos in plaats van moedig.

Kamui Kobayashi zal in 2011 zeker in de kijker rijden, want hij is zonder twijfel de beste Japanse rijder die ooit in de F1 reed, maar alle Japanners hebben een zeker kamikaze-gedrag. Als hij dit gedrag kan afleren zal hij zeker hoge ogen gooien.

n° 17- Segio Pérez

post-24-0-51544400-1299106979.png

Sergio Pérez is de derde rookie in de Formule 1 en mijn zijn komst is de benaming "pay-driver" nieuw leven ingeblazen. Pérez heeft in de lagere klassen nooit écht potten gebroken, maar vorig jaar behaalde hij wél de tweede plaats in het GP2 kampioenschap.

Het is geen geheim dat hij zijn zitje heeft gekregen dankzij de enorme financiële steun die hij van Telmex mee brengt.

Het is zeer de vraag of Sergio Pérez veel zal laten zien, maar hij mag iedereen zeker verrassen. De steun van Telmex zal er wel voor zorgen dat hij zijn zitje het hele jaar behoudt.

morgen deel 5

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 5

De rijders - deel 5/6

n° 18 - Sébastien Buemi

post-24-0-32890100-1299194245.png

Sébastien Buemi debuteerde in 2009 en scoorde onmiddelijk zijn eerste punten bij de openingsrace. Hiermee toonde hij dat hij talent én snelheid goed kan combineren. Buemi's grootste probleem is dat zijn Torro Rosso niet gekend staat om snelheid, noch betrouwbaarheid.

Maar ondanks deze negatieve invloeden heeft Buemi in beide jaren steeds zijn teamgenoten voorgebleven en dat is nog steeds de eerste prioriteit voor een rijder. Buemi heeft een "gave" om steeds vrij onopgemerkt door een Grote Prijs te komen want hij is een zeer berekend rijder en dit zorgt ervoor dat hij meestal uit de brokken blijft. Hierdoor komt hij niet zoveel in beeld, maar uiteindelijk tellen de resultaten en niet de aantal minuten dat je op televisie komt.

Buemi zal in 2011 zeker weer punten scoren en als alles meezit zou er wel eens een zeer verdiende podiumplaats op zijn palmares kunnen verschijnen.

n° 19 - Jaime Alguersuari

post-24-0-70993000-1299194244.png

Jaime Alguersuari debuteerde in het midden van 2009 toen Torro Rosso hun rijder Sébastien Bourdais aan de kant zette wegens zijn teleurstellende resultaten. Hiermee werd hij de jongste rijder ooit die deelnam aan een Grote Prijs.

Gedurende de laatste races van 2009 finishte hij 3 van de 7 Grote Prijzen, maar scoorde geen enkel punt, voornamelijk omdat de Torro Rosso snelheid en betrouwbaarheid tekort kwam.

In 2010 reed Alguersuari een constant seizoen waarin hij geregeld nét buiten de top-10 eindigde, maar hij wist toch 3 keer punten te scoren in een zeer ondermaatste bolide.

Alguersuari moet in 2011 eindelijk kunnen tonen dat zijn aanstelling bij Torro Rosso op meer dat een titel 'jongste rijder ooit" gebaseerd is. Podiumplaatsen zullen er wel niet inzitten, maar punten scoren zal wel essentieel zijn voor zijn behoud in de Formule 1.

n° 20 - Jarno Trulli

post-24-0-34077200-1299194246.png

Jarno Trulli debuteerde in 1997 voor het zéér bescheiden Minardi om het jaar erna naar Prost over te gaan. Hij scoorde zijn eerste podiumplaats in 1999 tijdens de enorm chaotische Europese Grote Prijs.

In 2000 verving hij Damon Hill bij Jordan, maar het team begon jammer genoeg de snelheid te verliezen waardoor Trulli geen enkele podiumplaats bijeen kon rijden.

In 2002 stapte Trulli over naar Renault toen dat team net zijn snelheid en betrouwbaarheid begon te vinden. In 2003 scoorde Trulli in meer dan de helft van de Grote Prijzen punten en stond een keer op het podium. Het jaar erna won hij de Grote Prijs van Monaco, maar hij begon problemen te krijgen met het management dat Alonso meer steunde dan hem en de laatste twee Grote Prijzen van het jaar reed Trulli voor Toyota.

Trulli bleef tot en met 2009 bij Toyota en reed er 4 podiumplaatsen bijeen, maar toen het team eind 2009 uit de Formule 1 stapte was Trulli werkloos.

Hij werd alsnog opgevist door het nieuwe Lotus Racing maar het was duidelijk dat hij hierin weinig meer kon doen dan achteraan te rijden en proberen races te finishen.

Trulli is een van de oudgedienden in de Formule 1 en zegt zelf zijn motivatie nog niet kwijt te zijn, maar het lijkt erop dat zijn snelheid er niet meer in zit. Daarnaast lijkt het alsof Trulli steeds problemen heeft met de betrouwbaarheid van zijn wagen. Een puntje hier of daar zou er wel eens in kunnen zitten.

n° 21 - Heikki Kovalainen

post-24-0-82459200-1299194245.png

Heikki Kovalainen debuteerde in 2007 voor Renault en had de loodzware taak op in de voetstappen van Fernando Alonso te treden. Het was vanaf de eerste race duidelijk dat dit teveel gevraagd was van een rookie, maar naarmate het seizoen vorderde begon Kovalainen zijn draai te vinden en hij scoorde zelfs een podiumplaats in de voorlaatste race van het jaar.

In 2008 mocht hij opnieuw Alonso's plaats innemen, deze keer bij McLaren en het leek deze keer wél beter te gaan want hij reed heel vaak in de punten en scoorde zelfs zijn eerste overwinning in Hongarije, maar aan teamgenoot Hamilton kon hij niet tippen (Hamilton werd wereldkampioen).

In 2009 had Kovalainen het erg moeilijk met de trage McLaren, maar in het tweede deel van het seizoen scoorde hij geregeld punten. Maar ondanks deze opflakkering mocht hij niet bij McLaren blijven en stapte hij over naar het nieuwe Lotus Racing om daar het team te helpen opbouwen.

