djkoelkast 1 mei 2010 gestart Share 1 mei 2010 gestart Te beginnen bij de mass-built commerciële synthesizers, dus voor het gemak even alle experimentele modellen zo groot als een heel huis overslaand. De meest populaire en meest bekende synth ooit lijkt me de Minimoog. Hier een mooi stukje: Het aparte is dat er heel veel meerstemmige muziek mee is gemaakt, terwijl het een éénstemmig instrument is (dus al druk je 3 toetsen in, je hoort maar 1 van de noten, steeds maximaal 1 noot tegelijk). Er zijn dan meerdere sporen na elkaar opgenomen. Klaus Wunderlich heeft een schitterende plaat op de Moog (niet de Minimoog) gemaakt en elke 2e, 3e, 4e noot die je tegelijk hoort is dus apart opgenomen op een multitrack recorder. Alleen de drumbegeleiding komt van een echt drumstel. Keizer van de Minimoog is als je het mij vraagt Jean Jeacques Perry. De beste man (81 jaar oud) leeft nog steeds en speelt nog steeds. Filmpje van Perrey (helaas in bedroevende kwaliteit): Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 1 mei 2010 gepost Share 1 mei 2010 gepost (aangepast) En dan nu... een JUMP* richting de 80's. Daar werd bij een kleine synth fabrikant genaamd Oberheim de OBX-A ontworpen. Deze synth heeft dienst gedaan in veel bekende nummers van onder andere: Depeche Mode, Van Halen (Jump!), Gary Numan, Jean Michel Jarre, New Order, Paul Sheafer, Prince, Queen, Jethro Tull, Stevie Nicks, Sneaker Pimps, Rush, Mike Oldfield, Richard Barbieri, the Thompson Twins and Bon Jovi.. De OBX-A heeft dan wel een "digitale" (discrete logic) synth, maar de audio-processing is volledig analoog. Er kon gekozen worden uit verschillende configuraties, waar uit het aantal stemmen kon worden gekozen, dit wil zeggen dat de OBX kon beschikken over 4, 6 of 8 polyfone stemmen. Helaas begint deze synth verschrikkelijk zeldzaam te worden, er worden er zo nu en dan nog een handje vol aangeboden op Ebay, maar de prijzen rijzen de pan uit, zo rond de 1500 a 3500 dollar voor een "mint" synth. De OBX-A is mede bekend geworden door zijn ultieme "vette" sound, zoals te horen is in de onderstaande clips. http://www.youtube.com/watch?v=PHgP9phsW1M http://www.youtube.com/watch?v=LFCGecfCcPk 1 mei 2010 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 1 mei 2010 gepost Auteur Share 1 mei 2010 gepost Een van de dikste synths met de vetste geluiden vind ik toch echt de Prophet 5 van Sequential Circuits: Notable users: Kraftwerk, Duran Duran, No Doubt, Depeche Mode, Prodigy, Jean-Michel Jarre,Level 42, the Eurythmics, Pet Shop Boys, Vangelis, John Carpenter en vele anderen. Vooral bekend om zijn "blazers" en dit is er een prima voorbeeld van: Een nummer van Yellow Magic Orchestra En nog wat demotjes, de geluiden die ik bedoel vind je op 2:26, 4:45 en 7:32. Op 8:48 nog een stukje Yellow Magic Orchestra Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 1 mei 2010 gepost Auteur Share 1 mei 2010 gepost Ik heb nu zelf een Korg M3 met Radias board, die Radias is echt geweldig, ik heb even een demo'tje gemaakt: http://www.retroforum.nl/files/radiasdemo.mp3 Was even "airplay" dus kunnen wat foutjes in zitten. Het fijne aan Korg is dat je de geluiden echt compleet kunt slopen, heel vet, heel smerig, echt zeer radicale veranderingen, dat was ook al zo met de Microkorg. Terwijl als je de Korg M3 ziet zou je niet verwachten dat dit er mee kan. