Ga naar inhoud

De grote spelontwikkelaars/-uitgevers van vroeger


Aanbevolen berichten

Na afwezigheid van een aantal weken is er hier weer een nieuw hoofdstuk in de reeks! We gaan verder met 1 van de momenteel allergrootste game companies, genaamd Electronic Arts. Gezien de omvang van de EA's bibliotheek, doen we het weer in 2 delen. In dit deel bespreken we de jaren '80: de oprichting en verovering van de games industrie door EA.

post-11-075780200 1286209674.png

De laatste jaren is er vaak kritiek geweest op EA, met name omdat het steeds vaker al bestaande spelreeksen begon uit te brengen zonder veel nieuwe elementen er in te stoppen, hetgeen onder de noemer 'uitmelken' geplaatst werd. Je zou haast vergeten dat het bedrijf in een inmiddels ver verleden heel veel moeite moest doen om de markt te veroveren door middel van innovatieve verfrissende games. Dit deed EA door vooral als uitgever de games van andere ontwikkelaars uit te brengen. In 1982-1985 leidde dit tot de eerste games, waaronder M.U.L.E., Pinball Construction Set en Seven Cities Of Gold.

post-11-005273400 1286209675.png

Wat was er dan zo bijzonder aan de games van EA? Op zich niet veel, maar M.U.L.E. was 1 van de eerste games met 4 player support op de NES, en met Pinball Construction Set kon de gebruiker zijn eigen flipperkast samenstellen en er vervolgens mee spelen. Ook hanteerde EA in die tijd een vierkanten spelhoes, een formaat die in de jaren daarop vrij populair werd. In 1985 kwamen er 2 opvolgers van Pinball Construction Set uit, namelijk Adventure Construction Set en Racing Destruction Set.

post-11-040551600 1286209675.png

Met name vanaf 1988 begon EA een legio aan games te publiceren (hun naam prijkte op maar liefst 48 games dat jaar), en dat betekende de definitieve doorbraak. EA bracht onder anderen World Tour Golf, Skyfox (vliegsim), Cartooners (je eigen tekenfilm maken), AAARGH! (gevecht tussen monsters), Serve & Volley (tennis), Skate Or Die! en Wasteland (RPG) uit.

post-11-080065600 1286209675.png

De focus lag die jaren vooral bij homecomputers en DOS. De game consoles werden ook wel betrokken, maar er waren bijvoorbeeld nauwelijks releases waarbij enkel de NES werd aangedaan. 1989 stond in het teken van games als Blockout (3D Tetris), Star Saga en Starflight.

Gameplay van Skate or Die!

http://www.youtube.com/watch?v=nDEL57EOr3w

De volgende keer deel 2, waarin we de jaren '90 van EA behandelen!

Heb ik een belangrijke game (of persoonlijke favoriet) van jou over het hoofd gezien? Wijd er gerust een posting aan! :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
  • Reacties 118
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

We gaan verder met deel 2 van Electronic Arts!

Uit deel 1 bleek dat EA klein begon en het experimenteerde met marktafwijkende ideeën. Eind jaren '80 kwam de gamesproductie pas echt goed op gang. De jaren '90 zouden in het teken staan van overnamens, het voortborduren op bestaande reeksen en enorme groei die het EA zou doormaken, waardoor het haast een conglomeraat zou worden met zeer veel macht in de gamesindustrie.

Maar eerst het begin. In 1990 bracht EA 2 opvolgers van Skate Or Die! uit, namelijk Skate Or Die! 2 en Ski Or Die! Ook was 1990 het jaar van Populous, de game die door Bullfrog werd gemaakt en door EA werd uitgegeven.

bullfrog1.png

Ook de jaren erop zou EA vooral als uitgever veel referenties opbouwen, maar daarnaast ontwikkelde het ook eigen spellen. Een voorbeeld is Road Rash (deel I en II), een game waarbij je met je motor illegaal door de VS crosst en je tegenstanders met grof geweld van hun motor mag duwen/slaan/schoppen. Andere games uit de eerste helft van de jaren '90 zijn PGA Golf Tour, Castles en James Pond 1 en 2. Ook kwam er een trilogie uit van een isometrische helikoptergame: Desert Strike, Jungle Strike en Urban Strike.

post-11-081242600 1288034225.png

Halverwege de jaren '90 begon EA ook te werken aan een arcade racegame die een grote massa mensen zou moeten aanspreken: The Need For Speed (NFS). Deel 1 t/m 5 worden wel gezien als de eerste reeks NFS games die voorlopers waren op andere racegames in die tijd.