2010 was dan ook een opbouwjaar voor zowel Kovalainen als Lotus en Kovalainen (in tegenstelling tot Trulli) had er blijkbaar weinig problemen mee op achteraan te rijden. Kovalainen was in 2010 de meest ontspannen rijder op de grid en is hierdoor een grote favoriet van het publiek.

Kovalainen zal in 2011 zeker weer even goedlachs zijn als vorig jaar, maar deze keer zal dit zijn omdat Lotus een grote stap voorwaarts heeft gezet en hij dit jaar waarschijnlijk voor de laatste punten zal strijden.

Morgen het laatste deel van de rijders

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 6

De rijders - deel 6/6

n° 22 - Narain Karthikeyan

post-24-0-63282700-1299357676.png

Narain Karthikeyan debuteerde in 2005 voor het toen zeer bescheiden Jordan. Het hele jaar reed hij in de achterhoede, maar toonde wel de mogelijkheid om zonder al te veel problemen Grote Prijzen de beëindigen.

Hij scoorde zijn eerste en enige punten in de Grote Prijs van de Verenigde Staten toen alle Michelin-teams besloten om niet deel te nemen.

Op het einde van 2005 werd Jordan overgenomen door Midland en werd hij aan de deur gezet.

De volgende jaren reed hij A1GP en Superleage Formula waarin hij 3 overwinningen bijeen reed en soms in de punten reed.

Narain Karthikeyan heeft de moeilijke taak om voor Hispania uit te komen terwijl dit team nog niets heeft laten zien wat indruk maakt. Of hij verder zal geraken dan de achterhoede valt nog te bezien.

n° 23 - Vitantonio Liuzzi

post-24-0-84665800-1300311556.png

Vitantantio Liuzzi debuteerde in 2005 voor Red Bull Racing waar hij de tweede wagen deelde met Christian Klien. Hij scoorde 1 punt gedurende het seizoen, maar zijn contract met Red Bull Racing werd niet verlengd. Hij was wel onder contract van Red Bull -het bedrijf- dus werd hij in de Torro Rosso bolide geplaats voor 2006. Hij scoorde 1 puntje gedurende een moeilijk seizoen. In 2007 ging het niet veel beter, maar hij scoorde toch 3 puntjes gedurende het seizoen.

In 2009 was Luizzi de derde rijder voor Force India en toen Fisichella naar Ferrari verhuisde kreeg hij diens zitje, maar kon geen enkel punt scoren.

In 2010 was Liuzzi voltijds rijder voor Force India en scoorde hij 21 punten, maar was het gehele seizoen de mindere van teamgenoot Sutil. Hierdoor werd hij op straat gezet, maar hij is in laatste instantie toch opgevist door HRT.

2011 wordt een zeer lastig jaar voor Liuzzi want hij heeft nooit uitgeblonken qua doorontwikkeling van een wagen en de HRT is zeker niet de snelste.

n° 24 - Timo Glock

post-24-0-12605700-1299357676.png

Timo Glock debuteerde in 2004 voor Jordan toen hij voor een race Pantano verving, en hij scoorde onmiddellijk punten. De rest van het jaar was hij testrijder.

In 2008 werd hij aangenomen door Toyota en in deze wagen kon hij zijn talent om constant te rijden in de verf zetten. Hij reed verscheidene malen in de punten en scoorde in 2009 zelfs een podiumplaats.

Toen Toyota eind 2009 uit de F1 stapte maakte Glock de moedige beslissing om naar Virgin over te schakelen. Hiermee koos hij de lastige route, maar hij kon rekenen op onvoorwaardelijke steun van het management. Ondanks vele tegenslagen toonde Glock zich niet bitter, maar optimistisch over de toekomst.

Timo Glock zal in grote mate Virgin moeten dragen dit jaar, maar de grote vraag zal zijn hoe sterk het team zal zijn. Een puntje hier en daar moet er wel inzitten voor Glock.

n° 25 - Jérôme d'Ambrosio

post-24-0-26740800-1299357675.png

Jérôme d'Ambrosio is de laatste rookie dit jaar, maar hij is ook een van de meest getalenteerde rookies, samen met Maldonado. Hij was reeds 3 jaar actief in de GP2 en kon daar vorig jaar de race in Monaco winnen (een race waar talent op de snelheid van de wagen primeert). Gedurende zijn jaren in de GP2 kon d'Ambrosio meer halen uit zijn wagen dan er eigenlijk inzat en dit zorgde ervoor dat hij in 2010 testrijder was voor Renault en uiteraard dat hij dit jaar voor Virgin mag uitkomen.

2011 is voor Jérôme d'Ambrosio een leerjaar, waarschijnlijk opbouwend tot een overstap naar Ranult, maar alles zal afhangen van hoe dicht hij bij zijn teamgenoot kan blijven. Het eerste deel van het jaar zal hij nog niet streng worden beoordeeld, maar na de zomerstop zal hij zeker even snel én liefst zelfs sneller moeten zijn dan Glock.

-morgen deel 1 van de auto's-

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 7

De teams en hun wagen voor 2011 - deel 1/6

n°1 - Red Bull Racing - Renault - RB7

post-24-0-09301300-1299446198.png

Red Bull Racing is de opvolger van Jaguar Racing, wat op zijn beurt de opvolger was van Stewart Grand Prix.

Stewart Grand Prix begon als F1 team in 1997 en kreeg naast de naam van oud-wereldkampioen Jackie Stewart ook nog fabriekssteun van Ford, maar het debuutseizoen was teleurstellend. Ze konden slechts 1 keer in de punten rijden en ookal was dit een podiumplaats in Monaco, toch was dit niet genoeg voor het ambitieuze team dat door enorm veel betrouwbaarheidsproblemen werd geteisterd.

In 1998 ging het niet veel beter, want de betrouwbaarbaarheid was slechts met een klein procentje gestegen, hierdoor werd 3 keer in de punten gereden maar er werden minder punten gescoord dan in 1997.

In 1999 deed het team het wél goed en reed men geregeld in de punten en werd zelfs de eerste overwinning gescoord.

Hierdoor nam Ford het team over en doopte het om tot Jaguar Racing in 2000. Dit was jammer genoeg een avontuur in mineur want in de 5 jaren dat Jaguar rondreed werd slechts 1 podiumplaats bijeen gereden en wou Jaguar eruit eind 2004.