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 1 mei 2010 gepost Auteur Share 1 mei 2010 gepost Hier nog een stukje uit mijn M3 en met name het Radias board. Een echte oude MSX klassieker. Het is oorspronkelijk St. Thomas van Sonny Rollins maar door de MSX pioniers van het Nederlandse Bytebusters/Aackosoft veelvuldig gebruikt in hun spellen. Uiteraard is dit een vereenvoudigde versie met een drumtrack en een single voice: http://www.retroforum.nl/files/m3-stthomas.mp3 Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 2 mei 2010 gepost Share 2 mei 2010 gepost Erg leerzaam en interessant! Ik heb zelf altijd wel een zwak voor Synthesizermuziek maar heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Y J 2 mei 2010 gepost Share 2 mei 2010 gepost (aangepast) Heel interessant ja. Vooral de (mini)moog vind ik interessant. Heb even hard rondgezocht en deze foto gevonden van George Harrison en Ringo Starr met de Moog tijdens de opnames van Abbey Road. Volgens mij de eerste keer ooit dat dat ding gebruikt werd, was op het Beatles album Abbey Road. Later gebruikte George het nog in zijn solo-album, All things must Pass. Als je die albums luistert hoor je soms echt duidelijk de Moog . 2 mei 2010 aangepast door Y J Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Y J 15 mei 2010 gepost Share 15 mei 2010 gepost Paul McCartney met de Moog tijdens het maken van zijn tweede solo-album (mijn persoonlijke favoriet) Ram. Later gebruikte hij de Moog nog vaker op albums als 'Red Rose Speedway', 'Off the ground' en recentelijk nog op het 'Chaos and Creation in the Backyard' album uit 2005. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
wonderer 24 juli 2010 gepost Share 24 juli 2010 gepost http://www.engadget.com/2010/07/23/chipophone-is-the-chiptune-organ-that-youve-always-wanted/ Dit vinden jullie vast ook wel leuk. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 24 juli 2010 gepost Auteur Share 24 juli 2010 gepost Met het Youtube filmpje natuurlijk. Ik twijfel aan de echtheid, maar hij is er nerdish genoeg voor en als het echt is: wat een held Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 25 juli 2010 gepost Share 25 juli 2010 gepost Hey, die wilde ik net plaatsen! Die zag ik op een videoenaudio forum Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 30 juli 2010 gepost Share 30 juli 2010 gepost Gaaf filmpje. Maar ik twijfel ook een beetje aan de echtheid, want de stem van die gast klinkt zwaar gecomprimeerd, terwijl de muziek wel vrij helder klinkt. Maar het idee an sich is al geweldig. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
samba-boy 30 juli 2010 gepost Share 30 juli 2010 gepost Gaaf filmpje. Maar ik twijfel ook een beetje aan de echtheid, want de stem van die gast klinkt zwaar gecomprimeerd, terwijl de muziek wel vrij helder klinkt. Maar het idee an sich is al geweldig. Dat was dus exact hetgene wat ik zei op dat videoenaudio-forum, maar ik denk dat dat ermee te maken heeft dat hij het orgel misschien op iets digitaals heeft aangesloten en zo de audio die uit het orgel komt in HQ kan opslaan... Dit in tegenstelling tot zijn stem die via een bijna webcam-microfoon lijkt te gaan Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 6 november 2010 gepost Share 6 november 2010 gepost Nog een paar leuke ads Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 6 november 2010 gepost Auteur Share 6 november 2010 gepost Ja die Prophets, het blijven monsters, heerlijk. Als ik ooit een muziekstudio bouw komt die er zéker in. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 6 november 2010 gepost Share 6 november 2010 gepost Nog een geweldig synth nummer : http://www.youtube.com/watch?v=sk6o4GWFIV8 Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 6 november 2010 gepost Auteur Share 6 november 2010 gepost Zelfs een van de allerbeste als je het mij vraagt. YMO Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 6 november 2010 gepost Share 6 november 2010 gepost YMO Quote Link naar bericht Delen op andere sites
CNRArcade 6 november 2010 gepost Share 6 november 2010 gepost Klinkt heel mooi. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 6 november 2010 gepost Share 6 november 2010 gepost En een oude bekende uit dit topic: http://www.youtube.com/watch?v=HJ3832rudaU Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 6 november 2010 gepost Auteur Share 6 november 2010 gepost Met o.a. deze muziek ben ik opgegroeid Heerlijk dit! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 6 november 2010 gepost Share 6 november 2010 gepost Ben er niet echt mee opgegroeid, maar toen ik blijkbaar nog een klein Rossje was, had mijn moeder veel de radio aan staan, dus zal ik wel het een en het ander hebben meegepikt Quote Link naar bericht Delen op andere sites
