-
Aantal items
5962 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
MarsM's Achievements

Mappy (10/10)
-
Het klinkt mij als mogelijk een aflevering van ‘De Wuzzles’ uit de jaren 80, want dat ging over kleurrijke wezentjes (of beter gezegd figuurtjes die vaak bestonden uit een combinatie van twee dieren). In die reeks kwam regelmatig een drietal slechteriken terug (Krook, Kwakkedis en Dwark), waarvan eerstgenoemden een behoorlijk Haags accent hadden in de Nederlandse synchronisatie en Dwark was een harig onnozel wezentje met twee hoorns. Zou me ook niks verbazen als het door Alfred Lagarde is ingesproken. Als je zoekt op ‘Crock, Frizard, Brat’ zou je kunnen kijken of je het monstertje herkent?
-
Nederland heeft absoluut (al jaren) een middelmatig team dat deze editie vooral geluk had met een 'beste nr 3 systeem' en een behoorlijk gelukkige plaatsing in het afvalschema. Ik vond het vorige keer met een duidelijke 2-0 uitschakeling tegen Tsjechie ook totaal terecht en in de vorige generatie zelfs de WK finale in 2010 en de uitschakeling in 2008 na een weergaloze groepsfase was zeer balen maar voelden acceptabel omdat de tegenstanders gewoon echt beter waren. In dit geval voelt dat alleen totaal niet zo. Engeland mag dan de spelers hebben, maar die presteren ook het hele toernooi echt zwaar ondermaats met kantje boord situaties. Behalve gisteren tussen minuut 10 en 45 is het écht niet indrukwekkender dan dit Nederland en de 2e helft had Nederland ze zelfs behoorlijk in de tang en had Engeland zelfs de vedettes al gewisseld. Die 'strafschop' heeft precies het verschil gemaakt. De strafschop die vrijwel iedereen schandalig discutabel vond, zelfs in de Engelse gelederen. En dat de Engelse fans juichen en blij zijn snap ik volkomen, ik moest zelfs even lachen toen ik ze zag zingen "you can shove that orange in y'er assss". Laten we niet vergeten, Arjen Robben heeft dit "no era penal!" ook wel eens geflikt in de eindfase van de wedstrijd en dan denkt de Nederlander ook 'lullig Mexico, maar wij zijn door - mazzol!'. Maar dat maakt nog niet dat het deugt, zeker niet als het organiserend orgaan schijnheilig pretendeert voor fair play te staan en een var met 10 man in van die hunkerbunkers naar 50 schermpjes staart en dan in 1 toernooi nóg presteert om fout op fout te maken in de arbitraire besluiten. Zelfs met zendertjes in de bal die geluidsgolven meet, zo serieus nemen ze zichzelf. Maar iedereen heeft het er achteraf over, behalve de organisator. Nooit zal je achteraf formeel horen dat er iets niet goed is gegaan met een excuus, want het is toch al geweest en je verandert het al niet meer blabla. Maar waar gaat het dan uiteindelijk over in deze sport; Wie het beste kan voetballen, of wie het meest gewiekst is? Triest met een T.
-
Face it; Spanje - Duitsland was eigenlijk de finale dit toernooi en die is in Maradona stijl besloten. Ik zou opnieuw uitgebreid kunnen ingaan op de doorslaggevende rol van arbitrage en VAR en hoe dit in brede lijn totáál niet klopt, maar het zou in herhaling vallen. Samengevat is het doordrenkt van politiek en externe invloeden en dat verziekt het spel. De VAR is op vrij eenzijdige wijze steeds aan het porren in het oortje van de scheidsrechter over 'contact binnen de 16', zonder verder te kijken naar de praktijk en of er sprake is van hinderen van het spel of een speler. Gevolg is dat je vrijwel niet meer kan verdedigen, niet in het spel en niet tegen de golf aan foute besluiten. Een Kane weet dat dus voegt al rollend en schreeuwend wat theater toe en stelt "soms valt ie, soms niet". Gevolg is ook dat de scheidsrechter zijn werk niet meer kan doen, want als ie gaat kijken op het var schermpje kan ie al niet meer terug want dan zet hij een var manager voor lul. En een Taylor die niet zoals bij NL-FR opnieuw in een vonnis discussie wil komen besluit bij de handsbal van Spanje maar niet te kijken en slaat dáár dan weer compleet de plank mis. Zwayer te zwak en Taylor te arrogant. De persoonlijkheid van de scheids bepaalt en niet een duidelijke rechte organisatorische lijn van besluitvorming. En er mag niks over worden gezegd, anders gele kaarten en boetes. Hij mag voor mij ook naar Spanje, niet vanwege gisteravond maar omdat Engeland eigenlijk maar weinig heeft laten zien met de kwaliteiten die ze hebben. Gisteren, m.n. eerste helft, was wel hun beste wedstrijd. Denk niet dat ik er nog voor ga zitten, ik heb het wel weer even een beetje gehad met deze sport. Jammer.