Energiedranken-bedrijf Red Bull zag zijn kans om meer publiciteit te genereren en nam het team over en doopte het om tot Red Bull Racing.

Gedurende de seizoen vanaf 2005 tot en met 2008 was Red Bull een solide middenmotor met af en toe een podiumplaats.

Dit alles veranderde in 2009 toen meester-ontwerper Adrian Newey het team vervolledigde. Dit had onmiddellijk resultaten want Red Bull werd tweede in het kampioenschap voor constructeurs.

Deze trend werd doorgetrokken in 2010, maar nu was de snelheid nog hoger en de betrouwbaarheid was nog meer aanwezig en hierdoor kon Vettel wereldkampioen worden bij de rijders en werd Red Bull Racing wereldkampioen bij de constructeurs.

Red Bull Racing zal er zeker weer staan in 2011, Newey zal weer een fenomenale auto hebben ontworpen en zowel Vettel als Webber hebben vorig jaar getoond dat ze een zeer goed duo zijn. Het enige dat Red Bull kan nekken is de kracht van de Renault-motor en een te lage betrouwbaarheid.

n° 2 - Vodafone McLaren Mercedes - MP4-26

post-24-0-30891000-1299446197.png

McLaren werd in 1966 opgericht door rijder Bruce McLaren en fungeerde in die tijd voornamelijk als zijn persoonlijke team met een tweede rijder. Na zijn dood in 1970 werd het team verder gezet onder zijn naam, maar met professionelere begeleiding.

Deze tactiek leverde resultaten op, want in 1974 werd Emerson Fittipaldi wereldkampioen. Het team bleef het verder goed doen in de jaren '70, maar het waren vooral de jaren '80 en begin jaren '90 waarin McLaren superieur was. In 8 seizoenen werd McLaren 6 keer wereldkampioen bij de constructeurs en zelfs 7 keer bij de rijders: 1984 (Lauda), 1985 (Prost), 1986 (Prost), 1988 (Senna), 1989 (Prost), 1990 (Senna) en 1991 (Senna). Hierna ging het een paar jaar minder met McLaren want ze verloren de steun van Honda.

In 1995 ging McLaren de samenwerking met Mercedes-Benz aan, en vanaf 1997 scoorde het team weer overwinningen. In 1998 en 1999 werd Mika Häkkinen wereldkampioen voor McLaren en in 1998 won het team ook nog eens de wereldtitel bij de constructeurs.

In 2000 ging het nog goed met McLaren, maar de heropkomst van Ferrari bezorgde het team veel kopzorgen. Hieraan werd een steeds slechtere betrouwbaarheid gekoppeld. Gedurende de jaren 2002-2006 kan het team meestal wel meespelen voor een podiumplaats en zelfs overwinningen, maar de glorie van de jaren '90 bleek al zo ver weg.

In 2007 kwam de beloftevolle Lewis Hamilton bij McLaren en werd de auto veel betrouwbaarder, hierdoor kon McLaren weer meespelen voor de titels bij rijders en constructeurs en in 2008 werd Lewis Hamilton wereldkampioen bij de rijders. Maar een titel bij de constructeurs blijft nog steeds uit. In 2010 konden Button en Hamilton op geregelde basis meestrijden voor de overwinningen, maar de betrouwbaarheid en snelheid waren niet constant aanwezig gedurende het seizoen.

In 2011 heeft McLaren wederom de sterkste rijdersduo op de grid met de wereldkamioenen van 2008 (Hamilton) en 2009 (Button) en het team zal er weer zeker staan, maar snelheid en betrouwbaarheid lijken tijdens de test nog even zoek.

-morgen deel 2 van de teams-

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 8

De teams en hun wagen voor 2011 - deel 2/6

n° 3 - Scuderia Ferrari Marlboro - F150° Italia

post-24-0-07540300-1299615533.png

Ferrari rijdt al sinds de oprichting van het F1-kampioenschap in 1950 rond en is in die jaren steeds een top team geweest.

In de jaren '50 en '60 werden 6 rijders wereldkampioen in een Ferrari. Na de invoering van de contstructeurstitel werd Ferrari 2 maal wereldkampioen in de jaren '60.

In de jaren 70 had Ferrari steeds een geweldig sterk rijdersduo en in 1975 en 1977 werd Niki Lauda wereldkampioen voor de Scuderia en dit werd door Jody Scheckter nogmaals overgedaan in 1979, het team werd in 1975; '76, '77 en '79 wereldkampioen bij de constructeurs.

De jaren '80 waren minder goed voor Ferrari, want ondanks constructeurstitels in zowel '82 als '83 verloren ze het geliefde Gilles Villeneuve in 1982.

De rest van de jaren '80 werd vooral een verhaal van "net niet' want zowel Mansell als Prost kwamen dicht bij een titel, maar deze bleef uit.

Het begin van de jaren '90 ging het ook niet zo goed met Ferrari, een slechte betrouwbaarheid gecombineerd met goede, maar geen spectaculaire rijders zorgde ervoor dat het team enkel een paar overwinningen kon voorleggen.

Dit alles veranderde in 1996 toen Michael Schumacher bij het team kwam en onmiddellijk toonde waar de Ferrari's toe in staat waren.

In 1997, '98 en '99 kwam Ferrari dicht bij een rijderstitel, maar greep er steeds naast. Een verlossing was wel de constructeurstitel in 1999.

In 2000 stond Ferrari er weer helemaal en samen met Michael Schumacher domineerde het team de eerste helft van de jaren '00 met titels voor zowel Schumacher als Ferrari in 2000, '01, '02, '03 en '04.

In 2005 draaide Ferrari voor geen meter, maar in 2006 was het team er terug. Tegen het eind van het jaar was het duidelijk dat Ferrari de constructeurstitel niet ging winnen, maar Schumacher kon nog steeds wereldkampioen worden ondanks zijn afscheid op het einde van het jaar. Dit werd niet het geval en Schumacher verliet de F1 (tijdelijk) zonder 8e titel.

In 2007 kwam Kimi Raïkkonen bij het team en verblufte vriend en vijand door onmiddellijk wereldkampioen te worden bij zijn debuut voor Ferrari, het team werd op de koop toe ook wereldkampioen bij de constructeurs.