post-11-038841400 1288034227.png

EA richtte in de jaren '90 ook een speciale sportdivisie op, genaamt EA Sports. Onder dit label werden populaire Amerikaanse sporten in een jaarlijkse editie van een spel voorzien, zoals NBA Live, NHL, NASCAR, NCAA, Cricket, Madden NFL en een voortzetting van (Tiger Woods) PGA Tour. Daarnaast werd Europa voortaan voorzien van voetbalspel voor ieder jaar, namelijk FIFA. Deze sportreeksen bleken een schot in de roos, want de verkopen waren aanzienlijk.

post-11-097644500 1288034228.png

Andere noemenswaardige titels uit de jaren '90 zijn Diablo, Moto Racer (1 en 2) en Dune 2000. Ook was EA uitgever van al eerder behandelde spellen, zoals Command & Conquer, Theme Hospital, Syndicate, etc.

post-11-076297300 1288034229.png

Electronic Arts is natuurlijk een heel grote uitgever met een enorm arsenaal aan games. Heb ik jouw favoriete game niet behandeld? Laat het hier weten en laat mbv screenshots zien wat voor soort spel het is en waarom het een vermelding waard is.

Ook heb ik graag ideeën hebben voor het behandelen van de volgende uitgever.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, en dus ook invloedrijk in goede zin. Het feit dat ze nu franchises uitmelken betekent dat het ooit toch echt met iets goeds begonnen moet zijn om populariteit te krijgen. Ook lijkt het erop dat de strategy om vooral uitgever te zijn ipv ontwikkelaar veel naamsbekendheid geeft en je zo groot kunt worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Opnieuw een update, en in deze bijdrage gaan we in op de uitgever en ontwikkelaar Sierra Entertainment, voorheen Sierra On-Line, kortweg Sierra.

post-11-0-70302200-1288798378.png

Sierra kan worden beschouwd als een ontwikkelaar die sinds de beginjaren van de gamesindustrie al probeerde mee te doen. Het bedrijf werd opgericht in 1979 door het stel Ken en Roberta Williams. In die tijd waren text-adventures een belangrijke pijler in de gamesindustrie, maar het was vooral Roberta die zich realiseerde dat adventures met meer gebruik van grafische aspecten in de nabije toekomst mogelijk zou zijn. De eerste spellen werden uitgebracht in 1980, met onder anderen Skeet Shoot en Hi-Res Adventure: Mystery House. Dit laatste spel was 's werelds eerste adventure met gebruik van graphics en verkocht goed. Sierra ontpopte zich naast ontwikkelaar ook tot uitgever. Zo bracht het bedrijf 3 jaar na de eerste eigen ontwikkelde spellen de kaskraker Frogger uit voor verschillende homecomputers.

post-11-0-17061000-1288798379.png

In de jaren erop begon Sierra zich steeds meer te focussen op de adventuregames, omdat men erachter kwam dat het een opkomende markt was met veel mogelijkheden. In 1983 kwam Sierra met King's Quest op de proppen en 3 jaar later was Space Quest aan de beurt. Van beide games zouden er uiteindelijk 6 delen worden gemaakt. Beide franchises werden door critici goed ontvangen en zorgde voor meer naamsbekendheid voor Sierra bij met grote publiek.

post-11-0-73893600-1288798379.png

In 1984 verkreeg Sierra de rechten van Disney om een 2 games te maken: Mickey's Space Adventure en Donald's Playground. De hele gamesproductie was nu compleet gefocust op adventures en dat zou nog wel even zo blijven. Vanaf de jaren '90 werden Leisure Suit Larry-titels gereleased. Deze adventure was een moderne variant van de in 1981 ontwikkelde game Softporn Adventure (ook van Sierra) en legde de nadruk op (flauwe) volwassenhumor.

post-11-0-98707700-1288798380.png

De jaren erop werden er zoveel games uitgebracht dat het onmogelijk is deze uitgebreid te behandelen, maar noemenswaardige titels zijn Police Quest (waar uiteindelijk de SWAT serie uit zou ontstaan met de Game Of the Year SWAT 3), Gabriel Knight (de beste point and click adventure van zijn tijd), NASCAR Racing, Quest For Glory, Red Baron, Silent Thunder, Ultima, Star Siege, Lighthouse, Caesar II en III etc. Een geweldig breed arsenaal aan games, waarbij je aan de titels al kunt zien dat de starre focus op adventures langzaam aan verdween en er ook vliegsims, racesims en shooters bij kwamen.

post-11-0-85627000-1288798387.png

SWAT 3:

Plaats gerust een afbeelding of filmpje van jouw favoriete Sierra game, het zijn er zóveel!