-
Lang geleden dat we dit nog eens mogen meemaken, eindelijk weer eens de oranje legers. Maar wat was dit zwaar, Turkije stond er toch 80 minuten lang echt als een huis in de verdediging en had ook de nodige kwaliteiten in de omschakelingen. Net als Marokko op het WK toch wel een verrassing. En als je ziet hoe Engeland er opnieuw met hangen en wurgen weer doorheen is, zou het oranjefeest nog helemaal niet voorbij hoeven zijn. En nog verder weg... Frankrijk is ook al op de 0 gehouden en eigenlijk zat daar een dubieuze afgekeurde goal in. Dus zou opnieuw alleen Spanje weer de laatste niet te beklimmen berg worden?
-
Exact een jaar geleden in juni 2023 en op pagina 7 van ditzelfde topic is dit volledig nog op een rij gezet? Ook na de Huilende Professor is er op film gedraaid, die filmrollen van bijvoorbeeld Het Geheim van de Schatkaart zijn zelfs nog getoond op B&A exposities?
-
Mijn eerste bericht over dit ‘toernooi’ en daarin wil ik vooral maar benadrukken hoe verschrikkelijk de organisatie is. De scheidsrechters zijn van een zwaar door het ijs gezakt niveau en er is constant sprake van een enorme willekeur aan beslissingen. Nadat een zeer incompetent arrogant kaal kereltje een zeer dubieus moment heeft in de wedstrijd Nederland - Frankrijk door een doelpunt na 5 minuten debat af te keuren, mag hij alsnog weer een kwartfinale Spanje - Duitsland fluiten en laat hij het opnieuw compleet ontsporen. Spanje wint niet van Duitsland, maar Duitsland verliest van de scheidsrechter. Er is een VAR geïntroduceerd om discussie te voorkomen, waarna er alsnog regelmatig discussie is, of een stuk of 5 Lukaku-goals. En als een Spanjaard dan een bal met de hand wegslaat wat vol op beeld staat, dan besluit deze vent om de var beelden juist niet te bekijken. En Spanje mag door met één van de spelers zwaar geblesseerd omdat Kroos direct een zware overtreding maakt waar dezelfde ‘wedstrijdleider’ niet eens geel voor geeft. Ik heb 120 minuten dikke willekeur-poep gezien. Dat wat de analisten dan natuurlijk weer prachtig vinden, “al die emoties, oewww dit is voetbal”. Nou geniet ervan, ik vind het een corrupte zooi; uitslagen worden puur bepaald of op z’n minst zwaar beïnvloed door arbitraire dwalingen. En waarom een Roemeen Tsjechië - Turkije laten fluiten als preciés die wedstrijd bepalend is voor de volgende tegenstander van Roemenië? En zo kan je nog wel tig voorbeelden geven. En wat doet de UEFA / FIFA? Een nieuwe regel invoeren dat er een gele kaart volgt als je de scheidsrechter aanspreekt, want er wordt zoveel geklaagd. Er hangt echt een vieze dictatoriale lucht. België, Duitsland, Nederland, Denemarken, allemaal al zwaar genaaid dit toernooi. Nederland - Turkije zal ook wel zo’n theaterpotje worden net als tegen Portugal in 2006. Maar wat boeit het allemaal, Spanje wordt toch kampioen op z’n Argentijns.