In 2008 leek het erop dat Felipe Massa wereldkampioen zou worden, maar in de laatste meters van de laatste race verloor hij zijn titel alsnog aan Lewis Hamilton. Ferrari werd ondanks deze tegenslag wél wereldkamioen bij de constructeurs.

In 2009 was Ferrari nergens, maar ondanks deze tegenslagen won Kimi Raïkkonen wel de Belgische Grote Prijs.

In 2010 werd Raïkkonen vervangen door Alonso en voor lange tijd leek het erop dat hij geen wereldkampioen zou worden, maar halverwege het seizoen kwamen ineens veel betere resultaten en Alonso deed tot en met de laatste Grote Prijs mee voor de wereldtitel. Had de Ferrari betrouwbaarder geweest in het begin van het seizoen, was Alonso hoogstwaarschijnlijk wereldkampioen geworden.

Ferrari zal er in 2011 zeker weer staan en hopelijk hebben ze dit jaar de betrouwbaarheid vanaf dag 1 aan hun kant. Combineer dit met de meest getalenteerde rijder die er momenteel rondrijd (Alonso) en je hebt een zeker titelkandidaat.

n° 4 - Mercedes GP Petronas F1 Team - MGP W02

post-24-0-62990700-1299615533.png

Mercedes GP is in feite een team van de 5e generatie, dit wil zeggen het was eerst Tyrrell, daarna BAR, daarna Honda, daarna Brawn en nu Mercedes.

Over de Tyrrell jaren zal ik het niet hebben, want met dat team heeft het huidige eigenlijk niets meer te maken.

In 1998 stapte de heel succesvolle teammanager Ken Tyrrell uit de Formule 1 en werd zijn team overgenomen door tabaksgigant Brittish American Tobacco en hernoemde het team BAR (Brittish American Racing). Hun debuutjaar, 1999, verliep heel slecht met snelheid maar geen enkele vorm van betrouwbaarheid. En in weinig woorden zijn de daarop volgende jaren gelijkaardig te beschrijven, ofwel was de auto snel en niet betrouwbaar, ofwel was hij betrouwbaar en niet snel.

Pas in 2004 had het team beide: zowel snelheid als betrouwbaarheid en toen toonde het team waartoe het in staat was. Dankzij veel podiumplaatsen kwam het team op een schitterende 2e plaats in het constructeurskampioenschap.

In 2005 was de snelheid er nog steeds, maar door een illegale wagen werd BAR voor 2 races geschrapt. Na de schorsing reed het team geregeld in de punten en zelfs 2 maal op het podium, maar daar bleef het bij.

In 2006 nam Honda het team over en het team ging door op zijn elan, met zelfs de eerste overwinning voor het team, dankzij Jenson Button.

Maar hierna ging het van kwaad naar erger voor Honda, want zowel in 2007 als 2008 konden Button noch Barrichello écht imoneren en reden ze meer achteraan de grid dan in de punten. Dit leidde tot de terugtrekking van Honda uit de F1.

Gelukkig voor het team nam Ross Brawn het team over en produceerde een auto die subliem was in elke betekenis van het woord. Dankzij een schitterend chassis en de krachtige Mercedes-motor kon Jenson Button zich tot wereldkampioen bij de rijders en Brawn zich tot wereldkampioen bij de contstructeurs kronen.

In 2010 nam Mercedes-Benz het team over en hoopte op een vervolg van deze resulaten, jammer genoeg voor hen was de auto veel minder snel dan het jaar ervoor en kon het team slechts 3 podiumplaatsen bijeen rijden. de hoofdreden hiervoor is dat het team te lang bezig was in 2009 om wereldkampioen te worden, waardoor ze zich niet genoeg konden focussen op 2010. Dit is helemaal anders voor 2011.

In 2011 zal Mercedes van hun fouten hebben geleerd en een wagen hebben die zowel snel als betrouwbaar is, maar de grote vraag zal zijn hoe de auto reageert op de nieuwe Pirelli banden, want dat was hun grote probleem is 2010. Het staat wel vast dat zowel Rosberg als Schumacher er alles aan zullen doen om het rotjaar 2010 te vergeten.

Morgen deel 3 van de teams

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Voorbeschouwing: deel 9

De teams en hun wagen voor 2011 - deel 3/6

n° 5 - Lotus Renault GP - R31

post-24-0-48208100-1300312260.png

Renault is de huidige benoeming van het team dat in de jaren '80 als Toleman uitkwam.

Over de Toleman-tijd valt weinig te vertellen, enkel dat dit team de introductie van Ayrton Senna aan de F1-wereld was.

In 1986 nam kledingsgigant Benetton het team over en het team scoorde onmiddellijk de eerste overwinning in 1986 met Gerhard Berger. Tussen 1987 en 1991 scoorde het team soms een overwinning en podiumplaats, maar meer ook niet.

De omschakeling kwam in 1992 toen Michael Schumacher het team op sleeptouw nam samen met Ross Brawn. Dit leidde tot de titel bij de rijders in 1994 en 1995 en het de constructeurstitel in 1995.

Toen Schumacher het team verliet in 1996 gingen de successen ook weg, enkel een overwinning van Berger in 1997 was een lichtpuntje, maar zonder een goede motorenleverancier was het team niet in staat om successen bijeen te rijden.

Dit alles veranderde in 2002 toen Renault terug als constructeur in de F1 stapte. In 2002 deed het team het goed, maar in 2003 begon alles steeds beter te gaan. In 2003 kwam Fernando Alonso in het team en won de Hongaarse Grote Prijs en in 2004 won Jarno Trulli de grote prijs van Monaco.

Deze stijgende lijn zette zich voort in 2005 en 2006 toen Renault wereldkampioen bij de constructeurs en Alonso wereldkampioen bij de rijders werd. Toen Alonso het team verliet, gingen de resultaten in 2007 ook weg en het team bereikte deze extreme hoogte qua prestaties nooit meer. Alonso kwam alsnog terug in 2008 en won twee Grote Prijzen, maar er kwam ook controverse, want Nelson Piquet Jr. crashte zijn wagen opzettelijk in de GP van Singapore waardoor vele sponsoren afhaakten en het team veel aanzien verloor.

In 2010 versterkte Robert Kubica het team en haalde meer uit de wagen dan erin zat.