Edit: Op Sarien.net kun je het begin van een aantal Sierra-avonturen spelen, zoals King's Quest, Police Quest en Space Quest. Het betreft HTML5-implementaties die met medewerking van Activision konden worden gerealiseerd.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, van wat ik op internet heb gelezen is er een meerderheid die bij de keuze Sierra vs. LucasArts [LA] voor de laatste kiest. Maar het is natuurlijk vooral een kwestie van smaak. Sierra bracht vooral een enorm aantal adventures uit, waar er ook een paar slechte bij zaten. Ook is de besturing bij LA gemiddeld genomen een stuk beter. Aan de andere kant zijn de adventures van Sierra vaak realistischer dan bij LA en schijnt Sierra minder vervelend naar de fans te zijn. Zo klaagt LA menig fan aan die een game met MI figuren probeert te maken. Enigszins overdreven denk ik.

Overall, het zou zonde zijn als er 1 van beiden niet was geweest. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

In navolging van Sierra volgt hier een hoofdstuk over LucasArts.

post-11-0-38983900-1289409547.jpg

LucasArts werd opgericht in 1982 en de eerste spellen kwamen in 1984 uit de fabriek. LucasFilm was de eigenaar van LucasArts en beide namen zouden door elkaar heen worden gebruikt op veel spelhoezen en credit screens. De eerste games die onder de eigen vlag werden verscheept waren Ballblazer en Rescue on Fractalus voor de Atari 2600. Het duurde tot 1986 voordat de eerste adventure game werd uitgebracht; dit was Labyrinth. Een volgende mijlpaal was de release van de eerste adventure die gebruik maakte van LucasArt's speciale scripting taal genaamd SCUMM (Script Creation Utility for Maniac Mansion). LucarArts zou de komende jaren nog veel gebruik maken van deze engine, hetgeen uiteindelijk tot veel erkenning en succes zou leiden. Direct na Maniac Mansion waren Zak McKracken and the Alien Mindbenders aan de beurt. Je ziet op de screenshots hieronder duidelijk de overeenkomsten tussen beide games, op basis van SCUMM.

post-11-0-98190200-1289409547.png

In de aanloop naar LucasArt's eerste grote franchise bracht het Indiana Jones and the last Crusade: The Graphic Adventure en LOOM uit. Vanaf dat moment begon de strijd tussen LucasArts en Sierra om wie de beste ontwikkelaar van adventure games zou worden. De release van The Secret of Monkey Island zorgde voor veel positieve kritiek, mede dankzij het goede verhaal en de fijne besturing middels de SCUMM-engine. Het spel wordt immer beschouwd als mijlpaal in de geschiedenis van adventure gaming en kende nog een aantal vervolgen in de jaren daarop.

post-11-0-59786700-1289409548.png

Indiana Jones en met name The Secret Of Monkey Island waren dusdanig succesvol dat vervolgen niet konden uitblijven. In 1991 kwam Monkey Island 2: LeChuck's Revenge uit en het jaar erop Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Ook publiceerde LucasArts in 1993 een opvolger van Maniac Mansion, genaamd Day of the Tentacle. Dit was het eerste spel dat niet meer voor oude homecomputers geschikt werd gemaakt en maakte gebruik van een geupgrade versie van SCUMM.

post-11-0-50032700-1289409549.png

In het vervolg publiceerde LucasArts een nieuwe game gebaseerd op een bestaande comic franchise, namelijk Sam & Max Hit the Road (1993). Ondanks gebruik van SCUMM was de besturing een stuk anders, want in plaats van command-driven besturing kende dit spel meer cursor-driven besturing. Je kon nu dus meer gebruik maken van pijltjestoetsen en muis. Het moge duidelijk zijn dat de SCUMM engine een daverend succes was, want bijna elk spel dat LucasArts uitbracht werd een regelrechte hit en een instant klassieker. Zoals bijvoorbeeld Full Throttle, dat in 1995 werd uitgegeven, het eerste SCUMM spel dat geoptimaliseerd was voor Windows. Ook interessant is de release van The Dig, een adventure waar men al sinds 1989 aan had gewerkt maar er veel problemen waren bij de ontwikkeling. Saillant detail: Steven Spielberg was nauw betrokken bij het script. Het laatste spel dat gebruik zou maken van SCUMM was het derde deel uit de Monkey Island reeks: The Curse of Monkey Island (1997). Een belangrijk moment, omdat vanaf toen ondersteuning voor DOS definitief werd gestaakt.

post-11-0-45208600-1289409550.png

Vanaf 1997 werd SCUMM begraven en kwam er een nieuwe 3D engine GrimE, toegepast in het spel Grim Fandango. Deze engine werd ook gebruikt voor het vierde Monkey Island spel, genaamd Escape form Monkey Island. In de jaren erop werden er een aantal projecten geannuleerd, waardonder 2 pogingen tot het vervolg op Full Throttle en een sequal van Sam & Max.

