Hinse 23 oktober 2010 gestart Share 23 oktober 2010 gestart Het werd weer eens tijd voor een nieuw topic hier, en door onderstaand nieuwsbericht was er aanleiding om het over de geschiedenis van de walkman te hebben. Sony stopt productie Walkman met cassettebandjes Sony heeft aangekondigd dat het gestopt is met het maken van Walkmans met cassettebandjes. De eerste succesvolle draagbare muziekspeler heeft ongeveer 31 jaar bestaan en in die tijd zijn er ongeveer 200 miljoen van verkocht. De laatste batch is in april verscheept naar retailers: wanneer die uitverkocht zijn, is het afgelopen met de originele Walkman-serie, meldt Crunchgear. Sony stopt de productie vanwege gebrek aan interesse: lange tijd waren muziekspelers met cassettebandjes de enige draagbare muziekspelers, maar de afgelopen decennia kwamen daar discmans en mp3-spelers bij. De eerste Walkman, de TPS-L2, kwam in juli 1979 op de markt in Japan. In diverse varianten zijn er tot op heden ongeveer 400 miljoen exemplaren van verkocht, maar 200.020.000 daarvan konden cassettebandjes draaien. De naam Walkman werd echter synoniem met de muziekspeler met cassettebandjes. Lees verder... Natuurlijk zijn cassettebandjes al jaren uit de mode, door de komst van de cd-speler. Hetzelfde geldt voor de draagbare variant, maar de walkman als draagbare cassettespeler heeft het langer volgehouden dan de huiskamer-variant. Discmans waren (zeker in het begin) veel logger en groter, hadden vaak geen (optionele) radio aan boord of opnamemogelijkheid, en hadden in het begin een veel kortere batterijduur. Zelf koop ik al jaren geen bandjes meer en gebruik ik geen walkman, maar het officieel decontinueren van de productie is toch een belangrijke, haast sentimentele gebeurtenis. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 23 oktober 2010 gepost Share 23 oktober 2010 gepost Zonde, doet me echt jeugdherinneringen op.... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Y J 23 oktober 2010 gepost Share 23 oktober 2010 gepost De Walkman vond ik veel meer integer dan de Discman of de huidige mp3-spelers en iPods of wat er dan ook nu is. Die bandjes die erin moesten waren echt, het was audio dat opgeslagen was op de tape, heel simpel. Cd's bestaan uit data, zelfde geldt voor mp3-bestanden waar de nieuwste varianten gebruik van maken. Erg zonde dit. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 23 oktober 2010 gepost Auteur Share 23 oktober 2010 gepost Daar kan ik op zich wel in komen, maar het keiharde feit dat bandjes na verloop van tijd (vaak al vrij snel) in kwaliteit achteruit gaan, maakt het toch minder duurzaam en persoonlijk gaf het mij altijd een slechter gevoel. Je wist gewoon dat iedere keer dat je het afspeelde de kwaliteit weer 1% omlaag ging. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Y J 23 oktober 2010 gepost Share 23 oktober 2010 gepost Dat zeker, maar het was niet zo nep als het huidige allemaal is. Sowieso, zonder mp3 zouden we ook niet kunnen, het gaat om het idee hier Quote Link naar bericht Delen op andere sites
randy_roes 23 oktober 2010 gepost Share 23 oktober 2010 gepost Jammer, maar toch wel een prestatie dat er nog steeds walkmans (of is het walkmen) werden gemaakt. Het is een beetje de logica zelve dat dit zou gebeuren. Ik heb zelf enorm goede herinneringen aan m'n verscheide walkmans. Het was pas toen je mp3-cds kon afspelen dat ik volledig de overstap naar de discman heb gemaakt (en dat was ook maar van korte duur want toen kochtte ik me een minidisk-speler) Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost Ik verbaasde me er ook over, dacht dat ze al 10 jaar uit de handel waren Quote Link naar bericht Delen op andere sites
CNRArcade 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost Ik had vroeger toen ik nog jong was ook nog een gele Sony walkman gehad die ongeveer eruit zag als die van Bassie. Daar had ik ook veel plezier mee gehad. Ik luisterde veel naar MTV bandjes die in de jaren 90 werden gemaakt, maar ook veel dingen die ik van de radio had opgenomen Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost Ja die gele waren de "sports" uitvoeringen, ik vond ze altijd lomp. Ik heb zelf nooit een Sony gehad. Wel een hele toffe Aiwa met auto-reverse en later een onbekend merk met 2 koptelefoonaansluitingen èn AM/FM radio Quote Link naar bericht Delen op andere sites