Voor 2011 lijkt het team zeer sterk voor de dag te komen, het is alleen jammer dat Kubica niet zal deelnemen want hij had fenomenale dingen in deze wagen kunnen doen. Gelukkig voor Renault is Heidfeld een zeer constante rijder die de wagen zeer vaak aan de finish zal krijgen.

n° 6 - AT&T Williams - FW33

post-24-0-10296100-1300312261.png

Williams is een van de oudste teams op de grid met een rijk verleden met vele kampioenschappen.

In 1980 en 1981 werd het team wereldkampioen bij de constructeurs en in 1980 werd Alan Jones en in 1982 Keke Rosberg wereldkampioen bij de rijders. In 1986 en 1987 werd het team nogmaals wereldkampioen bij de constructeurs en in 1987 werd Nelson Piquet wereldkampioen bij de rijders. De jaren erna werd Williams overklast door de veel sterkere McLaren. Maar in 1992 was de combinatie Williams-Renault zo subliem dat Nigel Mansell wereldkampioen werd, en Alain Prost herhaalde dit in 1993. Het team werd in beide jaren ook wereldkampioen bij de constructeurs.

1994 werd het duisterste jaar voor Williams, want tijdens de Grote Prijs van Imola verloren we de beste rijder ooit, Ayrton Senna. Het team had nochtans de sterkste wagen van de grid want Hill en Coulthard zorgden wel voor de constructeurstitel.

In 1996 was de vloek eindelijk gebroken, want toen haalde Damon Hill de titel binnen voor hemzelf en Williams. Jacques Villeneuve herhaalde dit in 1997, maar toen was het gedaan met kampioenschappen voor Williams.

Het team moest overschakelen naar de slechte Megachrome-motoren en kon slechts met moeite het podium halen.

In 2000 werd het team gekoppeld aan BMW en de resultaten begonnen steeds beter te worden en het maakte Ralf Schumacher en Juan-Pablo Montoya serieuse kandidaten op overwinningen (soms zelfs met succes), maar het team kon niet op tegen het dominante Ferrari.

In 2007 stapte het team, zonder succes, over op Cosworth-motoren. In 2008 en 2009 zat er een Toyota-motor in de Williams en zo kon Nico Rosberg soms het podium bestijgen, maar eigenlijk vielen de resultaten steeds tegen.

In 2010 stapte het team weer over naar Cosworth en kon dankzij de ervaring van Barrichello regelmatig punten scoren en verraste vriend en vijand toen Nico Hulkenberg de pole-positie veroverde in Brazilië.

Williams zal in 2011 zeker weer punten scoren, maar het gebrek aan grote financiële steun nekt het team qua doorontwikkeling waardoor veel zal afhangen van hoeveel het team kan doen met hun budget.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geweldige voorbeschouwingen Randy! Nu ik de F1 niet meer zo volg, doe ik zo toch weer de nuttige kennis op. Ik heb ook al een team samengesteld voor de Fok! F1 manager, dus ik ben inmiddels enigszins ingelezen. Binnenkort eens wat knopen doorhakken wat betreft team- en coureurkeuze.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 10

De teams en hun wagen voor 2011 - deel 4/6

n° 7 - Force India F1 Team-Mercedes - VJM04

post-24-0-85757900-1300314851.png

Force India is in feite de huidige versie van het vroegere Jordan GP.

Jordan GP debuteerde in 1991 en was een solide middenmotor, maar is vooral beroemd door de ontdekking van Michael Schumacher.

Het team scoorde geregeld punten en tussen 1992 en 1997 werden een mooi aantal podiumplaatsen bijeen gereden.

Maar de ommezwaai kwam in 1998, toen won Damon Hill op heroïsche wijze de Grote Prijs van België. In 1999 werd deze trend doorgezet toen Heinz-Harald Frentzen de grote prijzen van Frankrijk en Italië won, maar hierna ging het steeds meer en meer bergaf want Jordan vond steeds minder sponsoren en kon op den duur niet meer écht sterke motoren veroorloven.

In 2003 kwam nog een kleine opsteken toen Giancarlo Fisichella de Grote Prijs van Brazilië won in helse omstandigheden. Maar veel hielp het niet, het team zakte steeds lager in de stand en op het einde van 2005 kon Jordan het hoofd niet meer boven water houden en werd het overgenomen door Midland F1, dit team deed niet veel beter en in 2007 werd het team omgedoopt tot Spyker, maar ook dit was een maat voor niets.

In 2008 nam de Indische zakenman Vijay Mallya het team over en doopte het Force India. In het eerste jaar deed het team niet meer dan achteraan te rijden. Maar in 2009 zette het team een enorme stap voorwaarts en scoorde zelfs met Fisichella hun eerste pole tijdens de Belgische Grote Prijs en werd mooi tweede tijdens de Grote Prijs.

In 2010 was Force India geregeld de beste middenmotor, maar werd pas op het einde van het jaar overklast door Williams.

In 2011 zal Force India weer een solide middenmotor zijn, maar podiumplekken zullen waarschijnlijk te hoog gegrepen zijn.

n° 8 - Sauber F1 Team-Ferrari - C30

post-24-0-40530100-1300314852.png

Sauber debuteerde in 1993 en was toen een goede middenmotor, dankzij de steun van Red Bull kon het team zich steeds handhaven ookal waren de resultaten soms tegenvallend. Tussen 1997 en 2005 werd het team aangedreven door Ferrari-klantenmotoren waardoor het team steeds betrouwbaar was, maar jammer genoeg was de snelheid niet altijd aanwezig.

Het team had wel een oog voor talent, want rijders als Nick Heidfeld, Kimi Raïkkonen en Felipe Massa kregen allen een kans bij Sauber.

In 2006 nam BMW een groot deel van het team over en zette een meerjaren-plan op dat ze tot op de letter konden volgen: eerst punten scoren, dan podiumplaatsen en dan een overwinning. Deze kwam in 2008 dankzij Robert Kubica, maar toen stagneerde het team.

In 2009 had het team verkeerde keuzes gemaakt en kwam helemaal niet meer aan de bak. Hierdoor stapte BMW uit de F1 en kocht Peter Sauber zijn team terug.

In 2010 begon Sauber zeer matig aan het seizoen, maar naarmate het seizoen vorderde kon het team zich opwerken tot de middenmoot en scoorde geregeld punten.

