Ga naar inhoud

dionoid

Users
  • Aantal items

    164
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over dionoid

Profiel

  • Console
    Atari 2600

Profile Fields

  • Interesses
    Games programmeren in Assembly (6502) en C.

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

dionoid's Achievements

Space War

Space War (3/10)

  1. dionoid

    Philips P2000T

    Hi P2000T bezitters, ik ben al tijdje op zoek naar een P2000T programma dat "Jukebox" heet, die een aantal meerstemmige muziekjes kan afspelen via de P2000T (heel knap!). Via @blanka heb ik ooit een versie gekregen met daarin helaas een leesfout, waardoor er maar 2 nummers werken. Maar ik zou graag alle nummers willen horen. Heeft iemand het Jukebox programma op cassette? Dan zou ik die graag willen kopiëren, zodat ik 'm naar .cas formaat kan omzetten en delen met de community. Als je de cassette zelf al naar .cas formaat gedumpt hebt, is dat uiteraard nog makkelijker 😛 Ik hoor het graag! Hieronder een screenshot van Jukebox; misschien dat je het herkent.
  2. dionoid

    Philips P2000T

    Hier kan ik zeker iets mee, want ik zie dat adres $1013 uiteindelijk via `RST $10` wordt aangeroepen. Dit is wat de Zemon assembler-monitor gebruikt voor breakpoints, wat een handige toepassing is. Dank!
  3. dionoid

    Philips P2000T

    Ik ben op zoek naar meer informatie over de structuur van een P2000T cartridge in Slot 1 (a.k.a. ROM key). In de "P2000 T&M System Reference Manual" staat wel een stukje over het identificatie blok (de eerste 16 bytes), maar niets over de jumptable (vector-tabel) die daarna komt. Zo is $1010 het start adres, $1016 het interrupt address en $1013 volgens mij het "reset-debug" adres (wat dat ook mag betekenen). Weet iemand hier meer over, of is er ergens documentatie die ik over het hoofd heb gezien? @HAL9000 Aangezien jij de Monitor ROM disassembly hebt voorzien van commentaar, weet jij hier wellicht meer over?
  4. dionoid

    Philips P2000T

    Wellicht een idee om @Bertus te vragen om hiervoor een cartridge behuizing te ontwerpen/maken? Dat zou het helemaal af maken.
  5. dionoid

    Philips P2000T

    Geweldig!! Ik zat laatst Ghosthunt te spelen op mijn P2000T, maar kan echt niet wennen aan de pijltjes toetsen (voornamelijk omhoog en omlaag heb ik moeite mee). Ik stuur je een PM!
  6. dionoid

    Philips P2000T

    Dank! Dat "Bugs from Space" had ik over het hoofd gezien. Doolhof hoort inderdaad ook tot het lijstje met assemlby games.
  7. dionoid

    Philips P2000T

    Hi, ik ben op zoek naar P2000T games die puur in assembly zijn geschreven, en die dus in hun Basic code niet veel meer hebben dan alleen het aanroepen van een USR functie. Tot nu toe kom ik op de onderstaande lijst van 10 games, maar wellicht heb ik een paar assembly games over het hoofd gezien? Brick-Wall Fraxxon Space Fight Tetris Ghosthunt Lazy Bug Monkey Kong Multipede Tank Battle Macho Man
  8. dionoid

    Philips P2000T

    Die Monitor disassembly voorzien van commentaar wordt zeker gewaardeerd; het maakt het allemaal een stuk leesbaarder en beter te begrijpen. De BASIC disassembly van nuttig commentaar voorzien lijkt me een stuk lastiger, ook omdat het 4x groter is dan de Monitor ROM.
  9. dionoid

    Philips P2000T

    Ik ben op zoek naar gedocumenteerde disassembly van de Basic 1.1 cartridge. Weet iemand of dit bestaat?
  10. Hi @Renske, op marktplaats bied gebruiker ifilot vervangende Basic cartridges aan voor maar € 5,00. https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/vintage-computers/m2210208321-philips-p2000t-vervanging-basic-cartridge-p2305
  11. dionoid

    Philips P2000T

    Klopt natuurlijk helemaal dat de Philips P2000T geen spelcomputer is. Dat is duidelijk door de keuze destijds van Philips voor een beperkte SAA5050-teletextchip, geen speciale geluidchip en geen mogelijkheden om een joystick aan te sluiten. Ook bestaan er (zover ik weet) geen game cartridges voor de P2000T. Dus alles aan deze machine schreeuwt: "Niet voor gaming!" Daarom vind ik het verrassend dat er -relatief gezien- toch zo veel inventieve games voor de P2000T zijn ontwikkeld: Hadden deze programmeurs dan geen andere computer tot hun beschikking die beter geschikt was voor het maken/spelen van games? Of ging het ze puur om de uitdaging om, ondanks alle beperkingen, toch een game te maken voor de P2000T?
  12. dionoid

    Philips P2000T

    Ik schat dat 95% van Doolhof op de P2000T in machinecode is geschreven, want ik zie dat alleen het menu en de afsluitende teksten in Basic regels staan. Anyway, het blijft een leuk spel en één van de toppers op de P2000T.
  13. dionoid

    Philips P2000T

    De RetroGameCouch richt zich voornamelijk op retro gaming, dus vanuit dat perspectief heeft hij de P2000T bekeken. En ja, kleine foutjes sluipen er meestal wel in (zoals de bewering dat het spel 'Doolhof' volledig in Basic is geschreven), maar voor veel mensen is dit waarschijnlijk een leuke introductie tot een computer die ze (nog) niet kennen.
  14. dionoid

    Philips P2000T

    Dit is een goede introductie tot de wereld van de gaming op de P2000T! Mooi om te horen dat Ivo nog een paar keer werd genoemd.
  15. dionoid

    Philips P2000T

    Hi @Hawker17, RetroArch was origineel bedoeld voor emulatie van game consoles, niet voor retro computers met toetsenbord zoals de P2000T, MSX of Commodore 64. Hierdoor zijn er tijdens het draaien van RetroArch standaard bepaalde toetsen op je toetsenbord actief als 'hotkey', zoals spatiebalk voor fast-forward, 'P' voor pauze, 'H' voor reset, etc. Dit is handig voor het spelen van bijv. Nintendo emulators, maar het zit je in de weg als je het toetsenbord wilt emuleren, zoals bij de M2000 core emulator, waardoor bij een druk op de spatiebalk (=fast forward) alles veel te snel loopt. Om dit te verhelpen, moet je de M2000 core in RetroArch in 'Game Focus' mode zetten. Standaard kan dat met de 'Scroll Lock' toets, maar nog beter is om RetroArch automatisch in 'Game Focus' mode te zetten als je een computer emulator draait, zoals M2000 (P2000T emulator) of Vice (Commodore 64 emulator). Dit doe je door in het RetroArch menu te gaan naar Settings > Input, waar je de optie Auto Enable 'Game Focus' Mode op Detect kan zetten. Meer info: https://docs.libretro.com/guides/input-and-controls/#cores-with-direct-keyboard-input
×
×
  • Nieuwe aanmaken...