CNRArcade 6 november 2010 gepost Share 6 november 2010 gepost Ik ben ook niet opgegroeid met dit soort muziek, maar ik kan het wel heeeel erg waarderen. Komt ook omdat ik veel naar progressive/trance luister van de afgelopen jaren tot nu. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 6 november 2010 gepost Share 6 november 2010 gepost Ik vind ook de simpelheid van Sequential Circuits heerlijk. Eerst brachten ze de Prophet 5 uit, en later de Prophet 10, simpelweg 2 keer een 5 op elkaar gestapeld Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 6 november 2010 gepost Auteur Share 6 november 2010 gepost Hammond B5 en Fender Rhodes, ook typerend en heerlijk klinkend. Vooral de Rhodes wordt nog steeds gebruikt en het geluid wordt nooit evenaard, zelfs niet door samples. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 6 november 2010 gepost Share 6 november 2010 gepost Inderdaad niet, niets gaat boven de power van echte weerstanden, condensators, en buizen! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 11 januari 2011 gepost Share 11 januari 2011 gepost Niet geheel analoog, maar zeker het vermelden waard: Quote Link naar bericht Delen op andere sites
randy_roes 11 januari 2011 gepost Share 11 januari 2011 gepost Zeer mooi gemaakt, het nummer klinkt hééél dicht tegen het origineel Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 11 augustus 2011 gepost Share 11 augustus 2011 gepost Niet analoog, maar wel volledig als een synth te progammeren, en ik vind het een leuke variatie op het originele nummer: Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 12 augustus 2011 gepost Auteur Share 12 augustus 2011 gepost Die bekkens vind ik er echt te veel aan. Ook is het arrangement wat te druk. Op 1:27 is hij de weg echt kwijt, ik vind het niks Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 14 januari 2012 gepost Share 14 januari 2012 gepost (aangepast) Over een vette sound gesproken.... 14 januari 2012 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 14 januari 2012 gepost Share 14 januari 2012 gepost Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 14 januari 2012 gepost Auteur Share 14 januari 2012 gepost Dat klinkt behoorlijk vet, alleen zo jammer dat ze niet kunnen spelen Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 14 januari 2012 gepost Share 14 januari 2012 gepost Da's ook geen spelen, da's stemmen met effecten ... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 22 januari 2012 gepost Share 22 januari 2012 gepost (aangepast) Held! 22 januari 2012 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 22 januari 2012 gepost Auteur Share 22 januari 2012 gepost Bijna briljant, alleen het geluid van de bovenste synth ligt veel te ver van het origineel en vind ik ook niet passen. De rest is natuurlijk wel schitterend Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 21 maart 2012 gepost Auteur Share 21 maart 2012 gepost Ik ben momenteel aan het kijken of ik een Quasimidi Rave-O-Lution op de kop kan tikken. Een groovebox met een hele dikke analoge sound. Ok, het is niet ècht analoog, maar wel heel tof Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 2 april 2012 gepost Share 2 april 2012 gepost (aangepast) Of een "The Raven" is ook leuk. Niet echt synth, maar wel meesterlijk! 