-
Jeeeuuj, het tv-productie hoogtepunt van het jaar! En ik ben voor het seizoen is gestart eigenlijk nu alweer All-in overtuigd van een Mol en sinds seizoen 6 t/m 11 heb ik het enkel bij s8 de Mol fout gehad bij het eerste schot voor de boeg (en soit bij s10 had ik Mol #2, maar dat was allemaal sowieso een aparte reeks), dus ik vertrouw wel op mezelf. Toch zou het ook wel leuk zijn om er (weer) eens helemaal naast te zitten, want dat zou de Mol voor mij nou eens helemaal compleet maken . En zoals bij voorgaande reeksen zal ik zoveel mogelijk mijn gedachten en verdenkingen delen, zodat men ook weer niet zegt “ja, achteraf makkelijk kletsen”. Om dan maar gelijk bij de ingang van een nieuwe MarsM-tunnel te starten en dan maar een beetje hopen voor de pool dat ‘ie deze keer wel instort . In spoiler-tag als je liever zelf wilt ontdekken;
-
Ik vind persoonlijk het tekenwerk van Dirk Stallaert nog zeer aardig, maar het blijft allemaal een poging om Vandersteen te kopiëren en dat is op voorhand een verloren zaak. En het is zeker minder gedetailleerd dan Vandersteens blauwe reeks werk. Dat het scenario van dit verhaal ook nog eens uitermate zwak was maakte het allemaal helaas niet het ultieme eerbetoon. Als je de versies leest zoals ze zijn opgenomen in de rode reeks, zeker, maar dat komt omdat ze werden ingekort om aan de standaard norm van 58 pagina’s (of nja, 4-58) te voldoen. Uiteindelijk natuurlijk ook weer flauwekul, want er zijn in de loop der tijd zoveel albums met extra lengte verschenen zoals De raap van Rubens en de 7 Schaken. En Het Spaanse Spook heeft wel de volledige lengte als nr 150 gekregen. Mja, als de wereld toch eens op logica zou draaien hè… . Overigens gebeuren er wel vaker schimmige dingen op dat gebied, zoals bij het promotieverhaal ‘Het Monster van Loch Ness’ waar letterlijk stroken ontbreken (die zijn genummerd in de zijlijn en er worden er gewoon 4 overgeslagen) en van ‘Het eiland Amoras’ zijn ze blijkbaar een hele pagina vergeten op te nemen in de herdrukken van de rode reeks. Dat soort gevallen zijn dan vaak weer lastig te herstellen, omdat veel van die eerste verhalen destijds door Paul Geerts zijn hertekend naar een modernere versie voor opname in de rode reeks (Het eiland Amoras, De Sprietatoom, De Vliegende Aap, De Koning drinkt, allemaal hebben ze een makeover gekregen).
-
Er zijn zonder meer geen slechte Kuifje albums, maar als ik ze zou moeten ‘ranken’ dan zullen wellicht niet toevalligerwijs veel van de latere albums waarvan hierboven genoemde voor mij wel in het rechterrijtje komen . Vlucht 714 was inderdaad weer een opstekertje, al weet ik nog altijd niet helemaal wat ik van het Sci-Fi einde vind. Maar de Juwelen van Bianca Castafiore was ook weer meesterlijk in originaliteit, omdat het eigenlijk een verhaal is waarin constant wordt gesuggereerd dat er iets omvangrijks gaande is maar neemt Hergé je steeds compleet in de maling en blijkt alles loos alarm of suggestief en gebeurt er eigenlijk constant helemaal geen zak. En toch blijft het allemaal voortdurend boeiend. Om hier nog wat ontopic te blijven toch ook wel weer interessant te vermelden dat in dit verband de periode van de herfst van Kuifje een beetje de opkomst van Vandersteen was en dat Hergé het naar verluid moeilijk kon verkroppen dat Vandersteen’s Suske en Wiske publicaties in het toenmalige Kuifje Weekblad (die later verschenen als ‘de blauwe reeks’ verhalen en tot op de dag van vandaag bij veel fans als de fraaiste albums worden bestempeld) populairder waren bij het publiek dan Kuifje zelf. Dat zou uiteindelijk ook weer hebben geleid tot het 9e Suske en Wiske blauwe reeks verhaal ‘de Sonometer’ dat in voorbereiding was maar niet meer verscheen omdat de samenwerking werd stopgezet. De Sonometer werd enkele jaren geleden uiteindelijk nog afgewerkt en uitgebracht, maar ook dat was toch zachtgezegd weer niet in de buurt van het niveau van Vandersteen.
