Ga naar inhoud

mcmurdyy

Users
  • Aantal items

    126
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over mcmurdyy

  • Verjaardag 24-03-1996

Profiel

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Eindhoven/Nijmegen
  • Console
    Gamecube,NES,Atari 2600

Profile Fields

  • Interesses
    Oude video- en audioapparatuur, Philips, Oebele & Hamelen, Televisievormgeving jaren '70 en '80.

Recente bezoekers van dit profiel

15897 profielweergaven

mcmurdyy's Achievements

Space War

Space War (3/10)

  1. Over uitgaves wil ik pas nadenken als ik alles ontvangen heb inderdaad.... maar wat ik tot nu toe gezien heb overtreft mijn verwachtingen wel Ik ben er helaas niet bij volgende week zondag... (slechte planning) maar iedereen die er wel is uiteraard veel plezier! (en ik heb mijn steentje wel bijgedragen )
  2. Ja, dit zijn de files van blip.tv (van ogterop deux)....
  3. Dit ziet eruit als 1 inch C-format.... Deze haspels werden vaak gebruikt voor korte bandjes... Ik zie op de ene staan dat ie 2 minuten duurt en de andere 4 minuten.... Dat kan zeker wel op deze haspels
  4. Kan goed zijn dat umatic de bron was en deze vhs bedoeld voor de montage (evt met TC in beeld).. dan klopt de term ruw materiaal gewoon…
  5. Titels, titels en nog eens titels! Bij speelfilms en docu's (zoals degene hierboven) die compleet op film werden gemonteerd werden de titels vaak meegemonteerd en ingebrand (heel simpel gezegd: door de titels apart te filmen/fotograferen en erna mee te belichten met de film). Omdat dit procedé relatief veel tijd vergt (ook met ontwikkelen etc erbij) werd het voor televisie meestal anders gedaan. Er waren in principe 3 soorten: Titelkaarten: Kaarten die op een houder voor de camera werden gezet. Voor ondertitels zaten de ondertitelkaarten in een apparaat dat ze heel snel kon laten "bladeren" zodat je iedere keer de juiste voor kon zetten Titeldia's: Ook om bijvoorbeeld omroeplogo's in de bovenhoek van de omroepster af te beelden Titelrol: De rol behang zoals hierboven genoemd, op twee rollertjes, meestal voor de aftiteling Meestal waren die titels wit op een zwarte achtergrond of zwart op een witte achtergrond. Deze werden gefilmd door een camera bij de eindregie en met behulp van super-impose (zwart-wit chromakey, je vervangt dus het zwart of wit door het beeld van de uitzending) aan het signaal toegevoegd. Tot eind jaren '60 waren deze titels meestal live. Dat wil zeggen dat de live-registratie, film of ampexband binnen kwam bij de eindregie, die dan de titels eroverheen zette en het geheel naar de zender stuurde. Dat is ook meteen de reden dat een aantal telerecordings geen titels hebben, deze zijn gemaakt van de ampexband zonder titels (want die werden bij de eindregie live gedaan). De vermelding "titelrol ontbreekt" in de B&G catalogus is heel simpel: de meeste beschrijvingen die je leest zijn door documentalisten in de jaren '90 gemaakt. Die speelden dan de film/telerecording/vhs af en constateerden dat er op de hele film/band geen aftiteling/titel/makers te vinden was, dus de " titelrol ontbreekt" (en dan staat er dus vaak dat de makers en producent zijn overgenomen uit de televisiegids/logboek bij gebrek aan in-beeld info). Later gebeurde het ook vaak dat een film of programma werd afgemonteerd op Ampex en dat bij die montage ook de titels er in gezet werden. (Soms was het een 2-traps raket en werd van de uiteindelijke montage een uitzendband met titels, de zogenaamde titelkopie, gemaakt) Als dan alleen de filmrol bewaard is dan mis je ook de titels. Bij buitenlandse programma's gebeurde het bijvoorbeeld heel vaak dat van de filmrol een videokopie gemaakt werd waar dan de ondertiteling in gezet werd. De filmrol kon dan vast terug naar land van herkomst en de video kon uitgezonden worden. Vanaf de jaren '80 kreeg je ook elektronische titelgeneratoren, maar in wezen verschilde het procedé niet van hiervoor: de uitgang van de generator werd gemengd met het videosignaal waarbij de zwarte/witte achtergrond ingevuld werd met het beeld van de uitzending.
  6. Nope... heeft nooit aan de DAAN-catalogus gehangen iig....
  7. in.beeldengeluid.nl.... is opgeheven ivm bugs en verouderde technologie (sinds de introductie van archiefsysteem DAAN in 2018 was er al niks nieuws meer toegevoegd....) Een deel van de foto's (NOB-collectie na 1990) is op zoeken.beeldengeluid.nl te bekijken
  8. Kleine correctie: dit zijn sony C-format machines… dus geen BCN (of B-format)
  9. Even mierenneuken: dit is een intercine-tafel en geen steenbeck. Loodzwaar en weinig/geen reserveonderdelen maar leuk voor de objectencollectie als tijdsbeeld
  10. Ah tuurlijk Zat niet op te letten Met tijdcode in beeld?
  11. Umatics.... Kopie van de Ampex A formaat/VCR banden van dhr Schwirtz(geen idee of de naam klopt) waarschijnlijk? (Eind jaren 80 gekopieerd naar BCN en gearchiveerd... Kwaliteit is matig...
  12. Niet te hard juichen... De ambities zijn zeer zeker aanwezig maar er zal nog een hoop geregeld moeten worden.... Maar er worden zeker stappen gezet
  13. Kleine correctie: @Spiny Norman = Reinier Discussiemoderator was Max Peters van Beeld en Geluid Dank voor de mooie woorden @Minuteman Het was een leuke middag om aan mee te doen en om ook aan het publiek de nieuwe pareltjes te laten zien en te vertellen over de achtergrond ervan. Voor wie ze ook nog wil zien, de fragmenten van Ja Zuster Nee Zuster en de aflevering van de Stratemakeropzeeshow staan op deze link: https://www.beeldengeluid.nl/70-jaar-tv-en-dat-vieren-we#fragmenten Maarten
  14. Dit is dus Ampex A-Formaat (op dit formaat zijn ook ooit in Nederland de apollo 11 opnamen opgedoken van de NOS uitzending.....). Er zijn een aantal bedrijven in Nederland die dit kunnen overzetten. Let op bij het kiezen van de recorder dat er verschil is tussen low en highband... Systeem had zelfs nog een kleurenoptie... Helaas voldeed het formaat niet helemaal aan uitzendnormen en werd daarom een variant gemaakt die Type C genoemd werd... Overigens waren er in die tijd ook formaten die nergens compatibel mee waren... en dat zie je niet aan de buitenkant van de tape... helaas...
  15. Hmm interessant... dit is dus een NRU/wereldomroep-plaat aan de hoes te zien... duidelijk niet voor uitzending want anders had de opname op 2 platen gestaan (je kunt een plaat nooit zo snel omdraaien dat de luisteraar het niet merkt, dus een lange opname werd altijd met 2 machines op 2 platen (met een beetje overlap) gesneden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...