LucasArts is dus vooral beroemd geworden vanwege de adventure games, maar men probeerde ook andere markten aan te boren. Zo werden er eind jaren '80 een paar pogingen gedaan tot het ontwikkelen van military sims (PHM Pegasus, Strike Fleet, Battlehawk 1942, Their Fines Hour: The Battle of Britain en Secret Weapons Over Normandy). Ook probeerde men in navolging van het succes van id Software een 3D shooter te ontwikkelen. Dit werd Star Wars: Dark Forces (1995), gevolgd door de sequal Jedi Knight: Dark Forces II in 1997. Ook releaste LucasArts de in een western gesitueerde shooter Outlaws.

Hier volgt een interessante terugblik op de 2 grootste adventure games uitgevers ooit: Sierra vs LucasArts part 1 en part 2.


Edit: Interessante vondst is dit boek over de geschiedenis van LucasArts, uitgekomen in 2008 en te bestellen via Amazon.

post-11-0-20422400-1305143430.jpg

Op naar de volgende uitgever/ontwikkelaar. ;)

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Da's misschien een leuke voor een volgende uitgever om langs te laten komen. :) Zelf zit ik ook nog te denken aan Mindscape, Acclaim en Epic. Ook zullen op den duur grootmachten Atari, Ubisoft, Konami, Capcom, Namco, Sega en Nintendo aan bod komen. Alleen die uitgevers hebben zo'n extreem grote staat van dienst dat er aparte topics over geopend zouden kunnen worden. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze? http://www.mobygames.com/browse/games/hudson-soft-usa-inc/

Die hebben weinig spellen gemaakt, wel een paar heel goede overigens! Codemasters is ook nog een leuke. Maar eigenlijk zijn de wat kleinere uitgevers zoals inderdaad Hudson, Mindscape en Epic leuker omdat het grote publiek die een stuk minder goed kent. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze? http://www.mobygames.com/browse/games/hudson-soft-usa-inc/

Die hebben weinig spellen gemaakt, wel een paar heel goede overigens! Codemasters is ook nog een leuke. Maar eigenlijk zijn de wat kleinere uitgevers zoals inderdaad Hudson, Mindscape en Epic leuker omdat het grote publiek die een stuk minder goed kent. :)

Hudson Soft has released video games since 1978, with series such as Bomberman, Bonk and Adventure Island.

http://www.hudsonsoft.net/ww/index.html

Products:

Bomberman

Bonk

Adventure Island

Tengai Makyou (Far East of Eden)

Momotaro Dentetsu

Mario Party series

Sonic Shuffle

Milon's Secret Castle

Sinds 2000 in handen van Konami (althans, grootste aandeelhouder) "Hudson continue to self publish, although works closely with Konami."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik kwam vandaag deze Apogee/id Software collectie tegen van een andere Nederlander:

post-11-0-78604700-1290644174.jpg

Die kerel heeft zo ongeveer alles daarvan. Op zich lijkt dit niet zo bijzonder, maar een aantal van deze games en goodies waren altijd al zeer moeilijk verkrijgbaar, dus als je het nu bezit heb je echt iets bijzonders. Bijvoorbeeld in het midden, daar heeft ie een aantal mail order boxes (met de wereldbol), die zijn superzeldzaam. Ik heb ze in 8 jaar tijd nog nooit op eBay voorbij zien komen. :P

Zondag weer een nieuwe uitgever!

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Het is alweer even geleden dat dit topic werd geupdate en omdat ik weinig tijd heb behandelen we deze keer in het kort de ontwikkelaar DMA Design.

post-11-0-06910600-1294697550.png

Nu komt deze naam misschien niet zo bekend voor bij de meesten, maar het is de grondlegger van 2 zeer belangrijke franchises uit het verleden, waarvan er 1 misschien wel de grootste franchise van de laatste 10 jaar.