In 2011 zal Sauber hopelijk deze trend kunnen doorzetten, maar een gebrek aan financiële middelen zou het team wel eens kunnen nekken tijdens de tweede helft van het seizoen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 11

De teams en hun wagen voor 2011 - deel 5/6

n°9 - Scuderia Toro Rosso-Ferrari - STR6

post-24-0-39344000-1300395656.png

Scuderia Torro Rosso is de opvolger van Minardi F1 Team.

Minardi debuteerde in 1985 als Formule 1 team en was gedurende hun hele loopbaan in de Formule 1 de hekkensluiter.

Slechts een paar keer scoorde het team een puntje gedurende een heel seizoen met als hoogtepunt de puntenfinish van Mark Webber bij zijn debuut in 2002.

Gedurende hun periode in de F1 kampte Minardi steeds met financiële problemen en eind 2005 gaf het team er de brui aan.

In 2006 nam Red Bull het team over en doopte het team "Scuderia Toro Rosso" . Dit team zou fungeren als jongeren-team voor moeder-team Red Bull Racing, maar hun debuut toonde dat jonge talenten alleen geen resultaten maken.

Toro Rosso maakte gebruik van een achterpoortje in het regelement en gebruikte zo dezelfde basis-ontwerpen van Red Bull, waardoor de wagens vanaf 2008 ineens wél goed.

Datzelfde jaar kwam het ondenkbare toen Sebastian Vettel de Italiaanse Grote Prijs op zijn naam schreef, en hiermee scoorde Toro Rosso sneller een overwinning dan Red Bull.

In 2009 stapte Vettel over naar Red Bull en moest zijn voormalige teamgenoot Bourdais het team sterk houden. Jammer genoeg voor Bourdais werd het achterpoortje in het regelement gesloten en moest Toro Rosso opnieuw zelf voor de constructie en het ontwerp van hun wagen instaan. Bourdais kon de druk niet aan en sinds midden-2009 zijn rijders Buemo en Alguersuarri aan de bak voor Toro Rosso.

In 2010 was Toro Rosso het slechtse team van de gevestigde orde en konden Buemi en Alguersuari slechts af en toe punten scoren.

2011 wordt een jaar van alles of niets voor Toro Rosso, want eigenaar Red Bull wil dat het team niet enkel als grid-vulling dient. Dankzij een beter ontworpen auto en een snelle Ferrari-motor achterin zou Toro Rosso wel eens kunnen verrassen.

n° 10 - Team Lotus-Renault - T128

post-24-0-90534000-1300395655.png

Team Lotus is een van de drie nieuwe teams die in 2010 in de Formule 1 debuteerde.

Ookal draagt dit team de legendarische naam Lotus, heeft dit team geen enkele link met de oude grootheid.

Het team is in feite een verderzetting van het Litespeed F3 team van eigenaar Tony Fernandes.

In 2010 was Lotus steeds het snelste van de nieuwe teams, maar toch reden Trulli en Kovalainen steeds rondjes die ongeveer 3 seconden per ronde trager waren. Het enige lichtpuntje was een betere betrouwbaarheid dan de andere nieuwe teams, waardoor Lotus zich als 10e kon plaatsen in het kampioenschap (ondanks het scoren van 0 punten)

2011 zal ongetwijfeld een beter jaar zijn voor Lotus en alles lijkt in orde om de andere nieuwe teams verder achter zich te houden. Punten zitten er realistisch gezien wel in voor Lotus, maar alles moet meezitten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 11

De teams en hun wagen voor 2011 - deel 6/6

n° 11 - Hispania Racing F1 Team-Cosworth - F111

post-24-0-15834100-1300396911.png

Hispania is het tweede van de drie nieuwe F1 teams die vorig jaar debuteerden.

Het team is de verderzetting van het Campos, het vroegere GP2 team. Normaal gesproken zou het team ook Campos heten, maar in een begin van vele financiële problemen werd het team overgenomen door een Spaanse holding die het team Hispania Racing Team doopte (HRT).

Gedurende het hele jaar was HRT het traagst, voornamelijk omdat het team eerder in een veredelde GP2-wagen reed. De enige reden dat HRT voor Virgin is geëindigd is meer 14e (!!!) plaatsen.

HRT is het enige team dat nog niet heeft getest met hun nieuwe wagen, maar het enige voordeel tegenover 2010 is dat ze nu ervaren rijders hebben ipv rookies. Of ze hiermee verder zullen geraken dan de laatste plaatsen op de grid is zeer onwaarschijnlijk.

n° 12 - Marussia Virgin Racing-Cosworth - MVR-02

post-24-0-65642200-1300396911.png

Virgin is het laatste van de drie nieuwe F1 teams die in 2010 debuteerden.

Het team begon als Manor F3 en met de steun van Virgin kon het team starten in 2010.

Het team werd onmiddellijk geteisterd door problemen want de benzinetank kan geen hele Grote Prijs aan, waardoor het team geen races uiteed in het begin van het jaar. Naarmate het jaar vorderde werd het team wat sneller en betrouwbaarder (én was de tank vervangen). Hierdoor kwamen ze steeds dichter bij Lotus, maar ze konden hen nooit écht bijbenen.

2011 zal ongetwijfeld een beter jaar worden voor Virgin, maar tot nu toe zijn de tests niet zo hoopvol qua snelheid. Met het talent van d'Ambrosio en de ervaring van Glock zou het team tegen het midden van het seizoen wel eens kunnen verrassen en alsnog een puntje scoren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 12

De motoren voor 2011

In principe zijn alle motoren gelijk met een vermogen van ongeveer 730-750 pk en een maximaal toerental van 18.000 rpm, maar er zijn weldegelijk verschillen in de motoren, hieronder even een overzicht.

Het moet zeker aangehaald worden dat elke rijder over 8 motoren beschikt gedurende het gehele seizoen. Indien een rijder meer gebruikt krijgt hij een straf van 10 plaatsen bij de volgende grote prijs.

Renault RS27-2011

post-24-0-32668600-1300401795.png

post-24-0-09578400-1300401795.png

De Ranault wordt algemeen beschouwd als de zuinigste met een normale betrouwbaarheid, maar een gebrek aan topsnelheid door een klein tekort aan vermogen.