CNRArcade 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost (aangepast) Vervelend was als een walkman of cassette speler maar in 1 richting gespoeld kon worden. Als je nou een leuk liedje had geluisterd en het weer terug wilde luisteren moest je eerst het bandje stopzetten, eruithalen, omdraaien, erin doen en doorspoelen en dan als je klaar bent weer alle handelingen opnieuw doen 24 oktober 2010 aangepast door CNRArcade Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost Ik heb me de afgelopen maanden helemaal gek kunnen zoeken naar een (werkende) walkman. Reden was omdat ik nog een stapeltje cassettebandjes had liggen met opgenomen zooi, en daar nu nog 2 bijkreeg met radio-opnames van Paul de Leeuw. Uiteindelijk kwam ik uit bij een walkman die echt half dood was/is en enkele bandjes die ik op een gare portable stereo (Zo'n bijna boombox-ding, weet je wel) heb opgenomen in halve snelheid afspeelde... -_- De andere bandjes sppeelde hij wel goed, ik hoorde mezelf terug zoals ik klonk in 2000 (Pokémon friends yaaaay! ), dus nog nu iets vinden om die tapes mee over te zetten. Jammer dat nu het ultieme nekschot wordt gegeven aan de productie, maar face it, het was echt al tijden out of the picture. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
randy_roes 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost Vervelend was als een walkman of cassette speler maar in 1 richting gespoeld kon worden. Als je nou een leuk liedje had geluisterd en het weer terug wilde luisteren moest je eerst het bandje stopzetten, eruithalen, omdraaien, erin doen en doorspoelen en dan als je klaar bent weer alle handelingen opnieuw doen Das wel hééél lang geleden, want ik herinner me geen enkele cassette speler of walkman die geen rewind functie had. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
TMP 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost Wel cassettebandjes gebruikt vroeger, maar nooit een walkman. Ik was toch meer van de discman . Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost Discman heb ik nooit gehad, van de walkman ging ik naar de Minidisc. Discmans sloegen altijd over (in het begin). Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Y J 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost Ik heb kort een discman gehad en die sloeg inderdaad over. Ik gebruik al jaren m'n mobiele telefoons voor het luisteren naar muziek. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
CNRArcade 24 oktober 2010 gepost Share 24 oktober 2010 gepost (aangepast) Das wel hééél lang geleden, want ik herinner me geen enkele cassette speler of walkman die geen rewind functie had. De meesten hadden dat wel ja, maar er waren enkele uitzonderingen die dat niet hadden. 24 oktober 2010 aangepast door CNRArcade Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 24 oktober 2010 gepost Auteur Share 24 oktober 2010 gepost Mijn Philps discman had ESP, en sloeg alleen over als je opzettelijk ermee ging schudden ofzo. Ontopic: dit was mijn eerste Sony walkman: Aan de achterkant kon je het mechanisme zien bewegen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 25 oktober 2010 gepost Share 25 oktober 2010 gepost Vond die discmans altijd van die lompe dingen. Kreeg ze nooit fatsoenlijk in je jaszak en zo. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 25 oktober 2010 gepost Share 25 oktober 2010 gepost Ook dat en ze vraten batterijen (terwijl je zou zeggen dat een band aandrijven meer stroom zou moeten kosten viel het bij de duurdere walkmans behoorlijk mee). Portable Minidisc Quote Link naar bericht Delen op andere sites
TMP 25 oktober 2010 gepost Share 25 oktober 2010 gepost Ook dat en ze vraten batterijen (terwijl je zou zeggen dat een band aandrijven meer stroom zou moeten kosten viel het bij de duurdere walkmans behoorlijk mee). Portable Minidisc Oplaadbare batterijen . Verder heb ik de discman slechts een paar jaar gebruikt. Ik ben zo snel mogelijk op mp3-spelers overgestapt (geen I-pods). Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Joost 25 oktober 2010 gepost Share 25 oktober 2010 gepost Ik heb zelf nooit een Sony gehad. Wel een hele toffe Aiwa met auto-reverse Dat was ook mijn eerste walkman Heerlijk die autoreverse functie. Als kant A klaar was, doorklikken naar kant B, nooit je tapes eruit hoeven halen, gewoon doorluisteren Discman heb ik later ook aangeschaft. Gebruik ik ook nog regelmatig. MP3's of iPods zijn nooit in mijn collectie terecht gekomen. Maar ik koop die dingen ook steevast op het moment dat ze eigenlijk weer 'uit' zijn :') . Maar het is dus officieel het einde van het tijdperk Walkman. Toch wel historisch. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 25 oktober 2010 gepost Share 25 oktober 2010 gepost (aangepast) Fisher-Price ftw! Dit was dus het dingetje waar ik toen ik heel klein was dingetjes mee opnam Echt zo'n kinderding maar wel heel leuk. Is overigens niet mijn foto maar gewoon van internet gehaald 25 oktober 2010 aangepast door samba-boy Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 25 oktober 2010 gepost Share 25 oktober 2010 gepost Ik heb wat gezocht maar kan geen plaatje vinden. Het was wel een heel luxe model met een 3-bands equalizer op de voorkant. Jammer dat ik die niet meer heb (kapot gegaan). Mijn broer zal die van hem nog wel hebben, die is altijd veel zuiniger geweest Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Sam 8 november 2010 gepost Share 8 november 2010 gepost Toch wel grappig dit te lezen want eigenlijk werden cassettebandjes al een stuk minder vaak gebruikt. Wel jammer dat walkmans nu dan toch verdwijnen want het is toch wel een stukje nostalgie. Ik had vroeger de zelfde My First Sony walkman als Hinse en later een wat volwassener type ook van Sony welke allebei hier nog ergens liggen. Voor de rest had ik ook heel veel cassettebandjes met muziek en maakte ook veel eigen opnames met onderstaande 2 cassetterecorders: Veel van deze opnames heb ik intussen overgezet met een speciale Tape2PC cassetterecorder die via de USB werkt. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 8 november 2010 gepost Share 8 november 2010 gepost Die Fisher Price Mijn zusje had iets tofs: + Een soort drumcomputer met dierengeluiden, echt een tof ding Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 8 november 2010 gepost Share 8 november 2010 gepost Ja, Fisher-Price was echt machtig met die cassetterecorders. Zoals ik zei had ik dus een kinder-ding, soort van My first Sony ripoff Quote Link naar bericht Delen op andere sites
TMP 8 november 2010 gepost Share 8 november 2010 gepost (aangepast) Die Fisher Price Mijn zusje had iets tofs: Die had ik vroeger ook . 8 november 2010 aangepast door TMP Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 9 november 2010 gepost Auteur Share 9 november 2010 gepost Het mooie van die apparaten was dat ze zo robuust waren. Als kind kon je het nauwelijks slopen en bandjes zijn relatief kindvriendelijk. CD's daarentegen... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Walkgirl 28 januari 2011 gepost Share 28 januari 2011 gepost Dit is de eerste Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 28 januari 2011 gepost Share 28 januari 2011 gepost Die originele koptelefoon ook gewoon Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Walkgirl 28 januari 2011 gepost Share 28 januari 2011 gepost Jup , en de gebruiksaanwijzing ook nog!, en de reserve schuimpjes, maar het doosje niet meer Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 28 januari 2011 gepost Share 28 januari 2011 gepost Jup , en de gebruiksaanwijzing ook nog!, en de reserve schuimpjes, maar het doosje niet meer Heerlijk, dit soort nostalgie. Welkom trouwens, leuk als je je zou willen voorstellen in het topic: Een avatar kun je zelf uploaden of uit de database halen, je vindt dat hier: http://www.retroforum.nl/index.php?app=core&module=usercp&tab=members&area=avatar Veel plezier hier! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Walkgirl 28 januari 2011 gepost Share 28 januari 2011 gepost Oh ja, dank U! , die was ik aan t zoeken Quote Link naar bericht Delen op andere sites
wonderer 29 januari 2011 gepost Share 29 januari 2011 gepost (aangepast) Die had ik vroeger ook . Ik ook, gewonnen met een tekenwedstrijd Later nog een bandje mee gemaakt met mijn broertje voor moederdag. Best leuk maar een heel uur vollullen was een beetje erg veel van het goeie :') Mijn laatste walkman had ik in 2000 of zo. Zo'n zilveren die amper groter was dan het bandje dat erin moest. Daarna een poosje een MD-speler en toen ik niet meer met de trein hoefde, nam ik genoegen met een MP3-speler van Kruidvat. Nu heb ik een sansa mp3 speler maar geen idee waar hij uithangt, zo vaak gebruik ik hem :') Technisch gezien kan mijn telefoon ook muziek afspelen, maar daar gebruik ik hem nooit voor eigenlijk. 29 januari 2011 aangepast door wonderer Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 29 januari 2011 gepost Auteur Share 29 januari 2011 gepost Geweldig, die Walkman van Walkgirl! Waarom zit dat pijltje er eigenlijk op? Is dat een advies voor wat de bovenkant moet voorstellen? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 29 januari 2011 gepost Share 29 januari 2011 gepost Geweldig, die Walkman van Walkgirl! Waarom zit dat pijltje er eigenlijk op? Is dat een advies voor wat de bovenkant moet voorstellen? De kant waarop de band speelt volgens mij. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 29 januari 2011 gepost Share 29 januari 2011 gepost De kant waarop de band speelt volgens mij. Klopt helemaal... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Walkgirl 30 januari 2011 gepost Share 30 januari 2011 gepost Jup, dat is de speelrichting Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Walkgirl 30 januari 2011 gepost Share 30 januari 2011 gepost Hier nog eentje De Russische Mini Elektronika DE Russische Argo Die op wel hele vreemde batterijen werkt En nog een fotootje van mn walkmans Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 30 januari 2011 gepost Auteur Share 30 januari 2011 gepost Wat een geweldige vintage dingen! Die Russische modellen zien er echt gaaf ook, ook qua kleur! ZIe ik op de onderste foto helemaal links het woord 'recorder' staan? Kon je ook opnemen met die dingen? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Walkgirl 30 januari 2011 gepost Share 30 januari 2011 gepost Ja die bestonden ook waar je mee kon opnemen!, en zelfs heel goed, vele van die "proffesionele" recorders werden vaak door de omroepen gebruikt! Sommige zelfs waren beter dan menig cassettedeck! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Walkgirl 30 januari 2011 gepost Share 30 januari 2011 gepost Hier een voorbeeld van een walkman die kan opnemen Dit vind ik persoonlijk de tofste, mede door de 2 gigantiese mikrofoons bovenop Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 30 januari 2011 gepost Auteur Share 30 januari 2011 gepost Ja, die mics zien er heerlijk uit! De oranje oorkussentjes zijn natuurlijk ook geweldig! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 30 januari 2011 gepost Share 30 januari 2011 gepost Whoa, indrukwekkende collectie! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 30 januari 2011 gepost Share 30 januari 2011 gepost Die opnamewalkman, daar kon je gewoon dikke concertbootlegs mee maken Walkmans is niet echt mijn interessegebied, maar ik zie wel dat wat jij hebt met walkmans datzelfde gevoel is als wat ik heb met homecomputers. Zeer mooie collectie inderdaad Quote Link naar bericht Delen op andere sites
randy_roes 30 januari 2011 gepost Share 30 januari 2011 gepost Echt geweldige nostalgie! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 3 februari 2011 gepost Share 3 februari 2011 gepost Waarom heb ik ineens de wens een bandje met 'Trololo' op zo'n Russische walkman af te draaien? :') Maar serieus, geweldige collectie. Metname die stereo recording walkman ziet er echt ubergaaf uit. Hoe was de kwaliteit van zo'n opname? Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Joost 4 februari 2011 gepost Share 4 februari 2011 gepost Schitterende collectie walkmans zo bij elkaar. Nooit geweten dat er zoveel variatie bestond Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Walkgirl 4 februari 2011 gepost Share 4 februari 2011 gepost Dank U vriendelijk aardige mensen Dit is maar een fractie van wat er tussen 1979 en 2000 te krijgen was!, er waren letterlijk honderden verschillende, en ze werden alsmaar kleiner en platter en slechter aan het einde Ik heb zo,n 100 stuks, ook verschillende dubbele maar dan in andere kleuren, van echte "budget" walkmans tot en met de echte high end die in hun tijd om en nabij de 600 tot 700 gulden kosten!, zoals de sony DD9 en de D3, en dat was in de jaren 80 begin 90!, dus dat was wel veel geld toen. Deze sony WM-R2 recording walkman neemt wel mooi op, maar heeft geen dolby b, de D3 daarintegen heeft zelfs dolby C, daar kun je wel mooie opnames mee maken, beter dan mn cassettedeck moet ik zeggen Ik zal nog wat meer fotootjes posten Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Walkgirl 4 februari 2011 gepost Share 4 februari 2011 gepost Meer fotootjes De jvc PC100 boombox met afneembare walkman en boksen: Een joekel van een walkman, zo groot en zwaar als een autoradio Zelfs het bandje gaat er op dezelfde manier in!, laatste fotootjes, ter vergelijking met een cassette bandje in het doosje!, met zon ding kon je niet gaan joggen het meenemen naar buiten bracht al genoeg fitness met zich mee Hier nog een mooie sony M80 Stereo micro cassette walkman!, met ingebouwde radio en tof uittrekbaar antennetje en ingebouwde luidspreker met de motorkap open En een bijbehorend METAL microcassette!! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.