-
Ben het er inderdaad mee eens . De poppenserie is één van de weinige Suske en Wiske ‘bijproducten’ die echt een bepaalde charme had en de juiste toon passend bij de stripverhalen. Onlangs nog een stukje teruggezien en was zeker geen gevalletje ‘had het maar een goede herinnering gelaten’. Maar blijkbaar heeft Vandersteen hier op de achtergrond zelf ook nog enige vinger in de pap gehad en er was al e.e.a. aan ‘ervaring’ met die Pats reeks. En ja qua voortzetting / vorming van dergelijke reeksen is het vrijwel standaard dat de kwaliteit weg is als de geestelijke vaders wegvallen. Kuifje ging eigenlijk altijd al om de kwaliteit en minder om de kwantiteit en daar kwamen tegen het einde al duidelijk mindere delen bij waaronder Cokes in Voorraad en De Picaro’s. Goed dat het nooit is voortgezet. En ja bij Asterix en Lucky Luke moet je het ook vooral als hommage-werk zien wat er nu nog verschijnt en dan is het vaak met een tempo’tje 1 per 3 jaar ofzo, en dat is allemaal nog wel waardig. Suske en Wiske heeft natuurlijk een soort cultstatus gekregen van altijd maar doorgegaan en eigenlijk weet iedereen dat het niveau niet eens meer in de schaduw staat van de oorsprong, maar toch wil men ook liever niet horen dat het stopt. Vandersteen had zo’n enorme creatieve geest en alles was nog handwerk en toch leverde hij alleen maar meesterwerkjes af. Geerts wist het niveau nog lange tijd op peil te houden al zaten er ook al snel een hoop missers tussen (waaronder ongeveer alle ‘verstrippingen’ van de poppenserie). Bij Verhaeghen ging het naar mijn mening mis; het was een vakman als het om het tekenwerk ging, maar de scenario’s waren een ramp. Er kwamen allerlei warrige trilogieën waarbij het leek alsof er heel veel creativiteit in zijn hoofd zat, maar daar grote stukken van bleven hangen als meeldraden en niet lekker op het papier terecht kwamen. En dat werk werd weer afgewisseld met allerlei Big Mother, Papa Razzi en Europummel idioterie en tekstballonnetjes met liedjes van K3 enzo, waarbij ook nog commotie ontstond over moderne kledij van Wiske in kort rokje en naveltruitje enzo. Uiteindelijk resulteerde dat zelfs in ‘De ongelooflijke Thomas’ wat een toekomstige zoon van Lambik en Sidonia bleek, ‘nounou, zou Vandersteen dat wel hebben gewild’. Dat cynische regeltje in jouw laatste post ligt er allemaal niet ver vanaf. Dat had eigenlijk allemaal al bijna de dood van Suske en Wiske geweest en je zou ook kunnen zeggen dat dat dan prima was geweest. En ja, net toen Verhaegen wel net op de juiste koers leek en wat aardige albums op rij afleverde was het al te laat en kwam het huidige tekenteam. Tja, de ziel van Vandersteen is er allang wel uit en met 6 nieuwe albums per jaar is het ook wel duidelijk dat het vooral een €€€-product is voor doelgroep 8-jarigen dat nog weer verder is doorgeëvolueerd naar de moderne tijd.
-
Er zwerft trouwens ook nog een stuk van het Witte Wief hoorspel op soundcloud en dat is dezelfde stem als dat Kleine Postruiter hoorspel. Tegen het eind als deze stem de verschijning van Wodan beschrijft hoor je toch wel aan de klank en intonatie dat dat niet Dick Rienstra is. Maar goed, dit wordt/is een beetje een alternative facts discussie .
-
Ik ken ‘m, zojuist nog eens beluisterd van jouw bestandje en dat is toch echt niet Dick Rienstra hoor . De stem lijkt er misschien op, maar dit is iemand anders en blijkbaar iemand die bij burgerlijke stand werd ingeschreven als Wiebe Hartog. Nogmaals, of dat dezelfde Wiebe Hartog is als die van het andere genoemde artiestenwerk is de vraag. Kan wel hetzelfde zijn als het ‘Tom Jansen en Billie Turf’ verhaal .
-
Ik snap deze discussie niet zo eigenlijk. Feit is: Er zijn VC’s en CD’s geproduceerd en in omloop gebracht met vermelding ‘Vertelstem: Wiebe Hartog’. Daar zijn tig foto’s en afbeeldingen en documentatie van te vinden. Dat jij meent dat die stem die je hoort op Dick Rienstra lijkt, of er vanuit gaat dat de betreffende Wiebe Hartog dezelfde persoon is als die Wiebe Hartog van Ab Normaal of verbaasd bent over dat dé enige echte Wiebe Hartog van al die andere producties ook nog zo kan klinken als op die luisterstrips, of wat er allemaal nog meer aan de hand kan zijn… is natuurlijk prima. Maar er wordt niet doelbewust Wiebe Hartog op een commercieel product geprint en verspreid waar het Dick Rienstra is of andersom, zeker niet als het in 1990-1991 wel Rienstra was. Je kunt ook heel duidelijk aan de lay-outs van die producten zien welke luisterstrips uit dezelfde periode komen en bovengenoemde reeks uit 1992 (sowieso al 4 stuks) vermelden allemaal deze informatie .
-
Het gaat om de foto’s van de achterkanten van de VC’s / CD’s. Je kunt willekeurig op Google zoeken naar die plaatjes. Zo zijn ze uitgegeven, ik heb dat niet bedacht en bol ook niet . Ze zullen vast niet tig van die dingen in omloop hebben gebracht met Wiebe Hartog als vermelding als die er nooit iets mee van doen heeft gehad. En inderdaad die VC van de Kleine Postruiter heb ik hier liggen en daar staat ook vertelstem Wiebe Hartog in het inlay kaartje. Blijkbaar is er rond 1992 nog een derde wave geweest met weer andere stemacteurs, maar vanaf 1990 zijn het er in totaal 16. Dus 22 van die luisterstrips in totaal met die 6 uit 1987 met Ger Smit als verteller er nog bij.