Hierdoor kunnen de teams die gebruik maken van de motor deze motor iets meer "pushen" tijdens kwalificaties en kunnen ze meer gebruik halen uit een motor, maar hebben ze niet de extreem hoge snelheden die andere motoren wel hebben.

In 2011 gebruiken Red Bull Racing, Renault en Lotus een Renault-motor.

Mercedes FO 108Y

post-24-0-60885100-1300401794.png

post-24-0-32200600-1300401794.png

De Mercedes wordt alom geprezen voor zijn hogere vermogen en tamelijke betrouwbaarheid, maar hiertegenover staat de iets grotere brandstofconsumptie.

Hierdoor dienen wagens met een Mercedes ietsje meer worden beladen met brandstof, wat ook weer de betrouwbaarheid niet ten goede komt, want de motor moet in het begin van een GP meer gewicht meesleuren. Rijders die soms te hard pushen kunnen hierdoor teveel van hun motor vragen waardoor de betrouwbaarheid op het spel wordt gezet.

In 2011 gebruiken McLaren, Mercedes en Force India een Mercedes-krachtbron.

Ferrari 056

post-24-0-90985900-1300401793.png

post-24-0-50788800-1300401793.png

De Ferrari-motor beschikt over een goede combinatie van verbruik en vermogen maar komt tekort qua betrouwbaarheid. Vooral begin vorig jaar had Ferrari veel problemen met de motor, waardoor ze een kleine aanpassing vroegen aan de motor (dit is normaal gesproken verboden) en dit kwam de betrouwbaarheid ten goede. Maar er wordt wel eens gezegd dat je met aanpassingen een onbetrouwbare motor nooit helemaal betrouwbaar kan maken. Hierdoor is het voor rijders met een Ferrari-motor soms lastig om voor lange tijd te pushen.

In 2011 rijden Ferrari, Sauber en Toro Rosso met een Ferrari-motor.

Cosworth CA2011

post-24-0-05591300-1300401793.png

post-24-0-63983400-1300401792.png

Cosworth kwam vorig jaar terug in de Formule 1 en keek op tegen drie heel snelle concurenten. De Cosworth blinkt niet uit in hoog vermogen, maar heeft een vrij goede betrouwbaarheid en verbruik. Hierdoor kunnen rijders veel halen uit de motor, maar de écht hoge snelheden zullen er nooit in zitten.

In 2011 rijden Williams, Virgin en HRT met een Cosworth achterin.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voorbeschouwing: deel 13

Mijn persoonlijke voorbeschouwing

Als jullie een team gaan samenstellen zal het belangrijk zijn te weten welke rijders en teams goed zullen scoren en welke dat niet zullen doen.

Dus hier even een lijstje.

De Rijders

Titelkandidaten: Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Button

Outsiders voor de titel: Massa, Rosberg, Schumacher, Heidfeld

Zullen goed scoren: Petrov, Barrichello, Sutil, Kobayashi, Di Resta

Zullen soms scoren: Maldonado, Pérez, Buemi, Alguersuari

Zullen misschien scoren: Trulli, Kovalainen, Glock, d'Ambrosio

Zullen geen deuk in een pakje boter rijden: Karthikeyan, Liuzzi

De teams

Titelkandidaten: Red Bull, Ferrari

Outsiders: Mecedes, Renault, McLaren

Zullen scoren: Williams, Force India, Torro Rosso, Sauber

Zullen mischien scoren: Lotus, Virgin

Zullen wat rondjes rijden en meer niets: HRT

Prognose

Naar wat we gezien hebben tijdens de tests zullen Red Bull en Ferrari dé teams zijn voor 2011.

Mercedes lijkt de problemen van 2010 te hebben overwonnen en Renault is verrassend snel. McLaren daarentegen heeft problemen met de snelheid én betrouwbaarheid, maar ik zie ze dit tegen het midden van het seizoen te overwinnen.

Williams en Toro Rosso lijken ook alles mooi in orde te hebben, maar ik zie ze niet zo hoog eindigen door de 5 andere snelle teams.

Force India en Sauber zullen zeker hun puntjes scoren, maar het lijkt erop dat zij eerder rond plaats 11-15 zullen rijden.

Van de nieuwe teams van vorig jaar is Lotus wederom de snelste en kan zeker verrassen, maar het zal meer afhangen van uitvallers.

Virgin lijkt nog niet snel genoeg, maar kan eventueel doorontwikkelen tot de hoogte van Lotus.

HRT zou eigenlijk niet eens aan de start mogen komen want ze hebben nog geen meter gereden met hun nieuwe wagen.

Bij de rijders zal het voor de titel gaan tussen de Red Bull en Ferrari rijders.

Als McLaren hun problemen te boven kan komen kunnen Hamilton en Button wel eens voor een verrassing zorgen tegen het midden van het seizoen.

Schumacher, Rosberg en Heidfeld zullen zeker een paar podiums bijeen rijden en wie weet zelfs een overwinning.

De rijders van Williams en Toro Rosso zullen in het begin zeker goed zijn voor wat punten en hetzelfde geldt voor de Sauber en Force India rijders.

Trulli en Kovalainen zullen bij Lotus moeten hopen op uitvallers, maar ik zie ze wel eens een puntje scoren.

Bij Virgin zal Glock in het begin van het jaar het team moeten helpen om verder te ontwikkelen terwijl d'Ambrosio de stiel leert. Maar wie weet komen ze alsnog dicht bij Lotus en kunnen ze héél misschien een puntje scoren.

En zoals ik al meermaals aangaf: de rijders van HRT zullen enkel als rijdende chicanes fungeren.

Hoe stel je een goed team samen?

Kies eerst en vooral voor rijders waarvan je denkt dat ze races zullen winnen, dit is F1, niet wielrennen, veel écht grote verrassingen treden niet meer op. De teams met de snelste wagens zullen wederom alle zeges wegkapen, dus kiezen voor een Toro Rosso in de hoop van een mirakel is niet écht slim.

Dus kies je best rijders uit de teams die ik bestempel als titelkandidaat of als outsider.

Hetzelfde doe je best met rijders die als titelkandiaat of als outsider voor de titel staan.

Voor het kiezen van een motor is het wat moeilijker, het beste dat je doet is wat vergelijken: welke teams rijden met welke motoren en met welk van deze teams heb ik de beste kans op scoren?