Het Schotse DMA werd opgericht in 1987 door Dave Jones en is daarmee iets jonger dan de meeste gamebedrijven die al eerder ter sprake kwamen. Het eerste spel dat uitkwam was Menace, een galactische space shooter voor de pc en de gebruikelijke homecomputers. Hiermee blonk het bedrijf nog niet echt uit en ook games die volgden (Blood Money en Armalyte) waren wel aardig maar ook niet meer dan dat. DMA had in die tijd een samenwerkingsverband met Psygnosis: DMA als ontikkelaar en Psygnosis als uitgever van alle games.

post-11-0-15978900-1294697549.png

Tot dat punt waren de spellen allemaal vrij eenvoudig en gelijksoortig (namelijk: sidescrollers). In 1990 werkte men aan DMA Debug, een programma waarmee men makkelijker fouten kon opsporen. Men was dus een slag aan het slaan op professioneel vlak. Vanwege de samenwerking met Psygnosis kreeg DMA de opdracht om Shadow Of The Beast te porten naar een aantal machines, waaronder de C64 en de TG16. Tegelijkertijd werkte de ontwikkelaar ook aan GORE!, een spel dat te vergelijken is met Golden Axe.

Het was nog steeds 1990 toen oprichter Dave Jones tijdens het werk voor Psygnosis bezig was met een eigen project, waarmee hij DMA als bedrijf wereldwijde bekendheid mee creëerde: Lemmings. Dit zou uiteindelijk een spel worden dat op een ongekend aantal machines gereleased zou worden, waaronder zelfs CD-i, Atari Lynx, Amiga CD32 en Macintosh.

post-11-0-85935000-1294697549.png

De jaren erop stonden in het teken van nieuwe Lemmings releases waarmee het uitmelken van deze franchise goed begon. Vervolgen kregen de naam Lemmings 2: The Tribes, Oh No! More Lemmings en Holiday Lemmings. Men was ook gevraagd een exclusief spel voor de N64 spel te maken, genaamd Body Harvest. DMA nam de ontwikkeling voor haar rekening, maar door een aantal vertragingen besloot Nintendo het project te laten vallen en verkocht het aan Midway.

Enkele jaren later bleek dat DMA ondanks het succes van de Lemmings niet was uitgegroeid tot één der grote wereldwijde uitgevers. Na heruitgaven van eerder uitgebrachte spellen was het in 1996 zelfs muisstil rond de ontwikkelaar: er werd niet 1 spel uitgebracht. Hoe kwam dit? Dat hele jaar was DMA bezig met het ontwikkelen van een nieuw spel, zelfs een nieuw SOORT spel, ja zelfs een nieuw genre waar andere ontwikkelaars zich nog niet eerder aan hadden gewaagd op zo'n grote schaal: freeroaming met Grand Theft Auto.

post-11-0-00966600-1294697551.png

GTA zou zo'n succes blijken dat het door de groeipotentie opgekocht werd door Gremlin Interactive in 1997, maar 2 jaar later werd Gremlin overgenomen door het Franse Infogrames. Door allerlei financiële en contractuele problemen werd DMA uiteindelijk geplaatst onder het nieuw onstane label Rockstar North.

Interessant filmpje over de ontwikkeling van GTA.

De rest is voor de meesten wel bekend. GTA2 kwam in 1999 uit onder de vlag van Rockstar en het decennium dat volgde werd door dit bedrijf gedomineerd wat betreft de verkoop van allerlei GTA-games.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Weer een mooie episode in dit mooie topic.

Toch 2 kleine puntjes:

Lemmings 2 bestaat niet, dat is Oh No! More Lemmings!

GTA2 bevat nog steeds het "DMA DESIGN" logo.

Hier kun je GTA en GTA2 trouwens legaal gratis downloaden, geschikt gemaakt voor huidige machines:

http://www.rockstargames.com/classics/

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat van GTA2 klopt, want gek genoeg staan daar beide logo's op (Rockstar & DMA). Ik denk dat dat komt omdat DMA al aan GTA2 was begonnen en die naam dus ook op de cover moest verschijnen.