9 april 2012 aangepast door randy_roes Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 2 april 2012 gepost Auteur Share 2 april 2012 gepost Een The Raven is de keyboardversie van de Rave-O-Lution. Maar ik ben toch weer naar iets anders gaan zoeken. Tip voor je yt dingetjes: mediatags zijn niet meer nodig, gewoon yt linkje plakken en het wordt embedded Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 9 april 2012 gepost Share 9 april 2012 gepost Een The Raven is de keyboardversie van de Rave-O-Lution. Maar ik ben toch weer naar iets anders gaan zoeken. Tip voor je yt dingetjes: mediatags zijn niet meer nodig, gewoon yt linkje plakken en het wordt embedded Tenzij die WYSIWYG editor roet in het eten gooit... Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 9 april 2012 gepost Auteur Share 9 april 2012 gepost Tenzij die WYSIWYG editor roet in het eten gooit... Een youtube-link copy/pasten werkt bij mij gewoon, ondanks dat die editor te vaak doet wat hij niet moet doen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
randy_roes 9 april 2012 gepost Share 9 april 2012 gepost Tenzij die WYSIWYG editor roet in het eten gooit... Heb het even voor je aangepast Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 26 mei 2012 gepost Auteur Share 26 mei 2012 gepost De eerste analoge "sampler" was natuurlijk de Mellotron, werkt met stukjes tape en is echt een briljante machine: De Mellotron is ook op adere manier gebruikt, ook in bekende nummers. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 26 mei 2012 gepost Share 26 mei 2012 gepost ge-wel-dig !!! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Hinse 27 mei 2012 gepost Share 27 mei 2012 gepost Wat een heerlijk state-of-the-art stukje techniek van weleer! Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 27 mei 2012 gepost Auteur Share 27 mei 2012 gepost En dat al in de 60's Er waren soortgelijke machines die met loops werkten, maar deze "spoelt" de tape direct terug nadat je de toets loslaat, hetgeen een veel echter gevoel geeft omdat je aan het begin van zo'n tape een langzamere attack kunt opnemen, dit kan bij een loopje natuurlijk niet, dan is het een tapekop die tegen een stukje tape aan drukt wat de hele tijd hetzelfde speelt. The Beatles hebben de Mellotron ook gebruikt, maar dan een versie met andere tapes dan bovenstaand voorbeeld. De intro van Strawberry Fields Forever is op een Mellotron gemaakt. Het is niet het eerste nummer maar wel het bekendste gebruik van deze machine. Hierin zaten dan bijvoorbeeld strings, blazers, koortjes etc. Er zijn ook modellen uitgegeven met geluidseffecten er in. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Ross 25 juli 2014 gepost Share 25 juli 2014 gepost (aangepast) Tijdens mijn storingsdienst vorige week hoorde ik een nummertje op de radio waar ik toch een heel aantal oude analoge synthinvloeden opmerkte....blijkbaar is niet alles digitaal tegenwoordig... (rond 4:00) 25 juli 2014 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
djkoelkast 25 juli 2014 gepost Auteur Share 25 juli 2014 gepost (aangepast) Er worden tegenwoordig weer echte analoge synths gemaakt trouwens, Dave Smith Instruments heeft bijvoorbeeld een opnieuw uitgevonden Prophet gemaakt. In dat nummer hoor ik trouwens niets analoogs, hooguit VA (Virtual Analog), maar da's echt andere koek dan analoog. Dit klinkt veel te digitaal Dit is modern analoog (2013 en nu nog te koop voor een slordige 2000 euro nieuw): En iets ouder (2000-2001) maar ook helemaal analoog: 26 juli 2014 aangepast door Ross Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Keetie 25 juli 2014 gepost Share 25 juli 2014 gepost Tijdens mijn storingsdienst vorige week hoorde ik een nummertje op de radio waar ik toch een heel aantal oude analoge synthinvloeden opmerkte....blijkbaar is niet alles digitaal tegenwoordig... (rond 4:00) Lijkt wel wat op "die Autobahn", ik verwachtte dan ook elk moment gezang te horen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
PeterNC 25 juli 2014 gepost Share 25 juli 2014 gepost Allemaal mooi spul maar het neemt enorm veel ruimte in als je synthesizers gaat verzamelen. Quote Link naar bericht Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.