Uiteraard is alles wat ik in deze post zet mening en geen feit.

Vergeet ook niet dat je je team een paar keer kan veranderen gedurende het seizoen, dus als je voelt dat je team beter kan met een andere rijder, een ander chassis of een andere motor kan je dat op vaste momenten in het seizoen doen.

Jullie hebben nog een goede week de tijd, veel succes met het maken van jullie dream-team!

Link naar bericht
Delen op andere sites

De inschrijvingen zijn afgelopen, hij zijn de 9(!!!) deelnemende teams!

djkoelkast

Rijders

Sebastian Vettel

Mark Webber

Chassis

Red Bull

Motor

Renault

Frey

Rijders

Sebastian Vettel

Fernando Alonso

Chassis

Red Bull

Motor

Ferrari

Hinse

Rijders

Sebastian Vettel

Fernando Alonso

Chassis

Red Bull

Motor

Ferrari

Niveath

Rijders

Sebastian Vettel

Fernando Alonso

Chassis

Ferrari

Motor

Mercedes

randy_roes

Rijders

Sebastian Vettel

Fernando Alonso

Chassis

Red Bull

Motor

Renault

RM

Rijders

Lewis Hamilton

Fernando Alonso

Chassis

McLaren

Motor

Ferrari

Ross

Rijders

Sebastian Vettel

Felipe Massa

Chassis

Ferrari

Motor

Ferrari

TMP

Rijders

Lewis Hamiton

Fernando Alonso

Chassis

McLaren

Motor

Mercedes

Y J

Rijders

Felipe Massa

Lewis Hamilton

Chassis

Ferrari

Motor

Ferrari

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar ben ik ook benieuwd naar. Snap niet dat zoveel mensen nog de Ferrari-motor hebben gekozen. Je hebt bij die motor immers maar 1 team dat een echt meedoet voor punten. De Renault en Mercedes hebben ieder 2 topteams..

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar ben ik ook benieuwd naar. Snap niet dat zoveel mensen nog de Ferrari-motor hebben gekozen. Je hebt bij die motor immers maar 1 team dat een echt meedoet voor punten. De Renault en Mercedes hebben ieder 2 topteams..

Was ook mijn bedenking,

maar na 4 Grote Prijzen kan je al je team wat aanpassen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Uitslag GP Australië

Rijders

Uitslag Race

1 - Sebastian Vettel 25

2 - Lewis Hamilton 18

3 - Vitaly Petrov 15

4 - Fernando Alonso 12

5 - Mark Webber 10

6 - Jenson Button 8

7 - Felipe Massa 6

8 - Sebastien Buemi 4

9 - Adrian Sutil 2

10 - Paul Di Resta 1

Uitslag Kwalificaties

1 - Sebastian Vettel 5

2 - Lewis Hamilton 3

3 - Mark Webber 1

Snelste Ronde

Felipe Massa 2

Chassis

1 - Red Bull Racing 17,5

2 - McLaren 13

3 - Ferrari 9

4 - Renault 7,5

5 - Toro Rosso 2

6 - Force India 1,5

Motoren

Uitslag Race

1 - Renault 20

2 - Mercedes 13

3 - Ferrari 9

4 - Cosworth 0

In zelfde ronde als winnaar

1 - Renault 10

2 - Mercedes 10

3 - Ferrari 10

4 - Cosworth 10

Link naar bericht
Delen op andere sites

Scores GP Australië

randy_roes - 89,5

djkoelkast - 88,5

Hinse - 78,5

Frey - 78,5

Niveath - 74

TMP - 69

Ross - 66

RM - 65

Y J - 57

Stand na GP Australië

1 - randy_roes (89,5)

2 - djkoelkast (88,5)

3 - Hinse (78,5)

3 - Frey (78,5)

5 - Niveath (74)

6 - TMP (69)

7 - Ross(66)

8 - RM (65)

9 - Y J (57)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha, dj als grootste aanjager van Randy :D

Wie had dat zien aankomen?

Nuja, eigenlijk ik deels, want dj heeft zuiver het Red Bull team genomen, iets wat gebaseerd op de wintertests een zeer slimme keuze was.

Het seizoen is wat traagjes op gang gekomen met nog niet zoveel inhaalmanouvres, maar dat zal wel veranderen.

Het wordt in ieder geval een spannende poule

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee ik vind F1 echt te repetitief om te kijken, maar ik volg dit topic natuurlijk wel op de voet.

Ik wist overigens niet dat dit volledig Red Bull was, ik heb me deels gebaseerd op odds, 1 rijder heb ik een gokje mee genomen en een Franse motor heb ik gewoon meer mee omdat ik altijd Franse auto's gehad heb.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Uitslag GP Maleisië

Rijders

Uitslag Race

1 - Sebastian Vettel   25

2 - Jenson Button 18

3 - Nick Heidfeld 15

4 - Mark Webber 12

5 - Felipe Massa 10

6 - Fernando Alonso 8

7 - Kamui Kobayashi  6

8 - Lewis Hamilton  4

9 - Michael Schumacher  2

10 - Paul Di Resta 1

Uitslag Kwalificaties

1 - Sebastian Vettel   5

2 - Lewis Hamilton  3

3 - Mark Webber 1

Snelste Ronde

Mark Webber 2

Chassis

1 - Red Bull Racing 18,5

2 - McLaren 11

3 - Ferrari 9

4 - Renault 7,5

5 - Sauber 3

6 - Mercedes 1

7 - Force India 0,5

Motoren

Uitslag Race

1 - Reanult 20

2 - Mercedes 11

3 - Ferrari 9

4 - Cosworth 0

In zelfde ronde als winnaar

1 - Reanult 10

2 - Mercedes 10

3 - Ferrari 10

4 - Cosworth 6

Link naar bericht
Delen op andere sites

Scores GP van Maleisië

djkoelkast - 93,5

randy_roes - 86,5

Hinse - 75,5

Frey - 75,5

Niveath - 68

Ross - 68

TMP - 47

RM - 45

Y J - 45

Stand na GP van Maleisië

1- djkoelkast (182)

2- randy_roes (176)

3- Hinse (154)

3- Frey (154)

5- Niveath (143)

6- Ross (132)

7- TMP (116)

8- RM (110)

9- Y J (102)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...