Maar Lemmings 2 bestaat echt, alleen ik was vergeten The Tribes er aan toe te voegen. Het spel werd gereleased voor alle reguliere computers/consoles van die tijd.

post-11-0-12502700-1294736611.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ohja The Tribes was ik alweer vergeten, die heb ik ook nog gehad, maar Oh No! More Lemmings! was eigenlijk de 2e Lemmings (maar meer een soort "uitbreiding" en daarom geen echt deel 2). Je had ook nog Holiday Lemmings en All new world of Lemmings. Die laatste was echt anders, komt uit 1995:

all_new_world_of_lemmings_(aga)_06.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

geweldig om al die oude spellen weer een keer te zien. heb nu weer zin om theme park, theme hospital, transport tycoon, railroad tycoon en stunts te spelen. maar goed dat ik een week vrij ben

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Dit topic verdient wel weer een kick, en dit keer gaat het over Eidos.

Het Britse Eidos is vergeleken met de andere uitgevers nog vrij jong, namelijk opgericht in 1990 maar pas sinds 1995 gefocust op het uitgeven van games. De twee bekendste spellen van het eerste uur zijn Tomb Raider en Championship Manager. Tomb Raider was meteen een doorslaand succes en het personage is zelfs tot op de dag van vandaag zeer populair. Wikipedia legt het zo uit: "De elegante mix van hersenen, Engelse klasse, haar atletische prestaties en sexy voorkomen sprak veel spelers aan.". Championship Manager was het eerste utigebreide voetbalmanagementspel waarbij je als manager van een club met heel veel factoren rekening moest houden. Beide games kenden een aantal sequals, welke over het algemeen positief werden ontvangen.

post-11-0-34611500-1301407220.jpg

In 1998 zagen ook 2 parels het licht, namelijk Thief: The Dark Project en Commandos: Behind Enemy Lines. In Thief speel je de hoofdpersoon Garrett, die door een organisatie genaamd The Keepers wordt ingezet om schatten te stelen van machtige rijke mensen. Commandos: Behind Enemy Lines is een RTS waarbij je een team van 4 geallieerden missies moet laten uitvoeren. Dit laatste spel werd geroemd om de graphics en storyline, maar was vreselijk lastig (lees: onmogelijk) om uit te spelen. Ook deze 2 spellen kregen een aantal vervolgen.

post-11-0-81509900-1301407795.jpg

In de nieuwe eeuw kwamen er een aantal nieuwe franchises tot leven, namelijk het geroemde Deus Ex, Urban Chaos, Hitman: Codename 47 en een hoop andere games. Opvallend hierbij is dat, vergeleken bij veel andere uitgevers zoals EA en Ubisoft, Eidos voor 80% zeer goede producten afleverde met veelal positieve reviews.

post-11-0-20715500-1301408591.jpg

Eidos werd in 2004 overgenomen door SCi, maar brengt onder de eigen naam nog steeds titels uit. Al met al kan gezegd worden dat deze uitgever met name op het 3D third person view gebied een aantal zeer mooie games heeft uitgebracht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf Tomb Raider niet zoveel gespeeld, maar Commandos en Deus Ex wel. Commandos heb ik ooit met cheats uitgespeeld en zelfs dat was nog een hele klus. In het laatste level moest je een fort tot en met de laatste man uitroeien, maar er waren tientallen, zo niet honderden zwaar bewapende Duitsers aanwezig. Ja, dat spel was echt te moeilijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Afgelopen maand werd bekend dat de Franse uitgever Mindscape, die al sinds 1983 actief was in de gamewereld, de deuren van de gamestudio heeft gesloten. Het bedrijf gaat haar heil zoeken in andere industrieën.

Mindscape is misschien niet de bekendste ontwikkelaar aangezien ze vooral op educatieve software richtten, maar als uitgever hebben ze toch hun naam gevestigd. Succesvolle titels zijn o.a. Lego Island, Chessmaster, Indiana Jones In The Lost Kingdom, Paperboy 2 en Legions.

Volledige lijst van spellen als ontwikkelaar

Volledige lijst van spellen als uitgever

Hier vind je een lijstje met logo's bekend uit de spellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

In het nieuwe jaar wil ik deze reeks weer gaan oppakken.

Intussen zijn er al een aantal uitgevers en ontwikkelaars aan bod geweest, maar een aantal grote zijn nog niet onderwerp van gesprek geweest.

Een lijstje die in me op komt:

- Acclaim

- Absolute Entertainment

- Epic

- Activision

- Ubisoft

- Mindscape

- Valve

- Big Fish

- Atari

- Infogrames

- Rockstar

Ook kan ik aandacht besteden aan een uitgever die niet voor de pc heeft gereleased, waaronder

- Rare

- Nintendo

- Sega

Ik hoor graag van jullie wat jullie langs willen zien komen, ook andere bedrijven dan hierboven genoemde. Maak maar een top 3 ervan. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Hinse unpinned this topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...